Рішення
від 24.05.2019 по справі 200/4080/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 травня 2019 р. Справа№200/4080/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Мозгової Н.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративний позов ОСОБА_1 до Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

20 березня 2019 року позивач, ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (код ЄДРПОУ 41247274, місцезнаходження: Донецька область, м. Селидове, вул. Героїв праці, 6) про зобов`язання зарахувати до пільгового підземного стажу період роботи, що дає право на отримання пенсії за віком згідно абз. 2 ч.3 ст. 114 розділу ХІV Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування на шахті ДП Шахта Лісова з 14.02.1989 року по 25.03.2002 року, зобов`язання повторно розглянути заяву про призначення пенсії з зарахуванням до пільгового стажу період роботи з 14.02.1989 року по 25.03.2002 року на шахті ДП Шахта Лісова , що дає право на отримання пенсії за віком згідно абз. 2 ч.3 ст. 114 розділу ХІV Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ним було здійснено звернення до пенсійного фонду. За наслідком розгляду звернення відповідно до Закону України Про звернення громадян пенсійним фондом надано відповідь та повідомлено, що за матеріалами пенсійної справи страховий стаж складає 30 років 7 місяців 19 днів, пільговий стаж за Списком №1 - 10 років 11 місяців 22 дні. Підприємство ДП Шахта Лісова (ЄДРПОУ 00175840) знаходиться на території непідконтрольній українській владі, реєстраційні дії щодо зміни місцезнаходження на території, підконтрольній українські владі не здійснювалися, тому можливість провести перевірку достовірності наданої пільгової довідки відсутня. У зв`язку з чим, при розрахунку пенсії до пільгового стажу не було враховано період роботи на підприємстві ДП Шахта Лісова з 14.02.1989 р. по 25.03.2002 р. Вважає, що відповідач таким чином порушує його право на отримання пенсії.

12 квітня 2019 року представником відповідача направлений до суду відзив на позовну заяву, де зазначив, що вимоги позивача суперечать чинному законодавству та не підлягають задоволенню. Зазначає, що позивача взято на облік в Селидовському об`єднаному управління Пенсійного фонду України Донецької області та призначено пенсію за віком на пільгових умовах з 20.06.2018 року. Для підтвердження пільгового стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах є за необхідне підтверджувати спеціальний (пільговий) стаж довідками за правилами, встановленими Порядком №637 та надання довідок, підтверджуючих зайнятість в підземних (гірничих) роботах спусками під землю. Документи, видані на тимчасово окупованій території є недійсними і не створюють правових підстав, тому достовірність таких документів необхідно перевірити первинними документами. Вказують, що до пільгового стажу не зараховано період роботи позивача з 14.02.1989 по 25.03.2002 року на підприємстві ДП Шахта Лісова , у зв`язку з тим, що підприємство не здійснило реєстрації на території, підконтрольній українській владі, тому не має можливості перевірити достовірність довідки №133/02 від 14.10.2014року. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Ухвалою суду від 25 березня 2019 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.

Позивач, ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ), громадянин України, перебуває на обліку в Селидовському об`єднаному управління Пенсійного фонду України Донецької області, згідно ст. 43 КАС України здатний здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки.

Відповідач - Селидовське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області (код ЄДРПОУ 41247274) є суб`єктом владних повноважень - органом виконавчої влади, основним завданням якого, згідно вимог чинного законодавства, зокрема, є реалізація державної політики з питань пенсійного забезпечення.

Положенням про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2 на управління покладені повноваження, зокрема, щодо призначення (здійснення перерахунку) і виплати пенсії, щомісячного довічного грошове утримання суддям у відставці, допомоги на поховання та інших виплат відповідно до законодавства; забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, щомісячного довічного утримання суддям у відставці, допомоги на поховання та інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Фонду та інших джерел, визначених законодавством (підпункти 7,8 пункту 4 Положення).

Судом встановлено, що позивач звернувся до Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області із заявою відповідно до Закону України Про звернення громадян .

Листом Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 11 січня 2019 року ОСОБА_1 повідомлено про те, що період роботи на підприємстві ДП Шахта Лісова з 14.02.1989 р. по 25.03.2002 р. не було враховано до пільгового стажу у зв`язку тим, що при розрахунку пільгового стажу відповідачем не взято до уваги документи про пільговий стаж, які видані підприємством, що розташовано на непідконтрольній українській владі території, оскільки перевірити достовірність зазначених в них даних не має можливості.

З вказаного листа вбачається, що за матеріалами пенсійної справи позивача страховий стаж складає 30 років 7 місяців 19 днів, пільговий стаж за Списком №1 - 10 років 11 місяців 22 дні.

Надаючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Конституційне право на соціальний захист включає і право громадян на забезпечення їх у старості. Пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв`язку з трудовою діяльністю, заслужені попередньою працею і є однією з форм соціального захисту. Цим визначається зміст і характер обов`язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв`язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки республіки, визначені у Законі України "Про пенсійне забезпечення".

З 16.09.2008 року набув чинності Закон України Про підвищення престижності шахтарської праці . Дія статей 1 і 8 цього Закону поширюється на працівників, професії та посади яких передбачені а , б і в підрозділу 1 Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень розділу 1 Гірничі роботи Списку №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах з особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 р. №36, за умови зайнятості повний робочий день на підземних роботах в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні вугілля, залізної руди кольорових і рідкісних металів, марганцевих та уранових руд не менше 15 років. Статтею 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці , визначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.

Відповідач відмовив розрахувати пенсію відповідно до Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці через відсутність 15 років пільгового стажу, оскільки пільговий стаж позивача складає 10 років 11 місяців 22 дні.

Зазначене посилання відповідача суд вважає необґрунтованим та таким, що не відповідає вимогам чинного пенсійного законодавства.

Так, відповідно до ст. 48 Кодексу законів про працю України, положення якої кореспондуються зі ст. 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення", трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою Правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 за № 22-1 (надалі по тексту також - Порядок № 22-1), встановлено перелік документів, які додаються до заяви про призначення пенсії за віком, серед яких, документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року за № 637.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (надалі по тексту - Порядок № 637) згідно з пунктом 1 якого основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Згідно з пунктом 3 Порядку № 637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 12.08.1993 року № 637 встановлено, що уточнюючі довідки підприємств або організацій для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників.

Суд зазначає, що вищевказаний Порядок, як вбачається з його назви та змісту, поширюється саме на випадки відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.

Таким чином, довідка уточнюючого характеру може бути основним доказом підтвердження пільгового стажу в період роботи на відповідних посадах або за професіями лише в тих випадках, коли відсутня трудова книжка чи відповідні записи у трудовій книжці.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1028 від 09.12.2015 року пункт 20 наведеного Порядку доповнено новим абзацом яким визнано, що у разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02 вересня 2014 року № 1669-VII (надалі Закон №1669) період проведення антитерористичної операції це час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Виходячи з наведених приписів, датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14.04.2014 року.

На виконання Закону №1669 розпорядженнями Кабінету Міністрів України №1053-р від 30 жовтня 2014 року та від 02.12.2015 року №1275-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, згідно якого до зазначених населених пунктів належить, зокрема, м. Торез Донецької області.

Так, з довідок про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, довідок про заробіток для обчислення пенсії, довідок про підземні виходи підтверджено, що ОСОБА_1 працював повний робочий день на ДП Шахта Лісова з 14.02.1989 року по 25.03.2002 року підземним електрослюсарем з повним робочим днем під землею, що передбачені Списком №1.

Вказані довідки також надавалась позивачем до Волноваського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області, про що вбачається з копії пенсійної справи.

Суд звертає увагу, що у трудовій книжці серії НОМЕР_2 ОСОБА_1 міститься необхідна інформація, яка підтверджує, що позивач у спірний період працював на різних посадах з повним робочим днем під землею.

Крім того, суд вважає за доцільне зазначити, що професія підземний електрослюсар, на якій працював позивач, віднесено до Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення, які затверджені Постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 року № 10 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення ".

З огляду на викладене, суд вважає, що відповідач неправомірно відмовив в не зарахування до пільгового стажу період роботи ОСОБА_1 на ДП Шахта Лісова з 14.02.1989 року по 25.03.2002 року підземним електрослюсарем.

З дослідженої судом трудової книжки позивача, копія якої знаходиться в матеріалах справи, вбачається, що в ній мають місце записи, в яких присутні всі відомості що визначають право на пенсію на пільгових умовах, установлені для окремих категорій працівників.

Відповідно до п.4 ч.2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Заявлені позовні вимоги не містять вимоги про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною.

Частиною 2 статті 9 КАС України суду надане право вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зважаючи на висновки суду про задоволення позовних вимог про зобов`язання повторно розглянути заяву про призначення пенсії з зарахуванням до пільгового стажу період роботи з 14.02.1989 року по 25.03.2002 року на шахті ДП Шахта Лісова , положення ст. 245 КАС України, суд вважає за необхідне вийти за межі заявлених позовних вимог та визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень протиправною щодо не зарахування до пільгового стажу період роботи з 14.02.1989 року по 25.03.2002 року.

Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На підставі викладеного, зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності та з урахуванням того, що позивачем доведено правомірність пред`явленого позову, а відповідачем доводи позовної заяви не були спростовані, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 2, 5-10, 72-90, 139, 242-246, 205, 250, 255, 257-263, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) до Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (код ЄДРПОУ 41247274, місцезнаходження: Донецька область, м. Селидове, вул. Героїв праці, 6) про зобов`язання зарахувати до пільгового підземного стажу період роботи, що дає право на отримання пенсії за віком згідно абз. 2 ч.3 ст. 114 розділу ХІV Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування на шахті ДП Шахта Лісова з 14.02.1989 року по 25.03.2002 року, зобов`язання повторно розглянути заяву про призначення пенсії з зарахуванням до пільгового стажу період роботи з 14.02.1989 року по 25.03.2002 року на шахті ДП Шахта Лісова , що дає право на отримання пенсії за віком згідно абз. 2 ч.3 ст. 114 розділу ХІV Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області щодо не зарахування ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) до пільгового стажу період роботи з 14.02.1989 року по 25.03.2002 року на шахті ДП Шахта Лісова .

Зобов`язати повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) про призначення пенсії з зарахуванням до пільгового стажу період роботи з 14.02.1989 року по 25.03.2002 року на шахті ДП Шахта Лісова , що дає право на отримання пенсії за віком згідно абз. 2 ч.3 ст. 114 розділу ХІV Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Стягнути з Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (код ЄДРПОУ 41247274, місцезнаходження: Донецька область, м. Селидове, вул. Героїв праці, 6) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в загальному розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.

Повний текст судового рішення складено та підписано 24 травня 2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя Мозговая Н.А.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2019
Оприлюднено28.05.2019
Номер документу81974666
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/4080/19-а

Ухвала від 13.08.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 27.06.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 24.05.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 25.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні