Справа № 420/6660/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2019 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Вовченко O.A.,
секретар судового засідання Іщенко С.О.,
за участю:
представників позивача - Брушньовської І.І. (згідно ордеру), Почтаренко І.В. (згідно витягу),
представника відповідача - Охотнік О.А. (за довіреністю),
розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправними та скасування припису та постанови,-
ВСТАНОВИВ:
21 грудня 2018 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, у якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів та правил від 22.11.2018 року;
- визнати протиправним та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності від 06.12.2018 року №065/18/596-вих.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2018 року даний позов залишено без руху та надано позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали. Роз`яснено, що виявлені недоліки повинні бути усунені, шляхом надання до суду належним чином оформленого адміністративного позову із зазначенням ціни позову та офіційної електронної адреси або адреси електронної пошти позивача, його представника та відповідача.
Ухвалою від 21 січня 2019 року прийнято до розгляду позовну заяву, відкрито провадження у адміністративній справі та ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що головним спеціалістом інспекційного відділу № 2 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Михайленко Євгеном Миколайовичем було складено акт за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт № 001551 відповідно до якого встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД експлуатує самочинно реконструйовані нежитлові будівлі, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108 В. На підставі зазначеного акту було складено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 22.11.2018 р., а саме зобов`язано товариство усунути порушення шляхом отримання документів, які свідчать про готовність об`єкту до експлуатації, або привести нежитлові будівлі до попереднього стану відповідно до договору купівлі-продажу № 2599 від 17.08.2017 р., а також складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 22.11.2018 р., яким встановлено порушення товариством вимог ч. 8 ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 12 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. № 461. 05.12.2018 р. позивачем були наданні пояснення, до протоколу, які Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради враховані не були. 06.12.2018 р. було винесено постанову № 065/18/596-вих заступником начальника управління-начальником інспекційного відділу № 1 Управління державного архітектурного-будівельного контролю Одеської міської ради Якименко Русланом Костянтиновичем, якою постановлено визнати ТОВ АМАРАНТ-ВУД винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз. 2 п. 4. ч. 2. ст. 2 Закону України Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 69156 грн. Позивач у позовній заяві вважає припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів та правил від 22.11.2018 р. та постанову про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності від 06.12.2018 р. № 065/18/596-вих протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Товариство з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД є власником нежитлових будівель за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108 АДРЕСА_1 , загальною площею 1145,9 кв.м. 17.08.2017 р. товариство придбало на підставі договору купівлі-продажу 127/1000 часток нежитлових будівель та споруд, що знаходяться за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108, що складалось з літ. К - заготівельний цех, загальною площею 232,9 кв.м, літ. И - РМЦ, бокси для автотранспорту, загальною площею 327,3 кв.м, в літ. З - побутові приміщення: 1 - битовка площею 92, 5 кв.м. Загальна площа цих приміщень становить 650,7 кв.м. При цьому у власність товариства також перейшли некапітальні споруди у вигляді навісів, які були побудовані продавцем виробничо-комерційним підприємством ОРНАМЕНТ у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю (код ЄДРПОУ 19210444) десятки років тому. Загальна площа цих некапітальних споруд складала: 495,2 кв.м. Після придбання нежитлових будівель жодних будівельних робіт з реконструкції об`єкту товариством не проводилось. Надалі ТОВ БЮРО КОНСАЛТ СЕРВІС було виготовлено висновок щодо технічної можливості поділу об`єкту від 16.01.2018 р. та технічний паспорт на нежитлові будівлі від 16.01.2018 р., в яких були відображенні всі приміщення та будівлі, у тому числі і некапітальні споруди, що виготовленні з полегшених матеріалів та без фундаменту, у зв`язку з чим було збільшено площу нежитлових будівель до 1145,9 кв.м. На підставі цих документів, 26.01.2018 р. державним реєстратором Іскровим Олегом Вікторовичем було зареєстровано нежитлові будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108 В, загальною площею 1145,9 кв.м., а саме були включенні некапітальні споруди до загальної площі об`єкту. Враховуючи вищевикладеного є ознаки того, що державним реєстратором Іскровим Олегом Вікторовичем було порушено ст. ч. 4 ст. 5 Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , яким встановлено що не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення га зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії. Товариством вживаються заходи щодо приведення у відповідність до чинного законодавства технічної документації на об`єкт на підставі якої будуть подані документи для проведення державної реєстрації об`єкту з метою виключення площі об`єктів, що становлять некапітальні споруди. Нормами законодавства не передбачено введення в експлуатацію тимчасових споруд у вигляді навісів. Відповідачем під час проведення перевірки не доведено винність товариства у вчиненні правопорушення у сфері містобудівної діяльності, а саме не встановлено чи дійсно товариством було здійснено реконструкцію приміщень, що розташовані за адресою: м. Одеса АДРЕСА_2 вул. Чорноморського козацтва, АДРЕСА_1 , та жодним не досліджувалось за рахунок яких приміщень була збільшена площа об`єкта, та чи є ці приміщення капітальними чи не капітальними спорудами.
12 лютого 2019 року до суду від відповідача за вх.№5000/19 надійшов відзив на позов (а.с.145-149), у якому відповідач зазначає, що з позовними вимогами позивача Управління не згодне, вважає їх такими, що не підлягають задоволенню. Посилаючись на ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 зазначає, що на підставі наказу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради № 01-13/355ДАБК від 05.11.2018 року було проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм стандартів та правил суб`єктом містобудування - ТОВ АМАРАНТ-ВУД за адресою: м. Одеса, Чорноморського козацтва, 108. Управлінням 12.11.2018 року було видано направлення для проведення позапланового заходу державного архітектурно-будівельного контролю зі строком дії 12.11.2018 р.-22.11.2018 рік. Під час виїзду на місце за адресою: м. Одеса, вул АДРЕСА_3 козацтва АДРЕСА_4 , на підставі наданих та пред`явлених документів, встановлено, що позивач є власником нежитлових будівель, які розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108-В. Під час проведення позапланового заходу державного архітектурно-будівельного контролю був присутній керівник ТОВ АМАРАНТ-ВУД ОСОБА_1 та ним було надано: копію договору купівлі-продажу № 2599 від 17.08.2017 року; копію технічного паспорту на нежитлові будівлі від 16.01.2018 року; копію висновку щодо можливості поділу об`єкта нерухомого майна № 2301-18 від 16.01.2018 р. Відповідно до договору купівлі-продажу № від 17.08.2017 року ТОВ АМАРАНТ-ВУД прийняло у власність 127/1000 часток нежитлових будівель та споруд, що знаходяться за адресою: м. АДРЕСА_5 вул. Чорноморського козацтва, 108, та в цілому, складаються з нежитлових будівель та споруд загальною площею 4527, 2 кв.м. За домовленістю сторін у власність позивача перейшли: літ. К - заготівельний цех, загальною площею 232,9 кв.м, літ И - РМЦ, бокси для автотранспорту загальною площею 327,3 кв.м, в літ З - побутові приміщення: 1- битовка площею 90,5 кв.м. Відповідно до наданого висновку щодо можливості поділу об`єкта нерухомого майна №2301-18 від 16.01.2018 р. виданого ТОВ БЮРО КОНСАЛТ СЕРВІС встановлено, що власники нежитлових будівель та споруд за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108 (ТОВ Виробничо-комерційне підприємство Орнамент , ТОВ Амарант-вуд , гр. ОСОБА_2 та гр. ОСОБА_3 ) здійснили розподіл майна з виділом в окремі одиниці. При цьому, загальна площа нежитлових будівель та споруд, які знаходились у спільній власності за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108 складала - 4527,2 кв.м, а після розподілу на чотири самостійних об`єкти фактично була збільшена на 1609, 9 кв.м. Згідно з даними Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, відсутня інформація стосовно реєстрації дозвільних документів на проведення будівельних робіт за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108,108-А, 108-Б, 108-В. Встановлено, що фактично була здійснена самочинна реконструкція вищевказаних будівель та споруд без оформлення документів, які дають право на виконання будівельних робіт. При цьому загальна площа нежитлових будівель та споруд за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108, які знаходяться у приватній власності ТОВ АМАРАНТ-ВУД , згідно договору купівлі-продажу № 3599 від 17.08.2017 року фактично була збільшена з 650,7 кв.м. до 1145,9 кв.м. та після внесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно реєстратором Іскровим О.В., фактично була збільшена на 495,2 м.кв і становить 1145,9 м.кв. Є підстави вважати, що в діях реєстратора наявні ознаки порушення п. 41 та п. 42 Порядку реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінетом Міністрів України № 1127 від 25.12.2005 року. Позивач при подачі документів для державної реєстрації прав на нерухоме майно, сам включив до переліку нерухомого майна споруди, загальною площею 495,2 кв. м, на підставі чого фактично на праві власності у позивача перебували об`єкти загальною площею 1145, 9 кв.м. При цьому у технічному паспорті інвентаризації нерухомого майна, розробленому ТОВ БЮРО КОНСАЛТ СЕРВІС за № б/н від 16.01.2018 року не зафіксовано штампом самочинне будівництво факт реконструкції приміщень за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108-В. Відповідач у позові зазначає, що є підстави вважати, що в зазначений технічний паспорт виконавцем ОСОБА_4 (кваліфікаційний сертифікат серія НОМЕР_1 ) було внесено недостовірні відомості та під час його виготовлення були допущені порушення Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 року за № 127. Стаціонарна тимчасова споруда - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м. Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності складовими частинами об`єкта нерухомого майна є: літ. К , літ. И , літ. З - на підставі договору купівлі-продажу від 17.08.2017 року (загальна площа - 650,7 кв.м) та літ. И1 -61,2 кв.м, літ И2 - 6,8 кв.м, літ ЦІ - 41,8 кв.м. Таким чином площа об`єктів, перевищує встановлену для ТС допустиму площу. При цьому, ТОВ АМАРАНТ-ВУД не було надано документи, які підтверджують прийняття до експлуатації закінченого будівництвом об`єкту за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108-В (раніше вул. Чорноморського козацтва, 108).
Враховуючи викладене відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову.
01 березня 2019 року до суду від позивача за вх.№7495/19 надійшла відповідь на відзив (а.с.172-173), у якій зазначає, що відповідач, посилаючись на вимоги Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244, дійшов висновку, що площа об`єктів, які вказані позивачем як будівлі тимчасово характеру, перевищує встановлену для тимчасових споруд допустиму площу. Проте, відповідачем невірно застосовано норми вищевказаного Порядку до спірних правовідносин, оскільки цей Порядок регулює розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на підставі паспорту прив`язки тимчасової споруди з врахуванням комплексної схеми розміщення ТС в межах вулиці (скверу, бульвару, провулку, узвозу, проїзду, площі, майдану тощо). У власності ТОВ АМАРАНТ-ВУД знаходяться нежитлові будівлі, до яких прибудовані навіси, що являють собою некапітальні споруди тимчасового характеру, тому Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, до цього об`єкту не застосовується. Позивачем були вжитті заходи щодо приведення у відповідність технічного паспорту на нежитлові будівлі, на підставі якого було змінено державну реєстрацію права власності на ці будівель. Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 26.12.2018 р. позивачу належить нежитлові будівлі, що розташовані за адресою: м. Одеса. Чорноморського козацтва 108-В, загальною площею 650,7 кв.м, що відповідає площі об`єкту зазначеної у договорі купівлі-продажу від 17.08.2017 р., на підставі якого товариством було придбано зазначений об`єкт. Відповідно до технічного паспорту від 14.12.2018 р. вбачається, що навіси означенні як некапітальні споруди та не враховані до загальної площі об`єкту, яка підлягає реєстрації. Таким чином, позивачем не порушено порядок експлуатації об`єкту, оскільки прибудовані до об`єкту приміщення є некапітальними спорудами, що не відносяться до самочинної реконструкції.
11 березня 2019 року ухвалою суду у задоволенні клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відмовлено. Визначено розгляд справи за позовом товариства з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправними та скасування припису та постанови проводити за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 23 квітня 2019 року у задоволенні клопотання представника товариства з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД про призначення будівельно-технічної експертизи відмовлено.
23 квітня 2019 року ухвалою суду закрито підготовче провадження по справі та призначено справу №420/6660/18 до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог просив відмовити.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
17 серпня 2017 року виробничо-комерційним підприємством ОРНАМЕНТ у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю (продавець) та товариством з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД (покупець) було укладено договір купівлі-продажу (а.с.48), за умовами якого продавець передає у власність (продає), а покупець приймає у власність (купує) 127/1000 часток нежитлових будівель та споруд, що знаходяться за адресою: Одеська АДРЕСА_6 м. АДРЕСА_5 козацтва АДРЕСА_4 та в цілому складається з нежитлових будівель та споруд загальною площею 4527,2 кв.м. За домовленістю сторін у власність покупця переходять: літ. К - заготівельний цех загальною площею 232,9 кв.м., літ И - РМЦ, бокси для автотранспорту загальною площею 327,3 кв.м., літ. З - побутові приміщення: 1 - битовка площею 90,5 кв.м. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1296103051101 (п.1).
Позивачем до суду не надано докази на підтвердження використання ним земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Одеса, вул.Чорноморського козацтва, 108-В.
При цьому згідно висновку щодо технічної можливості поділу об`єкта нерухомого майна №2301-18 від 16.01.2018 року товариства з обмеженою відповідальністю БЮРО КОНСАЛТ СЕРВІС (а.с.49-53), а саме майна розташованого за адресою: м.Одеса, вул.Чорноморського козацтва, 108, у пункті 4 зазначено, що ТОВ АМАРАНТ-ВУД залишається: цех літ. К загальною площею 299,8 кв.м., основною площею кв.м.; цех літ. И загальною площею 646,6 кв.м., основною площею 559,5 кв.м.; склад літ. И1 загальною площею 61,2 кв.м., основною площею 61,2 кв.м.; прохідна літ. И2 загальною площею 6,8 кв.м., основною площею 6,8 кв.м.; навіс літ. ИЗ ; побутові приміщення (№ 1,2) загальною площею 89,7 кв.м., основною площею 52,5 кв.м.; навіс літ. Ц ; адміністративна будівля літ. Ц1 загальною площею 41,8 кв.м., основною площею 33,5 кв.м., разом загальною площею 1145,9 кв.м., основною площею 902,3 кв.м., 1 - естакада, № 10 - огорожа, розташовані на земельній ділянці площею 3904 кв.м., що складає одиницю знаходиться за адресою: їм. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108-В.
При цьому у висновку також зазначено, що за технічними показниками зазначений об`єкт може бути поділений та що загальна площа об`єкта збільшилась за рахунок перепланувань, які відповідно до наказу №127 від 24.05.2001 року про затвердження Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна (а саме пункт 3.2 розділу 3) не належать до самочинного будівництва, та становить 6179,1 кв.м.
16 січня 2018 року ТОВ БЮРО КОНСАЛТ СЕРВІС було сформовано технічний паспорт на виробничий будинок нежитлові будівлі, розташовані за адресою АДРЕСА_5 , замовник технічної інвентаризації - ТОВ АМАРАНТ-ВУД (а.с.55-62), виконаний ОСОБА_4 При цьому з вказаного паспорту вбачається, що за даною адресою розташовані наступні будівлі та споруди: цех (К), цех (И), склад (И1), прохідна (И2), навіс (И3), побутові приміщення (№1,2) (З), навіс (Ц), адміністративна будівля (Ц1) загальною площею 1145,9 кв.м. Навіси И3 (площею 24,0) та Ц (площею 35,6) складаються з таких основних конструктивних елементів як: фундамент - стовпи; покрівля - шифер. Решта приміщень/споруд складаються з: фундамент - бетон, стіни - блоки, покрівля - шифер.
24 січня 2018 року здійснена реєстрація права власності за ТОВ АМАРАНТ-ВУД у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на об`єкти нерухомості, розташовані за адресою: вул.Чорноморського козацтва, 108-В, м.Одеса, загальною площею 1145,9 кв.м., яке складається з наступних складових частин: цех (К), цех (И), склад (И1), прохідна (И2), навіс (И3), побутові приміщення (№1,2) (З), навіс (Ц), адміністративна будівля (Ц1), що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №111888419 від 26.01.2018 року (а.с.64).
Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради у період з 12.11.2018 року по 22.11.2018 року на підставі наказу №01-13/355ДАБК від 05.11.2018 року та направлення №001551 від 12.11.2018 року було проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання ТОВ АМАРАНТ-ВУД вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт, за результатами якого складено акт №001551 (а.с.12-32, 152-160).
У вказаному акті встановлено порушення позивачем п.1 ч.1 ст.34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI та п.13 постанови Кабінету Міністрів України №466 Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт .
Так, в акті зазначено, що під час виїзду на місце, враховуючи пред`явлені та надані документи та відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД , код ЄДРПОУ 41259866, є власником нежитлових будівель за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108-В. Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (далі - Управління) під час проведення перевірки отримано наступні документи: копія договору купівлі продажу № 2599 від 17.08.2017 року; копія технічного паспорту на нежитлові будівлі від 16.01.2018 року; копія висновку щодо можливості поділу об`єкта нерухомого майна. Під час проведення заходу державного архітектурно-будівельного контролю за даною адресою встановлено, що власники (ТОВ Виробничо-комерційне підприємство ОРНАМЕНТ , ТОВ АМАРАНТ , гр. ОСОБА_2 та гр. Куницький ОСОБА_5 ) нежитлових будівель і споруд за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108 здійснили розподіл майна з виділом у окремі одиниці на підставі висновку щодо технічної можливості поділу об`єкта нерухомого майна № 2301-18 від 16.01.2018 року ТОВ БЮРО КОНСАЛТ СЕРВІС та відповідних технічних паспортів, виконаних ТОВ БЮРО КОНСАЛТ СЕРВІС з подальшою реєстрацією права власності (реєстратор - Іскров Олег Вікторович, Одеська обласна філія комунального підприємства Центр державної реєстрації ). При цьому слід відзначити, що загальна площа нежитлових будівель і споруд за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108, які знаходились у спільній власності, складала 4527.2 м.кв., а після розподілу на чотири самостійних об`єкта нерухомості та виділу у окремі одиниці, загальна площа будівель була фактично збільшена на 1609,9 м.кв. Відповідно до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, відсутні відомості стосовно реєстрації документів, які дають право на виконання будівельних робіт та прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту за адресами: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108, 108-А, 108-Б, 108-В. Враховуючи вищевикладене, встановлено, що фактично була здійснена самочинна реконструкція вищевказаних будівель та споруд без оформлення документів, які дають право на виконання будівельних робіт. При цьому загальна площа нежитлових будівель і споруд за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108, які знаходилися у приватній власності ТОВ АМАРАНТ-ВУД , згідно з договором купівлі продажу № 3599 від 17.08.2017 року складала 650,7 м.кв., а після розподілу з виділом в окрему одиницю, присвоєнням окремої адреси: АДРЕСА_3 козацтва АДРЕСА_4 та після внесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно реєстратором Іскровим О.В., фактично була збільшена на 495.2 м.кв і становить 1145,9 м.кв. Виходячи з цього, є підстави вважати, що в діях реєстратора наявні ознаки порушення п. 41 та п. 42 Порядку реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінетом Міністрів України № 1127 від 25.12.2005 року. При цьому у технічному паспорті інвентаризації нерухомого майна, розробленому ТОВ БЮРО КОНСАЛТ СЕРВІС за № б/н від 16.01.2018 року не зафіксовано штампом самочинне будівництво факт реконструкції приміщень за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, АДРЕСА_4 . Враховуючи викладене є підстави вважати, що в зазначений технічний паспорт виконавцем ОСОБА_4 (кваліфікаційний сертифікат серія НОМЕР_1 ) було внесено недостовірні відомості та під час його виготовлення були допущені порушення Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 року за № 127. На момент проведення перевірки також встановлено, що ТОВ АМАРАНТ-ВУД експлуатує самочинно реконструйований об`єкт розташований за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва 108-В, як виробничо-складські приміщення. При цьому, ТОВ АМАРАНТ-ВУД не було надано документи, які підтверджують прийняття до експлуатації закінченого будівництвом об`єкту за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108-В (раніше вул. Чорноморського козацтва, 108). Таким чином, ТОВ АМАРАНТ-ВУД експлуатує самочинно реконструйовані нежитлові будівлі розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 108-В не прийняті до експлуатації, чим порушено вимоги ч. 8 ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 12 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 461.
22 листопада 2018 року Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на підставі вищевикладеного акту планової перевірки було складено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил (а.с.33-36, 161-162), яким зобов`язати ТОВ АМАРАНТ-ВУД усунути порушення вимог містобудівного законодавства у термін 21.12.2018 року, шляхом отримання документів, які свідчать про готовність об`єкт до експлуатації, або привести нежитлові будівлі до попереднього стану відповідно до договору купівлі-продажу №2599 від 17.08.2017 року.
Також Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на підставі вищевикладеного акту планової перевірки 22 листопада 2018 року було складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності (а.с.37-42, 163-165), за результатами розгляду якого 06 грудня 2018 року Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради було винесено постанову №065/18/596-вих про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності (а.с.43-47, 166-168), якою визнано ТОВ АМАРАНТ-ВУД винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз.2 п.4 ч.2 ст.2 Закону України Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 69156,00 грн.
Не погоджуючись з вищевказаними приписом та постановою позивач звернувся до суду з даним позовом.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямування на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлено Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Приписами ст. 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції чинній на час проведення позапланової перевірки) визначено, що державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч.1).
Відповідно до п. 1, п.10 Положення про Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 27.04.2016 року № 579-VII, управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради створено з метою здійснення архітектурно-будівельного контролю на території м. Одеси та відповідно до покладених на нього завдань управління: надає, отримує, реєструє, повертає документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, відмовляє у видачі таких документів, анулює їх, скасовує їх реєстрацію; приймає в експлуатацію закінчені будівництвом об`єкти (видає сертифікати, реєструє декларації про готовність об`єкта до експлуатації та повертає такі декларації на доопрацювання для усунення виявлених недоліків); подає Держархбудінспекції інформацію, необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів; здійснює державний архітектурно-будівельний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації щодо об`єктів, розташованих у межах відповідних населених пунктів…
Приписами ст. 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що належать до I-III категорій складності, підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт (ч.1).
Згідно ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що належать до I-III категорій складності, та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви (ч.1). Експлуатація закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію забороняється (ч.8).
Відповідно до п.13 постанови Кабінету Міністрів України Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт №466 від 13.04.2011 року, повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) (далі - повідомлення), повідомлення про зміну даних у зазначених повідомленнях за формою згідно з додатками 1, 2 і 2-1 до цього Порядку подається замовником (його уповноваженою особою) особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронну систему здійснення декларативних та дозвільних процедур у будівництві до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю за місцезнаходженням об`єкта не пізніше ніж за один календарний день до початку виконання підготовчих або будівельних робіт.
Суд зазначає, що позивач у позовній заяві вказує як на підставу збільшення площі спірного об`єкта нерухомості внесення до технічної документації інформації щодо тимчасових споруд у вигляді навісів, які не потребують введенню в експлуатацію.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року №406 затверджено Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.
Так, пунктом 7 вказаного Переліку передбачено розміщення тимчасових споруд для проведення підприємницької діяльності відповідно до статті 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
При цьому, відповідно до ч.2 ст.28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Таким чином, щоб споруда вважалась тимчасовою, вона повинна бути одноповерховою, складатися з полегшених конструкцій та не мати фундамент.
Капітальна будівля (споруда) є об`єктом нерухомості, збудованим на земельній ділянці або під нею, встановлена постійно з улаштуванням фундаменту.
Представниками позивача у судових засіданнях не заперечувалось використання ТОВ АМАРАНТ-ВУД нежитлових приміщень за адресою вул.Чорноморського козацтва, 108-В, м.Одеса у своїй господарській діяльності.
Позивачем до суду також надано технічний паспорт від 14 грудня 2018 року (а.с.110-114) на виробничий будинок нежитлові будівлі, розташовані за адресою АДРЕСА_7 . АДРЕСА_5 , замовник технічної інвентаризації - ТОВ АМАРАНТ-ВУД , виконаний ОСОБА_6 При цьому у вказаному паспорті зазначено, що за даною адресою розташовані наступні будівлі та споруди: побутові приміщення (З), цех (К, И), навіс (И1, И3), загальною площею 650,7 кв.м.
При цьому згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №151172562 від 26.12.2018 року (а.с.109) вбачається, що загальна площа об`єктів нерухомого майна (цехів И. ОСОБА_7 , навісів И1, И3, побутових приміщень З, естакади 1, огорожі №10) за адресою АДРЕСА_7 . АДРЕСА_3 козацтва, АДРЕСА_4 , АДРЕСА_8 .Одеса становить 650,7 кв.м.
Суд зазначає, що не приймає до уваги наданий позивачем технічних паспорт від 14 грудня 2018 року з наступних підстав.
Наказом №127 від 24.05.2001 року Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України було затверджено Інструкцію про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна (далі - Інструкція).
Відповідно до п.1 розділу І Інструкції виробничі будинки - будинки цехів і споруди, у яких виробляють продукцію.
Судом, шляхом порівняння схематичних планів земельної ділянки виробничого будинку у наявних у матеріалах справи технічних паспортах, встановлено, що у технічному паспорті від 14.12.2018 року відсутні деякі нежитлові приміщення, зазначені у технічному паспорті від 16.01.2018 року, а саме прохідна (И2) та склад (И1). Окрім цього у технічному паспорті від 14.12.2018 року під літерою И1 зазначено навіс, хоча вказаний об`єкт И1 у технічному паспорті від 16.01.2018 року названий складом, та до нього примикає об`єкт, відсутній у технічному паспорті від 14.12.2018 року під літерою Ц - навіс.
Позивачем до суду не надано докази на підтвердження повноважень на здійснення щодо інвентаризації нерухомого майна, а саме виконавця технічного паспорту від 14.12.2018 року ОСОБА_6 , з чого суд приходить до висновку про недостовірність та недостатність у відповідності до ст.ст.75 та 76 КАС України такого доказу як технічний паспорт від 14 грудня 2018 року на виробничий будинок нежитлові будівлі, розташовані за адресою АДРЕСА_5 .
В свою чергу позивачем до суду надано кваліфікаційний сертифікат серії НОМЕР_1 відповідального виконавця окремих видів робіт (послуг), пов`язаних зі створенням об`єкта нерухомості (а.с.54, 63), який підтверджує повноваження ОСОБА_4 на здійснення робіт з інвентаризації об`єктів нерухомого майна.
Жодних пояснень позивачем щодо вказаних розбіжностей у схематичних планах земельної ділянки виробничого будинку у технічних паспортах від 16.01.2018 року та від 14.12.2018 року у судових засіданнях не надано.
Окрім цього суд не приймає до уваги посилання позивача на те, що площа будівель та споруд за адресою вул.Чорноморського козацтва, 108-В, м.Одеса була збільшена за рахунок включення площі навісів, оскільки згідно наданих позивачем матеріалів фото фіксації вказаних навісів (а.с.65-66) вбачається, що такі по суті навісами не являються, оскільки всупереч інформації з будівельного паспорту від 16.01.2018 року вони складаються з таких основних конструктивних елементів як фундаментної плити, стін та даху. При цьому такий елемент навісу як стовпи в матеріалах фото фіксації відсутній.
Окрім цього загальна площа навісів згідно технічного паспорту від 16.01.2018 року становить 59,6 кв.м., що є меншим ніж різниця площі, що збільшилась згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №111888419 від 26.01.2018 року у порівнянні з площею, вказаною у договорі купівлі-продажу від 17.01.2019 року майна, розташованого за адресою вул.Чорноморського козацтва, 108-В.
Згідно положень Кодексу адміністративного судочинства розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9). Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи (ч. 1 ст. 72). Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч. 2 ст. 73). Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ст.76). Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.1, ч.2 ст. 77).
Згідно з ч.3 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: 2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; 3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт; 4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації.
З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку про обґрунтованість прийнятих Управлінням державного архітектурного будівельного контролю Одеської міської ради припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів та правил від 22.11.2018 року та постанови про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності від 06.12.2018 року №065/18/596-вих.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Приписами ч. 2 ст. 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням обставин зазначених вище, суд дійшов висновку, що позов товариства з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради не підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати у зв`язку із відмовою у задоволенні позову відшкодуванню не підлягають.
Керуючись ст.ст.7, 9, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправним та скасування припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів та правил від 22.11.2018 року; визнання протиправним та скасування постанови про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності від 06.12.2018 року №065/18/596-вих. - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю АМАРАНТ-ВУД (вул.Чорноморського козацтва, буд.108, м.Одеса, 65013, код ЄДРПОУ 41259866).
Відповідач -Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (вул.Черняховського, 6, м.Одеса, 65009, код ЄДРПОУ 40199728).
Повний тест рішення складено та підписано 31.05.2019 року.
Суддя О.А. Вовченко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2019 |
Оприлюднено | 02.06.2019 |
Номер документу | 82104498 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні