ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 1.380.2019.001545
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2019 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження, без виклику сторін та проведення судового засідання) адміністративну справу за позовом Городоцької місцевої прокуратури Львівської області до Калинівської сільської ради Яворівського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Городоцька місцева прокуратура Львівської області 03.04.2019 звернулася до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Калинівської сільської ради Яворівського району Львівської області (далі - Калинівська сільська рада, відповідач) з такими вимогами:
- визнати протиправною бездіяльність Калинівської сільської ради Яворівського району Львівської області, як балансоутримувача об`єктів благоустрою, з питання не затвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), не забезпечення проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчику на вул. Львівська, 76 в с. Шутова Яворівського району Львівської області балансовою вартістю 49990 грн.;
- зобов`язати Калинівську сільську раду Яворівського району Львівської області вчинити дії по розробленню та затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, проведенню робіт з технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчику, який знаходиться на вул. Львівська, 76 в с. Шутова Яворівського району Львівської області балансовою вартістю 49990 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в селі Шутова по вул. Львівська, 76 на території Калинівської сільської ради Яворівського району Львівської області встановлено дитячий майданчик. Цей дитячий майданчик перебуває на балансі Калинівської сільської ради з 2018 року. Калинівська сільська рада в листі № 75 від 18.02.2019, на вимогу Городоцької місцевої прокуратури, надала інформацію та повідомила, що в 2018 році прийнято рішення про надання дозволу на встановлення дитячого майданчика та на виконання цього рішення встановлено дитячий майданчик в с. Шутова по вул. Львівська, 76. Позивач посилається на те, що в порушення вимог статті 18 Закону України Про благоустрій населених пунктів відповідач не виконав свого обов`язку щодо проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення - дитячого майданчика. З огляду на функціональне призначення дитячих майданчиків, невжиття таких заходів може негативно позначитися на загальному стані цього об`єкта благоустрою, що в підсумку може спричинити заподіяння шкоди життю та здоров`ю дітей.
Ухвалою від 08.04.2019 суддя відкрив провадження в адміністративній справі за цим позовом та вирішив розглянути таку справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та проведення судового засідання, визначивши дату постановлення судового рішення - 29.05.2019. Копію ухвали про відкриття провадження у справі надіслано учасникам справи, відповідачу запропоновано у п`ятнадцятиденний строк з дня одержання цієї ухвали подати суду відзив на позовну заяву, в якому вказати про визнання/заперечення позовних вимог.
Відповідач скерував суду клопотання від 12.04.2019 № 149 (а.с. 31), в якому повідомив, Калинівська сільська рада позовні вимоги Городоцької місцевої прокуратури в означеному позові визнає в повному обсязі.
Від учасників справи не надходило клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін в порядку частини сьомої статті 262 КАС України. Суд на підставі частини п`ятої статті 262 КАС України розглянув справу в порядку письмового провадження (без проведення судового засідання, за наявними матеріалами) в межах строку, визначеного статтею 258 КАС України.
Суд з`ясував зміст позовних вимог, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:
Городоцькою місцевою прокуратурою Львівської області проводилась перевірка на предмет дотримання вимог законодавства у сфері охорони дитинства в тому числі щодо стану дотримання законодавства України щодо благоустрою населених пунктів в частині проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення, а саме: дитячих, спортивних та інших майданчиків, які розташовані на адміністративній території Яворівського району (а.с. 12-13).
Калинівська сільська рада 23.03.2018 прийняла рішення № 380, відповідно до котрого надала дозвіл на встановлення комплекту обладнання для дитячого майданчика (територія прилегла до будинку культури) по вул. Львівська, 76 в селі Шутова Яворівського району Львівської АДРЕСА_1 (а.с. 22). На підставі договору № 1 від 08.10.2018 Калинівська сільська рада придбала у фізичної особи - підприємця Козій С.В. комплект обладнання для дитячого майданчика в кількості шість одиниць на загальну суму 49990 грн. (15-16). Відповідно до інвентарного опису комплекту обладнання для дитячого майданчика, акта введення в експлуатацію основних засобів, інвентарної картки № 3 обліку об`єкта основних засобів цей дитячий майданчик перебуває на балансі Калинівської сільської ради з 2018 року (а.с. 19-21).
Калинівська сільська рада в листі № 75 від 18.02.2019, на вимогу Городоцької місцевої прокуратури, надала інформацію та повідомила, що в 2018 році прийнято рішення про надання дозволу на встановлення дитячого майданчика та на виконання цього рішення встановлено дитячий майданчик в с. Шутова по вул. Львівська, 76 (а.с.14).
Позивач стверджує, що Калинівська сільська рада допустила бездіяльність, оскільки не вжила заходів щодо проведення технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика (на цей об`єкт благоустрою відсутній паспорт та технічна інвентаризація). Це свідчить про неналежну організацію благоустрою населеного пункту, неналежне утримання територій, будівель, інженерних споруд, що своєю чергою ставить під загрозу гарантовані Конституцією України права на безпечні умови для життя і здорового розвитку дітей.
При прийнятті рішення суд керується такими нормами права:
Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Згідно норм частини першої статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з пунктом 44 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання становлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Відповідно до пункту 7 статті 30 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження по організації благоустрою населених пунктів, залученню на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійсненню контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначає Закон України Про благоустрій населених пунктів від 06.09.2005 № 2807-IV (далі - Закон № 2807-IV), який спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Відповідно до визначень, закріплених у Закону № 2807-IV:
- благоустрій населених пунктів - це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля
- заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону № 2807-IV благоустрій населених пунктів передбачає:
1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів;
2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення;
3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста) (частини перша, друга статті 20 Закону № 2807-IV).
Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб), визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.
За змістом пунктів 1 (п.п. а), 2 частини першої статті 13 Закону № 2807-IV об`єктами благоустрою населених пунктів є території загального користування та прибудинкові території.
Елементами (частинами) об`єктів благоустрою, відповідно до пункту 8 частини першої статті 21 Закону № 2807-IV є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.
Пунктом 5 частини другої статті 18 Закону № 2807-IV передбачено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Відповідно до статті 18 Закону № 2807-IV з метою запровадження єдиних вимог до технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 29.10.2012 № 550 затвердило Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція № 550).
Ця Інструкція, відповідно до пункту 1.2 визначає порядок проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації парків (гідропарків, лугопарків, лісопарків, парків культури та відпочинку, парків - пам`яток садово-паркового мистецтва, спортивних, дитячих, історичних, національних, меморіальних та інших), рекреаційних зон, садів, скверів та майданчиків, пам`яток культурної та історичної спадщини, майданів, площ, бульварів, проспектів, вулиць, доріг, провулків, узвозів, проїздів, пішохідних та велосипедних доріжок, пляжів, кладовищ, інших територій загального користування; прибудинкових територій; територій будівель та споруд інженерного захисту територій; територій підприємств, установ, організацій та закріплених за ними територій на умовах договору, а також інших об`єктів благоустрою в межах населеного пункту (крім земельних ділянок, на яких розташовано вказані об`єкти).
Згідно з пунктом 1.3 Інструкції № 550: - паспортизація об`єктів благоустрою - складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; - технічна інвентаризація об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою. Відповідно до пункту 1.4 Інструкції № 550 технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.
Технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Позапланова технічна інвентаризація проводиться у разі: - введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта благоустрою; - закінчення ремонту об`єкта благоустрою; - зміни власника (балансоутримувача) об`єкта благоустрою; - протиправного знищення чи пошкодження об`єкта благоустрою; - надзвичайної ситуації техногенного або природного характеру на об`єкті благоустрою; - прийняття рішення про її проведення власником (балансоутримувачем) об`єкта благоустрою (пункт 1.5 Інструкції № 550).
На основі проведеної інвентаризації об`єкта благоустрою складається його технічний паспорт за зразком, наведеним у додатку 5 до цієї Інструкції (далі - технічний паспорт), який затверджується власником (балансоутримувачем) цього об`єкта благоустрою та підписується представником виконавця. Показники технічного паспорта заповнюються після виконання всіх графічних і обчислювальних робіт (пункт 3.1. Інструкції № 550).
Технічний паспорт долучається до матеріалів інвентаризаційної справи (пункт 3.2. Інструкції № 550).
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому Законом України Про прокуратуру від 14.10.2014 № 1697-VII, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 2 Закону № 1697-VII на прокуратуру покладаються функції представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом.
Право на звернення керівника регіональних та місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Законом України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Частиною третьою статті 23 Закону № 1697-VII передбачено, що підставою представництва в суді законних інтересів держави є наявність порушень або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з частиною четвертою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (частина п`ята статті 53 КАС України).
В Конституції України закріплена соціальна спрямованість діяльності держави та її відповідальність перед громадянами, в тому числі перед дітьми, за дотримання та забезпечення закріплених в Конституції прав та свобод.
Закон України Про охорону дитинства від 26.04.2001 № 2402-ІІІ визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет, що має важливе значення для забезпечення національної безпеки України, ефективності внутрішньої політики держави, і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини. Охорона дитинства, в контексті цього Закону - це система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.
Відповідно до статті 2 цього Закону завданням законодавства про охорону дитинства є розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального, культурного розвитку молодого покоління, створення соціально-економічних і правових інститутів з метою захисту прав та законних інтересів дитини в Україні.
З огляду на викладені правові норми, звернення першого заступника керівника місцевої прокуратури з цим позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом до органу місцевого самоврядування, та необхідністю врегулювання відносин у сфері благоустрою та охорони дитинства по створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини.
При прийнятті рішення суд керується такими міркуваннями:
З аналізу наведених вище правових норм випливає, що організацію благоустрою території села Шутова Яворівського району Львівської області повинна забезпечувати Калинівська сільська рада, до компетенції якої віднесено, зокрема, затвердження правил і заходів благоустрою населеного пункту. Для підтримання об`єктів благоустрою у належному стані Закон № 2807-IV зобов`язує, зокрема, підприємства, установи, організації у сфері благоустрою населених пунктів проводити їх інвентаризацію та паспортизацію. Однією з необхідних умов для належного виконання цього обов`язку є наявність затвердженого плану проведення таких заходів з благоустрою населеного пункту.
В селі Шутова по вул. Львівській, 76 на території Калинівської сільської ради Яворівського району Львівської області знаходиться дитячий майданчик. Цей дитячий майданчик перебуває на балансі Калинівської сільської ради з 2018 року. Калинівська сільська рада паспортизацію, обстеження та перевірку технічного стану конструктивних елементів дитячого майданчика не проводила. Також сільська рада не приймала рішень щодо забезпеченню контролю за станом благоустрою дитячого майданчика.
Таким чином, відсутність затвердженого плану інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою (дитячого майданчика) свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка своєю чергою слугує підставою для невжиття заходів щодо належного його утримання. Крім того, зважаючи на цільове призначення такого об`єкта благоустрою як дитячий майданчик, невиконання суб`єктами благоустрою своїх обов`язків у цій сфері порушує права користувачів цих об`єктів на безпечні умови для життя і розвитку.
З огляду на ці обставини, а також враховуючи визнання позову відповідачем, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Городоцької місцевої прокуратури Львівської області до Калинівської сільської ради Яворівського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Відповідно до приписів статті 139 КАС України, понесені позивачем судові витрати слід стягнути з відповідача, оскільки у спірних правовідносинах Калинівська сільська рада діє як суб`єкт владних повноважень. Суд стягує судові витрати на користь прокуратури Львівської області, яка його сплатила за подання цього позову.
Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 126, 139, 205, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Калинівської сільської ради Яворівського району Львівської області щодо не затвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення (їх частин), не забезпечення проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчику, який розташований в селі Шутова Яворівського району Львівської області балансовою вартістю 49990 грн.
Зобов`язати Калинівську сільську раду Яворівського району Львівської області (81042, Львівська область, Яворівський район, село Калинівка, вул. Шухевича, буд. 11, ідентифікаційний код 20855885) вчинити дії по розробленню та затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, проведенню робіт з технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, який знаходиться на вул. Львівська, 76 в с. Шутова Яворівського району Львівської області балансовою вартістю 49990 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Калинівську сільську раду Яворівського району Львівської області (81042, Львівська область, Яворівський район, село Калинівка, вул. Шухевича, буд. 11, ідентифікаційний код 20855885) на користь прокуратури Львівської області (79005, Львівська область, м. Львів, пр. Т. Шевченка, буд. 17/19, ідентифікаційний код 02910031) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) гривні.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2019 |
Оприлюднено | 30.05.2019 |
Номер документу | 82043411 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні