Постанова
від 22.05.2019 по справі 921/262/18
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" травня 2019 р. Справа №921/262/18

м. Львів

Західний апеляційний господарський суд, в складі колегії:

Головуючий суддя: Бойко С.М.,

суддів: Мирутенка О.Л.,

Якімець Г.Г.,

секретар судового засідання Процевич Р.Б.

явка учасників справи:

від позивача: не з`явився;

від відповідача : не з`явився;

розглянув апеляційну скаргу Служби автомобільних доріг у Тернопільській області за №08-2/1584 від 28.12.2018

на рішення Господарського суду Тернопільської області від 30.11.2018, суддя: Хома С.О., м. Тернопіль, (повний текст рішення складено - 10.12.2018),

за позовом приватного підприємства «Приватне виробничо-комерційне підприємство «УКРЄВРОБУД 2013» , м. Покров Дніпропетровської області,

до відповідача Служби автомобільних доріг у Тернопільській області, м. Тернопіль,

про стягнення 896 461,00 грн.,

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

02.07.2018 до Господарського суду Тернопільської області звернулось Приватне підприємство «Приватне виробничо-комерційне підприємство «УКРЄВРОБУД 2013» (далі - ПП «ПВКП «УКРЄВРОБУД 2013» ) з позовом, в якому просило стягнути з Служби автомобільних доріг у Тернопільській області 896 461,00 грн. за роботи з відновлення зношених верхніх шарів асфальтобетонних покриттів на автомобільній дорозі державного значення М19 Доманове (на Брест)-Ковель-Чернівці-Тереблече (на Бухарест) км 358+250 - км 358+565 в Тернопільській області, які виконані згідно договору №55 від 29.10.2014

В обґрунтування своїх вимог, позивач посилається на неналежне виконання відповідачем взятих на себе зобов`язань щодо оплати виконаних позивачем підрядних робіт з ремонту автошляху умовам договору №55 від 29.10.2014.

Правовою підставою позову зазначає ст.ст. 173-175, 193 Господарського кодексу України, ст. 530, 612, 626, 629, 853, 882 Цивільного кодексу України.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 30.11.2018 вищезазначений позов задоволено. Стягнуто з Служби автомобільних доріг у Тернопільській області на користь ПП «ПВКП «УКРЄВРОБУД 2013» 896 461,00 грн. за виконані роботи з відновлення зношених верхніх шарів асфальтобетонного покриття на автомобільній дорозі державного значення М19 Доманове (на Брест)-Ковель-Чернівці-Тереблече (на Бухарест) км 358+250 - км 358+565 в Тернопільській області згідно умов договору №55 від 29.10.2014 та 13446,91 грн. в повернення сплаченого судового збору.

Рішення місцевого господарського суду мотивовано тим, що відповідачем, не здійснено оплати за надані послуги з ремонту автошляху за умовами договору №55 від 29.10.2014.

Суд дійшов до висновку, що обов`язок відповідача щодо оплати підрядних робіт не залежить від підписання ним акту приймання-передачі цих робіт.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

В апеляційній скарзі Служба автомобільних доріг у Тернопільській області просить скасувати рішення Господарського суду Тернопільської області від 30.11.2018 та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, у зв`язку з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, невідповідністю висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, порушенням норм процесуального права й неправильним застосуванням норм матеріального права.

Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.

Підписавши договір, сторони погодились з тим, що Служба автомобільних доріг у Тернопільській області це державна неприбуткова організація, яка відповідно до Положення здійснює управління автомобільними дорогами загального користування на регіональному рівні та є одержувачем бюджетних коштів, що спрямовуються Державним агентством автомобільних доріг України (головним розпорядником бюджетних коштів) на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування. На підставі цього договору на виконання робіт з будівництва, ремонту та послуг з утримання автомобільних робіт укладаються з врахуванням особливостей, визначених Бюджетним кодексом України та іншими нормативними актами, що стосуються порядку використання бюджетних коштів.

Зазначає, що дані положення Договору узгоджуються з п. 2.1 наказу Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309, відповідно до якого зобов`язання, що взяті замовником, якщо вони перевищують розмір бюджетних призначень (для одержувача коштів - бюджетних асигнувань) не вважаються зобов`язаннями перед підрядником.

Позивач в порядку ч. 1 ст. 263 ГПК України не скористався своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу, що в силу ч. 3 цієї ж статті не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

В судове засідання 22.05.2019 на проголошення постанови відповідач не з`явився, позивач повторно не з`явився, хоча належним чином були повідомлені про час, дату та місце слухання справи, а тому неявка сторін оцінюється судом як без поважних причин та не є перешкодою для прийняття апеляційним судом рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Згідно встановлених судом першої інстанції та неоспорених обставини, а також обставин, встановлених судом апеляційної інстанції, і визначених відповідно до них правовідносини, вбачається, що 29.10.2014 Служба автомобільних доріг у Тернопільській області (замовник) та Приватне підприємство приватне виробничо-комерційне підприємство "УКРЄВРОБУД 2013" (підрядник) уклали договір №55, відповідно до умов якого замовник доручає підряднику і зобов`язується прийняти і оплатити, керуючись умовами даного договору виконання робіт з відновлення зношених верхніх шарів асфальтобетонного покриття на автомобільній дорозі державного значення М19 Доманове (на Брест)-Ковель-Чернівці-Тереблече (на Бухарест) км. 358+250-км. 358+565 в Тернопільській області, згідно з вимогами діючих нормативно-правових актів, зокрема ДСТУ Б.Д. 1.1.-1-2013 ( з урахуванням доповнень та змін), СОУ 42.1-37641918-085:2012 «Правила визначення вартості робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, мостів та інших транспортних споруд» , ГБН Г.1-218-182:2011, а підрядник зобов`язується на свій власний ризик виконати роботи, доручені йому замовником ( п.1.1 договору).

Згідно п.2.1 договору підрядник виконує роботи з 29.10.2014 по 31.12.2014.

Відповідно до ст.11 ЦК України однією з підстав виникнення зобов`язань, є, зокрема, договори та інші правочини.

Згідно з ст.174 ГК України господарське зобов`язання може виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод не передбачені законом, але таких, які йому не суперечать.

Із змісту частини 1ст.626 ЦК України випливає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з ч.1 ст.627 ЦК України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд та за погодженням сторін, та умов, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (стаття 628 ЦК України).

Відповідно до ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з ст.837 ЦК України визначено, що за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовник), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Отже, суд першої інстанції правильно кваліфікував укладений договір як договір підряду.

Пунктом 3.1 договору встановлено, що договірна ціна робіт, що доручаються підряднику за цим договором складає 896 461,00 грн. з ПДВ.

У договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення (ст.843 ЦК України).

Відповідно до вимог ст.844 ЦК України ціна у договорі може бути визначена у кошторисі. Якщо робота виконується відповідно до кошторису складеного підрядником, кошторис набирає чинності та стає частиною договору підряду з моменту підтвердження його замовником.

Відповідно до п.4.1 договору кошторисна документація надається замовником підряднику.

Замовник має право вносити зміни у кошторисну документацію згідно з чинним законодавством (п.4.2 договору).

У пункті 8.1 договору визначено, що фінансування робіт здійснюється за рахунок та в межах виділених державних коштів відповідно до умов цього договору.

Сторони домовились, що усі розрахунки за виконані роботи по цьому договору здійснюються шляхом перерахування відповідних коштів на рахунок підрядника. Замовник здійснює розрахунки за виконані роботи підрядником по мірі надходження коштів на відповідний казначейський рахунок замовника, при відсутності затримки здійснення видатків обслуговуючим банком, на підставі "Актів приймання виконаних підрядних робіт" (форма №КБ-2в) та "Довідок про вартість виконаних підрядних робіт" (форма №КБ 3). Акти виконаних робіт готує підрядник, підписує та надає їх замовнику. Роботи вважаються виконані, коли вони прийняті замовником. Підрядник разом з представником замовника звіряє з фактично виконаними роботами. Питання щодо несвоєчасного підписання актів, а також необґрунтованої претензії щодо представлених обсягів виконаних робіт вирішується у встановленому законодавством порядку. Замовник виконує свої зобов`язання за договором лише в межах фактичних надходжень коштів (відкритих асигнувань (виділених коштів). Вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті визначаються в порядку визначеному в СОУ 42.1-37641918-085:2012, ДСТУ Б.Д.1.1-1-2013, ГБН Г.1-218-182:2011. Замовник може здійснювати проміжні платежі за виконані роботи після підписання акту приймання виконаних робіт (форма №КБ-2в) і довідки про вартість виконаних робіт та витрат (форма №КБ-3), складених у відповідності з положенням чинних нормативних актів, підписаних уповноваженими представниками сторін (п.п. 9.1, 9.2, 9.3, 9.4, 9.5, 9.6, 9.7, 9.8 договору).

Згідно з п.п. 10.2, 10.4, 10.5 договору приймання - передача закінчених робіт здійснюється відповідно до вимог чинних нормативних актів, які регламентують прийняття закінчених об`єктів чи робіт в експлуатацію. Прийняття - передача закінчених робіт здійснюється на основі акта приймання - передачі відповідно до діючих норм та правил. Питання, що виникають під час приймання - передачі закінчених робіт регулюються чинним законодавством.

Строком дії договору є час, протягом якого сторони будуть здійснювати свої права та виконувати свої обов`язки відповідно до договору. Договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до повного виконання зобов`язань сторонами ( п.п. 16.1, 16.2 договору).

Як визначено ст. 846 ЦК України строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду .

Статтею 853 ЦК України встановлено, що замовник зобов`язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків заявити про них підрядникові. Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі.

Згідно з ст.854 ЦК України, якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.

Частиною 4 ст. 882 ЦК України передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформлюється актом, підписаним обома сторонами.

Положеннями статей 525, 526, 530 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Аналогічне положення містить ст.193 ГК України, де зазначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Згідно з ст. 617 ЦК України відсутність у боржника необхідних коштів не є підставою звільнення його від відповідальності за порушення зобов`язання.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

За приписами ст. 4 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" одним із принципів бухгалтерського обліку є превалювання сутності над формою - операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.

Аналізуючи зміст договору №55 від 29.10.2014 судом першої інстанції правомірно встановлено, що сторони узгодили та визначили ціну усіх робіт по відновленню зношених верхніх шарів асфальтобетонного покриття на автомобільній дорозі державного значення М19 (ділянка км 358+250 - км. 358+565), погодили предмет та строк дії цього договору. Наведений правочин не містить ознак нікчемності, не визнавався недійсним в судовому порядку, отже його умови є обов`язковими для обох учасників цього спору.

Як стверджує позивач, на виконання умов договору №55 від 29.10.2014 ним виконано роботи з відновлення зношених верхніх шарів асфальтобетоного покриття на автомобільній дорозі державного значення М19 Доманове (на Брест) -Ковель-Чернівці-Тереблече (на Бухарест) км 358+250 - км. 358+565 на загальну суму 896 461,00 грн, проте відповідач дані роботи не оплатив.

У відзиві на позовну заяву та у судовому засіданні відповідачем не заперечувався факт виконання ПП ПВКП "УКРЄВРОБУД 2013" робіт, що зазначені у позовній заяві, однак відповідач вказав на те, що виконані роботи не приймались замовником із-за неякісного виконання робіт.

У клопотанні позивача за №09/24-3 від 24.09.2018 (вх. №17605) зазначено, що ним отримано лист №493/4989 від 07.09.2018 з Покровського відділення Нікопольського відділу поліції ГУНП у Дніпропетровській області, в якому вказано про те, що виявлено документи, які належать ПП ПВКП "УКРЄВРОБУД 2013", серед яких є:

1. Оригінал листа №277/0212 від 02.12.2014 ПП ПВКП "УКРЄВРОБУД 2013" на адресу Служби автомобільних доріг у Тернопільській області, в якому вказано про повторне надання відповідачу двох екземплярів актів приймання виконаних будівельних робіт за формою №КБ-2в, підписаних представником позивача, та двох екземплярів довідок про вартість виконаних робіт та витрат за формою №КБ-2, підписаних представником позивача, про виконання робіт з відновлення зношених верхніх шарів асфальтобетонного покриття на автомобільній дорозі державного значення М19 Доманове (на Брест) -Ковель-Чернівці-Тереблече (на Бухарест) км. 358+250 - км. 358+565 згідно умов договору №55 від 29.10.2014 на загальну суму 896 461,00 грн.

2. Оригінал опису вкладення в цінний лист від 04.12.2014 №5327300127123.

3. Оригінал квитанції від 04.12.2014 №5327300127123.

13.06.2018 позивачем надіслано відповідачу претензію №06/08-13 від 08.06.2018 з вимогою щодо погашення заборгованості, про що свідчать фіскальний чек з описом вкладення. Вказана претензія залишена відповідачем без відповіді та задоволення.

Вищенаведені обставини стали підставою для звернення ПП ПВКП "УКРЄВРОБУД 2013" 02.07.2018 до суду з позовної заявою, в якій заявлено вимоги до Служби автомобільних доріг у Тернопільській області про стягнення 896 461,00 грн за виконані роботи з відновлення зношених верхніх шарів асфальтобетонного покриття на автомобільній дорозі державного значення М19 Доманове (на Брест)-Ковель-Чернівці-Тереблече (на Бухарест) км. 358+250 - км. 358+565 в Тернопільській області згідно умов Договору №55 від 29.10.2014.

Частиною 4 ст.882 ЦК України встановлено, що передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформлюється актом, підписаним обома сторонами.

В силу приписів ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.

Порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності підприємствами передбачено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88.

Згідно пунктів 2.1, 2.4, 2.5 Положення визначено, що первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів.

Первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Документ має бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою. Електронний підпис накладається відповідно до законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Використання при оформленні первинних документів факсимільного відтворення підпису допускається у порядку, встановленому законом, іншими актами цивільного законодавства. Повноваження на здійснення господарської операції особи, яка в інтересах юридичної особи або фізичної особи - підприємця одержує основні засоби, запаси, нематеріальні активи, грошові документи, цінні папери та інші товарно-матеріальні цінності згідно з договором, підтверджуються відповідно до законодавства. Такі повноваження можуть бути підтверджені, зокрема, письмовим договором, довіреністю, актом органу юридичної особи тощо.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293 "Про прийняття національного стандарту ДСТУ Б Д.1.1-1:2013" встановлені типові форми документів, необхідних для передання - приймання робіт: 1) "Акт приймання виконаних підрядних робіт" (ф. № КБ-2в); 2) "Довідка про вартість виконаних підрядних робіт" (ф. № КБ-3).

Листом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України №12/19-3-9-14- 295 від 16.03.2010 роз`яснено, що зазначені типові форми підлягають обов`язковому застосуванню при проведенні взаєморозрахунків за виконані роботи між замовниками та виконавцями робіт з будівництва, що здійснюється за рахунок бюджетних коштів та коштів підприємств, установ і організацій державної власності.

Документальним підтвердженням виконання сторонами умов договору є належним чином оформлені первинні документи.

Вказані документи в силу вимог законодавства повинні містити інформацію про вартість виконаних робіт, зданих замовнику, а також про витрати, пов`язані з виконанням цього обсягу робіт.

Таким чином, виходячи з аналізу наведених норм, виконання підрядних робіт оформлюється сторонами шляхом підписання документів, які підтверджують факт виконаних, прийнятих та оплачених робіт.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 03.10.2018 у справі № 922/509/17.

Тобто з первинних документів, якими є акти та довідки (КБ 2, КБ 3) має чітко вбачатись на виконання якого правочину вони сформовані та виконання підрядних робіт і їх вартість за яким правочином вони підтверджують.

Пунктом 9.3 договору №55 від 29.10.2014 сторони узгодили, що акти виконаних робіт готує підрядник, підписує та надає їх замовнику. Роботи вважаються виконаними, коли вони прийняті замовником.

Як вбачається із матеріалів справи, на адресу Служби автомобільних доріг у Тернопільській області ПП ПВКП "УКРЄВРОБУД 2013" направлявся лист №286/0212 від 02.12.2014, в якому вказано про повторне надання відповідачу двох екземплярів актів приймання виконаних будівельних робіт за формою №КБ-2в, підписаних представником позивача та двох екземплярів довідок про вартість виконаних робіт та витрат за формою №КБ-3, підписаних представником позивача, про виконання робіт з відновлення зношених верхніх шарів асфальтобетонного покриття на автомобільній дорозі державного значення М19 Доманове (на Брест) - Ковель-Чернівці-Тереблече (на Бухарест) км 358+250-км. 358+565 згідно умов договору №55 від 29.10.2014 на загальну суму 896 461,00 грн. Надсилання відповідачу зазначеного листа підтверджується описом вкладення в цінний лист від 04.12.2014 №5327300127123 та квитанцією від 04.12.2014 №5327300127123.

Відповідно до п.9.4 договору №55 від 29.10.2014 сторони узгодили, що підрядник разом з представником замовника звіряє акти з фактично виконаними роботами. Питання щодо несвоєчасного підписання актів, а також претензії щодо визначених обсягів виконаних робіт вирішуються у встановленому законодавством порядку.

Замовник здійснює розрахунки за виконані роботи підрядником по мірі надходження коштів на відповідний казначейський рахунок замовника, при відсутності затримки здійснення видатків обслуговуючим банком, на підставі "Актів приймання виконаних підрядних робіт" (форма №КБ-2в) та "Довідок про вартість виконаних підрядних робіт" (форма №КБ 3) (п. 9.2 договору №55 від 29.10.2014).

Визначальними обставинами для настання обов`язку замовника оплатити виконані підрядником роботи в даному випадку є надання підрядником акту виконаних робіт для прийняття замовнику, відсутність будь-яких зауважень зі сторони останнього та, відповідно, прийняття виконаних робіт шляхом підписання акту з боку замовника.

В підтвердження виконаних будівельних робіт саме за Договором №55 від 29.10.2014 року (на який позивач посилається як на підставу своїх позовних вимог), позивачем додано копію Акту №5 приймання виконаних будівельних робіт (форма №КБ-2в), згідно якого роботи виконано на суму 896461,00 грн. (а.с. 157-160 т.1).

Старшим слідчим у листі №13160/9/2-2018 від 16.10.2018 (а.с. 219 т. 1) зазначається про те, що Слідчим Управлінням було вилучено Акт приймання виконаних робіт (надісланий в свою чергу позивачем на адресу відповідача), до якого додано копію Акту №5 приймання виконаних будівельних робіт на суму 896461,00 грн., яка збігається із договірною ціною, зазначеною у п. 3.1 Договору №55 від 29.10.2014 та ціною позову Приватного підприємства приватне виробничо-комерційне підприємство «Укрєвробуд 2013» .

Також, в матеріалах справи відсутні будь-які докази, які б свідчили про виявлені та заявлені у зв`язку з цим претензії щодо якості чи обсягу виконаних робіт на момент отримання замовником Акту приймання виконаних робіт №5.

Посилання скаржника на відсутність у Служби автомобільних доріг у Тернопільській області актів прийняття робіт, виконаних за договором №55 від 29.10.2014 не відповідає встановленим обставинам, оскільки такі спростовуються наявними у справі вищезазначеними доказами.

Відповідно до ст.853 ЦК України підрядник не повинен вчиняти жодних дій щодо спонукання замовника до підписання акта виконаних робіт, а має лише констатувати факт відмови від підписання акта.

У свою чергу, обов`язок прийняти виконані роботи, а у випадку виявлення недоліків робіт негайно про них заявити (у тому числі шляхом мотивованої відмови від підписання акта виконаних робіт) законом покладено саме на замовника.

Такий висновок щодо застосування норм права, викладений у постановах Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 910/16804/17 та від 04.06.2018 у справі №908/3519/16.

Отже, в даному випадку відповідач зволікав з підписанням акту приймання-передачі виконаних робіт без зазначення причин.

Згідно зі ст.849 ЦК України замовник має право у будь-який час перевіряти хід і якість роботи, не втручаючись у діяльність підрядника. Якщо під час виконання роботи стане очевидним, що вона не буде виконана належним чином, замовник має право призначити підрядникові строк для усунення недоліків, а в разі невиконання підрядником цієї вимоги - відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення роботи іншій особі за рахунок підрядника.

Умовами п.13.1 договору №55 від 29.10.2014 також передбачено право замовника у будь-який час перевіряти хід і якість робіт, не втручаючись у господарську діяльність підрядника; здійснювати контроль за якістю та кількістю матеріальних ресурсів, устаткування, техніки, як до моменту їх використання для виконання робіт, так і в процесі виконання робіт, відповідно до діючих норм та правил (п.п.5.2, 7.1 договору).

Враховуючи правило розподілу тягаря доказування між сторонами, позивач для покладення на відповідача обов`язку з оплати повинен довести, що відповідач недобросовісно ухиляється від виконання обов`язку з прийняття виконаних за договором підряду робіт, оскільки Цивільний кодекс України закріплює презумпцію добросовісності і розумності дій особи, яка здійснює власне право, якщо інше не встановлено судом (ч.5 ст.12 ЦК України).

З огляду на встановлені обставини справи, суд першої інстанції правомірно прийшов до висновку, що вчинення підрядником дій, обумовлених договором щодо оформлення Акту виконаних робіт за договором №55 та його передачі замовнику, відсутності вмотивованої відмови останнього від прийняття робіт та підписання Акту, відсутність претензій, зауважень щодо обсягу, якості виконаних робіт, суд констатує, що замовник (відповідач), в порушення вимог статей 853, 882 ЦК України, безпідставно ухилився від прийняття робіт, адже не заявив про виявлені недоліки чи інші порушення, які унеможливили їх прийняття, а отже зобов`язаний оплатити роботи, виконані за договором підряду.

Щодо посилання відповідача на Акт контрольних обмірів та обстежень фактично виконаних робіт від 23.05.2016 та висновку будівельно-технічної експертизи №705/16-22 від 15.11.2016 судова колегія зазначає, що після отримання від підрядника акту приймання виконаних будівельних робіт Службою автомобільних робіт у Тернопільській області не надано вмотивованої відмови від приймання робіт за договором від 29.10.2014, не складено дефектних актів з переліком необхідних доробок (недоробок), дефектів та строків їх виконання та не заявлено жодних претензій щодо наявності недоліків, розбіжностей, тощо у роботах. Відповідачем належними та допустимими доказами не підтверджено, що у зв`язку з неякісним виконанням робіт об`єкт не використовується за призначенням. За таких обставин, роботи мали б бути прийняті, а у підрядника відсутні причини вважати свій обов`язок невиконаним.

Крім того, в ході розгляду справи в суді першої інстанції судом досліджено матеріали кримінального провадження за №12016210010002351 надані Слідчим управлінням Головного управління національної поліції в Тернопільській області.

Як вбачається із Висновку ТВ КНДІСЕ експертів за результатами проведеної комісійної будівельно-технічної експертизи №705/16-22 від 15.11.2016 контрольні обміри та шурфування дорожнього покриття експертами не здійснювалося саме на автодорозі, що була предметом виконання робіт по договору № 55 від 29.10.2014.

Окрім того в матеріалах справи відсутні та не надані такі відповідачем докази існування розбіжностей між якістю (обсягом) підрядних робіт, передбачених договором та фактично виконаних робіт, визначених в акті приймання робіт. Визначення розміру завищення робіт експертами у висновках щодо часткового виконання позивачем робіт на ділянці автошляху 358+250 - км. 358+565 км встановлено сукупно по восьми договорах, що не дає можливості встановити та визначити чи по договору № 55 така вартість взагалі і в якому розмірі була завищена.

Судом першої інстанції правомірно визначено безпідставним і таким, що не узгоджується з характером спірних правовідносин сторін посилання відповідача на норми статті 48 Бюджетного кодексу України, згідно з якою виконання відповідачем зобов`язання, обумовленого в пунктах 9.2, 9.5 договору від 29.10.2014 можливо лише за умов наявності фактичних надходжень коштів (відкритих асигнувань, виділених коштів).

Згідно з ч.1 ст.96 ЦК України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

Статтями 525, 526 ЦК України і ст.193 ГК України встановлено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Відповідно до ст. 229 ГК України учасник господарських відносин у разі порушення ним грошового зобов`язання не звільняється від відповідальності через неможливість виконання.

Служба автомобільних доріг у Тернопільській області відповідно до Положення про Службу, затвердженого наказом Державного агентства автомобільних доріг України №194 від 01.07.2016, є юридичною особою, яка має самостійний баланс, рахунки в банківських установах, є одержувачем бюджетних коштів, що спрямовуються на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування, здійснює фінансування робіт з будівництва, ремонту, реконструкції та утримання мережі автомобільних доріг загального користування, мостів, будівель та інших штучних споруд згідно із законодавством.

Наявність чи відсутність бюджетного фінансування не залежить від волі та дій позивача, що порушує його право на отримання коштів за виконані роботи за договором.

Окрім цього, за змістом ч.2 ст.617 ЦК України, ч.2 ст.218 ГК України та рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" від 18.10.2005 відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках Державного бюджету України на відповідний рік, не виправдовує бездіяльність державної організації, не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення грошового зобов`язання, про що, зокрема, зазначено у постановах Верховного Суду від 27.03.2018 у справі №922/541/17, від 03.04.2018 у справі №924/29/17, від 03.04.2018 у справі №908/1076/17, від 11.04.2018 у справі №915/13/17, від 12.04.2018 у справі №924/22/17.

З огляду на викладене правомірним є висновок суду першої інстанції, що чинне законодавство України не містить будь-яких особливих вимог до договорів, які укладаються суб`єктами підприємницької діяльності з установами, які фінансуються з бюджету; виконання зобов`язання, що виникло на підставі договору повинно здійснюватися на загальних підставах.

Укладений між сторонами правочин було укладено та виконано 02.12.2014, тобто протягом одного бюджетного періоду, а тому замовник, укладаючи договір № 55 володів обсягом (розміром) виділених йому бюджетних коштів на ремонт автодоріг в Тернопільській області у 2014 році.

Згідно з ст.617 ЦК України відсутність у боржника необхідних коштів не є підставою звільнення його від відповідальності за порушення зобов`язання.

Вищенаведеними обставинами спростовуються посилання відповідача на неприйняття робіт та непідписання актів, а також доводи відповідача про те, що роботи зазначені в Акті виконаних будівельних робіт не приймались у зв`язку із відсутністю бюджетного фінансування.

Скаржником не спростовано належними та допустимими доказами, твердження позивача про те, що Акт № 5 підписано на виконання саме договору від 29.10.2014. Посилання скаржника на те, що роботи його контрагентом фактично виконувалися на умовах договору від 21.10.2014 матеріалами справи не підтверджуються.

Отже, враховуючи наведене апеляційний господарський суд погоджується із висновком суду першої інстанції, що позивачем належними та допустимими доказами доведено та не спростовано скаржником, що сума основної заборгованості відповідача перед позивачем станом на час звернення із позовом та вирішення даного спору становить 896 461,00 грн. Скаржником не надано суду достатніх доказів в спростування позовних вимог щодо стягнення боргу, у тому числі доказів проведення розрахунків (платіжні доручення, виписки банківських установ щодо руху коштів, квитанції до прибуткових касових ордерів).

Таким чином, доводи апеляційної скарги не спростовують встановлені місцевим господарським судом обставини по справі та здійснені на підставі них висновки, а тому апеляційна скарга Служби автомобільних доріг у Тернопільській області підлягає залишенню без задоволення, а рішення Господарського суду Тернопільської області від 30.11.2018 - залишенню без змін.

Відповідно до ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 191 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1-3 статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи залишення апеляційної скарги без задоволення судові витрати в розмірі 20 170,37 грн. слід покласти на апелянта.

Керуючись ст. ст. 236, 269, 270, 275, 276, 281-284 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Служби автомобільних доріг у Тернопільській області за №08-2/1584 від 28.12.2018 залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Тернопільської області від 30.11.2018 у справі №921/262/18 залишити без змін.

Судовий збір в розмірі 20 170,37 грн. залишити за апелянтом.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня її проголошення згідно зі ст.ст. 286-289 ГПК України.

Справу скерувати на адресу місцевого господарського суду.

Головуючий-суддя: Бойко С.М.

Судді: Мирутенко О.Л.

Якімець Г.Г.

Повний текст постанови підписано 04.06.2019.

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.05.2019
Оприлюднено10.06.2019
Номер документу82247636
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/262/18

Постанова від 15.10.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Ухвала від 23.07.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Ухвала від 10.07.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Судовий наказ від 03.07.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Постанова від 22.05.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 27.02.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 09.04.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 20.03.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 18.02.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 29.01.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні