КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 травня 2019 року № 320/2261/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лиска І.Г., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Броварського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_2 звернулася до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Броварського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області та просить суд: - визнати протиправним дії Броварського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку пенсії, виходячи із заробітної плати одержаної за роботу в зоні ЧАЕС за період 10.06.1986 року в розмірі 118 крб. 70 коп.; - зобов`язати Броварське об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії, виходячи із заробітної плати у сумі 118,70 крб. одержаної за роботу в зоні ЧАЕС за період 10.06.1986 року з урахуванням уже проведених виплат.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем неправомірно відмовлено у здійсненні перерахунку пенсії на підставі довідки № 06 від 29.03.2019 про фактично виплачену заробітну плату за роботу по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, оскільки довідка є підставою для проведення перерахунку та є доказом щодо нарахування заробітної плати та фактичну тривалість роботи безпосередньо в зоні відчуження відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Відповідач позов не визнав, надав суду відзив на позовну заяву, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що подана позивачем для перерахунку пенсії довідка № 06 від 29.03.2019 не підтверджена первинними документами.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 08.05.2019 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, оглянувши письмові докази, які були надані, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що ОСОБА_2 , є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується посвідченням 1 категорії серії А №100668с, яке видане Київською обласною державною адміністрацією 28.11.2006.
Позивачка перебуває на обліку в Броварському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Київської області та отримує пенсію по II групі інвалідності, захворювання пов`язаного з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
У 1986 році позивачка перебувала у трудових відносинах з Районним кооперативним Універмагом Броварської районної спілки споживчих товариств, де працювала продавцем.
Станом на дату розгляду справи, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Районний кооперативний Універмаг Броварської районної спілки споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01754818) ліквідовано. Засновником даного підприємства є Броварська районна спілка споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01702046), яка не перебуває в процесі припинення.
10 червня 1986 року позивачка приймала участь в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Відповідно до довідки до акта огляду МСЕК серії КИО-1 № 293575 від 11.11.2006 року позивачці з 01.10.2006 безстроково встановлено 2 групу інвалідності, у зв`язку із захворюванням, пов`язаним з роботами по ЛНА на ЧАЕС.
За роботу в зоні відчуження позивачці виплачена заробітна плата в розмірі 118,70 крб., що підтверджується довідкою № 06 від 29.03.2019, яка видана Броварською районною спілкою споживчих товариств. В матеріалах справи міститься архівна довідка, відповідно до змісту якої вбачається, що позивачка за активну роботу в Поліському та Іванківському районах була нагороджена премією в розмірі 50 % окладу, згідно спільного постановлення дирекції та профспілкового комітету Універмагу Броварської райспоживспілки від 03.07.1986.
04 квітня 2019 року позивачка звернулася до Броварського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Київській області з заявою про перерахунок пенсії відповідно до ст. 54 Закону № 796, виходячи із заробітної плати в сумі 118,70 крб. за роботу в зоні відчуження за період 10 червня 1986 року по наданій довідці № 06 від 29.03.2019.
Однак, відповідач відмовив в проведенні перерахунку пенсії, у зв`язку з тим, що подана нею довідка про заробітну плату від 29.03.2019 № 6 не підтверджена первинними документами.
Проте, з таким рішенням Броварського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області позивачка не погоджується, вважаючи його необґрунтованим та таким, що порушує її право, а тому звернулася з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Статтею 49 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено пенсії особам, віднесеним до 1, 2, 3, 4 категорій у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Відповідно до ч. 1 ст. 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством.
Частиною 3 статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визначено, що умови, порядок призначення та мінімальні розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначаються актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань.
Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"затверджено Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Порядок №1210).
Пунктом першим Порядку №1210 встановлено, що вказаний порядок визначає механізм обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв`язку із втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до статей 54, 57 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Пенсії за бажанням осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, можуть призначатися виходячи із заробітної плати, одержаної цією особою за роботу в зоні відчуження у 1986-1990 роках.
При цьому, згідно з п.п.4 п. 3 даного Порядку №1210 у разі коли особа пропрацювала у зоні відчуження менше календарного місяця у 1986-1990 роках, за її бажанням пенсія може обчислюватися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу у зоні відчуження, за весь фактично відпрацьований час, в одному із неповних календарних місяців роботи протягом цих років, без додавання суми заробітної плати за період роботи за межами зони відчуження. У такому разі заробітна плата за весь фактично відпрацьований час ділиться на число відпрацьованих днів, а одержана сума множиться на 25,4. Якщо дні роботи припали на вихідні і святкові дні, розрахунок заробітної плати проводиться у такому ж порядку, як і за роботу у робочі дні, а доплата за вихідні і святкові дні, нарахована за фактично відпрацьований час, з урахуванням установленої кратності додається до суми обчисленої заробітної плати.
Частиною 4 статті 15 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.
Таким чином, розмір пенсії по інвалідності ставиться у залежність від заробітку, фактично отриманого особою у період її роботи в зоні відчуження.
Відповідно до статті 1 Конвенції про захист заробітної плати, ратифікованої Президією Верховної Ради СРСР 31 січня 1961 року, яка є чинною в Україні, Україна прийняла на себе зобов`язання заробітною платою рахувати будь-яку винагороду або заробіток, які можуть бути обчислені в грошах за виконану роботу або послуги працівникові.
Статтею 1 Закону України від 24.03.1995 № 108/95-ВР Про оплату праці (далі - Закон № 108/95-ВР) встановлено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.
Відповідно до статті 2 Закону № 108/95-ВР основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців. Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій. Інші заохочувальні та компенсаційні виплати. До них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.
Правилами статті 49 Кодексу законів про працю України передбачено, що власник або уповноважений ним орган зобов`язаний видати працівникові на його вимогу довідку про його роботу на даному підприємстві, в установі, організації із зазначенням спеціальності, кваліфікації, посади, часу роботи і розміру заробітної плати.
Тобто, за загальним правилом видача довідок про заробітну плату за період роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС здійснюється підприємствами, установами та організаціями або їх правонаступниками.
Форму довідки про заробітну плату працівників за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках затверджено наказом Міністерства соціального захисту населення України від 12.10.2012 №644 "Про затвердження форми Довідки про заробітну плату працівників за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.10.2012 за №1808/22120.
Довідка про заробітну плату працівників за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках від 29.03.2019 № 6, видана Броварською районною спілкою споживчих товариств, за формою та змістом відповідає вимогам наказу Міністерства соціального захисту населення України від 12.10.2012 №644.
Згідно довідки, позивачці за роботу по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС за 10 червня 1986 року виплачена заробітна плата в сумі 118,70 крб. з урахуванням коефіцієнту кратності 3 при денній тарифній ставці 4,9 крб. Як вбачається з вказаної довідки, позивачці була виплачена премія в сумі 45,00 крб., згідно спільної постанови дирекції та профспілкового комітету Універмагу Броварської райспоживспілки від 03.07.1986. Крім того, виплата заробітної плати за роботу в зоні ЧАЕС в сумі 14,70 крб. та премії у розмірі 45,00 крб. відображена в особовому рахунку за червень 1986 року.
Суд зазначає, що довідка Броварської райспоживспілки від 29.03.2019 № 6 не була визнана судом незаконною, недійсною або такою, що видана безпідставно чи з порушенням правил її видачі.
Щодо посилання відповідача на правову позицію колегії суддів судової палати в цивільних справах Апеляційного суду Київської області про те, що невід`ємною складовою підстав та порядку перерахунку пенсії є беззаперечне підтвердження відомостей, що містяться в довідці про заробітну плату, відповідними первинними документами бухгалтерського обліку про тривалість робочого дня та місце її виконання (рішення по справі №361/952/16-ц), суд наголошує, що позивачем до довідки були надані такі первинні документи як особовий рахунок за червень 1986 року, архівна довідка, копія розпорядження № 8 від 19.10.1986 року.
Водночас, суд зазначає, що обов`язок збереження всіх первинних бухгалтерських документів за 1986 рік, зокрема, документів щодо виплати заробітної плати та відрядження позивача у зону відчуження, за часів існування Радянського Союзу, де всі документи та сама подія - аварія на ЧАЕС були тривалий час засекречені, не може бути покладено на позивача, як і поставлено під сумнів їх існування, адже наслідки у вигляді ушкодженого здоров`я, причинний зв`язок втрати якого поставлено в пряму залежність від участі особи у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС уповноваженими та компетентним органами, є тим прямим та безперечним доказом, який свідчить про наявність права на отримання належного рівня пенсійного та соціального забезпечення як такого.
При цьому, встановлення факту дійсності отримання зазначених у довідці виплат має місце під час вирішення питання при оформленні та видачі відповідної довідки. Однак, за даних конкретних обставин, вказана довідка вже оформлена та видана, а предметом даного спору є перерахунок пенсії на її підставі, а не відповідність довідки нормам чинного законодавства.
Згідно ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також: за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.
Виходячи з викладеного, відповідач наділений Законом повноваженнями щодо перевірки наданих позивачем документів, зробити відповідні запити, витребувати необхідні підтверджуючі документи.
Отже, суд вважає, що довідка про заробітну плату під час роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, видана підприємствами, установами, є підставою для перерахунку пенсії.
Згідно з ч. 4. ст. 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35,частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.
Заяву з усіма необхідними документами позивачем подано 04.04.2019.
За таких обставин суд дійшов висновку, що перерахунок та виплата пенсії повинна бути проведена з 01 квітня 2019 року.
З огляду на викладене порушені права позивача підлягають відновленню, шляхом зобов`язання відповідача провести позивачу з 01.04.2019 перерахунок та виплату пенсії, виходячи із заробітної плати в сумі 118 крб. 70 коп., одержаної за роботу в зоні ЧАЕС за 10.06.1986.
Відповідно до статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень належних і достатніх доказів, які б спростували доводи позивача, не надав.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 КАС України.
Разом з тим, під час звернення з даним позовом до суду, позивачка судовий збір не сплачувала, на підставі пункту 10 частини першої статті 5 Закону України "Про судовий збір". Таким чином, судовий збір за рахунок відповідача на користь позивачки відшкодуванню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242-246, 251, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною відмову Броварського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області, викладену у листі від 04.04.2019 вих. № 211/К-01 у перерахунку пенсії ОСОБА_1 , виходячи із заробітної плати одержаної за роботу в зоні ЧАЕС за 10.06.1986 року в розмірі 118 крб. 70 коп.
Зобов`язати Броварське об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області здійснити ОСОБА_1 з 01.04.2019 перерахунок та виплату пенсії, виходячи із заробітної плати в сумі 118 крб. 70 коп., одержаної за роботу в зоні ЧАЕС за 10.06.1986 року з урахуванням уже проведених виплат.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Лиска І.Г.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2019 |
Оприлюднено | 31.05.2019 |
Номер документу | 82074544 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лиска І.Г.
Адмінправопорушення
Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області
Міщенко Т. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні