Рішення
від 22.05.2019 по справі 460/636/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

22 травня 2019 року м. Рівне №460/636/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудар О.М., за участю секретаря судового засідання Мороза Д.Ю., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі

позивача: не прибула,

відповідача: представник Ковалик Х.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 в інтересах дитини ОСОБА_2 доРівненського районного відділу Управління Державної міграційної служби України в Рівненській області про визнання відмови протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася до суду з позовом в інтересах дитини ОСОБА_2 до Рівненського районного відділу Управління Державної міграційної служби України в Рівненській області (далі - Рівненський РВ УДМС в Рівненській області, відповідач) про:

- визнання протиправною відмови Рівненського районного відділу Управління Державної міграційної служби України в Рівненській області у видачі ОСОБА_2 , 2005 року народження, паспорта громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-ХІІ;

- зобов`язання Рівненського районного відділу Управління Державної міграційної служби України в Рівненській області оформити та видати ОСОБА_2 , 2005 року народження , паспорт громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-ХІІ.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 та її син є парафіянами Української Православної Церкви. Вважають, що примусове нав`язування державою отримання паспорта виключно у формі картки є протиправним втручанням в особисте духовне життя людини, посягання на право та свободу віросповідання. Оскільки законодавством передбачена можливість видачі паспорта як у формі картки, так і у формі книжечки, позивач вважає, що позбавлення її сина права вибору форми такого документа є неправомірним. Зазначає, що постановою Великої Палати Верховного Суду від 19.09.2018 у справі №806/3265/17 (Пз/9901/2/18) вже зобов`язано орган державної міграційної служби оформити та видати паспорт громадянина України у формі книжечки.

Ухвалою суду від 17.04.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

07.05.2019 від Управління Державної міграційної служби України в Рівненській області надійшов відзив на позовну заяву. Заперечення обгрунтовані тим, що до заяви позивача про видачу паспорта її сину не було додано жодного документа, передбаченого чинним законодавством, у тому числі і свідоцтва про народження дитини в підтвердження наявності родинних зв`язків. ОСОБА_2 особисто не звертався до відповідача про надання адміністративної послуги - оформлення та видачі паспорта громадянина України. Твердження позивача про те, що органом УДМС було відмовлено її дитині в отриманні паспорта не відповідає дійсним обставинам справи, оскільки звернення (заява) позивача не є заявою про надання адміністративної послуги, і відповідно лист-відповідь Рівненського РВ УДМС в Рівненській області - рішенням про відмову у наданні адміністративної послуги. З огляду на викладене, у відповідача відсутні правові підстави для видачі паспорта такій особі.

Ухвалою суду від 08.05.2019 призначено справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін на 22.05.2019.

14.05.2019 позивач подала заперечення на відзив, згідно з якими батьки зобов`язані подавати заяви, клопотання, позови від свого імені в інтересах дітей, які не досягли повноліття. Крім того, 09.04.2019 її сином особисто подано заяву до канцелярії відповідача для отримання паспорта у формі книжечки з відповідними документами. Тому аргументи відповідача є безпідставними. Просила задовольнити позов у повному обсязі та розглянути справу без участі сторін.

У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечила з підстав викладених у відзиві на позовну заяву та просила у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Розглянувши позовну заяву, відзив та заперечення на відзив, заслухавши пояснення представника відповідача, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.

ОСОБА_2 народився ІНФОРМАЦІЯ_2 , його матір`ю є ОСОБА_1 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 , виданим 09.03.2005 Відділом реєстрації актів цивільного стану Рівненського міського управління юстиції (а.с.24).

12.03.2019 ОСОБА_1 звернулася до Рівненського РВ УДМС України в Рівненській області із заявою щодо можливості оформлення її сину ОСОБА_2 паспорта громадянина України у формі книжечки (а.с.57).

Листом Рівненського районного відділу УДМС України в Рівненській області від 15.03.2019 №5624-202/5624.1-19 роз`яснено позивачу положення чинного законодавства щодо оформлення і видачі паспорта громадянина України громадянам, які звернулися за оформленням паспорта вперше (а.а.с.59-60).

09.04.2019 ОСОБА_2 звернувся Рівненського РВ УДМС України в Рівненській області із заявою про оформлення паспорта громадянина України у формі книжечки у зв`язку з досягненням 14-річного віку. До заяви додав дві фотокартки та копію свідоцтва про народження (а.с.76)

Листом Рівненського районного відділу УДМС України в Рівненській області від 09.04.2019 №5624-297/5624-19 роз`яснено ОСОБА_2 положення чинного законодавства щодо оформлення і видачі паспорта громадянина України громадянам, які звернулися за оформленням паспорта вперше (а.а.с.72-75).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ст.5 Закону України Про громадянство України від 18.01.2001 №2235-III, документом, що підтверджує громадянство України, є зокрема паспорт громадянина України.

Положення про паспорт громадянина України затверджено Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-ХІІ (далі - Положення №2503-ХІІ).

У силу вимог пунктів 1, 3 Положення №2503-ХІІ, паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу власника та підтверджує громадянство України. Бланки паспортів виготовляються у вигляді паспортної книжечки або паспортної картки за єдиними зразками, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Пункти 5, 6, 7 Положення №2503-ХІІ містять опис паспортної книжечки, а також порядок заповнення.

Закон України Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус від 20.11.2012 №5492-VI (далі - Закон №5492-VI) визначає правові та організаційні засади створення та функціонування Єдиного державного демографічного реєстру та видачі документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також права та обов`язки осіб, на ім`я яких видані такі документи.

Відповідно до ч.2 ст.14 Закону №5492-VI, документи залежно від змісту та обсягу інформації, яка вноситься до них, виготовляються у формі книжечки або картки, крім посвідчення на повернення в Україну, що виготовляється у формі буклета.

Таким чином, законодавством передбачено дві форми паспорта громадянина України: книжечка і картка.

Згідно з ч.1 ст.16 Закону №5492-VI, оформлення, видача, обмін документів, їх пересилання, вилучення, повернення державі та знищення відбуваються в порядку, встановленому законодавством, якщо інше не передбачено цим Законом.

Частиною 2 статті 21 Закону №5492-VI визначено, що кожен громадянин України, який досяг чотирнадцятирічного віку, зобов`язаний отримати паспорт громадянина України. Оформлення, видача, обмін паспорта громадянина України, його пересилання, вилучення, повернення державі та знищення здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно із ч.3 ст.13 Закону України №5492-VI, паспорт громадянина України містить безконтактний електронний носій.

Постановою Кабінету Міністрів України №302 від 25.03.2015 затверджено Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженого (далі - Порядок №302).

При цьому, пунктом 3 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України №302 від 25.03.2015 встановлено, що прийняття документів для оформлення паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, зразок бланка якого затверджено цією постановою, з 1 листопада 2016 р. припиняється.

Суд зазначає, що нормами Закону №5492-VI, Положення №2503-ХІІ та Порядку №302 передбачено чіткий порядок, суб`єктний склад та перелік документів для оформлення паспорта громадянина України.

Відповідно до пп.1 п.7 Порядку №302, оформлення (у тому числі замість втраченого), обмін та видача паспорта здійснюється особі, яка досягла 14-річного віку - на підставі заяви-анкети, поданої нею особисто.

У силу вимог пунктів 13, 18 Положення №2503-ХІІ, для одержання паспорта громадянин не пізніш як через місяць після досягнення відповідного віку подає: заяву за формою, встановленою Міністерством внутрішніх справ України; свідоцтво про народження; дві фотокартки розміром 35х45 мм; у необхідних випадках - документи, що підтверджують громадянство України.

Таким чином, даними нормами закріплено не тільки перелік необхідних для оформлення паспорта документів, а й особисте їх подання у встановлений строк громадянином, котрий звертається за таким оформленням.

Згідно з п.26 Порядку №302, після формування заяви-анкети працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта друкує її та надає заявнику для перевірки правильності внесених до заяви-анкети відомостей. Реєстрація заяви-анкети здійснюється із застосуванням засобів Реєстру під час її формування.

Після перевірки заявник власним підписом підтверджує правильність внесених до заяви - анкети відомостей (п.27 Порядку №302).

Як встановлено судом, позивач звернулася до Рівненського РВ УДМС в Рівненській області із заявою від 12.03.2019 про видачу її неповнолітньому синові ОСОБА_2 у зв`язку з досягненням 14-річного віку паспорта у формі книжечки, затвердженого Постановою №2503-XII. Така заява підписана виключно матір`ю та не містить жодних додатків.

Таким чином, позивачем та її сином не було дотримано встановленого порядку звернення до органів ДМС для отримання паспорта громадянина України.

Крім того, вказана заява від 12.03.2019 оформлена у формі добровільного звернення парафіян Української православної церкви для вирішення питання щодо видачі паспорта в позасудовому порядку. Аналіз змісту такої заяви свідчить про те, що заявник фактично повідомила про майбутнє звернення із відповідною заявою для видачі паспорта громадянина України у формі книжечки у разі позитивної відповіді органу міграційної служби.

При цьому, 09.04.2019 ОСОБА_2 самостійно звернувся до Рівненського РВ УДМС України в Рівненській області із заявою про оформлення паспорта громадянина України у формі книжечки у зв`язку з досягненням 14-річного віку. До заяви додав дві фотокартки та копію свідоцтва про народження.

Суд зазначає, що таке звернення сина позивача до відповідача мало місце після первинного подання до суду адміністративного позову у даній справі (21.03.2019) та за спливом місячного строку після досягнення ним 14-річного віку (29.03.2019).

Отже, позивачем та її сином не було дотримано необхідної процедури, передбаченої законодавством, водночас, ЗакономУкраїни "Про звернення громадян" від 02.10.1996 №393/96-ВР не передбачено оформлення паспорта у формі книжечки, а тому відповідні листи, з якими висловила незгоду позивач, не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України.

Вказане включає можливість визначення даної справи як типової, оскільки вона не відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразукової справи №806/3265/17.

Враховуючи викладене, суд вважає, що у Рівненського РВ УДМС в Рівненській області були відсутні правові підстави для видачу сину позивача паспорта громадянина України у формі книжечки.

Отже, право позивача на оформлення та видачу паспорта відповідачем не порушене. Крім того, позивач не позбавлена права на звернення до суду за судовим захистом в інтересах неповнолітнього сина у випадку, коли ними буде дотримано всіх процедур при поданні документів для отримання паспорта, проте відповідачем за наслідками розгляду заяви буде відмовлено у видачі паспорта у формі книжечки.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про необгрунтованість позовних вимог, а тому в задоволенні позову слід відмовити.

Оскільки позивач звільнена від сплати судового збору в силу вимог п.7 ч.1 ст.5 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 №3674-VI, то у суду відсутні підстави для застосування положень ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в інтересах дитини ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_2 ) до Рівненського районного відділу Управління Державної міграційної служби України в Рівненській області (вул. Петра Могили, 41, м.Рівне,33001, код ЄДРПОУ 37829784) відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 03 червня 2019 року.

Суддя Дудар О.М.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2019
Оприлюднено09.06.2019
Номер документу82257829
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/636/19

Рішення від 22.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Рішення від 22.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 08.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 17.04.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Постанова від 17.02.2019

Адмінправопорушення

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні