Рішення
від 22.05.2019 по справі 120/890/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

22 травня 2019 р. Справа № 120/890/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Чернюк Алли Юріївни, розглянувши в письмовому проваджені в порядку загального позовного провадження адміністративну справу:

за позовом: Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ: 37536031, адреса: вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057)

до: товариства з обмеженою відповідальністю ІЛЛІНЦІБУДМАТЕРІАЛИ (код ЄДРПОУ: 03575557, адреса: вул. Леніна, 169, м. Іллінці, Іллінецький район, Вінницька область)

про: анулювання дозволу на користування надрами,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України (код ЄДРПОУ: 37536031, адреса: вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057) з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю ІЛЛІНЦІБУДМАТЕРІАЛИ (код ЄДРПОУ: 03575557, адреса: вул. Леніна, 169, м. Іллінці, Іллінецький район, Вінницька область) про анулювання дозволу на користування надрами.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами на термін 18 років. Однак, дія дозволу зупинена наказом Держгеонадр України у зв`язку з виявленими порушеннями умов надрокористування, з наданням відповідачу часу щодо вжиття заходів для усунення причин зупинення дії дозволу. Крім того, відповідача повідомлено про необхідність надати власну позицію (згоду/не згоду) щодо припинення права користування.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 20.03.2019 року відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження. Даною ухвалою встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.

Як випливає із матеріалів справи, ухвалу про відкриття провадження відповідач отримав 27.03.2019 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Однак, відзив на адресу суду від відповідача не надходив.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 17.05.2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті заявлених позовних вимог.

В судове засідання учасники справи не прибули, поряд із цим подали заяви про розгляд справи за їх відсутності в порядку письмового провадження.

Відповідно до частини 3 статті 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

У пункті 10 частини 1 статті 4 КАС України зазначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

З огляду на наведене вище, враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, а також достатність письмових доказів, що містяться в матеріалах справи, суд приходить висновку про можливість розглянути та вирішити справу у письмовому провадженні.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.

Товариству з обмеженою відповідальністю ІЛЛІНЦІБУДМАТЕРІАЛИ надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 3244 від 14.10.2003 року для видобування суглинків придатних для виробництва цегли, строк дії спеціального дозволу на користування надрами до 14.10.2021 року.

На підставі наказу Державної служби геології та надр України № 489 від 19.12.2016 року зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 3244 від 17.10.2003 року, у зв`язку з порушенням п. 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою КМУ від 22.12.1994 р. №865, а саме, не проведення повторної державної експертизи та встановлено відповідачу строк для усунення порушень терміном 30 календарних днів.

Наказом Державної служби геології та надр України № 127 від 14.03.2017 року внесено зміни до наказу № 489 від 19.12.2016 року в частині відтермінування дати зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3244 від 17.10.2003 року до 01.02.2018 року.

Наказом Державної служби геології та надр України № 132 від 24.04.2018 року внесено зміни до наказу № 127 від 14.03.2017 року відтерміновано дату зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3244 від 17.10.2003 року до 01.02.2019 року.

28.11.2017 року наказом Державної служби геології та надр України № 523 затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2018 рік, відповідно до якого заплановано провести планові перевірки надрокористувачів, а саме товариства з обмеженою відповідальністю ІЛЛІНЦІБУДМАТЕРІАЛИ на дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини.

За результатами перевірки було складено акт перевірки № 06-02-26/2018-25/п (77) від 06.06.2018 року, яким було встановлено наступні порушення:

- не отримано документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, чим не виконується п. 5 Угоди про умови користування надрами від 06.12.2012 року № 3244, в частині проведення робіт у термін та в межах, зазначених у Програмі робіт та відповідно п. 5 Програми робіт з видобування суглинків Підготовка матеріалів на продовження оренди земельної ділянки, для потреб, повязаних з користування надрами в установленому порядку (строк проведення II кв. 2013 року);

- не виконується п. 1 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 3244 від 14.10.2003 року в частині виконання умов Держгірпромнагляду України - лист № 8370/0/3.1-12/6/12 від 27.09.2012 року), а саме не погоджено щорічний план розвитку гірничих робіт з органом Держгірпромнагляду - плани розвитку гірничих робіт на 2017-2018 роки, погоджені в установленому порядку відсутні;

- не виконується п. 2 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 3244 від 14.10.2003 року, а саме, не проведено щорічний радіаційний контроль за породами та продукцією на відповідність вимогам НРБУ-97;

- не виконується п. 7 Угоди про умови користування надрами № 3244 від 06.12.2012 року, в частині інформування сторін, щорічна звітність, а саме надрокористувач зобов`язаний щороку подавати до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до Держгеонадр;

- відсутній акт списання запасів корисних копалин з обліку гірничодобувного підприємства за 2016-2017 роки;

- технічний проект Проект розробки і рекультивації Варварівського родовища Цегельної сировини , не відповідає вимогам промислової безпеки, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами, безпеки навколишнього природного середовища, застосування прогресивних технологій і техніки, що забезпечують повне, комплексне і раціональне використання надр, чим порушено вимоги пункту 5 Угоди про умови користування надрами № 3244 від 06.12.2012 року;

- не представлено договір про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами. Не приведено у відповідність згідно з вимогами чинного законодавства п. 5 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 3244 від 14.10.2003 року у зв`язку з виключенням абзацу третього п. 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 року щодо обов`язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами.

На підставі зазначеного акту перевірки № 06-02-26/2018-25/п (77) від 06.06.2018 року складено припис № 365-14/06 від 06.06.2018 року, щодо усунення порушень, зазначених в акті перевірки в строк до 10.07.2018 року.

Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України № 311 від 07.09.2018 року зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 3244 від 14.10.2003 року та надано відповідачу строк 30 календарних днів для усунення порушень.

В подальшому, листом Державної служби геології та надр України № 24188/03/14-18 від 03.12.2018 року запропоновано товариству з обмеженою відповідальністю ІЛЛІНЦІБУДМАТЕРІАЛИ у 15-денний строк з моменту отримання відповідного листа, надати власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог передбачених спеціальними дозволами.

Однак, відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, але позивач позбавлений права самостійно анулювати дозвіл, відтак, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 391/2011 (далі - Положення).

Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі по тексту - Порядок № 615).

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра та Порядком № 615.

Відповідно до ч. 2 ст. 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Механізм проведення державного геологічного контролю регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (далі - Порядок № 1294) та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V).

В розумінні частини першої статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 11 Закону № 877-V, суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.

В силу положень п. 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. Планові перевірки надрокористувачів проводяться відповідно до квартального плану проведення перевірок, який затверджується Держгеонадрами до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому (п. 5, 6 Порядку № 1294).

Відповідно до п. 15 Порядку за результатами проведення планової або позапланової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами. Посадова особа органу державного геологічного контролю зазначає в акті стан виконання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та використання надр, а в разі невиконання зазначених вимог - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідне положення акта законодавства. Два примірники зазначеного акта підписуються в останній день відповідної перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю, які її проводили, та надрокористувачем.

Згідно з п. 16 Порядку у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п`яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами. Припис або розпорядження можуть бути оскаржені до Держгеонадр або суду в установленому законом порядку.

Згідно матеріалів справи, на підставі акту перевірки № 06-02-26/2018-25/п (77) від 06.06.2018 року позивачем складено припис № 365-14/06 від 06.06.2018 року, яким встановлено строк до 10.07.2018 року для усунення встановлених порушень вимог законодавства у сфері надрокористування.

Згідно з підпунктом 13 пункту 4 Положення № 1174 Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.

Згідно пункту 22 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі, зокрема, порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.

У зв`язку з невиконанням відповідачем в установлений строк припису № 365-14/06 від 06.06.2018 року, позивачем видано наказ № 311 від 07.09.2018 року, яким зупинено дію дозволу № 3244 від 14.10.2003 року та надано відповідачу строк - 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень, про що відповідача повідомлено листом Державної служби геології та надр України № 18406/03/14-18 від 14.09.2018 року.

По спливу часу, жодної відповіді від відповідача не надходило.

Таким чином, оскільки Державною службою геології та надр України встановлені порушення вимог передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, наявні підстави для анулювання дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615.

Позивачем неодноразово надавалися відповідачу терміни на усунення порушень наказами № 489 від 19.12.2016 року, № 127 від 14.03.2017 року, № 132 від 24.04.2018 року, № 311 від 07.09.2018 року. Проте, надрокористувач не усунув порушення.

У відповідача, як надрокористувача є обов`язок вчасно усувати порушення, що виявлені під час перевіркою діяльності останнього.

Також, листом Державної служби геології та надр України № 24188/03/14-18 від 03.12.2018 року запропонував відповідачу у 15-денний строк надати власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог передбачених спеціальними дозволами.

Відповідно до статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Відповідно до пп. 10 п. 23 Порядку № 615, право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів.

Згідно з абз. 2 ч. 2 п. 7 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарського діяльності" дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру може звернутись до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності здійснення суб`єктом господарюванням певних дій щодо провадження господарського діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Як вбачається із матеріалів справи, відповідачу неодноразово надавались строки для усунення порушень, однак порушення вимог законодавства, що стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, ним не усунуто.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

Враховуючи викладене, оцінивши надані позивачем докази, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог та наявність підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3244 від 14.10.2003 року для видобування суглинків придатних для виробництва цегли, строк дії спеціального дозволу на користування надрами до 14.10.2021 року.

Враховуючи вимоги ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати у цій справі стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 14.10.2003 року № 3244 наданого товариству з обмеженою відповідальністю ІЛЛІНЦІБУДМАТЕРІАЛИ .

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Державна служба геології та надр України (код ЄДРПОУ: 37536031, адреса: вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057);

Відповідач: товариство з обмеженою відповідальністю ІЛЛІНЦІБУДМАТЕРІАЛИ (код ЄДРПОУ: 03575557, адреса: вул. Леніна, 169, м. Іллінці, Іллінецький район, Вінницька область).

Рішення у повному обсязі виготовлене: 22.05.2019

Суддя Чернюк Алла Юріївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2019
Оприлюднено27.05.2019
Номер документу81913866
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/890/19-а

Рішення від 22.05.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

Ухвала від 17.05.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

Ухвала від 20.03.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні