П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 червня 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/3349/19 Головуючий в 1 інстанції: Балан Я. В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Потапчука В.О.
суддів: Димерлія О.О. , Шляхтицького О.І.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 червня 2019 року прийнятого у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження о 13:02 год. (суддя: Балан Я.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області, про визнання протиправною та скасування постанови
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог.
04 червня 2019 року ОСОБА_1 (далі за текстом - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області, про визнання протиправною та скасування постанови Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області №18 від 30 травня 2019 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Визирська сільська виборча комісія Лиманського району Одеської області постановою №18 від 30 травня 2019 року відмовила ОСОБА_1 у реєстрації кандидатом у депутати, з підстав неподання повного пакету документів для реєстрації, оскільки помилково дійшла висновку, що позивач балотується у кандидати у депутати від місцевої організації партії, а не шляхом самовисування. Проте, як зазначає позивач, ним було подано повний пакет документів для реєстрації, а відмова відповідача пов`язана з надмірним формалізмом, оскільки заява про реєстрацію не містила слова Самовисуванець . Визирською сільською виборчою комісією Лиманського району Одеської області, у порушення частини 6 статті 42 Закону України Про місцеві вибори відмовлено ОСОБА_1 у реєстрації, замість виправлень виявлених неточностей у заяві.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06 червня 2019 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погоджуючись з вказаним рішенням Визирська сільська виборча комісія Лиманського району Одеської області звернулася до суду з апеляційною скаргою, у якій зазначено, що рішення винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим скаржник просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити.
Окрім того, скаржник зазначає, що Визирською сільською виборчою комісією Лиманського району Одеської області було дотримано вимоги діючого законодавства при прийнятті оскаржуваної постанови. Відповідач погодився, що ОСОБА_1 , дійсно особисто подано заяву та пакет документів для реєстрації кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі №23. з перших виборів депутатів Визирської сільської ради та Визирського сільського голови, що відбудуться 30 червня 2019 року, однак, згідно вказаної заяви він надав згоду балотуватись кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі №23 не зазначивши назву місцевої організації політичної партії від якої вказану особу було висунуто і не зазначив про прохання зареєструвати його як самовисуванця.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2019 року відкрито апеляційне провадження у справі.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до приписів ст. 311 КАС України справу розглянуто у письмовому провадженні на підставі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Обставини справи.
28 травня 2019 року. ОСОБА_1 особисто пред`явив до Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області заяву про реєстрацію кандидата у депутати (а.с.101), та подав пакет документів передбачених пунктами 6-8 частини 1 статті 39 Закону України Про місцеві вибори № 595-УІП від 14 липня 2015 року, а саме: автобіографію кандидата у депутати (а.с.103), декларацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (а.с.105-111), заяву про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини (а.с.102), ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (а.с.104), фотокартки.
Вищевказаний пакет документів було прийнято Визирською сільською виборчою комісією Лиманського району Одеської області, що підтверджується розпискою наявною у матеріалах справи (а.с. 11).
30 травня 2019 року, на засіданні Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області, було постановлено відмовити ОСОБА_1 у реєстрації кандидатом у депутати до Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №23 (ас 115-117).
Визирською сільською виборчою комісією Лиманського району Одеської області, 30 травня 2019 року (о 17 годин 20 хвилин), прийнято постанову №18 Про відмову в реєстрації кандидатом у депутати до Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №23 ОСОБА_1 (а.с.118-120).
Не погоджуючись з рішенням Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області, про відмову у реєстрації кандидатом у депутати, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Висновок суду першої інстанції.
Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що особисте пред`явлення пакету документів необхідних для реєстрації кандидата у депутати шляхом самовисування, чітко надавали можливість усвідомити відповідачу, що ОСОБА_1 балотується кандидатом у депутати не від місцевої організації партії. А відсутність у заяві позивача слова самовисуванець та не надання можливості усунути неточності, є нескоординованим та формалістичним підходом відповідача.
Колегія суддів вважає такий висновок суду першої інстанції не правильним та таким, що не відповідає вимогам Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України (надалі по тексту - КАС України), Закону України Про місцеві вибори №595-VІІІ від 14 липня 2015 року (далі - Закон №595-VІІІ).
Джерела права й акти їх застосування.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 1 Закону України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року №595-VIII встановлено, що організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Згідно із ч. 1 ст. 20 Закону України від 14 липня 2015 року №595-VIII виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Відповідно до п. 3 ч. 4 ст. 25 Закону України від 14 липня 2015 року №595-VIII сільська, селищна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видає їм посвідчення.
Статтею 10 Закону України від 14 липня 2015 року №595-VIII встановлено, що право висування кандидатів належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується громадянами України відповідно через республіканські в Автономній Республіці Крим, обласні, районні, міські, районні у містах організації політичних партій або шляхом самовисування відповідно до цього Закону.
Згідно із ч. 2 ст. 35 Закону України від 14 липня 2015 року №595-VIII право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.
Умови реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі визначені статтею 39 Закону України від 14 липня 2015 року №595-VIII.
Так, за правилами ч.ч. 1, 2 вказаної норми Закону відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня; 3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; 4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня; 5) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах; 6) автобіографії кандидата в депутати, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону; 7 1) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання; 8) чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів.
До зазначених у цій частині документів додається ксерокопія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кандидата у депутати, висунутого відповідною місцевою організацією партії.
У рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про особу, висунуту кандидатом у депутати (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття) і місце проживання), номер одномандатного виборчого округу, по якому така особа висувається кандидатом, дата його прийняття.
Згідно із ч. 3 ст. 39 Закону України від 14 липня 2015 року №595-VIII відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною другою статті 3 цього Закону, та подання ним документів, передбачених пунктами 6 - 8 частини першої цієї статті, а також особисто підписаних ним заяви про самовисування кандидатом у депутати та заяви про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах.
За правилами ст. 42 Закону України від 14 липня 2015 року №595-VIII кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39 цього Закону.
Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування.
Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих місцевою організацією партії в одномандатних виборчих округах, здійснюється представником місцевої організації партії, уповноваженим на це довіреністю від неї, а кандидата, висунутого шляхом самовисування в одномандатному виборчому окрузі, - ним особисто.
Прийом документів здійснюється головою, заступником голови, секретарем або іншим визначеним комісією членом виборчої комісії.
Особі, яка подала до відповідної територіальної виборчої комісії зазначені у частинах першій, третій статті 39 цього Закону документи, видається довідка із зазначенням дати і часу прийняття документів та переліку прийнятих документів.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 46 Закону України від 14 липня 2015 року №595-VIII територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом.
Оцінка суду.
Приймаючи оскаржувану Постанову про відмову у реєстрації кандидата у депутати ОСОБА_1 відповідачем застосовано п.2 ч.1 ст.46 Закону України Про місцеві вибори , тобто зазначено про відсутність передбачених законом документів для реєстрації особи кандидатом у депутати.
До вказаного висновку відповідач дійшов на підставі того, що: ОСОБА_1 було подано заяву особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати до Визирської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №23 без зазначення суб`єкту виборчого процесу, а саме місцевої організації партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах всупереч положенням п.5 ч. 1 ст. 12, ч.1 ст. 39 Закону України Про місцеві вибори . Також, у вказаній заяві ОСОБА_1 , про згоду балотуватися не можливо визначити від якої місцевої організації партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі, у відповідних місцевих виборах балотується вищевказана особа, що суперечить п.5 ч.1 ст. 39 Закону України Про місцеві вибори . Також ОСОБА_1 , не було подано заяву про самовисування кандидатом у депутати згідно з вимогами ч.3 ст.39 Закону України Про місцеві вибори . Неналежним суб`єктом звернення щодо балотування, кандидатом у депутати ОСОБА_1 . , було надано не повний пакет документів, а саме: не було подано заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня: копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої і організації партії або відповідної організації партії вищого рівня. Таким чином. Визирська сільська виборча комісія не може встановити суб`єкта виборчого процесу - місцеву організацію партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі відповідних місцевих виборах. Одночасно. Визирська сільська виборча комісія зазначає, що ОСОБА_1 , не було подано заяву про самовисування кандидатом у депутати згідно з вимогами ч.3 ст. 39 Закону України Про місцеві вибори . Таким чином, відповідний пакет документів, що був поданий ОСОБА_1 є неповним. Наявність неповного пакету документів для реєстрації кандидатом в депутати є підставою /для відмови у реєстрації... .
Дослідивши матеріали справи колегією суддів встановлено, що під час реєстрації позивачем не подано заяву про самовисування у кандидати в депутати сільської ради.
Водночас, серед поданих позивачем матеріалів міститься заява про надання ним згоди балотуватись кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі №23.
Колегія суддів враховує, що подання вказаної заяви не вимагається під час реєстрації кандидата шляхом самовисування. Натомість, обов`язковість подання такої заяви передбачена для реалізації особою права на реєстрацію у кандидати від відповідної місцевої партійної організації.
Таким чином, позивачем не подано заяву про балотування у кандидати в депутати шляхом самовисування, а надані на реєстрацію документи свідчать про реалізацію позивачем права на висування у кандидати в депутати сільської ради через місцеву організацію партії.
На підставі викладеного, оскільки позивачем подано до виборчої комісії заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати, що передбачено п. 5 ч. 1 ст. 39 Закону України "Про місцеві вибори" для реєстрації кандидатом в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі без додання передбачених вказаною нормою ст. 39 Закону України "Про місцеві вибори" документів, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про те, що у Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 46 Закону України від 14 липня 2015 року №595-VIII були всі підстави для реєстрації позивача кандидатом у депутати сільської ради.
Разом з цим, колегія суддів зазначає, що Законом України "Про місцеві вибори" визначено чітку послідовність дій осіб, які реалізують право на балотування у кандидати в депутати, зокрема, сільських рад, а також конкретний перелік документів та порядок їх оформлення для проведення відповідної реєстрації.
Отже, негативні наслідки через недотримання особою, яка виявила бажання балотуватись у кандидати в депутати, установлених правил цілком узгоджуються із вищенаведеними приписами чинного законодавства і не може свідчити про формальність вирішення спірного питання.
Крім того, судом першої інстанції вірно враховано ту обставину, що 01 червня 2019 року Постановою Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області №23 від 01 червня 2019 року ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у депутати до Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №23, через повторне подання пакету документів для реєстрації та нової заяви з виправленими неточностями, а саме - внесення словосполучення шляхом самовисування (а.с.121, 136-137).
Зазначені обставини свідчать про самостійне усунення позивачем недоліків своїх вимог перед виборчою комісією та реалізацію свого права бути зареєстрованим для участі у виборах до відповідного органу місцевого самоврядування.
Враховуючи викладені обставини у сукупності, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи викладене, оцінивши зібрані докази у сукупності, колегія суддів приходить до переконання, що судом попередньої інстанції при винесенні вказаного рішення порушено норми матеріального права та неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи. Таким чином керуючись п.п.1, 4 ч.1 ст. 317 КАС України колегія суддів вважає за необхідним, скасовуючи рішення суду першої інстанції, та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити повністю.
Розподіл судових витрат згідно вимог ст.139 КАС України не підлягає.
Керуючись ст.ст. 311, 317, 322, 325 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області - задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 червня 2019 року прийнятого у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження (суддя: Балан Я.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області, про визнання протиправною та скасування постанови - скасувати.
Ухвалити у справі постанову, якою у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити в повному обсязі.
Стягнути з Визирської сільської виборчої комісії Лиманського району Одеської області на користь Державного бюджету України (отримувач коштів ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 39394259; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача 31211256026001; кодкласифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у розмірі 1152,60 грн.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню до Верховного Суду, відповідно до вимог ч.3 ст. 272 КАС України, не підлягає.
Повний текст судового рішення складений та підписаний 08 червня 2019 року.
Головуючий суддя Потапчук В.О. Судді Димерлій О.О. Шляхтицький О.І.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2019 |
Оприлюднено | 09.06.2019 |
Номер документу | 82260915 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Потапчук В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні