Рішення
від 27.05.2019 по справі 520/2093/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

27 травня 2019 р. № 520/2093/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Зоркіна Ю.В.

при секретарі судового засідання Пройдак С.М,

у присутності

представника позивача Рябініної К.О.

представника відповідача Крайник К.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ТОВ "-Квадро-" (вул. Залізнична, буд. 76, м. Первомайський, Харківська область, 64100, код ЄДРПОУ34210990) до Головне управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов., м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 39792822) про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

встановив

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд: 1.)визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, викладену в листі № 32-20-14-8286/0/19-18 від 12.11.2018 р., у виправленні помилки шляхом внесення змін щодо площі земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області з 15,9502 га на 29,7491 га.; 2.) зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області безоплатно виправити помилку шляхом внесення змін щодо площі земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, а саме: - змінити зазначену в Державному земельному кадастрі площу земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500 НОМЕР_2 , розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, з 15,9502 га на 29,7491 га; - змінити зазначені в Державному земельному кадастрі контури земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, площею 29,7491 га; - змінити зазначене в Державному земельному кадастрі цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500 НОМЕР_2 , розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, з 01 на А 01 01 (а саме для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель); стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з ГУ ДФС у Харківській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю « -КВАДРО-» сплачений судовий збір.

В судовому засіданні представник позивача заявлений позов підтримав у повному обсязі, просив позовні вимоги задовольнити, пославшись на те, що відповідач виявивши технічні помилки в супереч вимогам діючого законодавства відмовив Товариству з обмеженою відповідальністю « -КВАДРО-» у виправленні цих помилок. Адміністративний позов просив задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечував, зазначивши, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач діяв у відповідності до вимог чинного законодавства, з урахуванням усіх обставин у справ.

Заслухавши пояснення представник сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 27.09.2012 року зобов`язано Первомайську районну державну адміністрацію Харківської області вчинити дії щодо укладення з ТОВ "-Квадро-" договору оренди, терміном на 50 років, земельних ділянок державної власності, які розташовані за межами населеного пункту на території Михайлівської сільської ради, загальною площею 388,7512 га (16,7873 га, 29,7491 га, 65,8046 га, 9,6817 га, 15,1024 га, НОМЕР_3 га, НОМЕР_4 га, НОМЕР_5 га, НОМЕР_6 га, НОМЕР_7 га, НОМЕР_8 га, НОМЕР_9 га, 8,3574 га, 9,1055 га) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які надано ТОВ « -Квадро-» в оренду розпорядженням Первомайської районної державної адміністрації Харківської області № 406 від 13.10.2010 року. Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду вищезазначену постанову залишено без змін.

На виконання рішень суду та за результатами поданих документів, 21.02.2014 року між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області та ТОВ « -КВАДРО-» укладено договір оренди земельної ділянки державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів) на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області) площею 29,7491 га з кадастровим номером НОМЕР_10 :000:0025 строком на 49 років, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (а. с. 28-33).

05.03.2014 року Державним реєстратором Реєстраційної служби Первомайського міськрайонного управління юстиції Харківської області на підставі договору оренди землі від 21.02.2014 року, укладеного між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області (орендодавець) та ТОВ "-КВАДРО-" (орендар) здійснено державну реєстрацію прав та їх обтяжень проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 (а.с. 42-43).

ТОВ "-КВАДРО-" отримано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ - 6306252962018 згідно якого площа земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 становить 15.9502 та цільове призначення відповідно зазначено 01.

Листом від 16.10.2018 року від ТОВ "-КВАДРО-" звернулося до Головного управління Держземагентства у Харківській області з вимогою про виправлення допущених помилок, а саме: внести зміни, щодо площі, контурів та цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , розташованої на території Михайлівської сільською ради Первомайського району Харківської області площею 29, 7491 га (землі сільськогосподарського призначення рілля) та надати інформацію про виправлення технічних помилок зазначених вище у формі витягу з Державного земельного кадастру, щодо підтвердження виправлення помилок.

Листом від 12.11.2018 року № 32-20-14-8286/0/19-18 відповідач підтвердив наявність договору оренди земельної ділянки між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області та ТОВ "-КВАДРО-" з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025 площею 29,7491 га, проте у внесенні виправлень відмовив та зауважив, що вирішення питання щодо виправлення помилок відносно спірної земельної ділянки можливо виключно в судовому порядку (а.с. 19).

По суті позовних вимог суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини 1,3-5 статті 79 1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера, формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Процедура й підстави внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру врегульовані Законом України від 07.07.2011 №3613-VI Про державний земельний кадастр (далі - Закон №3613-VI) та Порядком ведення Державного земельного кадастру, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. №1051 (далі - Порядок № 1051).

Згідно із статтею 1 Закону № 3613-VI державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Відповідно до статті 5 Закону України Про Державний земельний кадастр ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом: -створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, яка визначається та надається відповідно до цього Закону; -внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; -внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; -оброблення та систематизації відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру. Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.

Стаття 37 вказаного Закону регулює питання виправлення помилок, допущених при веденні Державного земельного кадастру, та передбачає, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб. У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу. Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах. Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації. Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду. Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

Порядок №1051, який визначає процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру містить у собі приписи щодо виду помилок в Державному земельному кадастрі.

Згідно із пунктом 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. №1051, помилками у Державному земельному кадастрі є: 1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру; 2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру);3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 р. до Державного фонду документації із землеустрою); 4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії; 5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель; 6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки; 7) помилка у застосуванні систем координат для земельних ділянок, які були зареєстровані до 1 січня 2013 р. та перенесені до Державного земельного кадастру.

Відомості про земельну ділянку та інші об`єкти Державного земельного кадастру у разі виправлення помилки щодо реєстрації земельної ділянки або виправлення помилкового перенесення відомостей про земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки або виправлення помилки щодо інших об`єктів Державного земельного кадастру: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

Відповідно до документів наданих позивачем, а саме: розпорядження Первомайської районної державної адміністрації Харківської області від 26 квітня 2007 року № 255 Про надання згоди ТОВ "-КВАДРО-" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель державної власності з метою надання їх в оренду в межах Суданської, Михайлівської, Верхньобишкинської, Одрадівської, Картамиської, Єфремівської, Дмитрівської сільських рад та проведення нормативної грошової оцінки цих земельних ділянок (а. с. 21-22); розпорядження Первомайської районної державної адміністрації Харківської області від 13 жовтня 2010 року № 406; Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ТОВ Квадро для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення (землі запасу та резервного фонду) розташованих за межами населеного пункту на території Михайлівської сільської ради (а. с. 23-24); витягів з Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, виносу їх в натурі на (місцевості) та складання документів, які посвідчують право оренди на земельні ділянки державної власності ТОВ "-КВАДРО-" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області (а. с. 25-27, 34-41); договору оренди землі від 21.02.2014 року (а. с. 28-33) судом встановлено, що відомості внесені до Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_11 :0025 суперечать поданим позивачем документам, отже при внесенні відомостей щодо спірної земельної ділянки до Державного земельного кадастру допущено помилки у площі, контурах та цільовому призначенні земельної ділянки.

Суд зауважує, що укладаючи договір оренди землі від 21.02.2014 року, акт приймання передачі земельної ділянки за договором оренди від 21.02.2014 року (а.с.39) , складаючи розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності (а.с.40) суд зауважує, що Головне управління держземагенства у Харківській області було обізнано про розмір земельної ділянки (29.7491 га), жодних зауважень щодо цього питання матеріали справи не містять.

Із долучених до матеріалів справи документів, судом встановлено, що під час реєстрації договору, також не було виявлено жодних розбіжностей у документації, як підстави для відмови у такій реєстрації відповідно до приписів п.п.70, 73 Порядку № 1051.

Положеннями пункту 139 Порядку № 1051 визначено, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описки, друкарської, граматичної, арифметичної чи іншої помилки) заінтересована особа письмово повідомляє про це за формою згідно з додатком 29 територіальному органові Держземагентства у районі (місті) за місцезнаходженням земельної ділянки. У повідомленні викладається суть виявлених помилок. До повідомлення додаються документи, що містять зазначені у повідомленні технічні помилки, та документи, що підтверджують такі помилки і містять правильну редакцію відповідних відомостей. Пунктом 158 Порядку № 1051 визначено, що помилки, допущені у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії, підлягають виправленню у Державному земельному кадастрі після їх виправлення у відповідних кадастрах та інформаційних системах.

Відповідно до статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно положень статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Разом з тим, дійсно існують випадки, у яких суд не може зобов`язати суб`єкта владних повноважень діяти певним чином і це вбачається з аналізу зазначених вище норм Кодексу.

Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи № 11(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятими Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження в більш вузькому розумінні - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними) (правова позиція Верховного Суду України у постанові від 21.05.2013 у справі №21-87а13).

Дискреційні повноваження завжди мають межі, встановлені законом (правова позиція Верховного Суду у постанові від 20.03.2018 у справі № 461/2579/17).

Отже, суд наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення, і це прямо вбачається з частини 4 статті 245 КАС України.

При цьому аналіз зазначених норм свідчить про те, що такі повноваження суд реалізує у разі встановленого факту порушення прав, свобод чи інтересів позивача і необхідність їх відновлення.

У спірних правовідносинах праву позивача (у разі наявності законодавчо встановлених підстав) кореспондує обов`язок відповідача виправити таку помилку.

За наявності обставин, встановлених судом у справі, відповідно до статті 39 Закону України Про державний земельний кадастр і п.п. 4, 139, 143, 144, 149 Порядку № 1051, суд вважає за необхідне обтяжити відповідача обов`язком вчинити дії щодо усунення виявлених помилок.

Відповідно до ст.ст. 7, 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України. У відповідності до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу в порядку, визначеному ст.139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 139, 242- 246, 295 КАС України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити

Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, викладену в листі № 32-20-14-8286/0/19-18 від 12.11.2018 р., у виправленні помилки шляхом внесення змін щодо площі земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 ,розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області з 15,9502 га на 29,7491 га.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області безоплатно виправити помилку шляхом внесення змін щодо площі земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, а саме:

- змінити зазначену в Державному земельному кадастрі площу земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500: НОМЕР_2 , розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, з 15,9502 га на 29,7491 га.;

- змінити зазначені в Державному земельному кадастрі контури земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, площею 29,7491 га.;

- змінити зазначене в Державному земельному кадастрі цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500 НОМЕР_2 , розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, з 01 на НОМЕР_12 01 01 (а саме для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель).

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

У повному обсязі рішення виготовлено 06.06.2019 року.

Суддя Зоркіна Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.05.2019
Оприлюднено09.06.2019
Номер документу82258172
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/2093/19

Постанова від 08.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 06.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 06.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 15.07.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 15.07.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 27.05.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні