ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
07 червня 2019 року м. Ужгород№ 260/540/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Плеханова З.Б.
при секретарі: Копосович Е.О.
за участю:
позивача: Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області Варга Юрій Юрійович , представник - Кобзар С. П.
відповідача: Виконавчий комітет Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області , представник - не зявився;
третьої особи: Усть-Чорнянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок Тячівського району , представник - не зявився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області (вул. Незалежності, буд. 27,м. Тячів,Закарпатська область,90500) до Виконавчого комітету Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області (вул. Верховинська, буд. 233,смт. Усть-Чорна,Тячівський район, Закарпатська область,90520), третя особа: Усть-Чорнянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок Тячівського району ( вул. Молодіжна, буд. 3,смт. Усть-Чорна,Тячівський район, Закарпатська область,90520 ) про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Тячівська місцева прокуратура Закарпатської області в особі заступника керівника Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області Варга Юрій Юрійовича звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області, яким просить:
1.Прийняти дану позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.
2.Визнати бездіяльність виконавчого комітету Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області щодо тривалого неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Усть-Чорнянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області, протиправною.
3.Зобов`язати виконавчий комітет Усть-Чорияиської селищної ради Тячівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0.35 га, на якій знаходиться комунальний дошкільний навчальний заклад ясла-садок Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області.
4. Стягнути з відповідача на користь прокуратури Закарпатської області (код - 02909967, банк отримувача - Державна казначейська служба України; код банку - 820172, рахунок отримувача 35216066018475) судові витрати в сумі 3842,0 гривень.
5. Відповідно до положень ст.257 КАС України, просить дану справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.
1. Позиції сторін
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним, в ході вивчення стану додержання земельного законодавства встановлено, що засновником та головним розпорядником дошкільного навчального закладу є Усть-Чорнянська селищна рада, яка здійснює фінансування дошкільного навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей. Проте, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розміщений Усть-Чорнянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок відсутні, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ДНЗ та здійснення виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. Бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку може призвести до нецільового використання цієї земельної ділянки, що є порушенням ст. 80 Закону України Про освіту .
Таким чином, Усть- Чорнянська селищна рада будучи суб`єктом, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення ДНЗ, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства у сфері дошкільної освіти, не виконала покладені на неї законом обов`язки та не вжила всіх необхідних заходів щодо проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно цього закладу. Вказане свідчить про бездіяльність з боку відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яку використовує дошкільний навчальний заклад.
Підставами звернення прокурора до суду стало порушення вимог земельного законодавства, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, ризики нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, що, у свою чергу, є не виконання гарантій держави у сфері освіти.
За цим позовом прокурор набуває статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою Усть-Чорнянським дошкільним навчальним закладом, відсутній. З огляду на що просив задовольнити позовні вимоги.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з мотивів наведених вище та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином. Відзив на даний адміністративний позов з обґрунтуванням своєї позиції суду не надав. Однак . 30 травня 2019 року на адресу суду від представника відповідача надійшла заява про розгляд справи без участі сторони. Позовні вимоги підтримують, проти задоволення позову не заперечують (а.с.74).
Представник третьої особи - Усть-Чорнянського дошкільного навчального заклад ясла-садок Тячівського району в судове засідання також не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином. Однак, 30 травня 2019 року на адресу суду від представника третьої особи надійшла заява про розгляд справи без участі сторони. Позовні вимоги підтримують, проти задоволення позову не заперечують (а.с.73).
Заслухавши представника позивача, встановивши обставини справи на підставі досліджених в судовому засіданні доказів, проаналізувавши норми права, які підлягають або не підлягають застосуванню до даних правовідносин, надавши оцінку кожному аргументу сторін та мотиви суду, з яких суд дійшов до висновків у справі, констатує наступне.
2. Обставини, встановлені судом.
Судом встановлено, що у ході вивчення Тячівською місцевою прокуратурою стану додержання земельного законодавства встановлено, що дошкільний навчальний заклад ясла-садок Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області є комунальною організацією (установою, закладом), видом діяльності якої є дошкільна освіта та який знаходиться за юридичною адресою: 90520, Закарпатська область, Тячівський район, смт.Усть-Чорна, вул. Молодіжна, 3, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань(а.с.18).
Згідно Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи, у структурі Усть-Чорнянської селищної ради створено виконавчий комітет (ідентифікаційний код юридичної особи 26528158). (а.с.19).
Згідно свідоцтва про право власності від 08.06.2012, приміщення дитячого дошкільного закладу, які розташовані в смт . Усть -Чорна по вул. Молодіжній, 3 та в цілому складається з майнового комплексу належить Усть -Чорнянській територіальній громаді на праві комунальної власності(а.с.17).
Відповідно до листа № 11/02-23від 29.01.2019 року Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської наданої на запит прокурора, а також витягами з реєстру правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розміщений ДНЗ ясла-садок відсутні(а.с.21,22,48-49).
Згідно рішення 24 сесії VII скликання Усть-Чорнянської селищної ради №386 від 01.10.2018 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в комунальну власність надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в комунальну власність територіальній громаді селища в особі Усть-Чорнянської селищної ради площею 0.35 га в смт. Усть-Чорна по вул. Молодіжній,3 а для будівництва та обслуговування будівель Усть- Чорнянського дошкільного навчального закладу.(а.с.13).
3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.
Відповідно до статуту Усть-Чорнянського дошкільного навчального закладу ясла-садок Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області, затвердженого рішенням сьомої сесії Усть-Чорнянської селищної ради 7 скликання №101 від 12.09.2016, дошкільний заклад є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка, бланки з власними реквізитами, розрахунковий рахунок в органах державного казначейства.
Згідно п.п. 1.3-1.4 Статуту Усть-Чорнянського дошкільного навчального закладу ясла-садок (надалі Статут) , засновником дошкільного навчального закладу (надалі Засновник) є Усть-Чорнянська селищна рада, яка здійснює фінансування дошкільного навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Відповідно до п. 9.2 Статуту дошкільний заклад користується приміщеннями, обладнанням, відведеною територією, розпоряджається ними в у межах, передбачених чинним законодавством, Положенням про дошкільний навчальний заклад та Статутом.
Відповідно до п. 11.3 Статуту зміст, форма та періодичність контролю, не пов`язаного з навчально-виховним процесом у закладі, встановлюється засновником дошкільного закладу, тобто Усть-Чорнянською селищною радою.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядженнями землями територіальних громад.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97-ВР від 21 травня 1997 року (далі- Закон №280/97).
Приписами статті 2 вказаного Закону визначено , що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно зі статтею 25 Закону №280/97 , сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Положеннями п.30 ч.1 статті 26 вказаного вище Закону , визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються зокрема, питання прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об`єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням та охороною земель.
Відповідно до вимог чинного законодавства України земельна ділянка, на якій розміщено майно ДНЗ повинна бути оформлена на праві постійного користування з обов`язковою державною реєстрацією цього права.
Так, частиною 2 ст. 80 Закону України Про освіту визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Відповідно до п. ґ ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Відповідно до ч. 1,3 ст. З Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до, цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до частин першої, другої статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Проте, з часу державної реєстрації Усть- Чорнянського дошкільного навчального закладу ясла-садок Тячівського району, тобто з 29.11.1996 року Усть-Чорнянська селищна рада Тячівського району Закарпатської області будучи суб`єктом, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення ДНЗ, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства у сфері дошкільної освіти, не виконав покладені на нього законом обов`язки та не вжив необхідних заходів щодо укладення договору із суб`єктами діяльності, які мають ліцензію на проведення землевпорядних робіт щодо виготовлення технічної документації на земельну ділянку щодо передачі її у постійне користування Усть-Чорнянськиому ДНЗ ясла-садок Тячівського району ,проведення державної реєстрації прав на земельну ділянку за цим закладом.
Санітарним Регламентом для дошкільних навчальних закладів, який затверджено наказом Міністерства охорони здоровя України 24.03.2016 № 234 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.04.2016 за № 563/28693 визначено вимоги до облаштування дошкільного закладу.
Зокрема, пунктом 2 розділу І Санітарного регламенту передбачено, що використання території, будівель, приміщень, споруд, обладнання дошкільних навчальних закладів іншими юридичними та фізичними особами з метою, що не пов`язана з навчально-виховним процесом та життєдіяльністю дітей, забороняється.
Відповідно до ст. 38 Закону України Про дошкільну освіту матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частиною 3 ст. 22 Закону України Про освіту визначено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Відповідно до п. 11.3 Статуту зміст, форма та періодичність контролю, не пов`язаного з навчально-виховним процесом у закладі, встановлюється власником дошкільного закладу.
Аналіз правових норм свідчить на користь висновку, що право власності на будівлю виникають з моменту державної реєстрації цих прав. При цьому, державна реєстрація таких прав є обов`язковою.
Відповідно до ч.3 ст. 66 Закону України Про освіту , сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечують діяльність та розвиток закладів освіти, здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.
Згідно ч. 2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти, здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про освіту , цього Закону та положень про них.
Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальним громадам сіл, селищ належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Аналіз правових актів та матеріалів справи, дає підстави вважати, що відповідачем не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Усть-Чорнянським дошкільним навчальним закладом ясла-садок Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області.
Вищевказане свідчить про бездіяльність з боку відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій знаходиться Усть-Чорнянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок Тячівського району і дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов`язання виконавчого комітет Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0.35 га, на якій знаходиться комунальний дошкільний навчальний заклад ясла-садок Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області. Оскільки права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов`язковій державній реєстрації відповідно до Закону № 1952 і відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій знаходиться Усть-Чорнянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок Тячівського району, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ДНЗ, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
За наведених обставин, суд приходить до висновку, що адміністративний позов є таким, що належить до задоволення у повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 242-250 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області (вул. Незалежності, буд. 27,м. Тячів,Закарпатська область,90500) до Виконавчого комітету Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04349805, вул. Верховинська, буд. 233,смт. Усть-Чорна,Тячівський район, Закарпатська область,90520), третя особа: Усть-Чорнянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок Тячівського району ( вул. Молодіжна, буд. 3,смт. Усть-Чорна,Тячівський район, Закарпатська область,90520 ) про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
2.Визнати бездіяльність виконавчого комітету Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області щодо тривалого неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Усть-Чорнянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області, протиправною.
3.Зобов`язати виконавчий комітет Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04349805 вул. Верховинська, буд. 233,смт. Усть-Чорна,Тячівський район, Закарпатська область,90520) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0.35 га, на якій знаходиться комунальний дошкільний навчальний заклад ясла-садок Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області.
4. Стягнути на користь прокуратури Закарпатської області ( код ЄДРПОУ 02909967, банк отримувача - Державна казначейська служба України, код банку -820172 сплачений судовий збір в розмірі 3842,00 (три тисячі вісімсот сорок дві грн.) грн. згідно платіжного доручення № 210 від 26 березня 2019 року за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Усть-Чорнянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області код ЄДРПОУ 04349805 (вул. Верховинська, буд. 233,смт. Усть-Чорна,Тячівський район, Закарпатська область,90520)
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його складення повного судового рішення через Закарпатський окружний адміністративний суд до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяЗ.Б. Плеханова
Повний текст рішення виготовлено та підписано 10 червня 2019 року
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2019 |
Оприлюднено | 11.06.2019 |
Номер документу | 82285315 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні