КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 травня 2019 року справа № 320/5589/18
Суддя Київського окружного адміністративного суду Лапій С.М., розглянувши в м. Києві у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ТОВ СВ Агро Груп до Головного управління ДФС України у Київській області та Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ СВ Агро Груп з позовом, в якому просить, з урахуванням уточненої позовної заяви (а.с. 106 - 126):
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДФС у Київській області: від 18.09.2018 № 919537/40336787, від 18.09.2018 № 919538/40336787, від 17.09.2018 № 917972/40336787, від 11.09.2018 № 912266/40336787,
- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні на загальну суму 455 925,24 грн., у т.ч. ПДВ - 75 987,54 грн.: від 06.08.2018 № 2 та № 3, від 09.08.2018 № 5, від 13.08.2018 № 5 днем їх фактичного надходження - отримання Державною фіскальною службою України, а саме - 29.08.2018.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не містять конкретної інформації щодо причин та підстав прийняття таких рішень.
Позивач вважає, що факт зупинення реєстрації податкових накладних у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Зазначає, що ним було надало необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення операцій.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.10.2018 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідачами надано суду письмові відзиви на позовну заяву, у яких вони просять суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що позивачем не було надано копій первинних документів на підтвердження безпосереднього здійснення господарської операції.
До судового засідання сторони, належним чином повідомлені про час, дату та місце розгляду справи, не прибули.
Представник позивача звернувся до суду із письмовою заявою про розгляд справи за його відсутності, проти якої представники відповідачів не заперечували.
Відповідачі з клопотаннями про відкладення засідання до суду не звертались.
На підставі ч. 3 ст. 194, ч. 9 ст. 205 КАС України судом прийнято рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши їх у сукупності, судом встановлено наступне.
ТОВ СВ Агро Груп є суб`єктом господарювання, має статус платника податку на додану вартість.
Видами діяльності ТОВ СВ Агро Груп є: Код КВЕД 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; Код КВЕД 01.63 Післяурожайна діяльність; Код КВЕД 10.41 Виробництво олії та тваринних жирів;Код КВЕД 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; Код КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (основний); Код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.
Між ТОВ Агротейд 2000 (Замовник) і TOB СВ Агро Груп (Перевізник) укладено Договір від 03.07.2018 № 6 про надання транспортних послуг (зворотній бік а.с. 54 - а.с. 55).
Основним видом діяльності ТОВ Агротейд 2000 (ЄДРПОУ 36445855) є складське господарство (код КВЕД 52.10), допоміжні види - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код КВЕД 46.21), оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код КВЕД 46.21) та інші.
Згідно даного Договору Перевізник, діючи за дорученням Замовника, надає послуги по організації перевезення вантажів власним або найманим вантажним транспортом.
Замовник зобов`язується повідомити про замовлення та його характеристики, забезпечити своєчасне та належне оформлення товарно-транспортних накладних (пп.2.1.5.), вчасно сплатити за виконані перевезення.
Перевізник (Виконавець) зобов`язується своєчасно доставити ввірений вантаж у пункт призначення.
Сторони Договору визначили безготівкову форму розрахунків, погодили виконання замовлень оформлювати Актами виконаних робіт.
Ціна послуг встановлена за 1 т перевезеного вантажу та являється договірною величиною, яка встановлюється окремо на кожну партію.
Факт виконання Договору підтверджується наявними в матеріалах справи доказами (а.с. 56 - 71), а саме:
- актом надання послуг від 06.08.2018 № 06/08/01 на загальну суму 83 352,00 грн., у т.ч. ПДВ - 13 892,00 грн.;
- товарно-транспортними накладними: № 52/1 від 02.08.2018, №53 від 01.08.2018, № 54 від 01.08.2018, № 57 від 02.08.2018, № 58 від 02.08.2018, № 58/1 від 02.08.2018, № 59 від 02.08.2018, № 60 від 02.08.2018, № 63 від 03.08.2018, № 65 від 04.08.2018, № 66 від 04.08.2018, № 67 від 04.08.2018, № 67 від 04.08.2018, № б/н від 03.08.2018, № б/н від 03.08.2018.
За наслідком виконання замовлення по Договору позивачем складно податкову накладну від 06.08.2018 .
Також між ТОВ ДСВ ЦЗ-Україна (Замовник) і TOB СВ Агро Груп (Перевізник) укладено Договір від 09.07.2018 № 13/15 про надання транспортних послуг (а.с. 72 - 73).
Основним видом діяльності ТОВ ДСВ ЦЗ-Україна (ЄДРПОУ 37547588) є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, додатковими видами є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами.
Відповідно до даного Договору Перевізник за дорученням Замовника надає послуги по організації перевезень вантажів власним або найманим вантажним транспортом.
Договором передбачено, що Замовник зобов`язується повідомити про замовлення та його характеристики, забезпечити своєчасне та належне оформлення товарно-транспортних накладних, вчасно оплатити виконані перевезення.
Перевізник (Виконавець) зобов`язується своєчасно доставити ввірений вантаж у пункт призначення.
Сторони Договору визначили безготівкову форму розрахунків, погодили виконання замовлень оформлювати Актами виконаних робіт.
Ціна послуг встановлена за 1 т перевезеного вантажу та являється договірною величиною, яка встановлюється окремо на кожну партію.
Виконання умов вказаного Договору підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, а саме (а.с. 74 - ):
- актами надання послуг від 06.08.2018 № 06/08/02 на загальну суму 113 485,12 грн., у т.ч. ПДВ - 18 914,19 грн., від 09.08.2018 № 09/08/01 на загальну суму 151 008,42 грн., у т.ч. ПДВ - 25 168,07 грн., від 13.08.2018 № 13/08/01 на загальну суму 108 079,70 грн., у т.ч. ПДВ - 18 013,28 грн.,
- товарно-транспортними накладними: від 06.08.2018 № 1, від 06.08.2018 № 2, від 06.08.2018 № 787, від 08.08.2018 №2, № 6 від 08.08.2018, № 787 від 08.08.2018, № 818 від 08.08.2018, № 5 від 10.08.2018, № 10 від 10.08.2018.
Також між TOB СВ Агро Груп (Орендар) і Приватним підприємством Став Транс (ЄДРПОУ 37323558) (Орендодавець) укладено Договір оренди транспортних засобів від 12.07.2018 № О12072018/1 (а.с. 89).
Основним видом діяльності ПП Став Транс (ЄДРПОУ 37323558) є вантажний автомобільний транспорт (код КВЕД 49.41), одним із допоміжних видів - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код КВЕД 46.21).
Відповідно до Договору Орендодавець передає Орендарю у користування три автомобілі марки MAN та три причепи до них для використання в господарській діяльності Орендаря.
Сторони Договору домовились про орендну плату в розмірі 6 000,00 грн. щомісячно; своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату; загальну суму визначили як суму, зазначену в Актах прийому-передачі наданих послуг.
Сторони Договору 12.07.2018 уклали додаток № 1 №012072018/1 до нього, в якому визначили станом на 31.12.2017 залишкову вартість орендованих автомобілів та причепів у розмірі 66 393,37 грн. (а.с. 87).
Передача зазначених автомобілів та причепів здійснена 13.07.2018 та оформлена додатком № 2 до Договору - Актом прийому-передачі автомобілів (а.с. 90).
Для надання послуг з вантажних перевезень TOB СВ Агро Груп (Орендар) уклало із фізичними особами (Орендодавцями) власниками транспортних засобів нотаріально посвідчені договори оренди транспортних засобів (строком на 2 роки), а саме:
- 27.06.2018 за реєстраційним № 1503 із ОСОБА_1 (а.с. 92);
- 02.07.2018 за реєстраційним № 1507 із ОСОБА_2 (а.с. 93).
Згідно вказаних договорів сторони домовились про те, що Орендар самостійно здійснює використання транспортних засобів у своїй діяльності і має право без згоди Орендодавця укладати від свого імені договори перевезення, а також всі інші договори відповідно до призначення транспортних засобів.
Для забезпечення можливості надання послуг вантажних перевезень TOB СВ Агро Груп (Покупець) уклало із ТОВ Платінумоіл (ЄДРПОУ 36778818) (Постачальник, Продавець) Договір поставки нафтопродуктів від 09.07.2018 № 184 (а.с. 94 - 95).
Відповідно до даного Договору Сторони домовились про поставку нафтопродуктів, найменування, кількість, ціна яких вказується в накладних на товар, які оформлюються на кожну окрему партію товару.
Вартість товару зазначається з урахуванням ПДВ, наливу та з урахуванням транспортних витрат. Оплата повної вартості товару здійснюється протягом 5-ти банківських днів з дати здійснення поставки товару. Строк дії Договору - до 31.12.2020.
На отримані обсяги нафтопродуктів ТОВ Платінумоіл сформувало TOB СВ Агро Груп податкові накладні (а.с. 96 - 98):
- № 219 від 13.08.2018 на суму 148 716,00 грн., у т.ч. ПДВ - 24 786,00 грн.;
- № 220 від 13.08.2018 на суму 1 924,00 грн., у т.ч. ПДВ - 324,00 грн.,
- № 296 від 17.08.2018 на суму 231 086,40 грн., у т.ч. ПДВ - 38 514,40грн.
Оплата товару позивачем підтверджується наявною в матеріалах справи випискою по банківському рахунку (а.с. 99 - 102).
Також згідно вказаної банківської виписки замовниками здійснено оплату на користь позивача вартості отриманих транспортних послуг по перевезенню вантажів.
Відповідно до ст. 201 ПК України TOB СВ Агро Груп складено та направлено до податкового органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 06.08.2018 № 2 та № 3, від 09.08.2018 № 5, від 13.08.2018 № 5 (а.с. 24 - 27).
Як слідує з квитанцій від 29.08.2018, податковим органом повідомлено позивачу, що податкові накладні доставлено до ДФС та прийнято, але їх реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено у відповідності до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки Обсяг постачання товару/послуги 49.41.15-00.00 перевищує величину залишку придбання такого товару/послуги, що відповідає пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних (а.с. 36 - 39).
TOB СВ Агро Груп направлено до ДФС через сервіс Електронний кабінет платника податків Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПК/РК з поясненням до вказаної податкової накладної та з копіями відповідних підтверджуючих документів та письмовими поясненнями (а.с. 40 - 43).
Рішеннями комісії ГУ ДФС у Київській області від 18.09.2018 № 919537/40336787, від 18.09.2018 № 919538/40336787, від 17.09.2018 № 917972/40336787, від 11.09.2018 № 912266/40336787 TOB СВ Агро Груп відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури, інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с. 28 - 31).
За наслідком адміністративного оскарження вказані рішення залишено без змін (а.с. 32 - 35).
Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачено Конституцією та законами України.
Згідно п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою КМ України від 29 грудня 2010 року № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (далі - Порядок № 117), податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
При цьому, відповідно до п. 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Пунктом 13 Порядку № 117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Зі змісту квитанцій від 29.08.2018 слідує, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених пп. 1.6 п. 1, пп. 2.1 п. 2 "Критеріїв ризиковості платника податку".
З цього приводу суд зазначає, що контролюючим органом порушено не тільки принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, а і норми п. 13 Порядку № 117, оскільки ним не зазначено у квитанції конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкових накладних.
Такий висновок суду базується на тому, що фіскальним органом у квитанції зазначено лише загальне посилання на відповідність Податкової накладної критерію ризиковості платника податку, визначених пп. 1.6 п. 1 пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку, у той час як чинне законодавство вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.
Слід також зазначити, що пп. 1.6 п. 1 Критеріїв № 959 (лист ДФС від 21 березня 2018 року № 959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку") містить у собі визначення різних обставин встановлення ризиковості платника податків: платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України;
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний чітко вказати у квитанції не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений пп. 1.6 п. 1 Критеріїв № 959, а і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників. Крім того, відповідачем також не надано суду ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, ані матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку.
При цьому, пунктами 6 та 7 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Зі змісту вказаних норм слідує, що підставами для зупинення реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Отже, положення зазначених пунктів Порядку № 117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.
Разом з тим, реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена, як зазначено квитанціях, через те, що "ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".
Тобто, відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до податкової накладної, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію податкової накладної зупинено з підстав, які не передбачені законодавством - Порядком № 117.
У той же час, згідно п.п. 14, 15 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Пунктами 18 - 21 Порядку № 117 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як слідує з матеріалів справи, позивачем, у спосіб, визначений Порядком № 117, направлено відповідачу пояснення та копії документів до зазначених господарських операцій та податкових накладних.
Поряд з цим, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком № 117 (додаток 2 до Порядку). Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН з підстав надання документів, які складені з порушенням законодавства, контролюючий орган зобов`язаний вказати конкретні документи (їх реквізити) та зазначити, у чому полягає порушення.
Проте, на порушення наведених вимог законодавства оскаржуване рішення містить лише загальне твердження про їх складення з порушенням вимог законодавства без конкретизації, які саме документи містять недоліки, що не дозволяють приймати їх до податкового і бухгалтерського обліку, та у чому такі недоліки полягають.
Водночас, сукупність наданих позивачем первинних документів не дають підстав для сумніву щодо реальності фінансово-господарських операцій з надання послуг вантажних перевезень, а наданий позивачем пакет документів був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Також суд критично оцінює посилання податкового органу у рішеннях від 29.08.2018 на те, що обсяг постачання товару/послуги 49.41.15-00.00 перевищує величину залишку придбання такого товару/послуги, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв.
У той же час, як встановлено судом та зазначено вище, предметом господарських взаємовідносин між позивачем і ТОВ Агротрейд-2000 ,ТОВ ДСВ ЦЗ-Україна було надання останнім транспортних послуг з перевезення вантажів.
Крім того, судом встановлено, що позивачем для виконання умов договорів про надання транспортних послуг з перевезення вантажів було укладено договори оренди вантажних транспортних засобів та придбано пальне.
Таким чином, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які підтверджують реальність фінансово-господарських операцій між позивачем та контрагентом, а також враховуючи, що достатність їх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не спростована відповідачем, суд дійшов висновку, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Виходячи з викладеного, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних прийнято необґрунтовано, тобто, без з урахуванням усіх обставин, що мали значення для його прийняття, непропорційно, тобто, без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване рішення (дія), а відтак є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання ДФС України здійснити реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.
Згідно пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Законодавчими приписами визначено суб`єктивний склад осіб, які будуть учасниками судового процесу (відповідачами) у справах про оскарження протиправної відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних :
- головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників ДФС - в частині оскарження рішення комісії, яка прийняла рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;
- Державна фіскальна служба України в частині зобов`язання зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних у випадку визнання протиправними та скасування рішень головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.
Виходячи з викладеного, суд дійшов висновку, що Державна фіскальна служба України є належним відповідачем в частині зобов`язання зареєструвати вказану податкову накладну.
Відповідно до ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Отже, з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача суд вважає за необхідне зобов`язати Державну фіскальну службу здійснити реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Під час розгляду справи відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду достатньо належних і достовірних доказів, а відтак, не довели правомірності своїх рішень.
За таких обставин, з урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідачів, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.
Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 3 524,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями від 18.10.2018 № 95 та від 26.10.2018 № 105.
Оскільки суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, а оскаржувані рішення прийнято саме ГУ ДФС у Київській області, судові витрати підлягають відшкодуванню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Київській області.
Керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 194, 205, 239, 242, 244, 245, 246, 250 КАС України, суд,-
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (03680, м. Київ, вул. Народного Ополчення,5а, код 39393260) від 18.09.2018 № 919537/40336787, від 18.09.2018 № 919538/40336787, від 17.09.2018 № 917972/40336787, від 11.09.2018 № 912266/40336787.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю СВ Агро Груп (АДРЕСА_1, код 40336787) від 06.08.2018 № 2 та № 3, від 09.08.2018 № 5, від 13.08.2018 № 5 днем їх фактичного надходження - отримання Державною фіскальною службою України, а саме - 29.08.2018.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Державної фіскальної служби у Київській області (03680, м. Київ, вул. Народного Ополчення,5а, код 39393260) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю СВ Агро Груп (АДРЕСА_1, код 40336787) судові витрати у сумі 3 524 (три тисячі п`ятсот двадцять чотири) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Лапій С.М.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2019 |
Оприлюднено | 04.06.2019 |
Номер документу | 82137470 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лапій С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні