ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/992/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державного реєстратора прав на нерухоме майно юридичних осіб, фізичних осіб і підприємців Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області Чубенко Людмили Миколаївни, третя особа: Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, про визнання протиправним та скасування рішення.
Позовні вимоги:
- визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 45962839 від 15.03.2019 на земельну ділянку площею 23,1500 га, кадастровий номер НОМЕР_1, державного реєстратора Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області Чубенко Людмили Миколаївни;
- визнання протиправним та скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності запис про право власності за номером 30699479, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1786248753254, на земельну ділянку площею 23,1500 га, кадастровий номер НОМЕР_2 , та запис про відкриття розділу № 1786248753254 на земельну ділянку площею 23,1500 га, кадастровий номер НОМЕР_2 .
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
20 березня 2019 року ОСОБА_1 (надалі також - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора прав на нерухоме майно юридичних осіб, фізичних осіб і підприємців Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської оласті Чубенко Людмили Миколаївни (надалі також - відповідач, державний реєстратор), третя особа: Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області (надалі також - третя особа, ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) про визнання протиправним та скасування рішення та запису.
Ухвалою від 25 березня 2019 року Полтавський окружний адміністративний суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження, вирішивши розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.
Аргументи учасників справи
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 вказав на протиправність прийнятого відповідачем рішення про державну реєстрацію номер 45962839 від 15.03.2019, згідно якого земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_1 передана у комунальну власність Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесений запис 30699479.
Оскільки позивач виготовив усю необхідну документацію для отримання такої земельної ділянки в оренду у той період, коли земельна ділянка знаходилась у державній власності, то оскаржувана реєстраційна дія щодо зміни власника (з державної форми власності на комунальну) порушує його права, оскільки перешкоджає йому зареєструвати своє речове право оренди, набуте у легальний спосіб, а також створює можливість одночасної державної реєстрації декількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку.
Вказано, що спірна земельна ділянка відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку /а.с. 20/ є державною власністю, отже підстав для її реєстрації у комунальну власність у державного реєстратора не було.
17 квітня 2019 року від відповідача надійшов відзив на позов /а.с. 50-52/, за змістом якого державний реєстратор проти задоволення позовних вимог заперечував. Зокрема Чубенко Л.М. вказано, що вчиняючи державну реєстрацію права комунальної власності вона діяла в порядку і спосіб, передбачений законом, а тому оскаржуване рішення та запис є правомірними та скасуванню не підлягають.
Зокрема відповідачем акцентовано увагу суду на тому, що він керувався вимогами п.21 Перехідних положень Земельного кодексу України які передбачають, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Оскільки земельна ділянка належала на праві постійного користування КСП "Авангард", яке припинено, то вона переходить у комунальну власність до Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області.
Так як саме вимоги закону стали підставою для здійснення оскаржуваної державної реєстрації, відповідач вважав свої дії та рішення правомірними.
Наданими до суду поясненнями 15 квітня 2019 року третя особа підтвердила, що на час укладання договорів оренди земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_1 належала до земель державної власності /а.с. 44-45/.
13 травня 2019 року від відповідача до суду надійшла заява /а.с. 60/, в якій вказано, що ОСОБА_1 22 березня 2019 року безперешкодно провів державну реєстрацію права користування (оренди) земельною ділянкою на підставі договору оренди землі від 06.03.2019, на підтвердження чого надані відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно /а.с. 61/. Отже, його право не було порушено.
Позивач до суду не з`явився, хоча про час, дату та місце судового засідання повідомлявся належним чином. Від його представника надійшла заява про розгляд справи без його участі /а.с. 66/.
Відповідач у судове засідання не з`явився, хоча про час, дату та місце судового засідання повідомлявся належним чином. 12 квітня 2019 року від відповідача надійшла заява про розгляд справи без його присутності /а.с. 42/.
Третя особа не забезпечила явку у судове засідання свого уповноваженого представника, хоча про час, дату та місце судового засідання повідомлялась належним чином.
Частиною першою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з частиною дев`ятою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, суд дійшов наступних висновків.
Обставини справи, встановлені судом
З матеріалів справи суд встановив, що 20.12.2011 розпорядженням голови Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області (надалі також - Чутівська РДА) № 559 позивачу надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 38 га за межами населеного пункту на території Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області.
14.12.2012 розпорядженням голови Чутівської РДА Полтавської області № 535 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 31,15 га громадянину ОСОБА_1 на території Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області за межами населених пунктів /а.с. 15/.
Листом від 27.12.2018 року .No 1-02-35/656 Чутівська РДА повідомила Позивача, що у відповідності до ст. 122 Земельного кодексу України розпорядження земельними ділянками площею 31,15 га (23, 15 га + 8,00 га) належить до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області. Вказаним листом надано копію листа Полтавської обласної державної адміністрації від 19.12.2018 року № 18148/1/01-72 /а.с. 17, 18-19/.
Листом від 19.12.2018 року № 18148/1 /О 1-72 Полтавська обласна державна адміністрація повідомлила, що земельні ділянки площами 8,0000 га та 23,15 га (кадастровий номер НОМЕР_2 ) відносяться до земель державної власності сільськогосподарського призначення. Розпорядниками земель державної власності сільськогосподарського призначення є Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5308111852018 від 27.11.2018 року, земельна ділянка площею 23,15 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ) з цільовим призначенням для сінокосіння і випасання худоби є державною власністю /а.с. 20/.
З огляду на вказане вище, 07.02.2019 року ОСОБА_1 до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області подано заяву про надання в строкове платне користування земельних ділянок площею 8,000 га (кадастровий номер НОМЕР_6 ) та площею 23, 1500 га (кадастровий номер НОМЕР_2 ).
На підставі вказаної заяви Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області винесено наказ від 06.03.2019 року № 1623-СГ про укладення договору оренди землі між ГУ Держгеокадастру у Полтавській області та гр. ОСОБА_3 на земельні ділянки площею 31,1500 га у тому числі 8,000 га (кадастровий номер НОМЕР_6 ) та площею 23,1500 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ) /а.с.26/.
06.03.2019 року між ГУ Держгеокадастру у Полтавській області та гр. ОСОБА_3 укладено договір оренди землі на земельні ділянки площею 31,1500 га у тому числі 8,000 га, (кадастровий номер НОМЕР_6 ) та площею 23, 1500 га (кадастровий номер НОМЕР_2 ).
В подальшому земельна ділянка площею 23,1500 га (кадастровий номер НОМЕР_2 ) перереєстрована у комунальну власність,
Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 159617930 від 15.03.2019 підтверджується, що державним реєстратором Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області Чубенко Людмилою Миколаївною прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 45962839 від 15.03.2019 року /а.с.27/.
На підставі вказаного рішення земельну ділянку площею 23, 1500 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ) зареєстровано комунальною власністю Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області (ЄДРПОУ 25156803) у відповідності до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству".
Не погоджуючись з рішення та діями державного реєстратора щодо здійснення державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_2 , позивач звернувся до суду із вказаним позовом.
Надаючи оцінку рішенню державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 45962839 від 15.03.2019 на земельну ділянку площею 23,1500 га, кадастровий номер НОМЕР_2 , суд виходить з наступного.
Норми права, які підлягають застосуванню
Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі статтею 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004, № 1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав.
Статтею 4 Закону України № 1952-IV передбачено, що державній реєстрації прав підлягають право власності; речові права, похідні від права власності, зокрема, право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
Згідно з частиною 3 статті 10 Закону України № 1952-IV державний реєстратор:1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; 2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі; 4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень; 5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав; 6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом; 7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав); 8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав; 9) формує реєстраційні справи у паперовій формі.
Відповідно до статті 18 Закону України № 1952-IV, державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Державні реєстратори зобов`язані надавати до відома заявників інформацію про перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав.
Відповідно до пункту 6 Постанови Кабінету міністрів України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 25.12.2015, № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком.
Висновки щодо правозастосування
Судом встановлено, що відповідачем прийнято оскаржуване рішення та здійснена державна реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку на підставі звернення (заяви) Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області /а.с. 53/.
Правовою підставою для здійснення такої державної реєстрації є норми чинного законодавства, зокрема п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, відповідно до якого, з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Враховуючи ту обставину, що земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_2 належала на праві постійного користування КСП "Авангард", яке припинено, то вона відповідно до вказаної вище норми повинна бути передана у комунальну власність до Черняківської сільської ради Чутівського району Полтавської області.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, про те, що державний реєстратор, прийнявши спірне рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 45962839 від 15.03.2019, та вчинивши запис про право комунальної власності за номером 30699479, діяв відповідно до вимог та на виконання норм чинного законодавства, в межах своїх повноважень.
Цією реєстрацією право позивача як орендаря земельної ділянки не було порушено.
З матеріалів справи та письмових пояснень відповідача судом встановлено, що ОСОБА_1 провів державну реєстрацію права користування спірною земельною ділянкою на підставі договору оренди землі від 06.03.2019 /а.с. 61/. Позивач, ОСОБА_1 , цього факту не спростовував.
З огляду на викладене, враховуючи проведену державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 на підставі договору оренди землі № 61/57-19-ДО від 06.03.2019, орендар ОСОБА_1 , та внесений запис про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 46175410, суд не знаходить підстав для висновку про існування порушень права позивача. А отже відсутні підстави для вжиття заходів судового захисту.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про необхідність відмови у задоволенні даного позову.
Враховуючи вказане, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_8 ) до Державного реєстратора прав на Нерухоме майно юридичних осіб, фізичних осіб і підприємців Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області Чубенко Людмили Миколаївни ( АДРЕСА_2, код ЄДРПОУ НОМЕР_9) , третя особа: Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 39767930) про визнання протиправним та скасування рішення та запису - відмовити в повному обсязі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.
Головуючий суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2019 |
Оприлюднено | 12.06.2019 |
Номер документу | 82312558 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні