Рішення
від 30.05.2019 по справі 440/1669/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/1669/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чеснокової А.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

10 травня 2019 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Диканської РДА в якій просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Диканської РДА про відмову в наданні позивачу державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 26 березня 2019 року по особовому рахунку № 2/277;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Диканської РДА повторно розглянути заяву позивача про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям" № 250 від 24 лютого 2003 року без надання ОСОБА_1 згоди на збір та обробку її персональних даних.

В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначав, що з огляду на приписи Конституції України та чинного законодавства його згода на обробку персональних даних не передбачена, а тому відмова Управління соціального захисту населення Диканської РДА у призначенні ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, обґрунтована ненаданням такої згоди, є протиправною.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13 травня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), задоволено клопотання позивача про його звільнення від сплати судового збору.

27 травня 2019 року до суду надійшов відзив відповідача на позов, у якому Управління соціального захисту населення Диканської РДА просить у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що в силу Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" визначена Наказом Міністерства соціальної політики України № 441 від 21 квітня 2015 року форма заяви про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї передбачає надання заявником згоди на обробку його персональних даних, а тому відмова позивача у наданні такої згоди унеможливлює вчинення дій щодо призначення вищевказаної соціальної виплати /а.с. 24-25/.

Справу за вказаним позовом розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.

19 березня 2019 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Диканської РДА із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї /а.с. 26/.

До заяви приєднано декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 19 березня 2019 року, довідку про склад сім`ї Стасівської сільської ради Диканського району Полтавської області від 19 березня 2019 року, довідку Стасівської сільської ради Диканського району Полтавської області про наявність/відсутність у володінні членів сім`ї ОСОБА_1 земельних ділянок, довідку Диканської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості № 256 від 19 березня 2019 року. Повнота наданих позивачем для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї документів не заперечується відповідачем /а.с. 28-29, 33-35/.

Разом із тим, позивач не надав відповідачу згоди на обробку його персональних даних про що зазначено безпосередньо в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 19 березня 2019 року /а.с. 29 зворот/.

За результатами поданих заявником документів відповідачем прийнято рішення про відмову ОСОБА_1 у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, що відображено в повідомленні про надання (відмову) соціальної допомоги від 26 березня 2019 року /а.с. 8-9/.

Позивач не погодився з рішенням відповідача щодо відмови в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Відповідно до положень частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 32 Конституції України врегульовано, що не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Статтею 6 Закону України "Про захист персональних даних" встановлено вимоги до обробки персональних даних.

Згідно з частиною першою цієї статті Закону мета обробки персональних даних має бути сформульована в законах, інших нормативно-правових актах, положеннях, установчих чи інших документах, які регулюють діяльність володільця персональних даних, та відповідати законодавству про захист персональних даних.

Частиною 5 вказаної статті Закону встановлено, що обробка персональних даних здійснюється для конкретних і законних цілей, визначених за згодою суб`єкта персональних даних, або у випадках, передбачених законами України, у порядку, встановленому законодавством.

За правилами частини шостої статті 6 Закону України "Про захист персональних даних" не допускається обробка даних про фізичну особу, які є конфіденційною інформацією, без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Відповідно до пункту 5 частини другої статті 8 Закону України "Про захист персональних даних" суб`єкт персональних даних має право пред`являти мотивовану вимогу із запереченням проти обробки своїх персональних даних органам державної влади, органам місцевого самоврядування при здійсненні їхніх повноважень, передбачених законом.

Положеннями статті 11 Закону України "Про захист персональних даних" передбачено, що підставами для обробки персональних даних є:

1) згода суб`єкта персональних даних на обробку його персональних даних;

2) дозвіл на обробку персональних даних, наданий володільцю персональних даних відповідно до закону виключно для здійснення його повноважень;

3) укладення та виконання правочину, стороною якого є суб`єкт персональних даних або який укладено на користь суб`єкта персональних даних чи для здійснення заходів, що передують укладенню правочину на вимогу суб`єкта персональних даних;

4) захист життєво важливих інтересів суб`єкта персональних даних;

5) необхідність виконання обов`язку володільця персональних даних, який передбачений законом;

6) необхідність захисту законних інтересів володільців персональних даних, третіх осіб, крім випадків, коли суб`єкт персональних даних вимагає припинити обробку його персональних даних та потреби захисту персональних даних переважають такий інтерес.

Абзацом другим статті 1 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" передбачено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Пунктом 5 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24 лютого 2003 року (далі - Порядок № 250) передбачено, що на кожного отримувача соціальної допомоги орган соціального захисту населення формує особову справу, де зберігаються документи, необхідні для призначення соціальної допомоги, а також розрахунки її розміру. Строк зберігання особової справи становить п`ять років після припинення виплати.

Згідно вимог пункту 6 Порядку № 250 для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю). Інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. Форми заяви, декларації про доходи та майно затверджуються Мінсоцполітики.

Пунктом 4 зазначеного Порядку врегульовано, що соціальна допомога за місцем фактичного проживання призначається за умови неотримання зазначеної допомоги за зареєстрованим місцем проживання заявника. Перевірка відомостей щодо неотримання допомоги здійснюється органами соціального захисту населення з використанням інформаційних систем.

Наказом Міністерства соціальної політики України № 441 від 21 квітня 2015 року затверджено форму заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг.

За приписами частин першої та другої статті 4 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації. У заяві дається згода сім`ї на збір інформації про неї, про її власність, доходи та майно, що необхідна для мети цього Закону.

Як встановлено судом, позивач звернулась до Управління соціального захисту населення Диканської РДА із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, за формою, встановленою Наказом Міністерства соціальної політики України № 441 від 21 квітня 2015 року.

Проаналізувавши викладене, факт подання відповідачу заяви встановленого зразка про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям є формою надання згоди заявником на збір та обробку інформації про нього.

Відтак, відповідач у силу вищевказаного Закону з моменту надходження до нього заяви про призначення будь-якого з видів соціальної допомоги набуває права на збір та обробку персональних даних заявника без додаткової згоди зазначеної особи.

За викладених обставин отримання органом соціального захисту населення від суб`єктів персональних даних письмової згоди на обробку їх персональних даних у сфері правовідносин, що виникають з приводу призначення будь-якого з видів соціальної допомоги, не є обов`язковим, оскільки дозвіл на обробку їх персональних даних наданий законом виключно для здійснення його повноважень у сфері їх призначення.

Будь-які дії володільця бази персональних даних, що виходять за межі дозволу, наданого йому відповідно до закону виключно для здійснення його повноважень, повинні здійснюватись за згодою суб`єкта персональних даних.

Відповідач, як володілець бази персональних даних, здійснює їх обробку, що зумовлено виконанням покладених на нього обов`язків органа соціального захисту населення з приводу призначення соціальної допомоги суб`єктам звернення, що прямо передбачено законом.

Таким чином, відповідач безпідставно відмовив позивачу в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з мотивів ненадання ініціатором звернення згоди на обробку його персональних даних.

На переконання суду, позивачем обрано належний спосіб захисту порушених прав - визнання протиправним та скасування рішення Управління соціального захисту населення Диканської РДА про відмову в наданні позивачу державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 26 березня 2019 року по особовому рахунку № 2/277 та зобов`язання Управління соціального захисту населення Диканської РДА повторно розглянути заяву позивача про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям" № 250 від 24 лютого 2003 року без додаткового надання ОСОБА_1 згоди на збір та обробку її персональних даних., а відтак позовні вимоги підлягають задоволенню.

Підстави для розподілу судових витрат у розумінні статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 243-246, 263, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації (вул. Незалежності, 117, смт. Диканька, Диканський район, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 03195116) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації про відмову в наданні позивачу державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 26 березня 2019 року по особовому рахунку № 2/277.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям" № 250 від 24 лютого 2003 року без додаткового надання ОСОБА_1 згоди на збір та обробку її персональних даних.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя А.О. Чеснокова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2019
Оприлюднено31.05.2019
Номер документу82075624
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/1669/19

Рішення від 30.05.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні