ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"14" травня 2019 р.м. Одеса Справа № 916/158/19
Господарський суд Одеської області у складі судді Невінгловська Ю.М.
при секретарі судового засідання: Горнович Л.О.
за участю представників сторін:
від позивача: Леонова О.В. (на підставі ордеру);
від відповідача: Асташенкова О.І. (на підставі довіреності);
від третьої особи: Токар А.С. (на підставі довіреності);
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю „Міжнародний аеропорт „Одеса» (65054, м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2);
до відповідача: Одеської міської ради (65004, м. Одеса, площа Думська, буд. 1);
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Департамента комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1);
про внесення змін у договір оренди
ВСТАНОВИВ:
Суть спору: 22.01.2019 року позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю „Міжнародний аеропорт „Одеса» звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до відповідача - Одеської міської ради, в якій просить суд внести зміни у договір оренди землі, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Калгановою М.В. та зареєстрований 04.06.2013 року в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю „Міжнародний аеропорт „Одеса» та Одеською міською радою, а саме викласти в новій редакції: п. 2.3 „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01 січня 2017р. становить 138 882 257,95 (сто тридцять вісім мільйонів вісімсот вісімдесят дві тисячі двісті п`ятдесят сім гривень 95 коп.) згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, що знаходиться у користуванні ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» №841/86-17 від 27.01.2017р., складеного Управлінням Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області» ; п. 4.1 „Орендна плата за земельну ділянку площею 450 860 кв.м розрахована у розмірі 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та починаючи з 01 січня 2017р. складає: 4 166 467,74 грн. на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі.» , а також стягнути з відповідача судові витрати.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на прийняття 29.06.2016р. Одеською міською радою рішення „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси» №756-VII, згідно якого з 01.01.2017р. в м. Одесі була введена в дію нова нормативна грошова оцінка земель міста. При цьому, позивач стверджує, що згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №841/86-17 від 27.01.2017р., що знаходиться у користуванні ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» , на підставі договору оренди від 04.06.2013р., станом на 01.01.2017р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки товариства складає 138882257,95 грн. з урахуванням коефіцієнту індексації. Отже, позивач посилаючись на положення п.п. 4.5, 12.1 договору оренди вважає, що з огляду на введення з початку 2017 року нової нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, наявні законодавчі підстави для внесення змін до договору оренди землі від 04.06.2013р., укладеного між Одеською міською радою та ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» . При цьому, позивач стверджує, що ним на адресу відповідача надсилались звернення щодо внесення змін в договір оренди землі (листи №02-1418 від 06.12.2017р., №02-442 від 20.03.2018р.), а також листом №02-1649 від 28.11.2018р. позивачем надсилалась Одеській міській раді письмова пропозиція про внесення змін в договір оренди землі від 04.06.2013р. разом із текстом відповідної додаткової угоди, однак, як вказує позивач листом №01-18/618-09-01 від 02.04.2018р. та №01-18/2357-09-01 від 17.12.2018р. Департамент комунальної власності повідомив, що Одеською міською радою буде прийняте остаточне рішення, проте, станом на дату подання даного позову зміни до договору оренди землі не внесені, а з квітня 2018 року до жодного порядку денного сесій Одеської міської ради не було включено питання щодо внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Одеською міською радою та ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, що стало підставою для звернення позивача з відповідним позовом до суду.
Ухвалою суду від 28.01.2019 року за даним позовом було відкрито провадження у справі №916/158/19 за правилами загального позовного провадження із призначенням проведення підготовчого засідання на 20.02.2019 року.
Ухвалою суду від 20.02.2019р., судом в порядку ст. 50 Господарського процесуального кодексу України до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача було залучено Департамент комунальної власності Одеської міської ради. Крім того, даною ухвалою суду, в порядку ст. 183 Господарського процесуального кодексу України, підготовче засідання було відкладено на 20.03.2019 року.
У судовому засіданні від 20.03.2019 року, враховуючи усне клопотання відповідача про відкладення підготовчого засідання у зв`язку з мирним врегулюванням спору, судом було постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 28.03.2019 року.
28.03.2019 року до суду від Департаменту комунальної власності Одеської міської ради надійшли пояснення вх. ГСОО №6063/19, в порядку ст. 179 Господарського процесуального кодексу України, згідно яких третя особа з заявленими позовними вимогами не згодна та зазначає, що в силу п. 2.2.2 та п. 2.2.14 Положення про Департамент комунальної власності Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 19.02.2014р. за №2752-VI на департамент у сфері земельних правовідносин покладені функції з перевірки, оформлення, підготовки документів, що посвідчують права на земельні ділянки, оформлення договорів оренди землі після прийняття відповідних рішень міською радою, в зв`язку з чим департаментом було підготовлено проект рішення Одеської міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 04.06.2013 р. та листом від 27.11.2018р. за № 01-13/5588 направлено на розгляд та візування представницького органу Одеської міської ради - юридичного Департаменту Одеської міської ради. При цьому, департамент вказує, що п. 6.5 Порядку денного XXXII сесії Одеської міської ради, що відбулась 20.03.2019р. передбачалось розгляд проектів рішень Одеської міської ради про внесення змін до договорів оренди землі, в тому числі проект рішення Одеської міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 04.06.2013 р., укладеного між ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» та Одеською міською радою. Водночас департамент стверджує, що 20.03.2019р. Одеською міською радою було прийнято рішення „Про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Одеською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „Міжнародний аеропорт „Одеса» право оренди зареєстровано 04.06.2013 р. за № 1170978» . Крім того, департамент вказує, що оскільки інформація щодо прийняття Одеською міською радою позитивного чи негативного рішення була відсутня, то департамент не повідомляв позивача про дату підписання та нотаріального посвідчення договору. За таких обставин, департамент вважає, що укладенню (поновленню) правочину передує домовленість сторін, в тому числі щодо необхідності нотаріального посвідчення договору оренди землі, а правовою підставою для укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 04.06.2013 р. є рішення Одеської міської ради від 20.03.2019р., тому вимоги позивача є передчасними.
Ухвалою суду від 28.03.2019 року судом, за усним клопотанням відповідача, в порядку ст.ст. 177 Господарського процесуального кодексу України, строк підготовчого провадження у справі № 916/158/19 було продовжено на 30 днів.
У судовому засіданні від 28.03.2019р. судом було постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання, в порядку ст. 183 Господарського процесуального кодексу України, на 10.04.2019 року.
10.04.2019 року до суду від позивача надійшла відповідь на пояснення третьої особи вх. ГСОО № 7114/19, згідно з якою ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» з позицією департаменту не погоджується та стверджує, що на протязі майже півтора року наявне систематичне ухилення від внесення змін до відповідного договору оренди, а тому вважає зазначені обставини, як умисне ухилення від внесення змін у договір. При цьому, позивач стверджує, що у разі введення в дію нової грошової оцінки ініціатором внесення змін у договір має виступати відповідач, тому маючи тривале порушення прав ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» , з метою поновлення порушеного права, на підставі п. 12.1 відповідного договору оренди та ст. 188 Господарського кодексу України, звернувся до суду з відповідним позовом.
Відповідач - Одеська міська рада, своїм правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, при цьому 10.04.2019 року до суду від відповідача, в порядку п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 42 ГПК України, надійшли письмові пояснення вх. ГСОО №7133/19, із змісту яких вбачається, що Одеська міська рада проти позову заперечує та просить суд у задоволені позовних вимог ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» відмовити, посилаючись на те, що рішенням Одеської міської ради від 20.03.2019 року № 4501-VII внесено зміни до договору оренди землі вчастині нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати та затверджено проект додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Одеською міської ради та ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» щодо земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_1 : НОМЕР_2 ), площею 45,0860 га, за адресою: м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, посвідченого 04 червня 2013 року приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу в реєстрі за № 322, що на думку відповідача свідчить про відсутність порушеного права позивача за захистом якого останній звернувся до суду з відповідним позовом.
У судовому засіданні від 10.04.2019р. судом було постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання в порядку ст. 183 Господарського процесуального кодексу України, на 16.04.2019 року.
16.04.2019 року до суду від позивача надійшли заперечення на пояснення відповідача вх. ГСОО №7565/19, згідно яких позивач заперечує проти доводів відповідача, та звертає увагу суду на те, що рішення №4501-VII від 20.03.2019р. прийнято Одеською міською радою після звернення ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» з господарським позовом до суду. Отже, прийняття міською радою відповідного рішення ніяким чином не змінює порушеного відповідачем права позивача. При цьому, позивач вказує, що з відповідного рішення не зрозуміло, внесення яких саме змін погоджено відповідачем. Також позивач стверджує, що імовірним є те, що зміни в затвердженому додатковому договорі діятимуть на майбутнє, що суперечить позовним вимогам ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» , оскільки право на зміну орендної плати, як стверджує позивач, виникло у ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» з 01.01.2017 року.
У судовому засіданні від 16.04.2019 року представником третьої особи було подано до суду клопотання про долучення доказів вх. ГСОО №7588/19, відповідне клопотання було залучено судом до матеріалів справи, однак, докази, які позивач просив долучити до матеріалів справи судом до розгляду не приймаються, оскільки вони подані з порушенням ч. 9 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України, а саме не були належним чином надіслані іншим учасникам справи. При цьому, суд зауважує, що і позивачу, як стороні договору, проект додаткового договору також надісланий не був, що підтверджено сторонами у судовому засіданні.
Ухвалою суду від 16.04.2019р., в порядку ст. 185 Господарського процесуального кодексу України, підготовче провадження у даній справі було закрито та призначено розгляд справи по суті на 22.04.2019 року.
У судовому засіданні від 22.04.2019 року судом було оголошено перерву у розгляді справи до 14.05.2019 року.
У судовому засіданні 14.05.2019 року представник позивача позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні 14.05.2019 року проти позову заперечував та просив суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, з підстав викладених у відповідних письмових поясненнях.
Представник третьої особи у судовому засіданні від 14.05.2019 року проти задоволення судом позовних вимог ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» заперечував.
В судовому засіданні 14.05.2019 року судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено, що повне рішення буде складено 24.05.2019 року.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, оцінивши належність, допустимість доказів, суд встановив:
04.06.2013 року між Одеською міською радою (надалі - орендодавець) та ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» (надалі - орендар) укладено договір оренди землі (надалі - договір), відповідно до умов якого орендодавець на підставі Закону України „Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради №2503-VІ від 21.12.2012р. передає, а орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 450860 кв.м., що знаходиться у місті Одесі, Малиновському районі, вулиця Центральний аеропорт, 2, згідно з планом земельної ділянки, який є невід`ємною частиною договору.
Відповідно до п.2.1 договору, в оренду передається земельна ділянка площею 450860 кв.м., кадастровий номер 5110137300:66:001:0002 у тому числі по угіддях: капітально одноповерхова забудова - 224089 кв. м., під капітальна трьох і більше поверхова забудова - 6487 кв.м., тимчасова забудова - 329 кв.м., під спорудами - 8198 кв.м., під проїздами, проходами та площадками - 133370 кв.м., під зеленими насадженнями - 272715 кв.м., під автостоянками 7353 кв.м.
Згідно з п.2.2 договору, на земельній ділянці розташовані нежитлові будівлі та споруди за адресою: АДРЕСА_1 , що належать ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» на підставі свідоцтва про право власності (бланк серія НОМЕР_3 №572099), виданого 29.12.2011р. виконавчим комітетом Одеської міської ради, зареєстрованого 19.01.2012р. КП "ОМБТІ та РОН", номер запису 3520 в книзі 110неж-42, реєстраційний номер 18677826. Витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно №32911035, виданий 19.01.2012р. КП "ОМБТІ та РОН". Інженерне забезпечення - від існуючих міських мереж.
Відповідно до п.2.3 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 166939932,20 грн., згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №49/М від 28.11.2012р., складеної Управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області.
Згідно з п. 3.1 договору, договір укладено терміном на 49 років, для будівництва, експлуатації й обслуговування будівель та споруд аеропорту „Центральний» .
Відповідно до п. 4.1 договору, орендна плата за земельну ділянку площею 450860 кв.м., розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 5008197,97 грн. на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі.
Згідно з п. 4.2 договору, розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішень Одеської міської ради у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватись Одеською міською радою в межах передбачених законодавством.
Положеннями п. 4.3 договору визначено, що орендна плата, вноситься орендарем рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця на Банк ГУДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код ЄДРПОУ 28016923, на рахунок одержувача - УДКСУ у м. Одесі Одеської області, місцевий бюджет Малиновського району № 33211812700007, код бюджетної класифікації 13050200.
Згідно з п. 4.4 договору, орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності.
За умовами п. 4.5 договору, розмір орендної плати переглядається у разі: зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України; введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, яка затверджується рішеннями Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або її частини; в інших випадках, передбачених законодавством України. У цих випадках розмір орендної плати змінюється за ініціативою орендодавця.
Відповідно до п. 9.4.2 договору, орендар зобов`язаний самостійно, щороку обчислювати суму орендної плати станом на 1 січня, з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки і до 20 лютого поточного року подавати відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом.
Положеннями п.12.1 договору встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, що підлягає нотаріальному посвідченню. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Договір оренди землі від 04.06.2013р. нотаріально посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Калгановою М.В. та зареєстрований в реєстрі за №322.
До договору від 04.06.2013р. складено акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 19.04.2013р., акт прийому-передачі земельної ділянки в оренду від 04.06.2013 року.
Так, згідно наявного в матеріалах справи листування, згідно листів №02-1418 від 06.12.2017р. (а.с.74-76), №02-442 від 20.03.2018р. (79-80) позивач звертався до Одеської міської ради щодо внесення змін в договір оренди землі від 04.06.2013р.
Листом від 02.04.2018 року за вих. №01-18/618-09-01 Департамент комунальної власності Одеської міської ради повідомив, що департаментом було підготовлено проект відповідного рішення Одеської міської ради про внесення змін до договору оренди землі, який знаходиться на візуванні, згідно з регламентом Одеської міської ради VII скликання, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 11.11.2015р. та остаточне рішення приймається Одеською міською радою в межах її повноважень.
Водночас, листом за вих. №02-1626 та №02-1649 від 28.11.2018р. (а.с.83-87) позивачем було надіслано Одеській міській раді письмову пропозицію про внесення змін в договір оренди землі від 04.06.2013р. разом із текстом відповідної додаткової угоди.
Листами від 10.12.2018р. за вих. №01-18/2274-09-01 та від 17.12.2018р. за вих. №01-18/2357-09-01 (а.с.89-90) Департамент комунальної власності Одеської міської ради на листи №02-1626 та №02-1649 від 28.11.2018р. повідомив позивача, що департаментом підготовлено проект відповідного рішення Одеської міської ради про внесення змін до договору оренди землі та остаточне рішення приймається Одеською міською радою в межах її повноважень.
Як вбачається із матеріалів справи, 20.03.2019 року Одеською міською радою прийнято рішення №4501-VIІ „Про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Одеською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „Міжнародний аеропорт „Одеса» право оренди зареєстровано 04.06.2013р. за №1170978» у відповідності до якого, зокрема, було вирішено внести зміни до відповідного договору оренди землі, в частині нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати та даним рішенням міськради затверджено проект додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі. Між тим, як зазначає позивач, даний проект додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі йому не надсилався для розгляду та затвердження.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, оцінивши належність, допустимість доказів, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, повно, всебічно і об`єктивно з`ясувавши обставини справи, суд дійшов таких висновків:
Завданням суду при здійсненні правосуддя, в силу ст. 2 Закону України „Про судоустрій і статус суддів» є, зокрема, забезпечення гарантованих Конституцією України та законами, прав і законних інтересів кожного.
Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003р.).
В Україні основоположним принципом судочинства згідно Конституції України та Закону України "Про судоустрій і статус суддів" є принцип верховенства права.
Як вказано у Рішенні Конституційного Суду України від 02.11.2004 року №15-рп/2004 верховенство права - це панування права в суспільстві. Одним з проявів верховенства права є те, що право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.
Розпорядження своїм правом на захист є диспозитивною нормою цивільного законодавства, яке полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.
При цьому, суд зазначає, що під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення, тоді як підставу позову становлять обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
Так, відповідно до змісту позовної заяви ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» предметом спору є внесення змін у п. 2.3 та п. 4.1 договору оренди землі укладеного між сторонами у справі, в зв`язку із зміною нормативно грошової оцінки переданої в оренду земельної ділянки з 01.01.2017 року, зокрема, з підстав ігнорування відповідачем протягом тривалого періоду вимог ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» викладених у відповідному листуванні-пропозиціях щодо внесення змін у договір, які ґрунтуються на неналежному дотриманні відповідачем положень договору та на положеннях ст. 174, ч. 4 ст. 188 Господарського кодексу України, ст.ст. 627, 629 Цивільного кодексу України.
Відповідно до п.1 ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов`язковим для виконання сторонами.
Як вище встановлено судом, строкове, платне володіння та користування земельною ділянкою площею 450860 кв.м., що знаходиться у місті Одесі, Малиновському районі, вулиця Центральний аеропорт, 2 здійснюється відповідачем на підставі договору оренди землі від 04.06.2013р.
Відповідно до ст.792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно з вимогами ч.1 ст.93 Земельного кодексу України, які кореспондуються з положеннями ст.1 Закону України „Про оренду землі» право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст.13 Закону України „Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частинами 1-3 ст.21 Закону України „Про оренду землі» встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього кодексу сторони є вільними в укладанні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Частина 1 статті 628 Цивільного кодексу України передбачає, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Як вище встановлено судом, згідно з п. 4.2 та п. 4.5 договору від 04.06.2013р., розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішень Одеської міської ради у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватись Одеською міською радою в межах передбачених законодавством. Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України; введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, яка затверджується рішеннями Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або її частини; в інших випадках, передбачених законодавством України. У цих випадках розмір орендної плати змінюється за ініціативою орендодавця .
Положеннями п. 12.1 договору оренди встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, що підлягає нотаріальному посвідченню. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Таким чином, умови укладеного між сторонами договору передбачають можливість зміни розміру орендної плати за домовленістю сторін у письмовій формі з подальшим нотаріальним посвідченням таких змін, а саме з ініціативи орендодавця у разі введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, яка затверджується рішеннями Одеської міської ради.
Такі умови укладеного між сторонами договору відповідають вимогам ч.1 ст.651 Цивільного кодексу України, якою встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом та вимогам ч.1 ст.654 Цивільного кодексу України, згідно з якими зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Відповідно до ч.3 ст.24 Закону України „Про оренду землі» органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено оренди на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Аналогічні вимоги містяться і в абз. 2, 3 п. 288.1 ст.288 Податкового кодексу України, в редакції, чинній станом на 01.01.2017р., якою встановлено, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено оренди на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики.
Згідно з абз. 1 п.288.1, п. 288.4 ст.288 Податкового кодексу України, в редакції, чинній станом на 01.01.2017р., підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Як встановлено судом, рішенням Одеської міської ради №756-VII від 29.06.2016р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси та встановлено, що нормативна грошова оцінка підлягає застосуванню з 01.01.2017р. Текст зазначеного рішення опубліковано на офіційному сайті Одеської міської ради http://omr.gov.ua .
Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
У відповідності до п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України, в редакції, чинній станом на 01.01.2017р., рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
У рішенні Європейського Суду з прав людини від 09.01.2013р. у справі „Волков проти України» зазначено, що в країнах повинен діяти принцип правової визначеності, який зобов`язує держави та їх органи здійснювати реалізацію прав та їх захист шляхом прийняття законодавства з чітким правовим визначенням спірних правовідносин та гарантує громадянам очікувати від держав та їх органів своєчасних та вичерпних дій відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно з усталеною прецедентною практикою Європейського Суду з прав людини основу принципу правової визначеності утворює ідея передбачуваності (очікуваності) суб`єктом відносин визначених правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає існуючим в суспільстві нормативним приписам.
На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", від 20.05.2010р. і "Тошкуце та інші проти Румунії", від 25.11.2008р.) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах ("Онер`їлдіз проти Туреччини", та "Беєлер проти Італії"). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії").
Разом з цим, Європейській суд з прав людини вказував, що поняття "майно" в розумінні статті 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод охоплює поняття "правомірні очікування" тобто законні сподівання вчиняти певні дії відповідно до виданого державними органами дозволу. ("Пайн Велі Девелопмент Лтд. та інші проти Ірландії").
Таким чином виходячи з того, що нормативна грошова оцінка землі, технічна документація щодо якої затверджена рішенням Одеської міської ради №756-VII від 29.06.2016р. підлягає застосуванню з 01.01.2017р., що умовами укладеного між сторонами договору оренди землі встановлено можливість внесення змін у договір орендодавцем у випадку введення в дію нової грошової оцінки, яка затверджується рішеннями Одеської міської ради, а також виходячи з вимог ч.3 ст.24 Закону України "Про оренду землі", абз.2,3 п. 288.1. ст.288 Податкового кодексу України, в редакції, чинній станом на 01.01.2017р., якими встановлено повинність (обов`язок) відповідача інформувати відповідний контролюючий орган про внесення змін до існуючих договорів оренди землі до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни , суд вважає, що орендар мав "законні очікування" на легітимність, добросовісність та "належне урядування" орендодавця у спірних правовідносинах, зокрема щодо самостійного ініціювання внесення орендодавцем змін у договір оренди землі.
Так, як свідчить проаналізоване вище законодавство, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, з огляду на що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки зумовлює перегляд розміру орендної плати.
Частиною 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності
Статтею 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
У відповідності до ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» , для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться обов`язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
За результатами, зокрема, нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка, відповідно до ст. 23 Закону затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» ).
Так, згідно наявного в матеріалах справи Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №841/86-17 від 27.01.2017р. (а.с.77), нормативна грошова оцінка орендованої позивачем земельної ділянки розрахована з урахуванням коефіцієнту індексації станом на 01.01.2017р. становить 138882257,95 грн. Однак, договором від 04.06.2013р. в п. 2.3 визначена нормативна грошова оцінка у розмірі 166939932,20 грн., згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси №49/М від 28.11.2012р., складеної Управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області.
З огляду на зазначене, розмір орендної плати за орендовану позивачем земельну ділянку площею 450860 кв.м, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2 з має складати саме 3% від нормативної грошової оцінки землі в рік, тобто 4166467,74 грн. на рік.
Згідно ст.30 Закону України „Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ч.3 ст.631 Цивільного кодексу України, сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.
Положення ч.ч.1, 2, 4 ст.652 Цивільного кодексу України передбачають, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Згідно положень ст.188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Так, у даному випадку обставинами, які стали винятковими для внесення змін в умови спірного договору, є зміна нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, від якої розраховується розмір орендної плати за землю.
Таким чином, з врахуванням того, що позивач неодноразово звертався до відповідача із вимогою про внесення змін у договір оренди землі від 04.06.2013р. у відповідність до вимог чинного законодавства та з дотриманням процедури визначеної ст. 188 Господарського кодексу України, суд зазначає про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.
При цьому, суд виходить з того, що на момент розгляду справи сторонами не вирішено питання щодо внесення відповідних змін у договір, шляхом укладення з даного приводу відповідної додаткової угоди.
Більш того, суд зазначає, про можливість застосування до спірних правовідносин положень ст. 631 Цивільного кодексу України з огляду на те, що через зміни у нормативній грошовій оцінці орендованої позивачем земельної ділянки, затвердженої органом місцевого самоврядування, позивач мав справедливі очікування на внесення відповідних змін до договору оренди в частині визначення розміру орендної плати, однак, через відсутність згоди на це з боку орендодавця, змушений був у спірний період нести тягар сплати суми орендної плати, що є значно більшою, ніж передбачена законодавством.
При здійсненні вищевказаних висновків суд враховує, що ст. 2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" передбачено здійснення правосуддя на засадах верховенства права, забезпечення кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
На підставі ст.129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України,
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни у договір оренди землі, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Калгановою М.В. та зареєстрований 04.06.2013 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю „Міжнародний аеропорт „Одеса» та Одеською міською радою, а саме викласти в новій редакції:
- п. 2.3 „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01 січня 2017р. становить 138 882 257,95 (сто тридцять вісім мільйонів вісімсот вісімдесят дві тисячі двісті п`ятдесят сім гривень 95 коп.) згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, що знаходиться у користуванні ТОВ „Міжнародний аеропорт „Одеса» №841/86-17 від 27.01.2017р., складеного Управлінням Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області» ;
- п. 4.1 „Орендна плата за земельну ділянку площею 450 860 кв.м розрахована у розмірі 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та починаючи з 01 січня 2017р. складає: 4 166 467,74 грн. на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі.»
3. Стягнути з Одеської міської ради (65004, м. Одеса, пл. Думська, буд. 1; код ЄДРПОУ 26597691) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Міжнародний аеропорт „Одеса» (65054, м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2; код ЄДРПОУ 37947040) 1921/одна тисяча дев`ятсот двадцять одна/грн. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду через господарський суд Одеської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складено 24 травня 2019 р.
Суддя Ю.М. Невінгловська
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2019 |
Оприлюднено | 28.05.2019 |
Номер документу | 82006912 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Невінгловська Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні