П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 травня 2019 р.м.ОдесаСправа № 815/1751/18
Головуючий в 1 інстанції: Корой С.М.
Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 29.11.2018р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
за участю секретаря судового засідання Синіговець А.В.,
представника ПМП Старт Бережного О.В., представника позивача Кузнецової Т.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу приватного малого підприємства Старт на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2018 року у справі за адміністративним позовом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, треті особи приватне мале підприємство Старт , Одеська міська рада про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації, -
В С Т А Н О В И В:
17.04.2018р. Департамент комунальної власності Одеської міської ради звернувся до суду з позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, треті особи приватне мале підприємство Старт , Одеська міська рада про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації ОД №141173402234 від 06.12.2017р. щодо реконструкції нежитлових приміщень за адресою: м. Одеса, вул.Ольгіївська, 37.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що декларація про готовність об`єкта до експлуатації від 06.12.2017 року ОД №141173402234 була зареєстрована на підставі недостовірних даних, а саме зазначена в ній адреса здійснення реконструкції (м. Одеса, вул.Ольгіївська, 37), не співпадає з фактичною адресою здійснення реконструкції (м. Одеса, сквер Мечникова, 1); у замовника будівництва відсутні дозвільні документи на відведення земельної ділянки комунальної власності під розміщення реконструйованого об`єкту на території рекреаційної зони озеленених територій загального користування Р-3 ; замовником здійснено нове будівництво на місці демонтованої нежитлової будівлі загальною площею 157,8кв.м, яка була розташована за адресою: м. Одеса, сквер Мечникова, 1; у замовника відсутні правовстановлюючі документи на реконструйований об`єкт нерухомості.
Рішенням Одеського окружного адміністративного від 29.11.2018р. позов задоволений.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм процесуального права, ПМП Старт подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та ухвали нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що нежитлова будівля загальною площею 157,8кв.м., що розташована за адресою: м Одеса АДРЕСА_1 Мечникова, АДРЕСА_2 , є комунальною власністю територіальної громади м. Одеси в особі Одеської міської ради про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності вчинено запис №17889398, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1109866451101, дата державної реєстрації 02.12.2016 року. /а.с.15/
Департамент комунальної власності Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради і здійснює облік, контроль та управління комунальним майном на підставі Положення про Департамент комунальної власності Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської роди від 19.02.2013 року №2752-УІ, зокрема, об`єктом нерухомості у вигляді нежитлової будівля, загальною площею 157,8кв.м, що розташована за адресою: АДРЕСА_3 . Одеса АДРЕСА_1 Мечникова, 1. /а.с.35-38/
24.05.2017р. та 29.05.2017р. комісійними обстеженнями представниками Департаменту комунальної власності Одеської міської ради був встановлений факт проведення невідомими особами демонтажних робіт нежитлової будівлі, загальною площею 157,87кв.м, що розташована за адресою: м, Одеса, сквер Мечникова, 1, за результатами чого складені відповідні акти. /а.с.29, 31/
Листом КП Міськзелентрест від 02.06.2017р. повідомлено Департамент комунальної власності Одеської міської ради, що на адресу КП на обслуговуванні якого знаходиться сквер Мечникова, поступала заява від МЧП Старт про узгодження облаштування тимчасового обгороджування (забору) у об`єкту, розташованого в сквері з боку вулиці Ольгіївська, для надання до Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради. При здійсненні перевірки законності установки огородження співробітникам КП Міськзелентрест було надано дозвіл №1273 від 15.05.2017р. виданій МЧП Старт Департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради на облаштування тимчасового огородження на період до 15.11.2017р., згідно затвердженої проектної документації за адресою: м. Одеса, вул. Ольгіївська, 37. /а.с.28/
Листом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 02.06.2017р. №01.-10/233-3Г повідомлено Департамент комунальної власності Одеської міської ради, що наказом від 31.05.2017 року №01-13/218 ДАБК скасовано декларацію про початок виконання будівельних робіт ПМП Старт №ОД 082171181551 від 28.04.2017 року, оскільки перевіркою 30.05.2017 року встановлено, що в вищезазначеній декларації надані недостовірні дані, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, чим порушується ч.8 ст. 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . /а.с.27/
Листом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеської області від 08.06.2017р. №05-05-02808 підтверджується перебування на обліку діючого договору оренди від 24.10.2002р. нерухомого майна, що належить до державної власності, укладеного Регіональним відділенням із ПМП Старт терміном до 31.01.2019р., об`єктом оренди за яким є нежитлове приміщення павільйону, загальною площею 154кв.м, що розташоване за адресою: м.Одеса, вул. Ольгіївська, 37. /а.с.34, 191-196/
Так, нежитлове приміщення павільйону загальною площею 154кв.м що розташоване за адресою: м Одеса, Ольгіївська, 37 є державною власністю в особі Регіонального відділення Фонду державного майна по Одеській області про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності вчинено запис за номером 22177261, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1343416951101, дата державної реєстрації 01.09.2017 року. /а.с.206/
Разом з тим, 13.03.2018 року комісійним обстеженням представниками відділу самоврядного контролю за використанням і охороною земель, дотриманням земельного законодавства та використанням об`єктів комунальної власності департаменту комунальної власності Одеської міської ради, КУ Муніципальна служба комунальної власності Одеської міської ради , управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Приморської районної адміністрації, департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради було проведено огляд земельної ділянки комунальної власності розташованої за адресою: м. Одеса, сквер Мечникова, 1 та складено акт огляду земельної ділянки з фотофіксацією. Даним комісійним обстеженням було зафіксовано, що за адресою: м. Одеса, сквер Мечникова, 1, на місці розташування нежитлової будівлі загальною площею 157,8кв.м. збудовано двоповерхову будівлю та проводяться оздоблювальні роботи. Представниками управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради під час проведення даної перевірки надана інформація, що на зазначену двоповерхову будівлю зареєстровано декларацію від 06.12.2017 року №ОД 141173402234 про готовність об`єкта до експлуатації у вигляді реконструйованих нежитлових приміщень розташованих за адресою: м. Одеса, АДРЕСА_4 . АДРЕСА_5 , замовник ПМП Старт . /а.с.33, 197-203/
Не погоджуючись з реєстрацією декларації від 06.12.2017 року ОД №141173402234 про готовність об`єкта до експлуатації у вигляді реконструйованих нежитлових приміщень фактично розташованих на земельній ділянці комунальної власності за адресою: АДРЕСА_6 Одеса АДРЕСА_7 Мечникова, 1, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції що обґрунтованості позовних вимог виходячи з наступного.
Спірні правовідносини врегульовано Законом України Про регулювання містобудівної діяльності (надалі - Закон №3038-VІ) та Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. №461 (надалі - Порядок №461).
Відповідно до ч.1 ст.39 Законом №3038-VІ прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.
У разі якщо після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт відбулася зміна найменування замовника та/або генерального підрядника, та/або генерального проектувальника, та/або підрядника у зв`язку із зміною типу акціонерного товариства або у зв`язку з перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство, у декларації про готовність об`єкта до експлуатації, яка подається для реєстрації, вказується нове (змінене) найменування зазначених осіб (якщо згідно з формою декларації їх необхідно вказувати) із зазначенням того, що зміна найменування відбулася у зв`язку із зміною типу акціонерного товариства або у зв`язку з перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство. За наявності такого зазначення в декларації про готовність об`єкта до експлуатації орган державного архітектурно-будівельного контролю не має права повертати таку декларацію з підстави різного найменування зазначених осіб у декларації про початок виконання будівельних робіт і в декларації про готовність об`єкта до експлуатації.
Частиною 2 ст.39-1 Закону №3038-VІ передбачено, що у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень реєстрація такої декларації, право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, підлягають скасуванню відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування декларації чи права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю письмово повідомляє замовника протягом трьох робочих днів з дня скасування.
Форма декларації про готовність об`єкта до експлуатації, порядок її подання і реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України.
Згідно п.3 Порядку №461 прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації (далі - декларація).
Пунктом 2 Порядку №461 передбачено, що реєстрація - внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Згідно пунктів 18-19, 22 Порядку №461 орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до реєстру.
У разі подання чи оформлення декларації з порушенням установлених вимог орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає її замовнику (його уповноваженій особі) з письмовим обґрунтуванням причин повернення у строк, передбачений для її реєстрації.
У разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю наведених у декларації недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), які не є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом відповідно до статті 39 -1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , орган державного архітектурно-будівельного контролю письмово повідомляє замовнику (його уповноваженій особі) протягом одного робочого дня з дня такого виявлення.
У разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю наведених у зареєстрованій декларації недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без затвердженого в установленому порядку проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню органом державного архітектурно-будівельного контролю.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю скасовує реєстрацію декларації шляхом видачі відповідного розпорядчого акта. Запис про реєстрацію декларації з реєстру виключається Держархбудінспекцією не пізніше наступного робочого дня, з дня повідомлення органом державного архітектурно-будівельного контролю про таке скасування.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю також скасовує реєстрацію декларації за рішенням суду про скасування реєстрації декларації, що набрало законної сили.
Про скасування реєстрації декларації замовнику письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня її скасування.
Отже, законодавством встановлена можливість скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації, а саме у разі виявлення в зареєстрованій декларації недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без затвердженого в установленому порядку проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень.
Як вбачається з декларації про готовність об`єкта до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1), ОД №141173402234 від 06.12.2017р. ПМП Старт здійснено реконструкцію нежитлових приміщень на земельній ділянці комунальної власності за адресою: Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Ольгіївська, 37. /а.с.197/
Так, пунктом 1 ч.1 ст. 34 Закону №3038-VI (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин ), замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю, зокрема, щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1).
Документом на підставі якого ПМП Старт здійснено реконструкцію нежитлових приміщень за адресою: Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Ольгіївська, 37 слугувало повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1) ОД №061172341247 від 22.08.2017р., а тому помилковим є посилання суду першої інстанції на факт скасування наказом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 31.05.2017р. №01-13/218 декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082171181551 від 28.04.2017р.
Разом з тим, відповідно до ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2018р. у справі №522/10650/17, залишеною без змін постановою Верховного Суду від 27.06.2018р., встановлено, що на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлових приміщень павільйону, зареєстрованої Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 28.04.2017р. ОД №082171181551, надано дозвіл ПМП Старт на реконструкцію нежитлових приміщень павільйону за адресою: м. Одеса, вул. Ольгіївська, буд. 37, та встановлення тимчасової огорожі за вказаною адресою; забудовником повністю демонтовано нежитлові приміщення павільйону за адресою: АДРЕСА_5 . Також, у розділі 1.3 проекту будівельних робіт передбачено влаштування стрічкового фундаменту під стіні та несучі колони, здійснення кладки зовнішніх стін, зведення несучих колон з монолітного бетону. Окрім того, згідно проекту реконструкції нежитлового приміщення площа забудови становить 186,58кв.м, яка є більшою, ніж існувала до реконструкції (154кв.м) на 32,58м.; земельна ділянка, на якій розміщувалось нежитлове приміщення павільйону та якій номінально присвоєна адреса напроти розташованого житлового будинку в м. Одеса, вул. Ольгіївська, буд. 37, фактично розташована у Мечніковському сквері в м. Одесі, та відповідно до ст. 51 Земельного кодексу України, п. 3.4 р. 3 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я від 19.06.1996р. №173, відноситься до земель рекреаційного призначення, що передбачає окремий порядок використання таких земель.
Враховуючи викладене, під час розгляду справи №522/10650/17 суд апеляційної інстанції дійшов до висновку, що ПМП Старт здійснено саме нове будівництво, а не реконструкцію об`єкту за адресою: м. Одеса, вул. Ольгіївська, 37, який фактично розташований за адресою - м.Одеса, сквер Мечникова,1 а тому відповідно до ч.1 ст.376 ЦК України воно є самочинним. /а.с.222-228/
Отже, покладені в основу даного адміністративного позову доводи позивача щодо здійснення ПМП Старт при реконструкції нежитлового приміщення павільйону за адресою: м.Одеса, вул.Ольгіївська, 37, яке фактично розташоване за адресою - м.Одеса, сквер Мечникова, 1, робіт з демонтажу існуючої нежитлової будівлі комунальної власності та самочинного будівництва двоповерхової будівлі, зазнаючи недостовірні дані щодо намірів забудови та найменування об`єкта будівництва, а також відсутністю даних про земельну ділянку, на якій проведено нове будівництво, визнані обґрунтованими судовим рішенням, яке набрало законної сили.
Згідно п. 2.3 розділу 2 Положення Про Адресний реєстр міста Одеси затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 28.07.2009 року № 809 надання адрес об`єктам, що утворюють безперервний фронт забудови вулиці (проспекту, бульвару, провулку, узвозу тощо), проводиться від моря з непарними номерами по лівій стороні вулиці (проспекту, бульвару, провулку, узвозу тощо) і парними номерами - по правій. Відповідно до зазначеного адреса 37 по вулиці Ольгіївська у місті Одеса знаходиться по лівій стороні вулиці від напрямку моря. Даний факт зазначає неможливість розміщення об`єкту з адресою: м. Одеса, вул. Ольгіївська, 37, на правій стороні вулиці на території скверу Мечникова. /а.с. 25-26/
Комісійним обстеженням від 13.03.2018р. зафіксовано, що на земельній ділянці комунальної власності за адресою: м. Одеса, сквер Мечникова, 1, на місці розташування нежитлової будівлі, загальною площею 157,8кв.м. збудовано двоповерхову будівлю та проводяться оздоблювальні роботи та встановлено, що на зазначену двоповерхову будівлю зареєстровано декларацію від 06.12.2017 року ОД №141173402234 про готовність об`єкта до експлуатації у вигляді реконструйованих нежитлових приміщень розташованих за адресою: АДРЕСА_5 , замовник ПМП Старт . /а.с.33, 197-203/
Враховуючи вищезазначене, ПМП Старт зазначено у декларації про готовність об`єкта до експлуатації ОД №141173402234 від 06.12.2017р. недостовірні дані, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, а саме здійснено нове будівництво з демонтажем нежитлового приміщення павільйону на земельній ділянці комунальної власності за фактичною адресою: м. Одеса, сквер Мечникова, 1, що не була відведена для цієї мети, в порушення ст.51 Земельного кодексу України, п.3.4 р.3 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я від 19.06.1996 р. №173.
На підставі викладеного, оскільки суд першої інстанції вірно застосував норми процесуального закону та вирішив справу по суті правильно, тому рішення суду першої інстанції в порядку ст.316 КАС України підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст.ст. 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу приватного малого підприємства Старт залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2018 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складений 30.05.2019р.
Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2019 |
Оприлюднено | 31.05.2019 |
Номер документу | 82078132 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні