Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
22 травня 2019 р. № 520/2613/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Панченко О.В.
за участю:
секретаря судового засідання - Василенко А.А.,
представника позивача - Бабенко С.В.,
представника відповідача - Виноградова В.О. (довіреність №22751/9/20-40-10-04-02 від 18.09.2018),
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Ясен" (вул. Іллінська, буд. 61, кв. 288,м. Харків,61093, код ЄДРПОУ 24142762) до Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м.Харків, 61057, код ЄДРПОУ 39599198) про скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Приватне підприємство "Ясен", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд скасувати податкове повідомлення-рішення №0009101410 від 19.10.2017 року, про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 261127,50 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що працівниками ГУ ДФС у Харківській області проведено фактичну позапланову виїзну перевірку підприємства з питань дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідно до закону, ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) за результатами якої складено акт перевірки від 06.10.2017 №003991. У вказаному акті перевірки зроблено висновок про те, що позивачем готівкові кошти до каси підприємства не оприбутковувалися в повному обсязі в день їх надходження. Позивач не погоджується із висновками, викладеними в акті перевірки та оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням з тих підстав, що відповідачем не враховані положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні затвердженого Правлінням Національного банку України №637 від 15.12.2004 р. та наказ №547 від 14.06.2016 "Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій".
Ухвалою суду від 21.03.2019 відкрито провадження по адміністративній справі, яка призначена до підготовчого розгляду в судовому засіданні.
Ухвалою суду від 17.04.2019 року закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.
Представник позивача - Бабенко С.В. (витяг з ЄДРПОУ) у судовому засіданні підтримав доводи позовної заяви, просив суд прийняти рішення про задоволення позову.
Представника відповідача - Виноградов В.О. (довіреність №22751/9/20-40-10-04-02 від 18.09.2018), заперечував проти позовних вимог, посилаючись на безпідставність доводів підприємства, просив відмовити у задоволення позову.
У письмовому відзиві на позов зазначив, що внаслідок проведеної перевірки позивача зафіксовано порушення вимог пункту 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні від 15.12.2004 №637, а саме: у касовій книзі не здійснено облік готівки за період з 02.09.2017 по 05.10.2017 у повному обсязі. Оскільки, підприємством не оприбутковано готівкові кошти до касової книги ПП "Ясен" (підприємством за допомогою операції "службова видача" з реєстратора розрахункових операцій вилучалися готівкові кошти, які оприбутковувалися в касі підприємства не в повному обсязі), тому відповідачем правомірно застосовані штрафні санкції.
Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти нього, заслухавши пояснення учасників процесу, які прибули до суду, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з наступних підстав та мотивів:
Судом встановлено, що посадовими особами Головного управління ДФС України у Харківській області на підставі наказу №5225 від 27.09.2017 та направлення №7448, №7449 від 27.09.2017 проведено фактичну перевірку Приватного підприємства "Ясен" (м.Харків, вул. Кооперативна, 28-А) щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідно до закону, ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), за результатами якої складено акт перевірки від 06.10.2017 року №1043/20/33/РРО/24142762 (а.с.68-69).
Перевіркою встановлено порушення Приватним підприємством "Ясен" вимог п.2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні від 15.12.2004 №637 (далі - Положення №637), не оприбуткування готівки у повній сумі її фактичних надходжень у день одержання коштів на загальну суму 52255,50 грн, а саме: у касовій книзі не здійснено облік готівки за період з 02.09.2017 по 05.10.2017 у повному обсязі (підприємство за допомогою операції "службова видача" з реєстратора розрахункових операцій вилучалися готівкові кошти, які оприбутковувались у касі підприємства не у повному обсязі):
- 02.09.2017 з РРО операцією "службова видача" видано готівкові кошти у розмірі 11000,00 грн, а до каси підприємства оприбутковано лише 5400,00 грн (прибутковий касовий ордер №257 від 02.09.2017);
- 06.09.2017 з РРО операцією "службова видача" видано готівкові кошти у розмірі 11500,50 грн, а до каси підприємства оприбутковано лише 3200,00 грн (прибутковий касовий ордер №260 від 06.09.2017);
- 11.09.2017 з РРО операцією "службова видача" видано готівкові кошти у розмірі 8000,00 грн, які до каси підприємства не оприбутковано;
- 16.09.2017 з РРО операцією "службова видача" видано готівкові кошти у розмірі 12000,00 грн, а до каси підприємства оприбутковано лише 6050,00 грн (прибутковий касовий ордер №267 від 16.09.2017);
- 22.09.2017 з РРО операцією "службова видача" видано готівкові кошти у розмірі 74500,00 грн, а до каси підприємства оприбутковано лише 2950,00 грн (прибутковий касовий ордер №274 від 22.09.2017);
- 25.09.2017 з РРО операцією "службова видача" видано готівкові кошти у розмірі 13200,00 грн, а до каси підприємства оприбутковано лише 7325,00 грн (прибутковий касовий ордер №277 від 25.09.2017);
- 04.10.2017 не оприбутковано до каси підприємства готівку у розмірі 1600,00 грн на підставі Z-звіту №1296 від 04.10.2017 (касова книга у цей день не велась);
- 05.10.2017 не оприбутковано до каси підприємства готівку у розмірі 8350,00 грн на підставі Z-звіту №1297 від 05.10.2017 (касова книга у цей день не велась).
Всього 05.10.2017 з РРО операцією "службова видача" видано готівкові кошти у розмірі 14000,00 грн, а до каси підприємства оприбутковано.
На підставі вказаного акту перевірки, з посиланням на на абзац третій статті 1 Указу Президента України від 12 червня 1995 року №436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки", Головним управлінням ДФС у Харківській області 19.10.2017 прийнято податкове повідомлення-рішення №0009101410, яким до позивача застосовані штрафні (фінансові) санкції (штраф) в сумі 261127,50 грн. за порушення пункту п.2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 (а.с.94).
Не погоджуючись з правомірністю вказаного податкового повідомлення-рішення, позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини врегульовані Положенням та Указом "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12 червня 1995 р. № 436/95 (далі - Указ № 436/95).
Згідно з вимогами п. 2.6 Положення (в редакції до 5 січня 2018 р.) уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК). Підприємствам, яким Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) надано право проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання РРО та РК і специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим ордером (продаж проїзних і перевізних документів; білетів державних лотерей; квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів тощо), дозволяється оприбутковувати готівку наприкінці робочого дня за сукупністю операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і відображенням у відповідній книзі обліку. Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
Як убачається з п. 2.8 Положення, підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов`язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб. За відсутності банків готівкова виручка (готівка) для переказу на банківські рахунки підприємства (підприємця) може здаватися до операторів поштового зв`язку та небанківських фінансових установ, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів без відкриття рахунку. Здавання готівкової виручки (готівки) здійснюється самостійно (у тому числі із застосуванням платіжних пристроїв та через пункти приймання готівки) або через відповідні служби, яким згідно із законодавством надано право на перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів. Здавання готівкової виручки (готівки) може здійснюватися для зарахування на будь-який банківський рахунок підприємства (підприємця) на його вибір.
Указом № 436/95 визначено відповідальність за порушення норм з регулювання обігу готівки.
Як вже зазначалося, під час перевірки було виявлено факти неповного оприбуткування позивачем готівкових коштів у КОРО на загальну суму 52255,50 грн., що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами (а.с.70-92).
Згідно з вимогами п. 1.2 Положення оприбуткуванням готівки є проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій (КОРО).
Як вже зазначалося, відповідно до вимог п. 2.6 названого Положення уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Відповідно до вимог п. 7.15 Положення уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно та в повній сумі оприбутковуватися. Порядок оприбуткування готівки в касах, у тому числі і під час розрахунків із застосуванням РРО (розрахункової книги (далі - РК)), визначено в пункті 2.6 цього Положення.
Як убачається зі ст. 1 Указу "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12 червня 1995 р. № 436/95, у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються НБУ, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п`ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.
Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку про те, що у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій і веденням КОРО на підставі фіскальних звітних чеків реєстраторів розрахункових операцій оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: роздрукування фіскальних звітних чеків реєстратора розрахункових операцій та своєчасне відображення на їх підставі готівки у книзі обліку розрахункових операцій.
Отже, процедура оприбуткування готівки в касі полягає не лише в роздрукуванні фіскального чеку, а і в своєчасному здійсненні запису в КОРО на підставі відповідного Z-звіту, відповідно невиконання будь-якої з цих дій є порушенням порядку оприбуткування готівки, за яке встановлена відповідальність (абз. 3 ст. 1 Указу №436/95).
Дана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 січня 2018 року у справі №826/15290/15.
Відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Як вже зазначалося, контролюючі органи дійшли висновку щодо не своєчасного оприбуткування позивачем готівкових коштів у сумі 52255,50 коп., а саме: в період з 02.09.2017 по 05.10.2017 з РРО здійснювалися операції "службова видача" по яких видано готівкові кошти, які оприбутковувалися до каси підприємства не в повному обсязі, що підтверджується прибутковими касовими ордерами №257 від 02.09.2017, №260 від 06.09.2017, №267 від 16.09.2017, №274 від 22.09.2017, №277 від 25.09.2017, №1296 від 04.10.2017 та №1297 від 05.10.2017.
Пунктом 4.2 Положення №637 визначено, усі надходження і видачу готівки в національній валюті підприємства відображають у касовій книзі (додаток 5). Кожне підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів).
Пунктом 3.1 Положення №637 зазначено, Касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням електронних платіжних засобів, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівкових коштів.
Відповідно до пункту 3.3 вищевказаного Положення, приймання готівки в каси проводиться за прибутковими касовими ордерами (додаток 2), підписаними головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником підприємства.
Про приймання підприємствами готівки в касу за прибутковими касовими ордерами видається засвідчена відбитком печатки цього підприємства квитанція (що є відривною частиною прибуткового касового ордера) за підписами головного бухгалтера або працівника підприємства, який на це уповноважений керівником.
Видача готівки з кас проводиться за видатковими касовими ордерами (додаток 3) або видатковими відомостями. Документи на видачу готівки мають підписувати керівник і головний бухгалтер або працівник підприємства, який на це уповноважений керівником. До видаткових ордерів можуть додаватися заява на видачу готівки, розрахунки тощо.
Приймання одержаної з банку готівки в касу та видача готівки з каси для здавання її до банку оформляються відповідними касовими ордерами (прибутковим або видатковим) з відображенням такої касової операції в касовій книзі.
У касових ордерах зазначається підстава для їх складання і перелічується додані до них документи. Видача касових ордерів і видаткових відомостей на руки особам, що вносять або одержують готівку забороняється.
Таким чином, посилання позивача на те, що у дні, зі які перевіркою встановлені порушення, операцією "службове внесення" вносилися відповідні кошти до реєстратора розрахункових операцій та в касовій книзі дані суми відображені як залишок на початок дня, є свідченням порушення позивачем порядку обліку готівки в касі та підтверджує факт не оприбуткування грошових коштів у касі, так як , у випадку коли грошові кошти вносилися з каси підприємства на початку дня до РРО, то повинні були бути складені ПП "Ясен" видаткові касові ордери, які у даному випадку відсутні.
Крім того, напередодні проведення перевірки контролюючим органом всі грошові кошти вилучалися з РРО, а тому залишок на початок дня в РРО мав складати - 0 грн.
Також, суд погоджується з доводами представника відповідача, що в кінці робочого дня вся сума грошових коштів (як та, що була внесена на початок дня, так і та, яка отримана за день у процесі здійснення господарської діяльності) за допомогою операції "службова видача" були в повному обсязі з РРО, то мали б бути відображені в касовій книзі у тій самій сумі, яка була вилучена з РРО.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно застосовано до позивача штрафні санкції, передбачені абз. 3 ст. 1 Указу Президента України №436/95, у сумі 261127,50 грн.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, чого не було зроблено позивачем.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, що і було зроблено відповідачем.
Наведене свідчить, що податкове повідомлення-рішення №0009101410 від 19.10.2017 відповідачем винесено правомірно, а отже, позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 13, 14, 241, 243, 246, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Ясен" до Головного управління ДФС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення, - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду. Або в порядку, передбаченому п. 15.5 Розділу VII КАС України, а саме: до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлений 23 травня 2019 року.
Суддя О.В. Панченко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2019 |
Оприлюднено | 27.05.2019 |
Номер документу | 81915895 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні