П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 824/1269/18-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції -Кушнір В.О.
Суддя-доповідач - Мацький Є.М.
28 травня 2019 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мацького Є.М.
суддів: Охрімчук І.Г. Капустинського М.М. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Шпикуляк Ю.В.,
представників позивача: Бабчука В.І., Соболевича К.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ПП " Олекс" на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 04 березня 2019 року (рішення прийнято у м. Чернівці, дату складання повного тексту рішення та час його прийняття не зазначено) у справі за адміністративним позовом Управління Держпраці у Чернівецькій області до Приватного підприємства " Олекс" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
В С Т А Н О В И В :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. 17.12.2018 року Управління Держпраці у Чернівецькій області (далі - позивач) звернулось до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до ПП " Олекс", в якому просило суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до приватного підприємства "Олекс" (далі - відповідач) шляхом повного зупинення роботи (експлуатації) його автозаправної станції, яка знаходиться в с.Грозинці Хотинського району Чернівецької області до усунення виявлених порушень.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за наслідками проведеної з 10.10.2018р. по 16.10.2018р. перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в ПП "Олекс", позивачем виявлені порушення вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, які загрожують життю та/або здоров`ю працівників відповідача, та іншим громадянам, які знаходяться на території АЗС, де здійснюється господарська діяльність відповідачем. У зв`язку з цим, позивачем видано Припис від 16.10.2018р. №08/106-024, яким відповідача зобов`язано усунути порушення, виявлені під час перевірки. В подальшому, позивачем здійснено позапланову перевірку відповідача на предмет усунення виявлених попередньою перевіркою порушень. Однак, в ході указаного заходу встановлено, що вимоги Припису від 16.10.2018р. №08/106-024 відповідачем не виконані, жодне з виявлених порушень не усунуто. Зазначене, вважає позивач, свідчить про те, що робота вказаної АЗС відповідача загрожує життю та здоров`ю людей, а відтак підлягає зупинці повністю.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
3. 4 березня 2019 року рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду позовні вимоги задоволено.
4. Застосовано до приватного підприємства "Олекс" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення роботи (експлуатації) його автозаправної станції, яка знаходиться в с.Грозинці Хотинського району Чернівецької області до усунення виявлених порушень.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
5. Апелянт, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення в частині задоволення позовних вимог та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
6. Апелянт зазначив, що ним не отримано ані акту перевірки, ані припису. Сама перевірка, на його думку. проведена з грубим порушенням норм чинного законодавства. Будь-яких порушень законодавства ним не вчинено.
ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
7. Приватне підприємство "Олекс" (ідентифікаційний код 31537265, місцезнаходження с.Грозинці Хотинський район Чернівецька область, 60020) є юридичною особою, яка здійснює роздрібну торгівлю пальним (а.с.28-32).
8. Згідно наказу Управління Держпраці у Чернівецькій області від 28.09.2018р. №516 передбачено проведення, упродовж жовтня 2018 року, планових заходів державного нагляду у формі перевірок дотримання суб`єктами господарювання (виробничими об`єктами вимог законодавчих та нормативно-правових актів з промислової безпеки та охорони праці, гігієни, умов праці, стану дотримання законодавства з питань зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування інвалідів, відповідно до додатку, в тому числі ПП "Олекс" (а.с.10-11).
9. На підставі направлення від 08.10.2018р. №526 посадовими особами Управління з 10.10.2018р. по 16.10.2018р. проведено планову перевірку суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) - ПП "Олекс", АЗС (а.с. 12).
10. За результатами перевірки складено Акт від 16.10.2018р. № 08/106-027 (далі - Акт від 16.10.2018р., а.с.13-16).
11. Згідно указаного Акту, в ході перевірки встановлено порушення вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, які загрожують життю та/або здоров`ю працівників відповідача, та іншим громадянам, які знаходяться на території АЗС позивача, а саме:
- не отримано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію обладнання підвищеної небезпеки, що є порушенням додатку 2; 3 постанови КМУ від 26.10.2011р. №1107 "Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки";
- відповідальна особа по АЗС не пройшла навчання та перевірку знань з питань охорони знань в учбово-курсовому комбінаті, що є порушенням п. 5.5 Типове положення "Про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці";
- операторам АЗС не проведено спеціальне навчання, що є порушенням п.4.2 Положення про навчання;
- не проведено ідентифікації по АЗС, що є порушенням п.3 "Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки" Постанови КМУ № 956;
- не проведено перевірку і випробування електрообладнання, апаратури, пристроїв РЗ і А, електромереж і заземлювальних пристроїв, що є порушенням п.1.3.1, 7.3.11, 8.7.3 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
- не проводиться інструктаж з працівниками (вступний, первинний, повторний) та не заведено журнали реєстрації інструктажів (додаток 5, додаток 6), що є порушенням п.6.1; 6.3; 6.10 Положення про навчання;
- не розроблені інструкції з охорони праці ти не заведено журнали реєстрації та видачі інструкцій (додаток 4, додаток 5), що є порушенням розділу 1 п.2; 8; розділ 5 п.1; 3 Положення про розробку інструкцій з охорони праці;
- не розроблені комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці на підприємстві, що є порушенням ст. 13, 19 Закону України "Про охорони праці";
- працівники підприємства не забезпечені засобами індивідуального захисту, що є порушенням ст. 8 Закону України "Про охорону праці";
- не заведено журнал реєстрації потерпілих від нещасних випадків (додаток 7), що є порушенням п.13 "Порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків професійних захворювань і аварій на виробництві";
- роботодавець не забезпечив своєчасну явку працівників на медичний огляд та обстеження, що є порушенням п.3.4 Наказу МОЗ України від 21.05.2007р. №246 "Про затвердження порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій".
12. На підставі Акту від 16.10.2018р. посадовою особою позивача видано Припис від 16.10.2018р. №08/106-024, яким відповідача зобов`язано усунути виявлені перевіркою порушення (а.с.17-18).
13. Згідно наказу Управління Держпраці у Чернівецькій області від 05.12.2018р. посадовим особам позивача доручено провести позапланову перевірку на предмет виконання вимог Припису від 16.10.2018р. №08/106-024, яким відповідача було зобов`язано усунути всі виявлені в нього порушення (а.с.22).
14. На підставі направлення від 05.12.2018р. №675, посадовими особами Управління проведено позапланову перевірку ПП "Олекс", результати якої відображені в Акті №08/106-039 від 06.12.2018р. У вказаному Акті викладені виявлені в ході перевірки порушення, аналогічні тим, що встановлені попередньою перевіркою (а.с. 24).
15. Зважаючи на не усунення виявлених попередньою перевіркою порушень, невиконання вимог Припису від 16.10.2018р. №08/106-024 та наявність підстав для застосування до відповідача заходів у сфері державного нагляду позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІІІ. ДОВОДИ СТОРІН
16. Позивач зазначив, що за наслідками проведеної з 10.10.2018 р. по 16.10.2018 р. перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в ПП "Олекс", позивачем виявлені порушення вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, які загрожують життю та/або здоров`ю працівників відповідача, та іншим громадянам, які знаходяться на території АЗС, де здійснюється господарська діяльність відповідачем. У зв`язку з цим, позивачем видано Припис від 16.10.2018р. №08/106-024, яким відповідача зобов`язано усунути порушення, виявлені під час перевірки. В подальшому, позивачем здійснено позапланову перевірку відповідача на предмет усунення виявлених попередньою перевіркою порушень. Однак, в ході указаного заходу встановлено, що вимоги Припису від 16.10.2018р. №08/106-024 відповідачем не виконані, жодне з виявлених порушень не усунуто. Зазначене, вважає позивач, свідчить про те, що робота вказаної АЗС відповідача загрожує життю та здоров`ю людей, а відтак підлягає зупинці повністю.
17. Апелянт зазначив, що ним не отримано ані акту перевірки, ані припису. Сама перевірка, на його думку. проведена з грубим порушенням норм чинного законодавства. Будь-яких порушень законодавства ним не вчинено.
ІV. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
18. Частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
19. Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
20. Основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні визначає Закон України "Про охорону праці" №2694-12 від 14.10.1992р. (далі - Закон №2694).
21. Частиною 2 статті 4 Закону №2694 визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
22. Відповідно до вимог ст.38 Закону №2694 державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
23. Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015р. №96 (далі - Положення №96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
24. Згідно з п.п.1 п.3 Положення №96 одним із основних завдань Держпраці є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
25. Пунктом 7 Положення №96 визначено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.
26. Згідно з пунктом 1 Положення про Управління Держпраці у Чернівецькій області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці №84 від 03.08.2018р., Управління Держпраці у Чернівецькій області є територіальним органом Державної служби України з питань праці.
27. В силу вимог підпункту 1 пункту 3 вказаного Положення, до основних завдань Управління Держпраці у Чернівецькій області, зокрема, належить реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
28. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон №877).
29. Частиною 6 статті 7 Закону №877 передбачено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
30. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7 ст.7 Закону №877).
V. ОЦІНКА АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
31. Апеляційним судом встановлено, що на підставі викладених вище положень чинного законодавства, управлінням Держпраці у Чернівецькій області було проведено планову перевірку стану дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки на АЗС, ПП "Олекс". За результатом проведеної перевірки виявлено численні порушення вимог законодавства, які можуть створювати небезпеку для життя та здоров`я людей.
32. З матеріалів справи вбачається, що акт перевірки і припис отримані відповідачем 18.10.2018р., при цьому дії щодо проведення указаної вище перевірки та видання припису відповідачем не оскаржувались. Вказане спростовує доводи апелянта про нібито не отримання ним вказаних документів від позивача.
33. Згідно ст.11 Закону №877 виконання вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства є обов`язком суб`єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
34. Натомість, згідно наявних у справі матеріалів, зафіксовані в Акті перевірки від 16.10.2018 р., порушення відповідачем не усунуті, вимоги виданого Припису від 16.10.2018р. не виконані. Вказане підтверджується Актом позапланової перевірки від 06.12.2018р. №08/106-039.
35. Відтак, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність правових підстав для застосування до апелянта заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи (експлуатації) його автозаправної станції, яка знаходиться в с.Грозинці Хотинського району Чернівецької області до усунення виявлених порушень.
36. Колегія суддів вважає, що позивач як суб"єкт владних повноважень довів суду правомірність заявлених вимог щодо необхідності зупинити роботу (експлуатацію) автозаправної станції відповідача. Натомість апелянт не надав належні, допустимі та достовірні докази виконання вимог Припису та усунення порушень, виявлених перевіркою.
37. Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про підставність вимог позивача і вони є обґрунтованими, відповідають обставинам справи і наявним матеріалам, а відтак - адміністративний позов вірно був задоволений.
VІ. ВИСНОВКИ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ.
38. Згідно зі ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
39. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
40. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
41. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
42. Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.
43. Переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, Апеляційний Суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, які б були б підставою для скасування судового рішення, а тому апеляційну скаргу ПП " Олекс" слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ПП " Олекс" залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 04 березня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 29 травня 2019 року.
Головуючий Мацький Є.М. Судді Охрімчук І.Г. Капустинський М.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2019 |
Оприлюднено | 31.05.2019 |
Номер документу | 82047143 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Мацький Є.М.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні