ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 ел.пошта : inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"23" травня 2019 р. Cправа № 902/223/19
Суддя Господарського суду Вінницької області Нешик О.С., при секретарі судового засідання Шаравській Н.Л. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Могилів-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області
до Грушанської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області
до фермерського господарства "Різдвяне Параконних", с.Садки Могилів-Подільського району Вінницької області
про визнання рішення незаконним, повернення земельної ділянки
за участю прокурора: Рудніцької І.В., сл. посвідчення;
представника позивача: Тиховського М.О., діє на підставі довіреності;
представники відповідачів в судове засідання не з`явилися.
В С Т А Н О В И В :
До Господарського суду Вінницької області 20.03.2019 надійшла позовна заява Могилів-Подільської місцевої прокуратури, подана в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, про визнання незаконним рішення Грушанської сільської ради №329 від 10.10.2018 "Про надання в оренду земельної ділянки запасу Грушанської сільської ради фермерському господарству "Різдвяне Параконних" та про зобов`язання відповідача повернути Головному управлінню Держгеокадастру у Вінницькій області земельну ділянку загальною площею 2,4714 га за кадастровим номером НОМЕР_1 , яка знаходиться на території Грушанської сільської ради Могилів-Подільського району шляхом підписання акту прийому-передачі.
Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначає, що в ході вивчення законності використання земельних ділянок на території Могилів-Подільського району встановлено, що на території Грушанської сільської ради ФГ "Різдвяне Параконних" використовує земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2,4714 га з порушенням земельного законодавства. Зазначене зумовлено прийняттям Грушанською сільською радою рішення від 10.10.2018 № 329 "Про надання в оренду земельної ділянки земель запасу Грушанської сільської ради ФГ "Різдвяне Параконних" на підставі якого між Грушанською сільською радою та ФГ "Різдвяне Параконних" укладено договір оренди від 12.10.2018 про надання останньому в строкове платне користування земельну ділянку площею 2,4714 га строком на 11 місяців.
Водночас, прокурор вважає, що Грушанська сільська рада, приймаючи оспорюване рішення вийшла за межі своїх повноважень, оскільки з огляду на призначення та місцезнаходження земельної ділянки повноваження щодо її розпорядження належить Головному управлінню Держгеокадастру. При цьому, вищезазначений договір оренди землі не відповідає чинному земельному законодавству, у зв`язку із відсутністю його державної реєстрації, а тому він не підлягає визнанню недійсним, оскільки є неукладеним.
Додатково прокурор зазначає, що на земельній ділянці, яка є предметом судового дослідження знаходились залишки стебла сільськогосподарської культури - пшениці, що свідчить про її фактичне використання. Окрім того, положеннями Земельного кодексу України передбачено, що набуттю права на оренди земельної ділянки державної власності передує проведення земельних торгів.
За вказаним позовом ухвалою суду від 25.03.2019 відкрито провадження у справі №902/223/19 для розгляду за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 25.04.2019.
02.04.2019 від позивача надійшло пояснення, в яких останній зазначив, що за результатами проведеної позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства відносно земельних ділянок, що є предметом судового дослідження, складено Акт від 16.10.2018 № 1108-дк/824/АП/09/01-18 та припис від 19.10.2018 № 1108-дк/0492/АП/09/01/18. В подальшому позивачем внесено клопотання про приведення у відповідність до законодавства рішення з питань регулювання земельних відносин від 18.10.2018 №18-2-0-445/-558/90-18 на рішення сесії Грушанської сільської ради № 329 від 10.10.2018. Однак Грушанська сільська рада повідомила, що питання приведення у відповідність до законодавства вищезазначеного рішення було запропоновано для внесення до порядку денного чергової сесії, за результатами якої, під час голосування дане питання не набрало необхідної кількості голосів й не було внесено до порядку денного сесії. Таким чином, позивач звернувся до Прокуратури Вінницької області з метою недопущення порушень інтересів держави в сфері земельних відносин. Враховуючи наведене, позивач просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
За результатами судового засідання (25.04.2019) судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи для судового розгляду по суті на 23.05.2019.
На визначену судом дату (23.05.2019) з`явились прокурор та представник позивача. Відповідачі явку уповноважених представників в підготовче судове засідання не забезпечили, хоча про дату та час судового розгляду повідомлені належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень (а.с.77-78).
Водночас, 21.05.2019 від відповідача - Грушанської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області надійшов лист №2-9/91 від 17.05.2019 з проханням розглянути справи за відсутності його представника, у зв`язку із зайнятістю на роботі. При цьому, відповідач вказує, що проти задоволення позовних вимог не заперечує.
Прокурор та представник позивача в судовому засіданні (23.05.2019) підтримали позовні вимоги в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та поясненнях до позовної заяви № 10-2-0.6-3471/2-19 від 29.03.2019.
Під час вказаного судового засідання, судом встановлено, що будь-яких письмових заяв і клопотань на день розгляду справи від відповідача - ФГ "Різдвяне Параконних" щодо відкладення розгляду справи до суду не надійшло.
При цьому, суд зважає, що ч.10 ст.242 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судові рішення відповідно до цієї статті вручаються шляхом надсилання (видачі) відповідній особі копії (тексту) повного або скороченого судового рішення, що містить інформацію про веб-адресу такого рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Згідно зі ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" №755-IV від 15.05.2003 якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Крім того суд наголошує на тому, що ухвала суду була надіслана відповідачу завчасно, з урахуванням Нормативів і нормативних строків пересилання поштових відправлень, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України №958 від 28.11.2013 та Господарського процесуального кодексу України, що також підтверджується штемпелем суду про відправлення вихідної кореспонденції на звороті відповідних судових процесуальних документів.
За таких обставин у суду є достатні підстави вважати, що ним вжито належних заходів до повідомлення відповідача про дату, час та місце судового слухання, але останній не скористався своїм правом на участь свого представника у судовому засіданні.
При цьому статті 42, 46 Господарського процесуального кодексу України зобов`язують сторони користуватись рівними їм процесуальними правами.
Положеннями ст.178 Господарського процесуального кодексу України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
З огляду на вищезазначене суд приходить висновку, що відповідач - ФГ"Різдвяне Параконних" належним чином було повідомлено про дане судове засідання. Неявка відповідача є підставою до розгляду справи за його відсутності, що передбачено п.1 ч.3 ст.202 ГПК України.
Таким чином, справа підлягає вирішенню за наявними матеріалами з огляду на приписи ч.9 ст.165 та ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
10.10.2018 Грушанською сільською радою Могилів-Подільського району Вінницької області прийнято рішення № 329 "Про надання в оренду земельної ділянки земель запасу Грушанської сільської ради ФГ "Різдвяне Параконних" (далі по тексту також - рішення № 329 від 10.10.2018).
На підставі вказаного рішення між Грушанською сільською радою та ФГ "Різдвяне Параконних" укладено договір оренди землі від 12.10.2018. Відповідно до предмета якого Грушанська сільська рада надає, а ФГ "Різдвяне Параконних" приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 2,4714 га сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без зміни їх цільового призначення, які знаходяться на території Грушанської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області (п.1 Договору).
В пункті 8 Договору сторони визначили строк його дії на 11 місяців.
Крім того, 12.10.2018 сторонами підписано акт приймання-передачі земельної ділянки.
Разом з тим, слід зазначити на виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 05.10.2018 №1108-дк старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання земельного законодавства України про охорону земель на території Вінницької області було проведено позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства відносно земельних ділянок площею 2,4714 га за кадастровим номером НОМЕР_1 та орієнтовною площею 0,4 7 га, яка є суміжною із земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_1 на території Грушанської сільської ради Могилів - Подільського району.
За результатами проведення вказаної перевірки встановлено, що земельна ділянка площею 2,4714 га за кадастровим номером НОМЕР_1 (що є предметом договору оренди та оспорюваного рішення сільської ради) рахується землями сільськогосподарського призначення (пасовище), державної власності, цільове призначення - для ведення фермерського господарства. На земельній ділянці знаходились залишки стебла сільськогосподарської культури - пшениці, що свідчить про її фактичне використання.
Відповідно до наданих пояснень сільського голови Грушанської сільської ради Татаровського Ю.В., вищезазначена земельна ділянка надана в користування (оренду) ФГ "Різдвяне Параконних" в особі голови Параконного Ю.В ., рішенням сесії Грушанської сільської ради №329 від 10.10.2018 року та укладено договір оренди на підставі вказаного рішення.
Водночас, старшим державним інспектором встановлено, що вказане рішення сесії прийнято з порушенням земельного законодавства, а договір оренди належним чином не оформлено, зокрема право оренди не зареєстровано, що згідно абз.15 ст.1 З.У. "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (зі змінами) кваліфікується як самовільне зайняття земельної ділянки.
За результатами перевірки складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 16.10.2018 року №1108-дк/824/АП/09/01/-18 та припис від 19.10.2018 року №1108-дк/049/Пр/03/01/-18.
Так, вказаним приписом визначено гр. Параконному Юрію Васильовичу у 30-денний термін усунути вищезазначені порушення земельного законодавства щодо земельної ділянки орієнтовною площею 0,47 га яка є суміжною із земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_1 на території Грушанської сільської ради Могилів-Подільського району, а саме звільнити від використання дану земельну ділянку.
В подальшому, Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області внесено клопотання голові Грушанської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області від 18.10.2018 року № 18-2-0-445-585/90-18 про приведення у відповідність до законодавства рішення з питань регулювання земельних відносин на рішення сесії Грушанської сільської ради №329 від 10.10.2018 року "Про надання в оренду земельної ділянки з земель запасу Грушанської сільської ради ФГ "Різдвяне Параконних".
У відповідь на вказане клопотання, листом від 19.12.2018 № 2-9/253 Грушанська сільська рада повідомила, що питання щодо приведення у відповідність до законодавства вищезазначеного рішення, було запропоновано для внесення до порядку денного чергової 36 сесії Грушанської сільської ради 8 скликання від 19.12.2018, за результатами якої, під час голосування дане питання не набрало необхідної кількості голосів й не було внесено до порядку денного сесії.
Станом на момент звернення з даним позовом до суду, за твердженням прокурора, Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області ніяких дій щодо захисту свого порушеного права не вчинило, позов про визнання рішення незаконним, визнання недійсним договору оренди, повернення земельної ділянки не подало, оскільки на даний час не має можливості звернутись до суду у зв`язку з обмеженим фінансуванням щодо сплати судового збору. Вказане свідчить про порушення інтересів держави, об`єктивну неможливість захисту таких інтересів органом, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження та є підставою для звернення прокурора з позовом до суду, оскільки останній виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно. З огляду на викладене з даним позовом звернулася Могилів-Подільська місцева прокуратура.
Враховуючи встановлені обставини справи суд зважає на наступне.
Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Стаття 3 Земельного кодексу України наголошує, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських рад та їх виконавчих органів в галузі земельних відносин належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Повноваження органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені ст. 122 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
При цьому, відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 83 ЗК України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають:
а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;
б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
При цьому, відповідно до п.1 ст. 59 вказаного Закону, Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Частиною 4 ст. 122 Земельного кодексу України передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до З.У. "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" внесено зміни до Земельного кодексу України, зокрема до статті 122 ЗК України, згідно з якою з 01 січня 2013 року передача у власність або у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності належить до компетенції центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.
Відповідно Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів У країни через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженим Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 № 333 передбачено, що Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Наказом Державної служби У країни з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 за № 308, затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, яким передбачено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру України на території Вінницької області, і яке, згідно з пунктом 4.13 Положення, розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Вінницької області.
Таким чином , повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення, державної власності, в тому числі надавати їх у користування юридичним особам належить Головному управлінню Держгеокадастру у Вінницькій області.
Судом встановлено, що земельна ділянка, яка передана в оренду ФГ "Різдвяне Параконних" площею 2,4714 га за кадастровим номером НОМЕР_1, є земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, державної власності (землі запасу) , пасовище, знаходиться в межах прибирежно-захисної смуги р.Лозова.
З огляду на вищевикладене, належним розпорядником земельної ділянки, яка є предметом судового розгляду є Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, у зв`язку із чим Грушанська сільська рада, приймаючи рішення № 329 від 10.10.2018 вийшла за межі свої повноважень.
Також варто зазначити, що відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Положеннями ч. 2 ст. 127 Земельного кодексу України передбачено, що продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них ( оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частина 2, 3 статті 134 Земельного кодексу України не передбачає передачу земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення в користування юридичним особам без продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Отже Закон передбачає, що набуттю права на оренду земельної ділянки державної власності передує проведення земельних торгів, за результатами яких приймається рішення уповноваженим органом, чи укладається договір купівлі продажу права оренди з наступним укладенням договору оренди земельної ділянки.
Водночас як слідує з матеріалів справи, земельні торги відносно земельної ділянки, яка є предметом судового дослідження не проводилися.
При цьому, згідно з частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування України", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Таким чином, суд вважає вимогу прокурора про визнання незаконним рішення Грушанської сільської ради № 329 від 10.10.2018 Про надання в оренду земельної ділянки земель запасу Грушанської сільської ради ФГ Різдвяне Параконних обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Вирішуючи заявлену прокурором вимогу про зобов`язання відповідача повернути Головному управлінню Держгеокадастру у Вінницькій області земельну ділянку загальною площею 2,4714 га за кадастровим номером НОМЕР_1 , яка знаходиться на території Грушанської сільської ради Могилів-Подільського району шляхом підписання акту прийому-передачі суд зазначає наступне.
Так, Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Частиною першою статті 638 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до частини другої статті 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму ( оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації (частина перша статті 210 ЦК України).
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ч.5 ст. 6 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Отже, відповідно до ст. 6 Закону України Про оренду землі договір оренди землі підлягає державній реєстрації та на підставі ч. 1 ст. 210, ч. 2 ст. 125 ЗК України є укладеним з моменту його державної реєстрації.
Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону У країни Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Відповідно до ч. 5 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя.
Стаття 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Відповідно до абз. 4 ч. 5 ст. 3 З. У. Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація прав проводиться за заявами у сфері державної реєстрації прав будь-яким державним реєстратором з урахуванням вимог, встановлених абзацами першим - третім цієї частини, крім випадку, передбаченого абзацом п`ятим цієї частини.
Пунктами 2, 1 ч. 1 ст. 10 Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , визначено, що державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав; нотаріус.
Таким чином, право оренди земельної ділянки площею 2,4 714 га за кадастровим номером НОМЕР_1 , яка знаходиться на території Грушанської сільської ради та яку передано у користування ФГ Різдвяне Параконних підлягало реєстрації у належного суб`єкта державної реєстрації прав. Тоді як, Договір оренди зареєстрований у Грушанській сільській раді.
Відповідно до абз. 6 п. 2.6 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 № 11 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" не вважаються вчиненими правочини (укладеними господарські договори), зокрема, коли для вчинення правочину необхідні його державна реєстрація або нотаріальне посвідчення, оскільки за відсутності відповідної реєстрації чи посвідчення договір в будь-якому разі не вважається укладеним.
Таким чином, у зв`язку із відсутністю державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, вказаний договір не вважається укладеним, що зумовлює безпідставність користування земельною ділянкою Відповідачем.
При цьому, суд враховує, що як слідує із змісту п. 8 постанови Пленуму Верховного Суду України від 6.11.2009 № 9 Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними недійсним може бути визнано лише укладений договір.
У разі, якщо на виконання неукладеного договору стороною передчасно передано майно, між сторонами виникають правовідносини внаслідок набуття, збереження майна без достатньої правової підстави. Вказана правова позиція також викладена у постанові Верховного Суду України від 18.09.2013 р. № 6-99ц13.
Згідно ст. 387 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Відповідно до ч. 1ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно з п. 2 ч. 3ст. 1212 Цивільного кодексу України положення цієї глави застосовуються також до вимог, зокрема, про витребування майна власником із чужого незаконного володіння.
Враховуючи вищевикладене, земельна ділянка, яка є предметом судового дослідження, підлягає поверненню ФГ Різдвяне Параконних позивачу, як така, що використовувалася відповідачем без правовстановлюючих документів..
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до ст.ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
З огляду на вищевикладене, оцінивши подані докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі, з покладенням на відповідачів, відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 7, 8, 13, 14, 18, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити.
2. Визнати незаконним рішення Грушанської сільської ради №329 від 10.10.2018 Про надання в оренду земельної ділянки земель запасу Грушанської сільської ради ФГ Різдвяне Параконних .
3. Зобов`язати Фермерське господарство Різдвяне Параконних (вул.Нагірна, 13, с.Садки, Могилів-Подільський район, Вінницька область, ЄДРПОУ 34733141) повернути Головному управлінню Держгеокадарстру у Вінницькій області (вул.Келецька, буд.63, м.Вінниця, 21027, ЄДРПОУ 39767547) земельну ділянку загальною площею 2,4714 га за кадастровим номером НОМЕР_1 , яка знаходиться на території Грушанської сільської ради Мотилів - Подільського району, шляхом підписання акту прийому-передачі.
4. Стягнути з Фермерського господарство Різдвяне Параконних (вул.Нагірна, 13, с.Садки, Могилів-Подільський район, Вінницька область, ЄДРПОУ 34733141) на користь Прокуратури Вінницької області 1921 грн витрат на сплату судового збору та перерахувати його за наступними реквізитами: р/р 35213099003988, ЄДРПОУ 02909909, ДКСУ, МФО 820172, отримувач: Прокуратура Вінницької області.
5. Стягнути з Грушанської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області (вул.Миру, 76, с.Грушка, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 24050, ЄДРПОУ 04356626) на користь Прокуратури Вінницької області 1921 грн. витрат на сплату судового збору та перерахувати його за наступними реквізитами: р/р 35213099003988, ЄДРПОУ 02909909, ДКСУ, МФО 820172, отримувач: Прокуратура Вінницької області.
6. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
7. Примірник повного судового рішення надіслати учасникам справи рекомендованими листами з повідомленнями про вручення поштових відправлень.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. 1,2 ст. 241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст.ст. 256, 257 ГПК України). Відповідно до п. 17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Повне рішення складено 03 червня 2019 р.
Суддя Нешик О.С.
віддрук. прим.:
1 - до справи;
2 - Могилів-Подільська місцева прокуратура (вул.Покровська, 5, м.Могилів-Подільський, Вінницька область, 24000);
3 - позивачу (вул.Келецька, буд.63, м.Вінниця, 21027);
4 - відповідачу - Грушанській сільській раді Могилів-Подільського району Вінницької області (вул.Миру, 76, с.Грушка, Могилів-Подільський район, Вінницька область);
5 - ФГ "Різдвяне Параконних" (вул.Нагірна, 13, с.Садки, Могилів-Подільський район, Вінницька область)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2019 |
Оприлюднено | 04.06.2019 |
Номер документу | 82129067 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Нешик О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні