Рішення
від 28.05.2019 по справі 260/415/19
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

28 травня 2019 року м. Ужгород№ 260/415/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Ващиліна Р.О., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Хустської місцевої прокуратури до Кушницької сільської ради , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Кушницький дошкільний навчальний заклад №2 (ясла-садок) загального розвитку Кушницької сільської ради Іршавського району Закарпатської області про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Хустської місцевої прокуратури звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кушницької сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Кушницький дошкільний навчальний заклад №2 (ясла-садок) загального розвитку Кушницької сільської ради Іршавського району Закарпатської області, в якому просить: 1) визнати бездіяльність Кушницької сільської ради Іршавського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,50 га, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад №2 (ясла-садок) загального розвитку, с. Кушниця, Іршавського району, Закарпатської області, протиправною; 2) зобов`язати Кушницьку сільську раду Іршавського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад №2 (ясла-садок) загального розвитку, с. Кушниця, Іршавського району, Закарпатської області, площею 0,50 га. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час вивчення наданої Кушницькою сільською радою інформації від 29.01.2019 р. №19 встановлено, що рішенням 16 сесії 6 скликання такої від 29.01.2014 р. Кушницькому ДНЗ №2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 0,50 га для обслуговування будівель ДНЗ №2. На направлений запит Кушинцький ДНЗ №2 повідомив позивача, що ДНЗ є комунальною власністю Кушницької сілської ради, земельна ділянка також знаходиться у власності сільської рада, а тому така повинна вирішувати питання оформлення правовстановлюючих документів. Проте відповідач з 2014 року жодних дій, спрямованих на виготовлення правовстановлюючих документів на право користування земельною ділянкою, на якій розташований дошкільний навчальний заклад, не здійснював, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього закладу та навчального процесу та може призвести до негативних наслідків, а також порушень прав дітей.

Ухвалою про відкриття провадження у адміністративній справі, отриманою представником відповідача 05 квітня 2019 року, Кушницькій сільській раді встановлено 15-денний строк для подання відзиву на позовну заяву та повідомлено, що згідно з вимогами ч. 4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Проте відповідач відзив на позов у встановлений судом строк не подав, про причини неподання суд не повідомив.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Окрім того, ухвалою про відкриття провадження у адміністративній справі, отриманою представником 3-ї особи 05 квітня 2019 року, Кушницькому дошкільному навчальному закладу №2 (ясла-садок) загального розвитку запропоновано надати свої пояснення щодо позову протягом 15 днів з дня отримання даної ухвали. Проте жодних пояснень у встановлений судом строк 3-я особа не подала.

Розглянувши подані позивачем документи та матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що у користуванні Кушницького дошкільного навчального закладу №2 (ясла-садок) загального розвитку Кушницької сільської ради Іршавського району Закарпатської області (далі - Кушницький дошкільний навчальний заклад №2) знаходиться земельна ділянка площею 0,5 га, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , с. Кушниця, Іршавський АДРЕСА_2 , Закарпатська область, 90151.

Рішенням шістнадцятої сесії шостого скликання Кушницької сільської ради Іршавського району Закарпатської області від 29.01.2014 р. Кушницькому дошкільному навчальному закладу №2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га для обслуговування ДНЗ №2 (арк. спр. 17).

Хустською місцевою прокуратурою виявлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_3 не видавались, жодних дій, спрямованих на виготовлення таких, Кушницькою сільською радою Іршавського району Закарпатської області (далі - Кушницька сільська рада) не здійснювалося.

Вказані обставини підтверджуються наявним в матеріалах справи листом №1/19 від 17.01.2019 р. Кушницького дошкільного навчального закладу №2 (арк. спр. 18).

Вважаючи бездіяльність Кушницької сільської ради, яка полягає у не вчиненні дій, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, протиправною та такою, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу та навчального процесу та може призвести до негативних наслідків, а також порушень прав дітей, прокурор звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ст. 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Ч. 1 ст. 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗК України).

Відповідно до норм ст. 126 ЗК України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Нормами Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004 р. передбачено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Згідно ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації прав підлягає, в тому числі, право власності та речові права, похідні від права власності.

З наведеного випливає, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених відповідно до вимог закону. При цьому відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель, а також призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Відповідно до статуту Кушницького дошкільного навчального закладу №2, затвердженого рішенням Кушницької сільської ради від 21.12.2017 р., дошкільний навчальний заклад є самостійним господарюючим суб`єктом з 20 січня 2016 року на підставі наказу відділу освіти Іршавської районної державної адміністрації від 20 січня 2016 року №36, який знаходиться на балансі Кушницької сільської ради. Окрім того, є юридичною особою.

Згідно п. 1.3 Статуту засновником навчального закладу є Кушницька сільська рада.

Управління дошкільним закладом здійснює уповноважений орган управління освітою з дотриманням чинного законодавства (п. 8.1 Статуту).

Право власності Кушницької сільської ради на Кушницький дошкільний навчальний заклад №2 засвідчується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 28.12.2012 р., наявне в матеріалах справи (арк. спр. 19).

Наказом відділу освіти Іршавської районної державної адміністрації від 20.01.2016 р. №36 Кушницькому дошкільному навчальному закладу №2 передано в оперативне управління, в тому числі, земельну ділянку (арк. спр. 31).

Нормами ст. 80 Закону України Про освіту №2145-VIII від 05.09.2017 р. передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, в тому числі, земельні ділянки. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 38 Закону України "Про дошкільну освіту" №2628-III від 11.07.2001 р., матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше.

Отже, відповідно до вимог чинного законодавства України, земельна ділянка, на якій розташований Кушницький дошкільний навчальний заклад №2, повинна бути оформлена в порядку, встановленому законом з обов`язковою державною реєстрацією такого права.

За приписами п. 5 ч. 1 ст. 123 ЗК України, земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті а частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується ДНЗ має перебувати у нього на праві постійного користування.

Ч. 3 ст. 22 Закону України "Про освіту" передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.

Судом встановлено, що власником Кушницького дошкільного навчального закладу №2 є Кушницька сільська рада.

Незважаючи на законодавчо встановлений обов`язок оформлення права користування земельною ділянкою, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, якою користується Кушницький дошкільний навчальний заклад №2, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

З огляду на наведене, суд вважає, що Кушницька сільська рада, являючись засновником Кушницького дошкільного навчального закладу №2, відповідаючи за його матеріально-технічне забезпечення, до повноважень якої віднесено надання земельних ділянок у користування та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, не виконала покладені на неї обов`язки, не вжила необхідні заходи для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташований зазначений дошкільний навчальний заклад, а тому допустила протиправну бездіяльність.

Станом на день розгляд даної адміністративної справи в суді відповідачем правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку не виготовлено. Жодних аргументів щодо причин не оформлення права користування зазначеною земельною ділянкою або заперечень щодо заявлених позовних вимог відповідачем під час розгляду даної адміністративної справи суду надано не було. А тому, враховуючи приписи ч. 4 ст. 159 КАС України, суд вважає, що заявлені вимоги відповідачем визнаються.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Дослідивши вищенаведені обставини справи крізь призму законодавчих актів, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України та в зв`язку з відсутністю витрат позивача, пов`язаних із залученням свідків чи проведенням експертиз, судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст. 241, 243, 255, 257, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Заступника керівника Хустської місцевої прокуратури (місцезнаходження: вул. 900-річчя Хуста, буд. 16, м. Хуст, Закарпатська область, 90400) в інтересах держави до Кушницької сільської ради Іршавського району Закарпатської області (місцезнаходження: вул. Центральна, буд. 22, с. Кушниця, Іршавський район, Закарпатська область, 90151, код ЄДРПОУ - 04349567), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Кушницький дошкільний навчальний заклад №2 (ясла-садок) загального розвитку Кушницької сільської ради Іршавського району Закарпатської області (місцезнаходження: вул. Фізкультурна, буд. 2а, с. Кушниця, Іршавського район, Закарпатська область, 90151, код ЄДРПОУ - 35443642) про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю .

2. Визнати протиправною бездіяльність Кушницької сільської ради Іршавського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,50 га, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад №2 (ясла-садок) загального розвитку, с. Кушниця, АДРЕСА_4 район, Закарпатської області.

3. Зобов`язати Кушницьку сільську раду Іршавського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад №2 (ясла-садок) загального розвитку, с. Кушниця, Іршавський район, Закарпатської області, площею 0,50 га.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені Розділом VII КАС України).

СуддяР.О. Ващилін

Дата ухвалення рішення28.05.2019
Оприлюднено30.05.2019
Номер документу82042502
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —260/415/19

Рішення від 28.05.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні