ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2019 року м. ОдесаСправа № 923/1080/18 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі:
головуючого судді Л.В. Поліщук,
суддів: К.В. Богатиря, Л.В. Лавриненко,
секретар судового засідання - І.В. Іванов,
за участю представників:
від позивача: не з`явився
від відповідача: не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Херсонської філії ПАТ «Укртелеком»
на рішення Господарського суду Херсонської області від 18.02.2019 (суддя Закурін М.К., м. Херсон)
у справі № 923/1080/18
за позовом Публічного акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Херсонської філії ПАТ «Укртелеком»
до відповідача: Управління праці та соціального захисту населення Горностаївської районної державної адміністрації
про стягнення 21411,55 грн,
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2018 Публічне акціонерне товариство «Укртелеком» в особі Херсонської філії ПАТ «Укртелеком» (далі також - Товариство) звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовною заявою до Управління праці та соціального захисту населення Горностаївської районної державної адміністрації (далі також - Управління) про стягнення 21411,55 грн витрат, понесених Товариством у зв`язку з наданням телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян у 2017 році.
В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на те, що протягом 2017 року надавав телекомунікаційні послуги жителям Горностаївського району, у тому числі громадянам, які мають пільги (тобто знижки вартості послуг) по сплаті таких послуг, складав відповідні щомісячні розрахунки видатків на відшкодування витрат за січень-грудень 2017 року та надавав їх відповідачу для здійснення компенсації вартості наданих пільг на загальну суму 25573,46 грн (у січні на суму 2315,49 грн, у лютому - 2308,69 грн, у березні - 2272,41 грн, у квітні - 2280,92 грн, у травні - 2292,84 грн, у червні - 2255,24 грн, у липні - 1642,16 грн, у серпні - 1921,24 грн, у вересні - 1771,10 грн, у жовтні - 1733,20 грн, у листопаді - 1745,41 грн, у грудні - 3034,76 грн), однак відповідач здійснив відповідну виплату отриманих громадянами пільг лише частково - у сумі 4161,91 грн, у зв`язку з чим заборгував 21411,55 грн. Несплата відповідачем вказаної заборгованості, на думку позивача, є порушенням як умов укладеного між сторонами договору від 01.09.2017, так і положень пункту 3 статті 63 Закону України Про телекомунікації , статей 48, 102 Бюджетного кодексу України, якими встановлено, що видатки на відшкодування вартості послуг зв`язку, наданих пільговим категоріям громадян, здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з Державного бюджету України, а бюджетні зобов`язання щодо виплати пільг з послуг зв`язку (в частині абонентної плати за користування квартирними телефонами) обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
Рішенням Господарського суду Херсонської області від 18.02.2019 у справі № 923/1080/18 позовні вимоги задоволено частково: стягнуто з Управління праці та соціального захисту населення Горностаївської районної державної адміністрації на користь Публічного акціонерного товариства Укртелеком в особі Херсонської філії ПАТ Укртелеком 16 239,36 грн. основної заборгованості. В іншій частині позову у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Судове рішення мотивоване тим, що позивач до складених розрахунків включив осіб, які померли та осіб, які не мають права на пільги, а тому правомірним є нарахування пільг на суму 20401,27 грн, зокрема по місяцям: у січні - на суму 1910,69 грн, у лютому - 1875,14 грн, у березні - 1856,34 грн, у квітні - 1851,54 грн, у травні - 1869,78 грн, у червні - 1867,08 грн, у липні - 1476,45 грн, у серпні - 1767,90 грн, у вересні - 1274,50 грн, у жовтні - 1274,50 грн, у листопаді - 1612,91 грн, у грудні - 1764,44 грн. З урахуванням цього, а також сплати відповідачем 4161,91 грн за вересень, жовтень та листопад 2017 року, суд встановив, що заборгованість відповідача перед позивачем складає 16239,36 грн з розрахунку: 20401,27 грн - 4161,91 грн. = 16239,36 грн.
Не погодившись із вказаним судовим рішенням, Публічне акціонерне товариство «Укртелеком» в особі Херсонської філії ПАТ «Укртелеком» звернулось з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права. Так, скаржник зазначив, зокрема, що судом було необґрунтовано відхилено клопотання позивача про розгляд справи за правилами загального провадження. Також Товариство вказало, що відповідач звірку з Єдиним державним автоматизованим реєстром осіб, які мають право на пільги, за спірний період належним чином згідно з встановленим державою механізмом не проводив, тому позивач не міг провести відповідне коригування розміру наданих послуг. Крім того, апелянт просив розглянути справу в судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 25.03.2019 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Публічного акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Херсонської філії ПАТ «Укртелеком» на рішення Господарського суду Херсонської області від 18.02.2019; встановлено відповідачу строк до 10.04.2019 для подання відзиву на апеляційну скаргу; роз`яснено учасникам справи про їх право в строк до 10.04.2019 подати до суду будь-які заяви чи клопотання з процесуальних питань, оформлені відповідно до статті 170 Господарського процесуального кодексу України, разом з доказами направлення копій таких заяв чи клопотань іншим учасникам справи; попереджено учасників справи про наслідки подання письмових заяв чи клопотань без додержання вимог частини першої та другої вказаної вище норми або не у строк, встановлений судом, у вигляді їх повернення заявникові без розгляду.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просив оскаржуване рішення залишити без змін та розглянути вказану скаргу за відсутності представника Управління.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 11.04.2019 розгляд справи №923/1080/18 призначено на 07.05.2019 о 12:00 год.
Враховуючи, що суддя зі складу колегії суддів, який не є суддею-доповідачем, Бєляновський В.В. у зв`язку перебуванням у відпустці з 07.05.2019 по 07.06.2019 відповідно до наказу голови суду від 22.04.2019 № 104-в (зі змінами відповідно до наказу в.о. голови суду від 02.05.2019 №124-в) не може продовжувати розгляд справи, що може перешкодити розгляду справи у строки, встановлені ГПК України, розпорядженням керівника суду від 06.05.2019 № 214 призначено повторний автоматизований розподіл даної судової справи.
Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.05.2019 визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя Поліщук Л.В., судді: Богатир К.В., Лавриненко Л.В.
Враховуючи вищевикладене, ухвалою суду апеляційної інстанції від 06.05.2019 прийнято справу №923/1080/18 до провадження у новому складі колегії суддів, розгляд справи №923/1080/18 призначено на 23.05.2019 о 16:00 год.
06.05.2019 до суду апеляційної інстанції надійшло клопотання Публічного акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Херсонської філії ПАТ «Укртелеком» про участь в судовому засіданні, що призначене на 07.05.2019, в режимі відеоконференції в приміщенні Господарського суду Херсонської області.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.05.2019 у задоволенні клопотання Публічного акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Херсонської філії ПАТ «Укртелеком» про участь у судовому засіданні, призначеному на 07.05.2019, в режимі відеоконференції у справі №923/1080/18 відмовлено, оскільки позивач звернувся з цим клопотанням 03.05.2019, тобто з порушенням визначеного статтею 197 ГПК України п`ятиденного строку. Крім того, як вище зазначалось, ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 06.05.2019 розгляд справи №923/1080/18 призначено на 23.05.2019 о 16:00 год.
У судове засідання 23.05.2019 представники сторін не з`явились, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином.
Дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, апеляційна інстанція встановила наступне.
Як вбачається з щомісячних розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг (форма № 2 пільга) за 2017 рік, Публічне акціонерне товариство «Укртелеком» в особі Херсонської філії ПАТ «Укртелеком» протягом 2017 року надавало телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян Горностаївського району Херсонської області, у зв`язку з чим ним розраховані витрати, які понесені у зв`язку з оплатою пільговими абонентами за надані послуги зі знижкою у 25573,46 грн, зокрема по місяцям: у січні на суму 2315,49 грн, у лютому - 2308,69 грн, у березні - 2272,41 грн, у квітні - 2280,92 грн, у травні - 2292,84 грн, у червні - 2255,24 грн, у липні - 1642,16 грн, у серпні - 1921,24 грн, у вересні - 1771,10 грн, у жовтні - 1733,20 грн, у листопаді - 1745,41 грн, у грудні - 3034,76 грн. З тексту розрахунків вбачається, що вони містять перелік осіб, яким позивачем надані пільги, їх адреси, ідентифікаційні номери, період надання та сума пільги.
Вказані розрахунки, а також складені на їх підставі акти звіряння (форма № 3 - пільга) надані Товариством Управлінню лише у лютому 2018 року супровідним листом №651250/01/03/318 від 01.02.2018.
З розрахунку фактично нарахованих пільг у 2017 році, складеного відповідачем у межах своїх повноважень щодо контролю наданих пільг, вбачається, що до вказаних розрахунків позивачем включені особи, які померли, а також особи, які втратили право на пільги, у зв`язку з чим ним виявлена невідповідність у розрахунках і така невідповідність склала: у січні 2017 року - 404,80 грн, у лютому - 433,55 грн, у березні - 416,07 грн, у квітні - 429,38 грн, у травні - 423,06 грн, у червні - 388,16 грн, у липні - 165,71 грн, у серпні - 153,34 грн, у вересні - 496,60 грн, у жовтні - 458,70 грн, у листопаді - 132,50 грн, у грудні 1270,32 грн, а всього - 5172,19 грн; у зв`язку з чим правильним розрахунком є надання пільг на суму 20401,27 грн. Разом з тим, у розрахунку відповідачем вказаний перелік осіб, які не є пільговиками через їх вибуття або відмову від пільги, а підтвердженням факту смерті громадян ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 І.Є., Гладушко М.І., Шептіки М.І. та Кряжко В.О. є лист Горностаївського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану № 15.0-31/81 від 31.01.2019.
На виконання районної «Програми надання пільг окремим категоріям громадян з послуг зв`язку, санаторно-курортного лікування та пільгового проїзду на 2017 рік» , затвердженої рішенням Горностаївської районної ради від 09.06.2017 № 285, 01.09.2017 між Публічним акціонерним товариством «Укртелеком» в особі Херсонської філії ПАТ «Укртелеком» (Підприємство) та Управлінням праці та соціального захисту населення Горностаївської районної державної адміністрації (Розпорядник коштів) укладено договір «Про відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг з оплати послуг зв`язку окремим категоріям громадян Горностаївського району» .
Договір регламентує взаємовідносини сторін щодо відшкодування Розпорядником коштів витрат Підприємству, пов`язаних з наданням пільг з послуг зв`язку (встановлення квартирних телефонів, абонементна плата за користування квартирним телефоном) окремим категоріям громадян Горностаївського району, які мають таке право відповідно до Законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» , «Про охорону дитинства» , «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 № 389 «Про затвердження Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї» (пункт 1 Договору).
Згідно з п.п. 2.1.1, 2.1.5. Договору Підприємство надає пільги з послуг зв`язку окремим категоріям громадян відповідно до затверджених тарифів за рахунок власних коштів з наступним відшкодуванням їх з районного бюджету; проводить звіряння розрахунків за надані пільги з послуг зв`язку окремим категоріям громадян, за результатами якого підписувати акт звіряння розрахунків згідно з формою № 3 - пільга відповідно до пункту 11 постанови Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 № 117 «Про єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги» .
Пунктом 3.1 Договору передбачено, що Підприємство щомісяця до 15 числа надає Розпоряднику коштів на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою № 2 - пільга відповідно до пункту 10 постанови КМУ від 29.01.2003 № 117 «Про єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги.
За положенням пункту 3.2 Договору Розпорядник коштів на підставі наданих Підприємством розрахунків на відшкодування витрат за надані пільги з послуг зв`язку окремим категоріям громадян бере фінансові зобов`язання та здійснює відповідні видатки тільки в межах виділених бюджетних асигнувань на вказані цілі» .
Пунктом 3.3 Договору визначено, що розрахунки за грудень місяць поточного року Підприємство надає Розпоряднику коштів не пізніше 20 грудня поточного року.
Цей договір вступає в силу з 01.09.2017 і діє до 31.12.2017» (пункт 7.1 Договору).
Відповідач на виконання укладеного договору сплатив витрати за надання пільг зв`язку громадянам Горностаївського району частково - у сумі 4161,91 грн, а саме: за вересень 2017 року - у сумі 1474,50 грн, за жовтень - 1274,50 грн та за листопад - 1612,91 грн., що не заперечується сторонами.
Товариство направило Управлінню лист № 24-65С000/28 від 18.09.2018 з вимогою про оплату заборгованості в сумі 21411,55 грн. у семиденний строк з моменту пред`явлення.
Відповідач, у свою чергу, листом № 03-17/1245 від 16.10.2018 відмовив у сплаті заборгованості через відсутність відповідних підстав.
Порядок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян врегульований положеннями пункту 3 статті 63 Закону України «Про телекомунікації» , яким передбачено, що телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.
Чинними на час надання пільг законами, якими встановлені відповідні пільги, є наступні Закони України: «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу» , «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» , «Про соціальний статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» , «Про охорону дитинства» ,
Згідно з пунктом 20 статті 15 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу» особам, на яких поширюється дія цього закону, надаються наступні пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.
Відповідно до пункту 11 статті 20 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 1 (пункт 1 статті 14), надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги: 50-процентна знижка плати за користування телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості). Зазначені у цьому пункті пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності, в межах норм, передбачених законом. До членів сімей громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, належать: дружина (чоловік), неповнолітні діти, непрацездатні батьки, особа, яка проживає разом з постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи особою - інвалідом I групи та доглядає за нею, за умови, що ця особа не перебуває у шлюбі; особа, яка знаходиться під опікою або піклуванням громадянина, що має право на пільги, та проживає разом з ним» .
Пунктом 1 статті 21 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» встановлено, що особам, віднесеним до категорії 2 (пункт 2 статті 14), надаються пільги, передбачені, зокрема пунктом 11 статті 20 цього Закону.
Пунктом 8 статті 30 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» передбачено, що потерпілим дітям, зазначеним у пунктах 1 - 6 статті 27 цього Закону, та їх батькам надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги: 50-процентна знижка плати за користування сім`єю, що має дитину-інваліда телефоном (в тому числі щодо оплати послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при похвилинному обліку їх тривалості) за умови, що дитина проживає разом з сім`єю.
Відповідно до пункту 6 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надається 50-відсоткова знижка плати за користування квартирним телефоном.
Багатодітним сім`ям надається така пільга як позачергове встановлення квартирних телефонів. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 відсотків від затверджених тарифів (п.4 абз. 3 ст. 13 Закону України «Про охорону дитинства» ).
Відтак, на час виникнення спірних правовідносин та на даний час в Україні існують правові положення, за якими наведеним категоріям громадян надаються пільги з оплати вартості послуг зв`язку та вони компенсуються надавачам з бюджету.
Положеннями названих Законів також визначені джерела фінансування видатків на надання відповідних пільг.
Так, згідно зі статтею 17 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу» фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.
Статтею 63 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» унормовано, що фінансування витрат, пов`язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного і місцевого бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством» .
Витрати, пов`язані з реалізацією цього Закону, здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, коштів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, та інших джерел, не заборонених законодавством (ст. 9 Закону України «Про соціальний статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист).
Безпосередньо відносини, що виникають у процесі виконання бюджетів, регулюються Бюджетним кодексом України.
З огляду на період надання послуг зв`язку - 2017 рік, нижчевикладені положення БК України наведені у редакції станом на 01.01.2017.
Так, відповідно до пункту 9 статті 87 БК України до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 5 частини другої статті 67 1 цього Кодексу), належать, зокрема видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення.
Підпунктом «б» пункту 4 частини першої статті 89 названого Кодексу встановлено, що до видатків, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, належать, у тому числі видатки на державні програми соціального захисту.
Згідно з пунктами 1 та 2 статті 97 БК України у Державному бюджеті України можуть передбачатися, зокрема такі трансферти місцевим бюджетам: субвенції на здійснення державних програм соціального захисту; додаткова дотація на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок надання пільг, встановлених державою. Порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам визначаються Кабінетом Міністрів України.
За положеннями частини 1 статті 102 БК України видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України» .
Отже, вказаними правовими нормами у 2017 році було врегульовано порядок надання державних телекомунікаційних пільг певним категоріям громадян та джерела їх фінансування, а саме з місцевих бюджетів - у даному випадку районного бюджету Горностаївського району та бюджетів об`єднаних територіальних громад, які входять до складу району, шляхом відповідної субвенції із державного бюджету.
Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету встановлений «Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету» , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256.
Однак, враховуючи період надання телекомунікаційних послуг позивачем пільговій категорії громадян Горностаївського району, а саме січень - грудень 2017 року, а також внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2017 № 426, зміст пунктів 1 цього Порядку наведено станом на 01.01.2017 та станом на 21.06.2017.
Зокрема, у редакції станом на 01.01.2017 пункт 1 Порядку мав наступну редакцію: «Цей Порядок визначає відповідно до статті 102 Бюджетного кодексу України механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу; допомоги сім`ям з дітьми, малозабезпеченим сім`ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами I чи II групи внаслідок психічного розладу; компенсації особам, які згідно із статтями 43 і 48 Гірничого закону України мають право на безоплатне отримання вугілля на побутові потреби, але проживають у будинках, що мають центральне опалення; компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян; пільг з послуг зв`язку , зокрема безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів, та інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків та зубопротезування) за рахунок субвенцій з державного бюджету» .
Натомість, у редакції станом на 21.06.2017 пункт 1 Порядку викладено так: «Цей Порядок визначає відповідно до статті 102 Бюджетного кодексу України механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу; доставки громадянам повідомлень про призначення субсидії; допомоги сім`ям з дітьми, малозабезпеченим сім`ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами I чи II групи внаслідок психічного розладу за рахунок субвенцій з державного бюджету» .
Таким чином, названий Порядок розповсюджує свою дію на механізм та органи, які у ньому зазначені та які визначені як розпорядники бюджетних коштів щодо фінансування пільг з послуг зв`язку з місцевих бюджетів за рахунок субвенцій з державного бюджету, лише до набрання чинності відповідних змін, а саме до моменту опублікування постанови Кабінету Міністрів України від 21.06.2017 № 426 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256» - 24.06.2017 в газеті «Урядовий кур`єр» від 24.06.2017 № 117, а з наступного часу цей Порядок не регулює відповідні правовідносини та не розповсюджується на механізм фінансування пільг з послуг зв`язку з місцевих бюджетів за рахунок субвенцій з державного бюджету.
За змістом пункту 1 названого Порядку (у редакції, яка діяла у період з 01.01.2017 по 24.06.2017) фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим, бюджетах міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та у районних бюджетах на зазначені цілі.
Згідно з пунктом 3 даного Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення (далі - головні розпорядники коштів).
Перерахування сум субвенцій на фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення провадиться Державною казначейською службою згідно з помісячним розписом асигнувань державного бюджету, але в межах фактичних зобов`язань відповідних бюджетів щодо пільг, субсидій, допомоги та компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян (пункт 4 Порядку).
Відповідно до пункту 5 даного Порядку головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісяця готують інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами - надавачами відповідних послуг і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення): до 22 числа місяця, що настає за звітним, - щодо пільг з послуг зв`язку Інформація про фактично нараховані за звітний період суми подається як в цілому, так і за розрахунками, не проведеними згідно з Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 р. № 20.
Пунктом 6 цього Порядку передбачено, що фінансові органи районних держадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення) на підставі актів звіряння, зазначених у пункті 5 цього Порядку, щомісяця готують реєстри нарахованих сум та подають їх Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, фінансовим органам обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, управлінням Державної казначейської служби в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі: до 25 числа місяця, що настає за звітним, - щодо пільг з послуг зв`язку Інформація про фактично нараховані за звітний період суми подається як в цілому, так і за розрахунками, не проведеними згідно з Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 р. № 20.
Отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють у п`ятиденний строк розрахунки з постачальниками відповідних послуг і ведуть облік за видами пільг, у тому числі з послуг зв`язку.
Разом з тим у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.06.2017 № 426 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256» вказані пункти 5, 6 та 8 Порядку мають інший зміст та з них виключено фразу «пільги з послуг зв`язку» .
Таким чином, Управління праці та соціального захисту населення Горностаївської районної державної адміністрації на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 являлось головним розпорядником бюджетних коштів та виконавчим органом, до компетенції якого у період з 01.01.2017 по 23.06.2017 відносився обов`язок прийняття від позивача, як підприємства, яке надає послуги зв`язку окремим категоріям громадян, розрахунків на компенсації та на відшкодування витрат за надані пільги, звірки з їх інформацією, що міститься в реєстрі, та обов`язок щодо здійснення їх компенсації.
Аналізуючи інший період - з 24.06.2017 по 31.12.2017, необхідно охарактеризувати юридичний статус відповідача як розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету.
Так, 09.06.2017 Горностаївською районною радою прийнято рішення № 285 «Про районну програму надання пільг окремим категоріям громадян з послуг зв`язку, санаторно-курортного лікування та пільгового проїзду на 2017 рік» , затверджено районну програму надання пільг окремим категоріям громадян з послуг зв`язку, санаторно-курортного лікування та пільгового проїзду на 2017 рік, а також рекомендовано селищній та сільським радам затвердити аналогічні програми та передбачити кошти для реалізації заходів програми (пункти 1, 2). Це рішення оприлюднене у встановленому порядку та розміщене на офіційному інтернет-сайті Горностаївської районної ради за посиланням: http://gorn-vlada.gov.ua/doc/425.
Дана Програма спрямована на надання пільг окремим категоріям громадян Горностаївського району з послуг зв`язку, санаторно-курортного лікування та пільгового проїзду відповідно до діючого законодавства України. Програма розроблена відповідно до Бюджетного кодексу України, Законів України «Про місцеві державні адміністрації» , «Про державний бюджет України на 2017рік» , «Про автомобільний транспорт» , «Про залізничний транспорт» , «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» , «Про реабілітацію жертв політичних репресій в Україні» , «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» , «Про охорону дитинства» , «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» , «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні» , «Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні» , та постанов Кабінету Міністрів України від 17.05.1993 р. № 354 «Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування» , від 16.08.1994 № 555 «Про поширення чинності постанови Кабінету Міністрів України від 17.05.1993 р. № 354» (розділ І).
Зі змісту розділу ІІ цієї Програми вбачається, що станом на 1 березня 2017 року в районі проживають особи, які мають право на пільги відповідно до чинного законодавства, а саме: 522 ветерана війни, 17 постраждалих осіб внаслідок Чорнобильської катастрофи 1, 2 категорії, 16 ветеранів військової служби та органів внутрішніх справ, 5 членів сімей померлих ветеранів органів внутрішніх справ, 471 інвалід 1 та 2 групи, 64 дітей-інвалідів, 2 реабілітованих жертв політичних репресій, 325 багатодітних сімей, 1100 дітей з багатодітних сімей, 4820 пенсіонерів. До 2016 року у Державному бюджеті України передбачались видатки на фінансування за надані пільги окремим категоріям громадян з послуг зв`язку, санаторно-курортного лікування та пільгового проїзду відповідно до діючого законодавства. Законами України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» , «Про Державний бюджет України на 2017 рік» відповідні видатки у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам не були передбачені. Відповідно до статей 89, 91 Бюджетного кодексу України відшкодування пільг з послуг зв`язку, інших пільгових послуг має проводитись за рахунок коштів місцевих бюджетів. Ситуація, що склалася, потребує врегулювання, оскільки мешканці району фактично позбавлені права на пільги через відсутність фінансового ресурсу, а організації - надавачі пільгових послуг несуть фінансові втрати через відсутність фінансування.
Реалізація Програми здійснювалась з дати прийняття даної Програми протягом 2017 року.
Відповідно до розділу ІІІ Програми її метою є соціальний захист окремих категорій населення, які мають право на пільги згідно чинного законодавства. Завдання Програми: забезпечення реалізації прав окремих категорій громадян на надання пільг з послуг зв`язку, санаторно-курортного лікування та пільгового проїзду автомобільним та залізничним транспортом загального користування; компенсація витрат організаціям та підприємствам, які здійснюють пільгові послуги окремим категоріям населення.
Заходи Програми: відшкодування за надані пільги з послуг зв`язку (встановлення квартирних телефонів, абонементна плата за користування квартирним телефоном) окремим категоріям громадян, термін виконання 2017 рік, відповідальні за виконання - структурні підрозділи районної державної адміністрації: праці та соціального захисту населення; фінансове; селищна та сільські ради (розділ V).
Згідно з розділом VІ даної Програми фінансування заходів Програми у 2017 році здійснюється за рахунок коштів районного бюджету, селищної та сільських рад та може коригуватись, виходячи з фінансових можливостей бюджетів. Відшкодування за надані пільги з послуг зв`язку (встановлення квартирних телефонів, абонементна плата за користування квартирним телефоном) окремим категоріям громадян; бюджет: районний бюджет, селищний та сільські бюджети; обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання Програми - 31000 грн.
У відповідності до пункту 1.1 Порядку відшкодування за надані пільги окремим категоріям громадян з послуг зв`язку, санаторно-курортного лікування та пільгового проїзду, прийнятого як додаток до названої районної програми надання пільг пільги з послуг зв`язку (встановлення квартирних телефонів, абонементна плата за користування квартирним телефоном) надаються особам, які мають таке право відповідно до Законів України: «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» ; «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» ; «Про охорону дитинства» ; «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та постанови Кабінету Міністрів України від 4.06.2015 р. № 389 «Про затвердження Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї» .
Пунктами 1.2 та 1.3 вказаного Порядку встановлено, що Управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації укладає договір із підприємством - надавачем пільгових послуг зв`язку окремим категоріям громадян; надавач послуг щомісяця до 15 числа надає управлінню праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою « 2-пільга» відповідно до пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 № 117 «Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги»
Згідно з п.п. 6, 8-10 цього Порядку Управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації звіряє з Єдиним державним автоматизованим реєстром пільговиків інформацію надану в розрахунках для відшкодування витрат за надані пільгові послуги. У разі виявлення розбіжностей щодо пільговиків або розміру пільг, що надаються конкретному пільговику, не проводить розрахунки, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення інформації; Управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації бере фінансові зобов`язання та здійснює відповідні видатки в межах бюджетних асигнувань» ; після проведення звірки з підприємствами-надавачами пільгових послуг управління здійснює реєстрацію фінансових зобов`язань в органах Державної казначейської служби України в межах виділених бюджетних призначень; Управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації та підприємства - надавачі пільгових послуг складають станом на 1 число кожного місяця акт звіряння розрахунків за надані послуги пільговикам, згідно з формою « 3-пільга» відповідно до пункту 11 постанови Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 № 117 «Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги» .
Отже, у період з дати прийняття Програми, тобто з 09.06.2017, по дату її завершення - 31.12.2017 Управління праці та соціального захисту населення Горностаївської районної державної адміністрації було головним розпорядником бюджетних коштів районного бюджету та фактично виконавчим органом, до компетенції якого відносився обов`язок щодо здійснення компенсації відповідних витрат позивача за надані пільги, оскільки вказаним рішенням № 285 від 09.06.2017 Горностаївською районна рада делегувала йому відповідні функції по взяттю на себе фінансових зобов`язань та здійсненню видатків з бюджету.
Таким чином, у даному випадку відповідач є розпорядником бюджетних коштів по фінансуванню витрат на компенсацію наданих пільг з послуг зв`язку, оскільки він був визначений таким як Кабінетом Міністрів України на період з 01.01.2017 по 23.06.2017, так і Горностаївською районною радою на період з 09.06.2017 по 31.12.2017.
Частиною 3 статті 19 Бюджетного кодексу України визначено, що учасниками бюджетного процесу є органи, установи та посадові особи, наділені бюджетними повноваженнями (правами та обов`язками з управління бюджетними коштами).
Судова колегія зазначає, що Товариство не є учасником бюджетного процесу, а правовідносини сторін свідчать про виникнення між ними майново-господарських зобов`язань, в силу яких у відповідності до приписів статей 173, 174, 175 Господарського кодексу України одна сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони, а інша (управнена) сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. За частиною 1 статті 175 того ж Кодексу майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно зі статею 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до п. 2 Інструкції про порядок заповнення форми « 2-пільга» , затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 04.10.2007 535 «Про затвердження форми для розрахунку видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг « 2-пільга» , та Інструкції про порядок її заповнення підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа, що настає після звітного періоду, подають управлінням праці та соціального захисту населення на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою « 2-пільга» .
На підставі цих розрахунків у подальшому розпорядник бюджетних коштів здійснює відповідні заходи щодо компенсації вказаних витрат, про що вказано раніше.
Отже, між сторонами у період з 01.01.2017 по 31.12.2017 існували зобов`язання щодо відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг зв`язку громадянам Горностаївського району на підставі законодавчих положень.
Частиною 1 статтею 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
За змістом частини 1 статті 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.
У силу статті 614 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлене договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання.
Тобто чинним законодавством не передбачена залежність відшкодування наданих пільг від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, або за рахунок місцевого бюджету у випадку прийняття відповідної Програми чи випадки повного або часткового звільнення від обов`язку здійснення розрахунків з постачальниками послуг на пільгових умовах.
Відповідно до частини 1 статті 96 ЦК України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями, а згідно з частиною 2 статті 218 ГК України та статтею 617 ЦК України відсутність у боржника необхідних коштів не вважається обставиною, яка є підставою для звільнення від відповідальності.
Отже, у 2017 році між сторонами виникли господарські правовідносини на підставі нормативно-правових актів, за якими відповідач, як розпорядник бюджетних коштів зобов`язаний був сплатити позивачу суму компенсації за надані ним пільги з послуг зв`язку і така сплата не повинна ставитися у залежність від фактичної наявності коштів на час розгляду справи в суді, оскільки названою Програмою Горностаївською районною радою передбачалося достатньо коштів для фінансування відповідних заходів у 2017 році (31000 грн).
Як вище зазначалось, позивач до складених розрахунків включив осіб, які померли та осіб, які не мають права на пільги, та не спростував заперечень відповідача щодо неправомірності їх виключення з Розрахунку, зробленого відповідачем, а тому правомірним є нарахування пільг на суму 20401,27 грн, зокрема по місяцям: у січні - на суму 1910,69 грн, у лютому - 1875,14 грн, у березні - 1856,34 грн, у квітні - 1851,54 грн, у травні - 1869,78 грн, у червні - 1867,08 грн, у липні - 1476,45 грн, у серпні - 1767,90 грн, у вересні - 1274,50 грн, у жовтні - 1274,50 грн, у листопаді - 1612,91 грн, у грудні - 1764,44 грн.
Враховуючи, сплату відповідачем 4161,91 грн за вересень, жовтень та листопад 2017 року, заборгованість відповідача перед позивачем склала 16239,36 грн з розрахунку: 20401,27 грн - 4161,91 грн = 16239,36 грн.
Отже, відповідач, як головний розпорядник бюджетних коштів, у період з 01.01.2017 по 23.06.2017 у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 зобов`язаний був приймати від позивача, як підприємства, яке надає послуги зв`язку окремим категоріям громадян, розрахунки на відшкодування витрат за надані пільги, здійснювати звірки з їх інформацією, що міститься в реєстрі, та здійснювати їх компенсацію. Як головний розпорядник бюджетних коштів районного бюджету, Управління у період з 24.06.2017 по 31.12.2017 у відповідності до рішення Горностаївської районної ради № 285 від 09.06.2017 було фактично виконавчим органом, до компетенції якого відносився обов`язок щодо здійснення компенсації відповідних витрат позивача за надані пільги, однак покладених на нього обов`язків по сплаті позивачу відповідної компенсації за 2017 рік на суму 16239,36 грн. не виконало.
Враховуючи вищевикладене, господарський суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими частково та підлягають задоволенню у сумі 16239,36 грн, а в іншій частині позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Що стосується посилань скаржника на те, що судом було необґрунтовано відхилено клопотання позивача про розгляд справи за правилами загального провадження, колегія суддів зазначає, що вирішення питання щодо розгляду малозначної справи у порядку спрощеного або загального позовного провадження відповідно до положень ст. 247 ГПК України здійснюється саме на розсуд суду з урахуванням обставин справи.
Щодо доводів апелянта про те, що відповідач звірку з Єдиним державним автоматизованим реєстром осіб, які мають право на пільги, за спірний період належним чином згідно з встановленим державою механізмом не проводив, тому позивач не міг провести відповідне коригування, судова колегія зазначає, що матеріли справи містять докази про те, що вказані вище розрахунки (форма № 2 - пільга), а також складені на їх підставі акти звіряння (форма № 3 - пільга) надані Товариством Управлінню лише у лютому 2018 року супровідним листом №651250/01/03/318 від 01.02.2018. Крім того, наявність вищевказаних осіб у Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, не вказує на автоматичну наявність пільг у таких осіб.
Відтак, доводи Товариства, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують вищевикладених висновків місцевого господарського суду.
За таких обставин, суд апеляційної інстанції не вбачає підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Згідно із ст.129 ГПК України витрати скаржника по сплаті судового збору за розгляд апеляційної скарги не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 276, 281-284 ГПК України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Херсонської філії ПАТ «Укртелеком» залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Херсонської області від 18.02.2019 у справі №923/1080/18 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду у випадках і строки, передбачені ст.ст.287, 288 ГПК України.
Повний текст постанови складено 28.05.2019.
Головуючий суддя Л.В. Поліщук
Суддя К.В. Богатир
Суддя Л.В. Лавриненко
Суд | Південно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2019 |
Оприлюднено | 29.05.2019 |
Номер документу | 82035547 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Південно-західний апеляційний господарський суд
Поліщук Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні