Рішення
від 29.05.2019 по справі 903/194/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

29 травня 2019 р. Справа № 903/194/19

Господарський суд Волинської області у складі судді Якушевої І.О., за участі секретаря судового засідання Хомич О. В., розглянувши матеріали по справі № 903/194/19

за позовом заступника прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області

до фермерського господарства "Нектар-А", с. Романів, Луцького району, Волинської області

про розірвання договору оренди землі від 21.12.2015 та повернення земельної ділянки,

за участю представників:

від позивача: Ковальчук О.В. - провідний спеціаліст (дов. № 31-3-0.6-41/62-19 від 01.02.2019)

від відповідача: н/з,

в судовому засіданні взяла участь прокурор відділу прокуратури Волинської області Романішина Т.Л. (пос. №036267 від 12.11.2015),

в с т а н о в и в:

15.03.2019 на адресу Господарського суду Волинської області надійшла позовна заява №05-427-вих.09 від 11.03.2019 заступника прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області до фермерського господарства "Нектар-А" про розірвання договору оренди землі від 21.12.2015, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області та головою фермерського господарства "Нектар-А", та повернення земельної ділянки площею 17,2793 га державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області.

Ухвалою суду від 20.03.2019 позовну заяву заступника прокурора Волинської області було залишено без руху; встановлено заступнику прокурора Волинської області строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання Господарському суду Волинської області протягом 10-ти днів з дня одержання цієї ухвали визначення ціни позову та доказів доплати судового збору; розрахунку заборгованості відповідача за оренду земельної ділянки.

25.03.2019 заступник прокурора Волинської області на виконання вимог ухвали суду від 20.03.2019 подав до суду докази доплати судового збору: платіжне доручення № 398 від 21.03.2019 на суму 2507,55 грн.

Ухвалою суду від 27.03.2019 у зв`язку з усуненням прокурором недоліків позовної заяви у строк, встановлений судом, позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 22.04.2019; встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов із урахуванням вимог ст.165 ГПК України до 19.04.2019 року.

Представник відповідача в судове засідання 22.04.2019 не з`явився, відповідач відзиву на позов не подав.

Станом на момент проведення підготовчого судового засідання 22.04.2019 відомостей про належне повідомлення відповідача про судовий розгляд в матеріалах справи не було.

Згідно з витягом із сайту "Укрпошта" поштове відправлення (ухвала суду від 27.03.2019) відправлено до точки видачі/доставки.

Ухвалою суду від 22.04.2019 строк проведення підготовчого провадження було продовжено на 30 днів - до 27.06.2019 включно; підготовче засідання відкладено на 15.05.2019; постановлено прокурору, позивачу подати суду розрахунок заборгованості відповідача за оренду земельної ділянки; запропоновано відповідачу в строк до 13.05.2019 подати суду відзив на позов.

07.05.2019 прокуратура подала до суду на виконання вимог ухвали суду від 22.04.2019 розрахунок заборгованості відповідача за оренду земельної ділянки.

08.05.2019 відповідач через відділ документального забезпечення та контролю подав заяву, в якій просив надати копію позовної зави для підготовки відзиву на позов.

В судове засідання 15.05.2019 представник відповідача не з`явився, відповідач відзиву на позов не подав. Факт належного повідомлення відповідача про судовий розгляд підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 4301037233654.

Ухвалою суду від 15.05.2019 було 15.05.2019 було закрито підготовче провадження; призначено справу до судового розгляду по суті на 29 травня 2019 р.

В судовому засіданні 29.05.2019 прокурор та представник позивача позов підтримали, просили суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідач в судове засідання 29.05.2019 не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча належним чином був повідомлений про дату і час розгляду справи, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення № 4563700016306 від 23.05.2019.

Зважаючи на те, що неявка представника відповідача не перешкоджає розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути спір за відсутності представника відповідача, зважаючи на те, що він належним чином був повідомлений про судовий розгляд, за наявними у справі матеріалами на підставі ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України.

В процесі розгляду справи судом встановлено, що 21.12.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області та ОСОБА_1 було укладено договір оренди земельної ділянки (а.с. 16-21).

Згідно із витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта 15.08.2016 було зареєстровано речове право на земельну ділянку, надану ОСОБА_1 (а.с. 39).

Як вбачається із змісту договору оренди, договір було укладено із фізичною особою - ОСОБА_1 .

Відповідно до ст.7 Закону України Про фермерське господарство (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

Отже, земельна ділянка для ведення фермерського господарства набувається саме фізичною особою.

За змістом частини 1 статті 8 Закону України "Про фермерське господарство" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

07.04.2017 було зареєстровано Фермерське господарство "Нектар-А", засновником та керівником якого є ОСОБА_1 , що підтверджується витягом із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 33-37).

Відповідно до п. 1.1. договору оренди позивач як орендодавець надає, а відповідач як орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для створення та ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Романівської сільської ради за межами населених пунктів Луцького району, Волинської області.

Відповідно до р. 2 договору в оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення для створення та ведення фермерського господарства площею 17, 2793 гектарів ріллі, кадастровий номер 0722885600:05:000:2881.

Відповідно до п. 3.1. строк дії договору - 7 років.

21.12.2015 земельна ділянка передана орендарю на підставі акту приймання-передачі (а.с. 22).

Відповідно до п. 2.6. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2015 становить 356 843,65 грн. і підлягає щорічній індексації.

Відповідно до п. 4.2. договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та затверджених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. п. 4.1. 4.3. орендар щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного місяця, повинен вносити орендну плату у розмірі 8% від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, що становить 28 547,49 грн. в рік.

Як вбачається із матеріалів справи, орендодавець виконав покладені на нього зобов`язання згідно з договором оренди та передав в оренду земельну ділянку відповідачу по справі.

Відповідач свої зобов`язання щодо оплати належним чином не виконував, оскільки впродовж тривалого часу не сплачував орендну плату.

Як вказував прокурор у позовній заяві, заборгованість відповідача із сплати орендної плати за період з 31.01.2016 по 30.04.2019 становить 70 702,55 грн.

Згідно із розрахунком Романівської сільської ради, на території якої знаходиться земельна ділянка, заборгованість відповідача за період листопад-2016 - січень 2019 становить 70 702,55 грн.

Як зазначено в розрахунку, відповідачем було сплачено: 29.03.2019 - 24 455,45 грн., які зараховано сільською радою в рахунок погашення заборгованості за період січень-жовтень 2016 та частково (665,95 грн.) - в рахунок погашення заборгованості за листопад 2016; кошти в розмірі 25 000 грн. були зараховані на невірний код платежу.

14.11.2018 Романівська сільська рада направила на адресу Прокуратури Волинської області лист, в якому заначила, що орендар з моменту підписання та реєстрації договору оренди землі не сплачує орендної плати. Станом на 14.11.2018 орендна плата за землю не сплачена (а.с. 27).

22.11.2018 Прокуратурою Волинської області було надіслано лист Головному управлінню Державної фіксальної служби у Волинській області № 05-1946 (а.с. 23), в якому прокуратура просила надати належним чином завірені копії декларацій про сплату відповідачем земельного податку за 2016-2018 роки та облікових карток із зазначеного податку по вказаній земельній ділянці (а.с. 23).

У відповідь на лист прокуратури, 11.12.2018 Головне управління Державної фіксальної служби у Волинській області направило копії корінців податкових повідомлень-рішень, які надіслані та вручені платнику орендної плати ОСОБА_1 . за 2016-2018 роки (а.с. 26).

Як вбачається із доданих копій корінців податкових повідомлень-рішень, відповідачу було вручено 22.11.2018 корінець на суму 40 908,55 грн. за 2016 рік, 43 363,07 грн. за 2017 рік та 43 363,07 грн. за 2018р.

11.02.2019 Прокуратура Волинської області направила на адресу Романівської сільської ради лист № 05-207вих19 (а.с. 28), в якому просила сільську раду повідомити, чи сплачувалась ОСОБА_1 у 2019 році орендна плата за користування земельною ділянкою.

У відповідь на лист прокуратури сільська рада повідомила, що 08.02.2019 ОСОБА_1 сплатив 25 000 із загальної суми боргу (а.с. 30).

Таким чином, заборгованість відповідача згідно з договором оренди землі від 21.12.2015 становить 70 702,55 грн.

Частиною першою ст. 2 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За приписами статей 525, 526, 629 Цивільного кодексу України та ст. 193 Господарського кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами, а зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.

Статтею 96 Земельного кодексу України визначено, що землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

За приписами п. 4 ч. 1 ст. 24 Закону України "Про оренду землі" орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до ст. 141 Земельного кодексу України однією з підстав припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Систематична несплата орендної плати, як спеціальна кваліфікуюча підстава для припинення права користування земельною ділянкою, є повна несплата орендної плати у встановлений строк протягом певного періоду поспіль.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 28.09.2016 у справі № 6-977-цс16. Такого ж висновку дійшов Верховний Суд під час розгляду справ № 925/549/17, №183/1526/16 (постанови від 02.05.2018 та від 28.11.2018 відповідно).

Несплата відповідачем у встановлені строки орендної плати згідно умов договору за користування земельною ділянкою площею 17, 2793 га за період з листопада 2016 по квітень 2019 є систематичною несплатою.

У відповідності до ч. ч. 3, 4 статті 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Згідно із ч. 1 ст. 32 вказаного Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Пунктами 2.20., 2.23. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 7 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз`яснено, що у вирішенні спорів про розірвання договору оренди земельної ділянки судам слід враховувати, що відповідно до статті 32 Закону України "Про оренду землі" на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених умовами договору, та з підстав, визначених статтями 24 і 25 Закону України "Про оренду землі", у разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також з підстав, визначених ЗК України та іншими законами України.

Розглядаючи справи зі спорів про розірвання договору оренди з підстав заборгованості з орендної плати, потрібно мати на увазі, що згідно зі статтями 1, 13 Закону України "Про оренду землі" основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.

Наведене свідчить про те, що чинним законодавством передбачено можливість дострокового розірвання договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін цього договору. Таке розірвання може ініціюватися як з підстав, визначених сторонами у спірному договорі, так і у випадках, визначених законом.

Отже, враховуючи наведені норми законодавства та беручи до уваги те, що відповідно до умов договору оренди землі від 21.12.2015 земельна ділянка площею 17,2793 га передана відповідачу в строкове платне користування, проте, орендна плата в порушення умов договору фактично не сплачувалась впродовж листопада 2016 - квітня 2019, суд дійшов висновку про допущення відповідачем істотних порушень умов договору, що відповідно до вимог частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України є підставою для його розірвання за рішенням суду за вимогою наймодавця.

За таких обставин, вимога заступника прокурора в інтересах позивача про розірвання договору оренди землі від 21.12.2015 року, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області та Гербою В`ячеславом Ананійовичем підлягає до задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України "Про оренду землі" у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Відповідно до п. 9.4.12 договору після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку в належному стані.

Враховуючи викладене, позовна вимога про зобов`язання відповідача повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області земельну ділянку є правомірною та підлягає до задоволення.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Звернення з позовом до господарського суду заступник прокурора Волинської області обгрунтовує тим, що порушення встановленого законом володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у державній та комунальній власності, спричиняють шкоду державі і є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовами до суду в інтересах держави щодо припинення права користування земельною ділянкою.

Як зазначає заступник прокурора, систематичне порушення умов договору та несплата відповідачем орендної плати за користування земельною ділянкою призводить не тільки до порушення економічних інтересів держави, а й порушує економічні інтереси територіальної громади Романівської сільської ради, оскільки місцевий бюджет недоотримує кошти.

Крім цього, бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Волинській області призводить до недоотримання бюджетом коштів від користування земельною ділянкою та позбавляє можливості її подальшої передачі платоспроможному, добросовісному орендарю.

Починаючи з 30.09.2016 (дата виникнення заборгованості) ГУ Держгеокадастру у Волинській області заходів щодо захисту порушених інтересів держави, спрямованих на припинення права користування земельною ділянкою, розірвання договору оренди земельної ділянки та її повернення, не виживало.

Вказані обставини свідчать про нездійснення ГУ Держгеокадастру у Волинській області захисту порушених інтересів держави та наявність підстав для представництва органом прокуратури інтересів держави в суді, передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру .

У зв`язку із задоволенням позову на підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України на відповідача покладаються судові витрати, пов`язані з оплатою судового збору.

Керуючись ст. ст. 525, 526, 629, 651 Цивільного кодексу України, ст. 193 Господарського кодексу України, ст. ст. 96, 141 Земельного кодексу України, ст.ст. 24, 31, 32, 34 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 129, 231, ст. ст. 236-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Розірвати договір оренди землі від 21.12.2015, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області (вул. Винниченка, 67, м. Луцьк, Волинська область, код ЄДРПОУ 39767861) та Фермерським господарством Нектар-А (вул. 1 Травня, 38А, с. Романів, Луцького району, код ЄДРПОУ 41267856).

3. Зобов`язати Фермерське господарство Нектар-А (вул. 1 Травня, 38А, с. Романів, Луцького району, код ЄДРПОУ 41267856) повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (вул. Винниченка, 67, м. Луцьк, Волинська область, код ЄДРПОУ 39767861) земельну ділянку площею 17,2793 га (кадастровий номер 0722885600:05:000:2881).

4. Стягнути з Фермерського господарства Нектар-А (вул. 1 Травня, 38А, с. Романів, Луцького району, код ЄДРПОУ 41267856) на користь прокуратури Волинської області (р/р НОМЕР_1 , МФО 820172, код ЄДРПОУ 02909915) 6 349 грн. 55 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повне рішення складено: 03.06.2019

Суддя І. О. Якушева

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення29.05.2019
Оприлюднено04.06.2019
Номер документу82158493
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/194/19

Ухвала від 02.08.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Судовий наказ від 01.07.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Судовий наказ від 01.07.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Рішення від 29.05.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 15.05.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 22.04.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 27.03.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 20.03.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні