Рішення
від 28.05.2019 по справі 914/587/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.05.2019 Справа № 914/587/19

м. Львів

За позовом: Публічного акціонерного товариства Укртелеком в особі Львівської філії ПАТ Укртелеком , м. Львів

до відповідача: Управління соціального захисту населення Старосамбірської районної державної адміністрації Львівської області, м. Старий Самбір

про стягнення 58 712,40 грн.

Суддя Н.Мороз

При секретарі Ю.Забора

Представники:

Від позивача: Романяк Н. Б.

Від відповідача: не з`явився

Суть спору:

Позовну заяву подано Публічним акціонерним товариством Укртелеком в особі Львівської філії ПАТ Укртелеком , м. Львів до Управління соціального захисту населення Старосамбірської районної державної адміністрації Львівської області, м. Старий Самбір про стягнення 58 712,40 грн. видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на телекомунікаційні послуги.

Ухвалою суду від 08.04.2019 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання на 07.05.2019 р.

07.05.2019 р. розгляд справи відкладено на 28.05.2019 р., про що відповідача повідомлено ухвалою про виклик в порядку ст.121 ГПК України.

В судове засідання 28.05.2019 р. представник позивача з`явився, дав пояснення по суті спору, позов просить задоволити. Через службу діловодства господарського суду подав заяву про виправлення описки в тексті прохальної частини позову та лист в якому повідомив, що станом на 27.05.2019 р. заборгованість не відшкодовано.

Відповідач явку повноважного представника в судові засідання не забезпечив, хоча належним чином був повідомлений про дату та час розгляду справи, причин неявки суду не повідомив. Вимоги ухвали суду від 08.04.2019 р. не виконав, відзиву на позов не подав.

Розглянувши матеріали справи в їх сукупності, заслухавши пояснення повноважних представників сторін, створивши у відповідності до ст. 13 ГПК України сторонам необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства, суд встановив.

Публічне акціонерне товариство "Укртелеком", відокремленим підрозділом якого є Львівська філія ПАТ Укртелеком , надає телекомунікаційні послуги споживачам відповідно до Закону України "Про телекомунікації", Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №295 від 11.04.2012 року, інших законодавчих актів України.

Позивач, як постачальник послуги зв`язку, надає телекомунікаційні послуги кожному, хто до нього звернеться в силу ст. 633 ЦК України, оскільки послуга зв`язку є предметом публічного договору. Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про телекомунікації", оператори телекомунікацій повинні надавати споживачам, які мають установлені законодавством пільги, телекомунікаційні послуги з урахуванням цих пільг, відповідно до законодавства України.

Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу , Законом України Про жертви нацистських переслідувань , Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Законом України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний статус та Законом України Про охорону дитинства для певних категорій осіб встановлені пільги з оплати за послуги зв`язку.

У відповідності до ст. 19 Закону України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії встановлено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковим для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Львівська філія ПАТ Укртелеком надає телекомунікаційні послуги категоріям споживачів, визначених вище переліченими законами з урахуванням пільг, що встановлені цими законами.

Відповідач є єдиним органом соціального захисту населення на території Старосамбірського району Львівської області, який відповідно до своїх функціональних обов`язків, передбачених Постановою Кабінету Міністрів України Про Єдиний держаний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги від 29 січня 2003 р. № 117, веде облік пільгових категорій громадян та проводить розрахунки з підприємствами та організаціями. Крім того, згідно пункту 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року № 117 Про Єдиний держаний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги відповідач, як уповноважений орган, щомісяця:

1) звіряє інформацію, що міститься в Реєстрі, з інформацією, яка надходить від підприємств та організацій, що надають послуги, і у разі виявлення розбіжностей щодо загальної кількості пільговиків або розміру пільг, що надаються конкретному пільговику, не провадить розрахунків, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення цієї інформації; 2) після проведення розрахунків з підприємствами та організаціями, що надають послуги, складає акт звіряння розрахунків за надані пільговикам послуги згідно з формою "3-пільга", а підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".

Львівською філією ПАТ Укртелеком пільговим категоріям населення за період з січня 2018 р. по грудень 2018 р. (включно) надавались телекомунікаційні послуги на пільговій основі. Сума, що підлягає відшкодуванню станом на 31.12.2017 року становить 58 712,40 грн. Для проведення звірки рахунків відшкодувань, позивачем щомісяця направлялися Форма-2 Пільги за формою, що передбачена Наказом міністерства праці та соціальної політики № 535 від 04.10.2007 року. Відшкодування заборгованості по компенсації видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на телекомунікаційні послуги відповідачем не проводилось з посиланням на відсутність бюджетних призначень та коштів на зазначені видатки.

Відповідно до приписів п. 20-4 ст. 91 Бюджетного кодексу України, в редакції, що діяла з 01.01.2017 року, у видатках місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів включено пільги з послуг зв`язку.

Згідно з ч.6 ст. 48 Бюджетного кодексу України, бюджетні зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв`язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.

Відповідно до ч. 2 ст. 218 ГК України та ст. 617 ЦК України, відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення від відповідальності.

Відтак, недофінансування відповідача коштами субвенції з державного бюджету не є підставою для звільнення відповідача від виконання зобов`язання перед позивачем щодо компенсації втрат від надання послуг на пільговій основі. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 17.04.2018 р. у справі №911/4249/16 та 906/621/17.

Крім того позицію з цього приводу висловлено і Європейським судом з прав людини в рішенні від 18.10.2005 р. у справі "Терем ЛТД", "Чечеткін та Оліус проти України", а також Верховним Судом України в постанові від 15.05.2012 р. № 11/446, та Вищим господарським судом України в постанові від 23.08.2012 р.

Однак, в порушення вимог чинного законодавства, відповідачем не було відшкодовано вартість витрат понесених позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян за період з січня по грудень 2018 року в розмірі 58 712,40 грн., що стало підставою для звернення позивача з позовом до суду. Проти правильності наданих позивачем розрахунків суми заборгованості відповідач не заперечив.

Згідно ст. 601 ЦК України, зобов`язання припиняється зарахуванням зустрічних однорідних вимог, строк виконання яких настав, а також вимог, строк виконання яких не встановлений або не визначений моментом пред`явлення вимоги.

Відповідно до ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки можуть виникати як на підставі договорів (правочинів), так і безпосередньо з актів цивільного законодавства. У відповідності до частини 2 цієї ж статті ЦК України, такими актами є закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та Постанови Кабінету Міністрів України.

Згідно ст. 509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити кошти тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Зобов`язання відповідача, як головного розпорядника коштів на здійснення заходів виконання державних програм соціального захисту населення, виникли на підставі Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI, а також Закону України від 18.11.2003 р. № 1280- IV Про телекомунікації , Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 р. № 295, Законів України від 22.10.1993 р. № 3551-XII Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу , від 23.03.2000 р. № 1584-III Про жертви нацистських переслідувань , від 28.02.1991 р. № 796-XII Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , від 24.03.2008 р. № 203/98-ВР Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист , від 26.04.2001 р. № 2402- III Про охорону дитинства , Постановою Кабінету Міністрів України Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги від 29 січня 2003 р. № 117.

Відповідно до ст.526 ЦК України та ст.193 ГК України, зобов`язання повинні виконуватись належним чином згідно умов договору та вимог актів цивільного законодавства. Боржник не звільняється від виконання зобов`язання внаслідок відсутності коштів.

Згідно ст. 525 ЦК України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

З огляду на вказані норми законодавства, у позивача виникло цивільне право на відшкодування вартості послуг зв`язку, наданих особам, які згідно з чинним законодавством мають право на соціальні пільги, а у відповідача як органу, через який діє держава у цивільних відносинах, - цивільний обов`язок здійснити з позивачем розрахунок за надані цим особам послуги, оскільки: по-перше, держава діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин (частина перша статті 167 ЦК України); по-друге, держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом (ст. 170 ЦК України).

Враховуючи наведене, суд вважає позовну вимогу щодо стягнення з відповідача вартості витрат понесених позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян за період з січня 2018 року по грудень 2018 року в розмірі 58 712,40 грн. підставною, обґрунтованою та такою що підлягає задоволенню.

Згідно ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обгрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку про те, що відповідачем не виконано передбаченого законодавством обов`язку щодо відшкодування позивачу витрат понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян, чим було порушено право позивача на одержання коштів. Відтак, позивач в порядку захисту свого порушеного права вправі вимагати стягнення з відповідача суми заборгованості по видатках на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг.

Судові витрати, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 13, 73, 74, 76-78, 86, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ :

1. Позов задоволити повністю.

2. Стягнути з Управління соціального захисту населення Старосамбірської районної державної адміністрації Львівської області, Львівська область, м. Старий Самбір, вул. Лева Галицького, 40 (код ЄДРПОУ 25259259) на користь Публічного акціонерного товариства Укртелеком в особі Львівської філії ПАТ Укртелеком м. Львів, вул. Дорошенка, 43 (код ЄДРПОУ 01186030) - 58 712,40 грн. - заборгованості та 1 920,00 грн. - судового збору.

Повне рішення складено 30.05.2019 р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки, передбачені ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Суддя Мороз Н.В.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення28.05.2019
Оприлюднено31.05.2019
Номер документу82067552
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/587/19

Рішення від 28.05.2019

Господарське

Господарський суд Львівської області

Мороз Н.В.

Ухвала від 07.05.2019

Господарське

Господарський суд Львівської області

Мороз Н.В.

Ухвала від 08.04.2019

Господарське

Господарський суд Львівської області

Мороз Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні