Рішення
від 31.05.2019 по справі 420/225/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/225/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 травня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С. при секретарі Кузьменко Е.Х., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю -Південний Торговий Дім- до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 12.07.2018 року за №838247/34034619 про відмову у реєстрації податкової накладної №43 від 16.11.2017 року, зобов`язати Державну фіскальну службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ -Південний Торговий Дім- (код ЄДРПОУ 34034619) податкової накладної №43 від 16.11.2017 року на загальну суму 172399,50 грн., днем її надходження,-

ВСТАНОВИВ:

З позовом до суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю -Південний Торговий Дім- до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 12.07.2018 року за №838247/34034619 про відмову у реєстрації податкової накладної №43 від 16.11.2017 року, зобов`язати Державну фіскальну службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ -Південний Торговий Дім- (код ЄДРПОУ 34034619) податкової накладної №43 від 16.11.2017 року на загальну суму 172399,50 грн., днем її надходження.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що комісія Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення від 12.07.2018 року №838247/34034619 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відносно податкової накладної від 16.11.2017 року №43. Підставою прийняття оскаржуваного рішення комісії Головного управління ДФС в Одеській області про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.07.2018 року №838247/34034619 зазначено наступне: - Ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрація якої зупинена, надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства . Позивач вважає, що оскаржуване рішення прийнято комісією відповідача з порушенням чинного податкового законодавства та підлягає скасуванню, у зв`язку з чим звернувся з цим позовом до суду.

Представник відповідача 05.02.2019 року за (вхід.№ЕП/937/19) надав до суду відзив щодо відмови позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі пославшись на те, що ТОВ -Південний Торговий Дім- направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних податкову накладну №43 від 16.11.2017 року. За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДФС України підприємству було повідомлено, що реєстрація відповідної податкової накладної зупинена та висловлено пропозицію щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Платник податку, направив засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій ПН/РК. Однак, за рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації платнику відмовлено у реєстрації податкової накладної №43 від 16.11.2017 року в ЄРПН. Так, Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII було внесено ряд суттєвих змін до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю. Законом України Про внесення змін до Податкового кодексч України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07.12.2017 року № 2245-VІІІ пункт 200.16 статті 200 Податкового кодексу України був викладений у новій редакції, та з 1 січня 2018 року передбачає, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. На час винесення оскаржуваного позивачем рішення ГУ ДФС в Одеській області процедура зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з наступним прийняттям рішення про їх реєстрацію і відмову у реєстрації регламентована: Податковим кодексом України від 2 грудня 2010 року № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями); Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом - Постанова № 117); Наказом Державної фіскальної служби України від 16.03.2018 року № 137 Про затвердження Порядку роботи Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (зі змінами та доповненнями).

У відповідності до вимог п. 12 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 14 даного Порядку встановлено, що Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фаюури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС) (п. 19 Порядку). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєсірі (п. 20 Порядку). Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства (п. 21 Порядку ). Таким чином, відповідач зазначає, що з огляду на вищевикладене та відсутність надання платником податків істотних документів, рішення комісії ГУ ДФС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної із посиланням на підставу - не надання платником податку всіх необхідних копій документів - є повністю обґрунтованим (а.с.76-78).

18.02.2019 року від позивача на адресу суду за вхід.№5806/19 надійшла відповідь на відзив, у якій позивач зазначає, що господарська операція, за результатами якої складена податкова накладна №43 від 16.11.2017 року носить реальний характер. ТОВ -Південний торговий дім- на момент здійснення такої господарської операції мало достатні технічні та матеріальні ресурси. Одним із профільних видів діяльності підприємства є надання послуг та (згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Код КВЕД 46.33) Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами (основний) та Код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт - усі види перевезень вантажним автомобільним транспортом. Специфіка вказаних видів діяльності полягає в не ідентичності кодів товарів на вході з кодам товарів на виході , оскільки ця компанія реалізує Товар в іншому стані, ніж придбавала. Зазначені обставини підтверджуються договором, додатком до договору, рахунками на оплату, видатковою накладною, доказами оплати вартості та транспортування до місця призначення. На виконання вимог ДФС України відповідно до Квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, подано до ДФС України повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій з поясненнями та повним пакетом документів на підтвердження наданих пояснень та підтвердження реальності здійснення господарських операцій щодо поставки товару. Проте, останні не були взяті контролюючим органом до уваги. Також, ТОВ -ПІВДЕННИИ ТОРГОВИЙ ДІМ- зазначає, що факт зупинення ПН/РК у ЄРПН не спростовує здійснення платником податків господарських операцій та наявності дати виникнення події (надання послуг), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається ПН/РК. Крім того, органом ДФС не взято до уваги специфіку діяльності ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- не проведено аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, не враховано реальність господарської операції з постачання товарів, які сформували об`єкт оподаткування згідно податкової накладної №43 від 16.11.2017 роу ТОВ - ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- , наявність усіх первинних бухгалтерських документів і по теперішній час. Позивач у відповіді на відзив ДФС України вказує, що зазначена господарська операція відбулася реально, тому податкова накладна №43 від 16.11.2017 року складена обгрунтовано і підлягає реєстрації у ЄРПН, у зв`язку з чим просить задовольнити його позовні вимоги у повному обсязі (а.с.95-102).

Ухвалою суду 21.01.2019 року було відкрито провадження у справі №420/225/19 за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 03.04.2019 року зупинено провадження по справі до моменту явки в судове засідання представника позивача.

В судовому засіданні 22.05.2019 року провадження по справі № 420/225/19 було поновлено. Представником позивача були підтримані заявлені позовні вимоги. Представник відповідача заперечив проти задоволення позовних вимог з підстав, наведених у письмових запереченнях проти позову.

Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача та дослідивши наявні в справі письмові докази, суд встановив наступні факти та обставини:

Судом встановлено, що 21.02.2006 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис про заснування Товариства з обмеженою відповідальністю АНАР К , а 16.03.2017 року - про зміну найменування підприємства - на Товариство з обмеженою відповідальністю -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- . З 01.04.2017 року ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- є платником податку на додану вартість. ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- було придбано соняшник українського походження, врожаю 2017 року у сільгоспвиробників.

ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- здійснює господарську (комерційну) діяльність відповідно до КВЕД, а саме: вирощування насіння олійних культур, виробництво олії та тваринних жирів, займається посередницькою у торгівлі сільськогосподарською сировиною, оптова торгівля зерном, оптова торгівля харчовими оліями та жирами, надання в оренду інших машин, 21 серпня 2017 року був заключений Договір №21/08/2017-1 про виконання робіт з виготовлення готової продукції між ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- (Замовник) та ПП БЕССАРАБІЯ-В (Виконавець) код ЄДРПОУ 35343447 .

На виконання умов вищевказаного договору Виконавець (ПП БЕССАРАБІЯ-В код ЄДРПОУ 35343447) зобов`язується виконати роботи з виготовлення готової продукції з сировини Замовника (ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- ), а Замовник зобов`язується прийняти і вивезти готову продукцію та прийняти і оплатити виконані роботи, у порядку та на умовах, визначених цим Договором.

Передача сировини підтверджується актом приймання-передачі сировини на переробку 01 листопада 2017 року до Договору №21/08/2017-1 про виконання робіт з виготовлення готової продукції від 21.08.2017 року, згідно якого Замовник (ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- ) передав, а Виконавець (ПП БЕССАРАБІЯ-В ) прийняв насіння соняшника 2017 року на переробку в кількості 20 520 метричних тон 413 кг .

Передача готової сировини підтверджується актом приймання-передачі готової продукції від 30.11.2017 року до Договору №21/08/2017-1 про виконання робіт з виготовлення готової продукції від 21.08.2017 року, згідно якого Виконавець ПП БЕССАРАБІЯ-В передав готову продукцію після переробки насіння соняшника урожаю 2017року (сировини) - олію соняшникову в розмірі 8413 тон олії соняшникової та 7798 тон шроту та 3283 тон лузги соняшника, а також підтверджується проміжним актом приймання-передачі готової продукції від 15 листопада 2017 року до Договору №21/08/2017-1 про виконання робіт з виготовлення готової продукції від 21.08.2017 року .

Позивачем на підтвердження господарської операції надано акт наданих послуг №79 від 30.11.2017 року , рахунок на оплату №74 від 30.11.2017 року та зареєстровано в ЄРПН ПН №6 від 30.11.2017 року .

В подальшому між ТОВ -Південний торговий дім- та СВК Світанок укладено договір поставки №09/11/17М від 09 листопада 2017 року, предметом якого є зобов`язання Постачальника (ТОВ -Південний торговий дім- ) передати у термін встановлений в Договорі Товар у власність Покупця (СВК Світанок ), а Покупець зобов`язаний прийняти та оплатити: сільськогосподарську продукцію - олію соняшника, нерафіновану, врожаю 2017 року в кількості і на умовах, передбачених Договором та Специфікаціями.

Поставка товару проводиться узгодженими партіями, автомобільним транспортом Постачальника, на умовах СРТ: Одеська область, Ренійський р-н, с.Плавні, вул.Леніна, 99. Право власності на товар переходить від Покупця з моменту вивантаження Товару на складі Покупця.

Відповідно до Специфікації №1 від 09.11.2017 роу до вищевказаного Договору поставки №09/11/17М- термін поставки Товару: з 10.11.2017 року по 20.11.2017 року.

Перевезення товару - олії соняшникової - підтверджується товаро-транспортною накладною №БВ-000005253 від 18 листопада 2017р., рахунком на оплату №166 від 10 листопада 2017 року, видатковою накладною №231 від 18 листопада 2017 року. Оплата товару підтверджується платіжним дорученням №1 від 16.12.2017 року.

Первинні документи позивачем оформлені в рамках Договору поставки №09/11/17М від 09 листопада 2017 року, не мають дефекту форми, змісту або походження, котрі в силу ст.ст.198, 201 Податкового кодексу України, ч.2 ст.9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність , п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. №88) спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.

За результатами здійснення вказаної операції ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- , відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України, було оформлено податкову накладну №43 від 16.11.2017 року на суму 172 399,50 грн.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно Квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.11.2017 року - до податкової накладної №43 від 16.11.2017 року , яка надійшла через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України , за результатами обробки документ прийнято, реєстрація зупинена.

Підставою зупинення ПН стало те, що ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризику визначеному п.6 Наказу Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 року Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1512 та запропоновано Товариству надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК (далі іменується Наказ №567, який діяв на час отримання Квитанції про реєстрацію ПН/РК від 19.12.2017р). Так, зазначений Порядок визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки.

При цьому, у квитанціях зазначено загальне посилання на відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП, затверджених Наказом №567.

Проте, підпункт 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію. Слід зазначити, що не визначення у квитанції конкретного критерію ризику не може сприяти можливості надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у Вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП, затвердженому Наказом №567 та негативно впливає на цей процес. Фіскальними органом у квитанціях зазначено лише про невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД, що не відображає жодному критерію, визначеному п.6 Критерії оцінки ступеня ризиків. До того ж ДФС України не зазначено, які саме потрібно подати докази в обгрунтування товарності операцій з контрагентом.

Наказом Мінфіну України від 13.06.2017 року №567, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 р. за № 753/30621, затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з п.п. 1) п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРНП, затверджених Наказом МФ України №567 від 13.06.2017 року, моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється). Але ніякого обгрунтування, в чому саме полягала невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД та яким чином це було визначено, не зазначено.

Крім того, господарська операція, за результатами якої складена податкова накладна - №43 від 29.11.2017 року, носить реальний характер. ТОВ -Південний торговий дім- на момент здійснення такої господарської операції мало достатні технічні та матеріальні ресурси. Одним із профільних видів діяльності підприємства є надання послуг та (згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Код КВЕД 46.33) Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами (основний). Специфіка вказаних видів діяльності полягає в не ідентичності кодів товарів на вході з кодам товарів на виході , оскільки наша компанія реалізує Товар в іншому стані, ніж придбавала. Зазначені обставини підтверджуються договором, додатком до договору, рахунками на оплату, видатковою накладною, доказами оплати вартості та транспортування до місця призначення.

На виконання вимог ДФС України відповідно до Квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.11.2017 року - до податкової накладної №43 від 16.11.2017 року ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- через особистий кабінет електронного сервісу електронний кабінет платника 05.07.2018р. - за №2 було подано до ДФС України повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій з поясненнями та повним пакетом документів на підтвердження наданих пояснень та підтвердження реальності здійснення господарських операцій щодо поставки товару.

Згідно квитанцій №1 до повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій ПН/РК від 05.07.2018 року, документ доставлено до ДФС України, документ збережено на центральному рівні, через певний час подбайте про прийом квитанції №2.

12.07.2018 року ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- отримало від комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації рішення №838247/34034619 про відмову в реєстрації податкової накладної №43 від 16.11.2017 року, на підставі того, що ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків .

ТОВ -ПІВДЕННИЙ ТОРГОВИЙ ДІМ- були надані всі необхідні документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №43 від 16.11.2017 року в ЄРПН.

Таким чином, позивачем на виконання вимог, передбачених п.п.201.16.2. п.201.16. ст.201 ПКУ, було направлено на адресу Державної фіскальної служби України письмові пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, реєстрація якої була зупинена. Проте, надана в підтвердження реальності здійснення господарських операцій документація не була взята до уваги контролюючим органом та в результаті Комісією Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Розглянувши надані додаткові пояснення та відзив на позов, після дослідження письмових доказів, які містяться у матеріалах справи, суд приходить до висновку про необхідність задоволенні позовних вимог з огляду на наступне.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року № 1797- VIII було внесено ряд суттєвих змін до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Відповідним Законом було доповнено статтю 201 Податкового кодексу України пунктом 201.16 наступного змісту: «реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.6 статті 74 цього Кодексу» .

У відповідності до вимог п.74.2 ст.72 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автомати зованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Процедура зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з наступним прийняттям рішення про їх реєстрацію / відмову реєстрації на даний час регламентована:

Податковим кодексом України від 02.12.2010 року № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями); Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567 «Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» , зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №752/30620 (далі за текстом - Наказ № 567); Постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 року № 190 «Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією ДФС про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій» (далі за текстом - Постанова № 190); Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 566 «Про затвердження Порядку роботи Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації» , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №753/30620 (далі за текстом - Наказ № 566); Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» від 29 грудня 2010 року № 1246 (зі змінами та доповненнями; далі за текстом - Постанова № 1246).

У відповідності до вимог п.12 Постанови №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.

Згідно з пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Такий перелік затверджений наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567, та передбачає надання платником податків для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв необхідно надати: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами (п.2 Вичерпного переліку, затвердженого наказом №567).

У відповідності до вимог пп.201.16.2 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 1 наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації» № 566, цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а також права та обов`язки її членів.

За приписами пункту 2 Порядку № 566, комісія є постійно діючим колегіальним органом при ДФС, що діє в межах повноважень, визначених пунктом 201.16 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року №190 «Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації» .

Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно вимог постанови Кабінету Міністрів України № 190 від 29.03.2017 року підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно до пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилаєте платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (пп. 201.16.4 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України).

У відповідності до п.20 Постанови № 1246 у разі надходження до ДФС рішенню суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Судом встановлено, що позивач надав до Головного управління ДФС в Одеській області документи та пояснення до зазначених господарських операцій та податкової накладної для направлення для комісії ДФС України. Такі документи направляються податковим органом за місцем обліку платника податків до комісії ДФС України для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних. Позивач надав контролюючому органу у повному обсязі документи, які підтверджують реальність здійснення зазначеної господарської операції за податковою накладною №43 від 16.11.2017 року, а саме: копію Договору про виконання робіт з виготовлення готової продукції № 21/08/2017-1 від 21 серпня 2017 року; копію Специфікації №1 до договору постачання № 23/11/17М від 20.09.2017 року, від 26.10.2017р.; копію товарно-транспортної накладної №БА000006160 від 25 листопада 2017 року; копію рахунка на оплату №200 від 25.11.2017 року, копію видаткової накладної №236 від 25 листопада 2017 року, копію Договору постачання №23/11/17-1 від 23.11.2017 року; копію акту приймання-передачі сировини на переробку від 01.11.2017 року до Договору №21/08/2017-1 про виконання робіт з виготовлення готової продукції від 21.08.2017 року; копію акту приймання-передачі готової продукції від 30.11.2017 року до Договору №21/08/2017-1, реєстрація якої зупинена.

З урахуванням фактичних обставин справи, суд вважає, що подані для проведення реєстрації податкової накладної первинні документи податкового та бухгалтерського обліку підприємства позивача та додатково подані пояснення позивача, надавали змоги податковому органу прийти до висновку про фактичність проведених операцій, проведення оплати їх вартості та виникнення у позивача права на формування податкового кредиту з ПДВ з даної операції.

Протиправність та безпідставність таких рішень та дій податкового органу в аналогічній справі підтверджена постановою Верховного Суду від 04.12.2018 року по справі №821/1173/17, а саме: Верховний Суд у своєму рішенні зазначив, що … як встановлено судами попередніх інстанцій, податковим органом у Рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Верховний Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Під час зупинення реєстрації податкової накладної позивача №43 від 16.11.2017 року ДФС України у квитанції про зупинення не було повідомлено позивачу, які саме конкретно документи підприємство повинно подати для підтвердження права реєстрації вказаних податкових накладних, що за висновками Верховного Суду є протиправним зупиненням реєстрації податкових накладних.

Відповідно до положень ч.5 ст.242 КАС України, ці висновки Верховного Суду України обов`язково повинні враховуватись судами при розгляді аналогічних спорів.

Таким чином, суд не погоджується з тим, що рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних із посиланням на підставу - не надання платником податку всіх необхідних копій документів, а тому, позовні вимоги слід задовольнити повністю на підставі положень ч.1 ст.245 КАС України: визнати протиправним та скасувати оскаржуване рішення комісії ГУ ДФС в Одеській області та зобов`язати ДФС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її надходження.

Судові витрати розподілити за правилами ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст.139,242-246,371 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС в Одеській області про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 12.07.2018 року за №838247/34034619 про відмову у реєстрації податкової накладної №43 від 16.11.2017 року.

3. Зобов`язати Державну фіскальну службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ -Південний Торговий Дім- (код ЄДРПОУ 34034619) податкової накладної №43 від 16.11.2017 року на загальну суму 172399,50 грн., днем її надходження.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний суддею 31.05.2019 року.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя Єфіменко К.С.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2019
Оприлюднено05.06.2019
Номер документу82138267
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/225/19

Ухвала від 16.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 16.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 02.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 02.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Судовий наказ від 07.06.2019

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Чалий А. В.

Рішення від 31.05.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К. С.

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К. С.

Ухвала від 06.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К. С.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні