ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
07 травня 2019 року м. ТернопільСправа № 921/156/19
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Стадник М.С.
при секретарі судового засідання Василик Н.М.
розглянув справу
до Управління праці та соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації, вул. Грушевського, 12, м. Заліщики, Заліщицький район, Тернопільська область, 48600
про стягнення 27 727,48 грн. заборгованості по витратах, понесених у вересні-грудні 2018р. внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах.
Фіксування судового засідання за допомогою технічного засобу не здійснювалось, у зв`язку з відсутністю учасників справи, на підставі ч. 3 ст. 222 ГПК України.
Публічне акціонерне товариство "Укртелеком" в особі Тернопільської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком" звернувся із позовом до Управління праці та соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації про стягнення 27 727,48 грн. заборгованості по витратах, понесених у вересні-грудні 2018р. внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах.
Ухвалою суду від 11.03.2019р.: 1/ прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; 2/ розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження ; 3/ призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 09.04.2019р., 4/ зобов`язано сторони подати: позивача - розрахунки видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг за період вересень-грудень 2018р. (форма №2-пільга) із розміром шрифту не менше №12; - положення про Тернопільську філію ПАТ "Укртелеком"; - акт звіряння за формою "3-пільга" за вересень-грудень 2018р. і докази направлення його позивачу; - письмові заяви, клопотання, передбачені нормами ГПК України (за наявності); відповідачу - акт звіряння за формою "3-пільга" за вересень-грудень 2018р. і докази направлення його позивачу; - письмові заяви, клопотання, передбачені нормами ГПК України (за наявності).
Ухвалою суду від 09.04.2019р. відкладено розгляд справи по суті на 23.04.2019р.
Ухвалою суду від 23.04.2019р. відкладено розгляд справи по суті на 07.05.2019р.
Позивач подав клопотання №10-09/60 від 26.04.2019р. про розгляд справи без участі його представника, у зв`язку із перебуванням представника позивача у відпустці. Позовні вимоги підтримує в повному обсязі з підстав наведених у позовній заяві та відповіді на відзив.
Відповідачем також подано клопотання №01-41/384 від 25.03.2019р. про розгляд справи без участі його представника.
Позивач у позовній заяві та у відповіді на відзив в обґрунтування заявлених вимог посилається на невиконання відповідачем норм чинного законодавства щодо відшкодування витрат за надані у вересня-грудні 2018року телекомунікаційні послуги на пільгових умовах окремим категоріям громадян міста Заліщики та Заліщицького району, на яких поширюється дія норм Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний статус", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та Законі України "Про охорону дитинства". На підтвердження надання послуг позивачем, відповідно до п. 2 Постанови КМУ від 04.03.2002р. №256, на адресу відповідача направлені щомісячні, як у електронному варіанті так і рекомендованою кореспонденцією, звіти, які залишилися без розгляду та відшкодування витрат. Відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання, складання актів звіряння розрахунків є обов`язком відповідача, невиконання якого не звільняє відповідача від виконання зобов`язання, а чинне законодавство не передбачає обов`язковості укладення договору про відшкодування витрат за надані послуги зв`язку пільговим категоріям громадян. Бюджетним кодексом України та Постановою №256 не визначено жодної залежності визначення головного розпорядника коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення від джерел фінансування цих програм, а тому твердження відповідача про те, що він є неналежним відповідачем помилкові та недоведені.
Відповідач у відзиві на позов заперечує проти позовних вимог, обґрунтовуючи це наступним: - відсутністю коштів, а саме: на 2018р. Заліщицькою районною державною адміністрацією на дані видатки з районного бюджету кошти не виділялися; - у Законі України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" відсутня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг окремим категоріям громадян з послуг зв`язку; - Управління, як орган державної влади і бюджетна установа, діє відповідно до чинного законодавства України, однак жодних договірних зобов`язань відповідач перед позивачем не має; - на вказані цілі кошти не виділялись, відповідно і не було кошторисних призначень, а тому виплатити дані суми Управління не мало можливості; - відповідно до змін внесених до постанов КМУ від 21.06.2017р. №426 та від 21.02.2018р. №114, з 24.06.2017р. припинено фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання держаних програм соціального захисту населення щодо надання компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян та пільг з послуг зв`язку, до бездротового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів, за рахунок субвенцій з державного бюджету; - оскільки відшкодування витрат за надані послуги зв`язку пільговим категоріям населення які проживають на території Заліщицького району у вересні-грудні 2018 року здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету, а управління соціального захисту населення згідно схваленої місцевої програми щодо надання пільг окремим категоріям громадян, є тільки розпорядником коштів, яких на сьогоднішній день не виділено та вжило всіх можливих заходів для здійснення відшкодування витрат за надані послуги зв`язку, тому вважає себе належним відповідачем.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлено:
- Публічним акціонерним товариством "Укртелеком" в особі Тернопільської філії ПАТ "Укртелеком" надано протягом вересня-грудня 2018р. телекомунікаційні послуги на пільгових умовах споживачам міста Заліщики та Заліщицького району Тернопільської області на суму 27 727,48 грн., які мають пільги з їх оплати згідно Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний статус", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та "Про охорону дитинства";
- факт надання послуг та фактичне споживання їх споживачами, які користуються такими пільгами, підтверджується Розрахунками видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг (Форма №2-пільга) громадянам місто Заліщики та Заліщицького району за період вересень-грудень 2018 року на суму 27 727,48 грн., а саме: за вересень 2018р. - 6919,38грн., за жовтень 2018р. - 6586,60 грн., за листопад 2018р. - 7360,99 грн, за грудень 2018р. - 6860,51 грн.;
- позивачем надіслано відповідачу щомісячно, для здійснення розрахунку за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям споживачів, відповідні звіти ( розрахунки) , що підтверджується супровідними листами: №06/2-11-291 від 05.10.2018р. (опис вкладення та фіскальний чек від 09.10.2018р.); №06/2-11-356 від 06.11.2018р. (опис вкладення та фіскальний чек від 08.11.2017р.); №06/2-11-3796 від 14.12.2018р. (опис вкладення та фіскальний чек від 17.12.2018р.); №06/2-11-402 від 09.01.2019р. (опис вкладення та фіскальний чек від 14.01.2019р.); одержання яких відповідачем не заперечується.
Зазначені розрахунки також направлялися на електронну пошту відповідача ( zalishchyky@sobes-ter.gov.ua ).
Непроведення відшкодування відповідачем вартості наданих послуг стало підставою для звернення позивача до суду.
Суд, на підставі ст. 86, 237 ГПК України, оцінивши подані сторонами докази, прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення. При цьому, суд виходив із наступного:
- згідно ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Згідно ст. 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", пільги щодо оплати послуг зв`язку та критерії їх надання визначаються виключно законами України.
Відповідно до п. 3 ст. 63 Закону України "Про телекомунікації" та п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №295 від 11.04.2012р., телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України за місцем проживання з дня пред`явлення документа, що підтверджує право на пільги.
Видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення належать до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України, при цьому, порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам визначаються Кабінетом Міністрів України (ст. 87, ч. 2 ст. 97 Бюджетного кодексу України).
Видатки на відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян, здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з Державного бюджету України (субвенцій з Державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (пп. "б" п. 4 ч. 1 ст. 89 та ст. 102 Бюджетного кодексу України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. №256 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету (далі - Порядок №256), яким встановлено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з державного бюджету .
Відповідно до п. 2 Постанови №256, головні розпорядники коштів місцевих бюджетів (зокрема):
- ведуть персоніфікований облік отримувачів пільг за соціальною ознакою згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 року №117 Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги ;
- здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.
Головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, об`єднаних територіальних громад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення (п. 3 Порядку №256 в редакції чинній станом на вересень-грудень 2018р.).
Відповідно до п. 1. П. 2 Положення про управління соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови районної державної адміністрації від 13.09.2018р. №361-од ( далі - Положення), Управляння соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації утворюється головою Заліщицької районної державної адміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ обов`язків.
Згідно п. 4 Положення основним завданням управління є забезпечення реалізації державної соціальної політики на відповідній території у сфері соціального захисту населення, зокрема: - забезпечення реалізації державної політики у сфері соціально-трудових відносин; - призначення та виплата соціальної допомоги, адресної грошової допомоги компенсації та інших соціальних виплат, установлених законодавством України.
Таким чином, розпорядником коштів бюджетного фінансування вищевказаних соціальних пільг міста Заліщики та Заліщицького району Тернопільської області є Управління соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації, а тому, на підставі вищезазначених норм законодавства відшкодування витрат понесених позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян має здійснюватись відповідачем за рахунок бюджетних коштів.
Згідно ч. 1 п. 8 Порядку №256, отримані місцевими бюджетами суми субвенцій в межах отриманих коштів за відповідним видом послуг (витрат)перераховуються протягом двох операційних днів на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків. При цьому, головні розпорядники коштів місцевих бюджетів в межах отриманих коштів за відповідним видом послуг (витрат) здійснюють протягом двох операційних днів розрахунки з постачальниками відповідних послуг (ч. 2 п. 8 Порядку №256 в редакції чинній станом на вересень-грудень 2018р.).
Згідно з п. 3, 10, 11 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 № 117, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважені органи):
- організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для контролю відомостей, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги, і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей;
- ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою 1 пільга , в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків;
- вносять до Реєстру відповідні уточнення в разі визнання такими, що втратили чинність, чи зупинення дії окремих норм законодавчих актів, на підставі яких пільговики отримують пільги;
- надають консультації пільговикам, постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей, підприємствам та організаціям, що надають послуги.
Підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою 2-пільга .
При цьому, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №117 від 29.01.2003р., Управління праці та соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації є не лише розпорядником бюджетних коштів, а й органом, що контролює відомості, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги.
Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний статус", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та "Про охорону дитинства" передбачено надання пільг окремим категоріям громадян при оплаті за послуги зв`язку (телекомунікаційні послуги).
Згідно з ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України, бюджетні зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв`язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень. Зазначена норма є спеціальною по відношенню до загальних положень ч.ч. 1-4 ст.48 Бюджетного кодексу України.
У листі від 30.06.2011р. №31-07310-10-24/16584 Міністерство фінансів України роз`яснило, зокрема, що деякі програми, які відносяться до державних програм соціального захисту населення, є державною гарантією і одержувачу не може бути відмовлено в їх наданні у разі, якщо він має на них право. У цьому випадку проводиться відшкодування витрат за фактично спожиті послуги (нараховані соціальні виплати) в межах встановлених норм (розмірів).
Листом від 07.06.2018 №989/0/111-18/201 Міністерство соціальної політики України (на звернення Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" від 21.04.2018 №878-вих-80D731-80D921 стосовно надання пільг із послуг зв`язку), повідомило, зокрема що управління праці та соціального захисту населення, як уповноважений орган, ведуть персоніфікований облік отримувачів пільг за соціальною ознакою (згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 №117 "Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги") і здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі отриманих від них щомісячних звітів щодо послуг, наданих пільговим категоріям громадян.
Таким чином, зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв`язку, компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
Отже, Управління соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації, зобов`язане було здійснювати відшкодування витрат, понесених позивачем, внаслідок надання послуг зв`язку пільговим категоріям населення, які проживають на вищезазначеній території, за рахунок державних субвенцій.
Статтею 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ч. 1 ст. 612 ЦК України).
Згідно ч. 1 ст. 96 ЦК України, юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.
Особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. При цьому, не вважається випадком, зокрема, відсутність у боржника необхідних коштів (ст. 617 ЦК України).
Враховуючи вищенаведене, Управління праці та соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації відповідає за своїми зобов`язаннями, які виникли безпосередньо із закону і така відповідальність не може ставитись в залежність від дій чи бездіяльності будь-яких третіх осіб.
Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Подані сторонами докази мають бути належними, допустимими, достовірними, достатніми (ст. ст. 76-79 ГПК України).
Згідно із ст. 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Оскільки відповідач не надав заперечень щодо невідповідності даних зазначених позивачем у звітах про осіб, яким надані пільги з послуг зв`язку, факту надання телекомунікаційних послуг, підстав їх надання та їх вартості, тим самим не спростував вимоги позивача щодо їх оплати.
За таких обставин, позовні вимоги підлягають до задоволення як обґрунтовано заявлені, підтверджені матеріалами справи та не спростовані відповідачем належними та допустимими доказами.
Доводи відповідача про те, що він є неналежним відповідачем, судом відхиляються оскільки саме до компетенції відповідача належить забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення на території міста Заліщики та Заліщицького району, і саме відповідач зобов`язаний здійснювати розрахунки з організаціями, що надають послуги особам, які згідно із чинним законодавством мають право на соціальні пільги.
Суд відхиляє доводи відповідача доводи про те, що у Державному та місцевому бюджетах не передбачені витрати, пов`язані із наданням пільг на послуги зв`язку пільговим категоріям громадян, та про відсутність договірних правовідносин між сторонами, оскільки:
- законодавством не передбачена залежність відшкодування від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, чи випадки повного або часткового звільнення від обов`язку здійснення розрахунків з постачальниками послуг на пільгових умовах;
- відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, які є джерелом права згідно ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суд у справі Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" від 18.10.2005р. та у справі "Бакалов проти України" від 30.11.2004р. зазначив, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.02.2018р. у справі №913/230/17, від 13.02.2018р. у справі №927/345/17, від 14.02.2018р. у справі №921/177/17-г/14, від 20.03.2018р. у справі №921/7/17-г/17, від 23.03.2018р. у справі №904/6252/17.
- обов`язок відповідача відшкодовувати вартість наданих громадянам послуг на пільгових умовах виникає не із договору, а безпосередньо з актів цивільного законодавства - законів, що відповідає ст. 11 ЦК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Перелік витрат, пов`язаних з розглядом справи, передбачений ч. 3 ст.123 ГПК України.
Частиною 1 статті 124 ГПК України визначено, що разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи. При цьому, частиною 2 наведеної статті ГПК України передбачено, що у разі неподання стороною попереднього розрахунку суми судових витрат, суд може відмовити їй у відшкодуванні відповідних судових витрат, за винятком суми сплаченого нею судового збору.
Сторонами не подано попереднього розрахунку суми судових витрат в порядку ст. 124 ГПК України.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Судовий збір у розмірі 1 921,00 грн. , згідно ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 73-79, 86, 129, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Стягнути з Управління соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації (вул. Грушевського, 12, м. Заліщики, Заліщицький район, Тернопільська область, 48600, ідентифікаційний код - 03195671) на користь Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" (вул. Чорновола, 4, м. Тернопіль, 46001, ідентифікаційний код - 01188052) 27 727 (двадцять сім тисяч сімсот двадцять сім) грн. 48 коп. заборгованості по витратах, понесених у вересні - грудні 2018 внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах та 1 921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять один) грн. 00 коп. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили протягом 20 днів з дня виготовлення повного судового рішення. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду або через Господарський суд Тернопільської області.
Повне рішення складено "20" травня 2019 року.
Суддя М.С. Стадник
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2019 |
Оприлюднено | 24.05.2019 |
Номер документу | 81940247 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Стадник М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні