УХВАЛА
про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі
м. Черкаси
03 червня 2019 року справа № 580/1712/19
Суддя Черкаського окружного адміністративного суду Тимошенко В.П., перевіривши матеріали адміністративного позову фермерського господарства Агротех-М до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області про визнання дій протиправними, визнання протиправними наказів та їх скасування,
встановив:
29 травня 2019 до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов фермерського господарства Агротех-М до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області, в якому позивач просить:
1) визнати дії Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області по відношенню до фермерського господарства Агротех-М протиправними;
2) визнати накази Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області від 23.04.2018 № 23-1852/14-18 - СГ та від 22.03.2018 № 23-1422/14-18-СГ, якими затверджено технічну документацію і поділ земельних ділянок, які до поділу мали кадастровий номер 7123155100:03:001 НОМЕР_1 та кадастровий номер НОМЕР_2 :001: НОМЕР_3 , такими які винесені протиправно і які порушують право на здійснення оренди земель з боку ФГ Агротех - М та порушують вимоги чинного законодавства;
3) скасувати накази винесені Головним управлінням Держгеокадастру в Черкаській області про затвердження документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок на підставі яких передавались новосформовані земельні ділянки з поділу земельних ділянок розміром 16,6000 га (кадастровий номер: НОМЕР_4 на момент дії договорів оренди) і 17,1136 га (кадастровий номер: 7123155100:02:001: НОМЕР_3 на момент дії договорів оренди), які розташовані в адміністративних межах Маньківської сільської ради Черкаської області і мають на сьогоднішній день наступні кадастрові номери та розміри іншим фізичним особам у приватну власність, а саме:
- 7123155100:03:001:0472 площею 2.000 га;
- 7123155100:03:001:0473 площею 2.000 га;
- 7123155100:03:001:0475 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_6 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_7 площею 2.000 га;
- 7123155100:03:001: НОМЕР_8 площею 2.000 га;
- 7123155100:03:001: НОМЕР_9 площею 2.000 га
- 7123155100 НОМЕР_10 площею 2.000 га;
- НОМЕР_11 площею 0.3536 га;
Всього 17,1136 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_12 площею 0.7600 га;
- 7123155100:03 НОМЕР_5 : НОМЕР_13 площею 0.6000 га;
- 7123155100:03 НОМЕР_5 : НОМЕР_14 площею 2.000 га;
- 7123155100:03 НОМЕР_5 : НОМЕР_15 площею 2.000 га;
- 7123155100:03 НОМЕР_5 : НОМЕР_16 площею 2.000 га;
- 7123155100:03 НОМЕР_5 : НОМЕР_17 площею 2.000 га;
- 7123155100:03 НОМЕР_5 : НОМЕР_18 площею 2.000 га;
- 7123155100:03 НОМЕР_5 : НОМЕР_19 площею 2.000 га;
- 7123155100:03 НОМЕР_5 : НОМЕР_20 площею 2.000 га;
- НОМЕР_21 площею 2.000 га;
Всього 16, 6000 га;
4) скасувати накази № 438 від 28.11.2017 та від 02.03.2018 № 67 Про затвердження додаткового переліку підібраних (зарезервованих) земельних ділянок, які можуть бути передані у власність учасникам антитерористичної операції ;
5) зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Черкаській області перевести земельні ділянки, які після поділу земельних ділянок розміром 16.6000 га (кадастровий номер: 7123155100:03:001 НОМЕР_1 на момент дії договорів оренди) і 17.1136 га (кадастровий номер: НОМЕР_22 на момент дії договорів оренди) інші розмірі і кадастрові номери із земель резервного фонду (шрифт статистичної звітності - 95) у землі запасу (шрифт статистичної звітності - 94), як було до їх поділу;
6) скасувати накази Про затвердження документації із землеустрою та надання земельних ділянок у власність із зміною цільового призначення, які стосуються наступних ділянок:
- 7123155100:03 НОМЕР_23 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_24 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_25 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_6 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_7 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_8 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_9 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_26 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_27 площею 0.3536 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_12 площею 0.7600 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_13 площею 0.6000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_14 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_15 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_16 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_17 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_18 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_19 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_20 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_28 площею 2.000 га;
7) скасувати державну реєстрацію права приватної власності на земельні ділянки які були передані у відповідності до наказів Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області у приватну власність фізичним особам, після їх формування на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області від 23.04.2018 № 23-1852/14-18 - СГ та від 22.03.2018 за № 23-1422/14-18-СГ, в подальшому які мали наступні кадастрові номери і розміри:
- 7123155100:03:001:0472 площею 2.000 га;
- 7123155100:03:001:0473 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_25 площею 2.000 га;
- 7123155100:03:001:0469 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_7 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_8 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_9 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_26 площею 2.000 га;
- НОМЕР_11 площею 0.3536 га;
Всього 17,1136 га;
- 7123155100:03:001: НОМЕР_12 площею 0.7600 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_13 площею 0.6000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_14 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_15 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_16 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_17 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_18 площею 2.000 га;
- 7123155100:03: НОМЕР_5 : НОМЕР_19 площею 2.000 га;
- 7123155100:03 НОМЕР_29 площею 2.000 га;
- НОМЕР_21 площею 2.000 га;
Всього 16, 6000 га.
Розглянувши позовну заяву та додані до неї матеріали, суддя дійшла висновку відмовити у відкритті провадження, з огляду на таке.
Згідно з п.4 ч.1 ст.171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, установленим законом.
Приписами п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Разом із тим неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Натомість визначальні ознаки приватноправових відносин - юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.
За правилами пункту 1 частини першої статті 15 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин.
Згідно з частинами першою та четвертою статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Згідно з пунктом 10 частини другої статті 16 ЦК цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Земельний кодекс України (далі - ЗК) є, зокрема, тим актом цивільного законодавства, який регулює земельні відносини з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Так, відповідно до частин другої та третьої статті 78 ЗК право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Згідно з частиною першою статті 116 ЗК громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
За статтею 122 ЗК вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, через які також згідно зі статтями 83, 84 ЗК набувається та реалізується право комунальної власності на землю та право державної власності на землю. Комунальною власністю є землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, в державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Статтею 80 ЗК України установлено, що самостійними суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності, а також держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Як вбачається з матеріалів позовної заяви, позивач оскаржує дії та рішення відповідача, якими розформовані земельні ділянки кадастровий номер: 7123155100 НОМЕР_30 та кадастровий номер: НОМЕР_22 , що розташовані в адміністративних межах Маньківської сільської ради Черкаської області та в результаті поділу були сформовані інші земельні ділянки, присвоєні інші кадастрові номери і передані фізичним особам у приватну власність.
Позивач зазначає, що на момент видання наказів щодо поділу земельних ділянок, дані земельні ділянки були в його оренді та відбувалися перемовини між сторонами щодо можливості продовження строку оренди.
Отже, виник спір про цивільне право, і подальше оспорювання права оренди на спірні земельні ділянки не має вирішуватися за правилами адміністративного судочинства, адже адміністративний суд позбавлений правових (законодавчих) можливостей установлювати (визнавати) належність права оренди на земельні ділянки.
Суд зазначає, що у відносинах, які склалися між сторонами, відповідач як розпорядник землі вільний у виборі суб`єкта щодо надання йому права оренди земельної ділянки в порядку, встановленому законом, при цьому він не здійснював владних управлінських функцій.
Схожих висновків Велика Палата Верховного Суду дійшла, зокрема, у постанові від 20 червня 2018 року у справі № 727/10968/17 (провадження № 11-524апп18), постанові від 03.04.2019 у справі № 727/1002/17.
Відповідно до частини 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК) у чинній редакції юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
За приписами пункту 1 частини 1 статті 20 ГПК господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку про відсутність між сторонами публічно-правового спору, що виключає можливість розгляду даної справи за правилами адміністративного судочинства.
Якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, п.1 ч.1 ст.170 КАС України визначений обов`язок судді відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі.
Тому наявні підстави відмовити у відкритті провадження, а на підставі ч.6 ст.170 КАС України роз`яснити позивачу, що спір підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства.
Сплачений позивачем судовий збір згідно з квитанцією від 17.04.2019 №55 підлягає поверненню позивачу на підставі ч.1 ст.7 Закону України «Про судовий збір» у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 2, 19, 170-171, 248 КАС України, суддя
ухвалив:
Відмовити у відкритті провадження у справі за позовом фермерського господарства Агротех-М до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області про визнання дій протиправними, визнання протиправними наказів та їх скасування.
Роз`яснити позивачу, що розгляд справи має здійснюватися за правилами, встановленими Господарським процесуальним кодексом України.
Повернути фермерському господарству Агротех-М (20109, Черкаська область, Маньківський район, с. Поташ, вул. Боженка, 26-А, код ЄДРПОУ 33380151) з Державного бюджету України сплачений судовий збір в сумі 1921 (одну тисячу дев?ятсот двадцять одну) грн 00 коп., сплаченого згідно квитанції №55 від 17.04.2019.
Копію ухвали направити позивачу.
Ухвала про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги до Шостого апеляційного адміністративного суду у п`ятнадцятиденний строк з дня її складення через Черкаський окружний адміністративний суд.
Суддя В.П. Тимошенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2019 |
Оприлюднено | 05.06.2019 |
Номер документу | 82166177 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні