Рішення
від 21.05.2019 по справі 346/23/17
КОЛОМИЙСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 346/23/17

Провадження № 2/346/26/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2019 р.м. Коломия Коломийський міськрайонний суд Івано - Франківської області

у складі головуючого судді: П"ятковського В.І.,

секретаря: Іванишин Х.І. ,

з участю представників позивача ОСОБА_3, ОСОБА_4,

представника відповідача Сліпко В.М. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Коломия справу за позовною заявою ОСОБА_3 до Коломийської міської ради Івано-Франківської області, обслуговуючого кооперативу Чорновола , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, про визнання незаконним та скасування рішення Коломийської міської ради від 18 лютого 2016 року № 245-5/2016,

В С Т А Н О В И В :

Представники позивача, підтримуючи заявлені вимоги в судовому засіданні, посилаються на те, що рішенням Коломийської міської ради від 18 лютого 2016 року № 245-5/2016 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано в оренду обслуговуючому кооперативу "Чорновола" земельну ділянку площею 836,0 кв.м. на АДРЕСА_3 терміном на 5 років для будівництва та обслуговування багатоквартирного будинку за рахунок земель міської ради.

Вважають, що вищезгадане рішення Коломийської міської ради прийняте з порушенням вимог чинного законодавства України, яке регулює питання передання земельної ділянки в оренду, цільового призначення земель, основ містобудування та містобудівної діяльності.

Крім того, на їх думку, рішенням порушено охоронюваний законом інтерес позивача, оскільки, останній мав намір взяти участь у торгах по продажу земельної ділянки.

Зазначають, що вказана земельна ділянка відноситься до земель міської ради, а тому відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача її в оренду здійснюється за результатами проведення земельних торгів, однак, Коломийською міською радою така процедура була порушена ухваленням оскаржуваного рішення, без проведення торгів.

Разом з тим, вказують, що посилання відповідача - обслуговуючого кооперативу Чорновола на те, що спірна земельна ділянка призначена для обслуговування будинків АДРЕСА_1 , не відповідає дійсності, оскільки перехід права користування земельною ділянкою при переході права власності на будівлі стосується житлового будинку, крім багатоквартирного, про що прямо зазначено в ч. 6 ст. 120 Земельного кодексу України. Будинок АДРЕСА_2 до вересня 2017 року перебував на балансі КП Житлоінфоцентр , а тому земельна ділянка належала Коломийській міській раді і не могла бути одержана у користування власниками квартир, а об`єднання співвласників багатоквартирного будинку за даною адресою не створювалось.

Крім того, не вся земельна ділянка, передана в оренду, була закріплена за вищевказаними будинками.

Враховуючи наведені обставини просять заявлені вимоги задовольнити, визнати незаконним та скасувати рішення Коломийської міської ради від 18 лютого 2016 року № 245-5/2016.

Представник відповідача, обслуговуючого кооперативу Чорновола в судовому засіданні заперечила позовні вимоги та підтримала відзив на позовну заяву, посилаючись на те, що на спірній земельній ділянці по АДРЕСА_1, за якими закріплено земельні ділянки відповідно площею 713,43 кв.м та 218,74 кв.м., що підтверджується копією рішення виконавчого комітету Коломийської міської ради від 23 квітня 1953 року, яким дозволено зареєструвати за цими будинками право користування вказаними земельними ділянками.

Співвласники будинку АДРЕСА_4 відчужили належні їм квартири та нежитлові приміщення ОК Чорновола , а співвласники будинку АДРЕСА_2 вступили в члени ОК Чорновола . Згідно з протоколами №№ 4,5,7,8 загальних зборів засновників (членів) ОК Чорновола від 9 грудня 2015 року власники приміщень будинку АДРЕСА_4 як члени кооперативу внесли своє майно в якості пайових внесків до пайового фонду кооперативу. Членами даного кооперативу є також власники нерухомого майна - будинку АДРЕСА_2, що підтверджується протоколом № 9 загальних зборів засновників (членів) ОК Чорновола від 10 грудня 2015 року.

Кадастровим планом спірної земельної ділянки, виготовленим під час розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, підтверджується, що будинки АДРЕСА_1 є прилеглими. Крім того, на спірну земельну ділянку є належно виготовлений та погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який згідно листа управління захисту економіки в Івано-Франківській області від 18 квітня 2016 року № АН-3/39-108/02-2016, проведено на підставі та у спосіб, визначений чинним законодавством.

Таким чином, вважають, що спірна земельна ділянка не є вільною, а тому не могла відчужуватися через аукціон.

Також зазначає, що позивачем не надано доказів того, що оспорюваним рішенням порушено його право на участь у земельних торгах в якості потенційного покупця.

Просить в задоволенні позову відмовити, так як оскаржуване рішення органу місцевого самоврядування є законним, прийнятим в межах повноважень і жодним чином не порушує прав позивача.

Представник відповідача - Коломийської міської ради в судове засідання не з`явився. В попередніх судових засіданнях дав суду пояснення, згідно яких проти позовних вимог заперечують, вважають що оскаржуване рішення прийняте в межах повноважень та у відповідності до норм чинного законодавства і жодним чином не порушує права та охоронювані законом інтереси позивача. Зазначав, що спірна земельна ділянка була закріплена за будинками АДРЕСА_1 а тому не була вільною. Набувши право на нерухомість, обслуговуючому кооперативу було передано в оренду і прилеглу до будинків земельну ділянку, що відповідає вимогам ст. 120 Земельного кодексу. Згідно ст. 134 цього кодексу, земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти нерухомості, що перебувають у власності фізичних чи юридичних осіб, не підлягають продажу на земельних торгах. На підставі наведеного просить відмовити в задоволенні позову.

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, звернувся до суду із заявою про розгляд справи у його відсутності. При прийнятті рішення покладаються на погляд суду.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши надані докази в їх сукупності, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджені тими доказами, які досліджені в судовому засіданні, приходить до наступних висновків.

Відповідно до ч.1 ст 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Відповідно до ч.1 ст. 3 Цивільного процесуального кодексу України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Згідно ст. 21 ЦК України та ст. 59 ЗУ „Про місцеве самоврядування" суд визнає незаконним і скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно з ст. 12 ЗК України розпорядження землями територіальних громад відноситься до повноважень міських рад. Як суб`єкт права власності міська рада має право володіти, користуватися і розпоряджатися землями комунальної власності.

Судом встановлено, що рішенням Коломийської міської ради від 21 січня 2016 року № 189-4/2016 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_3" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 836,0 кв.м. по АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування багатоквартирного будинку за рахунок земель міської ради.

Із змісту позовної заяви та пояснень представників позивача, даних в судових засіданнях, вбачається, що підставою для звернення до суду є передача у користування спірної земельної ділянки без проведення земельних торгів. Зокрема, сторона позивача зазначає, що за правилами ст. 134 Земельного кодексу України право на оренду даної земельної ділянки, яка перебуває в запасі міської ради, повинно бути предметом земельних торгів.

Окрім того позивач та його представники наполягають, що спірна земельна ділянка знаходиться в центрі міста Коломиї і за наявності конкуренції між покупцями можливо було б максимально збільшити вартість оренди, а позивач, як член територіальної громади, бажав би взяти участь у торгах.

Однак жодних доказів того, що оскаржуваним рішенням органу місцевого самоврядування порушено право позивача, а також того, що спірна земельна ділянка є вільною, позивачем не надано.

Чинним законодавством передбачено, що до суду може звернутися особа, право якої порушене і це порушення наявне на момент звернення до суду, а не таке, що може виникнути у майбутньому. У позовній заяві позивач зазначає, що його право порушено тим, що він мав намір взяти участь у земельних торгах, проте не мав можливості подати заяву про участь, адже земельні торги не проводилися, а тому не було оприлюднено оголошення про їх проведення. Однак, оскільки, земельні торги не проводилися то і саме право на участь у їх проведенні не виникло у фізичних чи юридичних осіб, зокрема і в позивача по справі.

У відповідності до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою ст. 134 цього Кодексу.

Відповідно до п.1 ч.2 ст. 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або прав на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

З матеріалів справи вбачається, що на спірній земельній ділянці по АДРЕСА_1 , за якими закріплено земельні ділянки площею 713, 43 кв.м. та 218,74 кв.м. відповідно. Наведене стверджується копією рішення виконавчого комітету Коломийської міської ради від 23 квітня 1953 року № 142, яким зареєстровано земельні ділянки на право користування за будинковолодіннями АДРЕСА_1 площею 713,43 кв.м. та 218,74 кв.м. відповідно (а.с.124). Пізніше АДРЕСА_1 перейменовано на АДРЕСА_1 .

Із дослідженого встановлено, що співвласники будинку АДРЕСА_2 відчужили належні їм квартири та нежитлові приміщення Обслуговуючому кооперативу Чорновола , а співвласники будинку АДРЕСА_4 вступили в члени кооперативу, та згідно протоколів №№ 4, 5, 7, 8 загальних зборів засновників (членів) від 09 грудня 2015 року, внесли своє майно в якості внесків до пайового фонду кооперативу. Також членами кооперативу є власники нерухомого майна в будинку АДРЕСА_2 , що підтверджується протоколом № 9 загальних зборів від 10 грудня 2015 року.

Відповідно до ст. 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. Аналогічні норми закріплені в ст. 377 Цивільного кодексу України.

Крім того, за результатами проведеної Управлінням захисту економіки в Івано-Франківській області перевірки, 13 квітня 2016 року складено висновок № 18.04.2016, відповідно до якого відведення земельної ділянки в оренду Обслуговуючому кооперативу Чорновола площею 836,0 кв.м. по АДРЕСА_4 для будівництва та обслуговування багатоквартирного будинку проведено на підставі та у спосіб, визначений чинним законодавством з дотриманням вимог ст..ст. 118, 123, 151 Земельного кодексу України та зазначена земельна ділянка передана без проведення земельних торгів згідно п. 1 ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу (а.с.126-127). Таких же висновків дійшла Державна інспекція сільського господарства в Івано-Франківській області, що стверджується листами № 02-01/146 від 23 червня 2016 року та № 02-01/915 від 18 липня 2016 року (а.с.129, 130).

Відповідно до статей 90, 91 ЗК УРСР від 8 липня 1970 року на землях міст при переході права власності на будівлю переходить також і право користування земельною ділянкою або її частиною. При переході будівлі у власність кількох осіб земельна ділянка переходить в користування всіх співвласників будівлі. Аналогічні норми закріплені в Земельних кодексах 1990 та 2001р.

Пункт 5 постанови Верховної Ради УРСР Про порядок введення в дію Земельного кодексу УРСР від 18 грудня 1990 року передбачав, що громадяни, які мають в користуванні земельні ділянки, надані їм до відведення в дію цього Кодексу, зберігають свої права на користування до оформлення ними у встановленому порядку прав власності на землю або землекористування.

Згідно із пунктом 7 Перехідних положень Земельного кодексу України 2001 року громадяни, які одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.

Абз. г п.18 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 р. № 7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ , передбачено, що громадяни та юридичні особи зберігають право на земельні ділянки, одержані ними до 1 січня 2002 р. у власність, у тимчасове користування або на умовах оренди в розмірах, що були раніше передбачені чинним законодавством;

Документи, що посвідчують право на земельну ділянку, визначені ЗК України. Таким документом може бути і відповідний запис у земельно-кадастрових документах, що підтверджується і правовою позицією (постанова Верховного Суду України від 30 травня 2012 року № 6-31цс12), пунктом 3 Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 року № 15-92 Про приватизацію земельних ділянок , в яких визначено порядок посвідчення права приватної власності громадян на земельні ділянки та документи, що посвідчують право на земельну ділянку. Відповідно до Правової позиції Верховного Суду України, викладеної в постанові від 30 травня 2012 року № 6-31цс12, таким документом може бути відповідний запис у земельно-кадастрових документах.

Суд не може взяти до уваги твердження представників позивача про те, що не вся земельна ділянка, передана в оренду кооперативу була закріплена за будинками АДРЕСА_1 оскільки в судовому засіданні було досліджено матеріали інвентарних справ даних будинків в яких містяться інвентарні схеми, що підтверджують розмір та конфігурацію земельних ділянок, зареєстрованих за даними будинками на підставі рішення виконкому Коломийської міської ради від 23 квітня 1953 року №142 "Про реєстрацію земельних ділянок по кварталу АДРЕСА_4 ".

Відтак, суд приходить до висновку про те, що оскаржуване рішення прийняте з дотриманням вимог Земельного законодавства, на підставі належних проектних документів та в межах повноважень органу місцевого самоврядування, є законним та правомірним, а тому підстави для його скасування відсутні.

На підставі наведеного та ст.ст.12, 93, 116, 118, 123-125, 134, 186-1Земельного кодексу України та керуючись ст.ст. 265, 268, 354 ЦПК України, суд,

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позову ОСОБА_3 до Коломийської міської ради Івано-Франківської області, обслуговуючого кооперативу Чорновола , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, про визнання незаконним та скасування рішення Коломийської міської ради від 18 лютого 2016 року № 245-5/2016 - відмовити.

Скасувати заборону Коломийській міській раді та обслуговуючому кооперативу Чорновола вчиняти будь-які дії щодо земельної ділянки площею 836,0 кв.м. по АДРЕСА_3 , кадастровий номер НОМЕР_3 , встановлену ухвалою Коломийського міськрайонного суду 18 травня 2018 року, до вирішення спору по суті.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Івано-Франківського апеляційного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текс рішення складено 04 червня 2019 року.

Суддя П`ятковський В. І.

СудКоломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення21.05.2019
Оприлюднено05.06.2019
Номер документу82182692
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —346/23/17

Постанова від 06.11.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Ухвала від 16.12.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Постанова від 30.10.2019

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Мелінишин Г. П.

Постанова від 30.10.2019

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Мелінишин Г. П.

Ухвала від 24.09.2019

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Мелінишин Г. П.

Ухвала від 11.09.2019

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Мелінишин Г. П.

Ухвала від 10.07.2019

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Мелінишин Г. П.

Рішення від 21.05.2019

Цивільне

Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області

П'ятковський В. І.

Рішення від 21.05.2019

Цивільне

Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області

П'ятковський В. І.

Ухвала від 12.12.2018

Цивільне

Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області

П'ятковський В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні