Рішення
від 10.06.2019 по справі 460/876/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

10 червня 2019 року м. Рівне №460/876/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури до Головницької сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Первоцвіт" Головницької сільської ради Корецького району Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури (далі - позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головницької сільської ради (далі - відповідач), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Первоцвіт" Головницької сільської ради Корецького району Рівненської області про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не вирішення питання про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей-інвалідів та зобов`язання відповідача розглянути у відповідності до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання про внесення змін до рішення відповідача від 21.12.2018 № 246 "Про затвердження вартості харчування по ДНЗ (ясла-садок) Первоцвіт Головницької сільської ради на 2019 рік" в частині включення до нього положень п.5 ст.35 Закону України "Про дошкільну освіту" щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей-інвалідів. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що в силу вимог чинного законодавства органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей. Позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів. Дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах. Однак, рішенням відповідача від 21.12.2018 № 246 передбачено встановити з 01.01.2019 батьківську плату за харчування дітей у розмірі 40 % від фактичної вартості на день при триразовому харчуванні. Розмір плати за харчування в дитячому садку зменшується на 50 %, для батьків у сім`ях яких троє і більше дітей до 18 років, для батьків, в сім`ях яких хоча б один з них є учасником бойових дій (учасники бойових дій, у зоні проведення АТО), для батьків, які мають дітей-інвалідів, що відвідують дошкільний навчальний заклад та у сім`ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал з урахуванням індексу зростання цін не перевищує рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України. Звільняються від плати за харчування дитини у дошкільному закладі відповідно до Закону України Про дошкільну' освіту діти - сироти та діти позбавлені батьківського піклування, які перебувають під опікою і виховуються в сім`ях. Згідно з інформацією дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Первоцвіт Головницької сільської ради Корецького району Рівненської області від 12.02.2019 №4, у дошкільному навчальному закладі навчаються троє дітей-інвалідів. Таким чином, рішення відповідача від 21.12.2018 № 246 не в повній мірі відповідає вимогам п.5 ст.35 Закону України Про дошкільну освіту та порушує гарантоване державою право на соціальний захист дітей-інвалідів щодо забезпечення безкоштовним харчуванням. З наведених підстав просить позовні вимоги задовольнити.

У встановлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву та третя особа пояснення щодо позову або відзиву до суду не подали.

Заяви, клопотання учасників справи, процесуальні дії у справі:

11.04.2019 позовна заява надійшла до суду.

16.04.2019 ухвалою суду позовна заява залишалася без руху.

25.04.2019 позивач подав до суду заяву про усунення недоліків позовної заяви.

26.04.2019 ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також, вказаною ухвалою до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача залучено Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Первоцвіт" Головницької сільської ради Корецького району Рівненської області.

10.05.2019 до суду від відповідача надійшла заява, в якій останній визнає позов повністю, розгляд справи просить здійснити за відсутності його представника, а також повідомляє про те, що на сесії Головницької сільської ради рішення про внесення змін до рішення від 21.12.2018 № 246 щодо включення положень про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей-інвалідів у дошкільному навчальному закладі не приймалося.

Того ж дня, до суду від третьої особи надійшла заява, за змістом якої остання вказує на наявність підстав для задоволення позову та просить розглянути справу за відсутності її представника.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Обставини справи:

21.12.2018 відповідачем прийняте рішення № 246 Про затвердження вартості харчування по ДНЗ (ясла-садок) Первоцвіт Головницької сільської ради на 2019 рік , згідно з пунктом 1 якого сільська рада вирішила встановити з 01.01.2019 батьківську плату за харчування дітей у розмірі 40 % від фактичної вартості на день при триразовому харчуванні. Крім того, пунктами 3, 4 вказаного рішення передбачено, що розмір плати за харчування в дитячому садку зменшується на 50 % для батьків, у сім`ях яких троє і більше дітей до 18 років, для батьків, в сім`ях яких хоча б один з них є учасником бойових дій (учасники бойових дій, у зоні проведення АТО), для батьків, які мають дітей-інвалідів, що відвідують дошкільний навчальний заклад, та у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал з урахуванням індексу зростання цін не перевищує рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України. Звільняються від сплати за харчування дитини у дошкільному закладі відповідно до Закону України Про дошкільну освіту діти-сироти та діти позбавленні батьківського піклування, які перебувають під опікою і виховуються в сім`ях.

Згідно з Інформацією Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) "Первоцвіт" Головницької сільської ради Корецького району Рівненської області від 12.02.2019 № 4, дошкільний навчальний заклад відвідує 14 дітей, які користуються пільгами при сплаті за харчування, а саме: 9 дітей з багатодітних сімей, 2 дітей учасників АТО та 3 дитини з інвалідністю.

Як зазначає позивач у позовній заяв, рішення відповідач від 21.12.2018 № 246 суперечить вимогам п.5 ст.35 Закону України "Про дошкільну освіту" щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей-інвалідів, у зв`язку з чим він і звернувся до суду

Дослідивши докази, наявні у матеріалах справи, суд враховує наступне.

Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Згідно із ст. 19 Закону України Про охорону дитинства , держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.

За правилами ч.5 ст.35 Закону України Про дошкільну освіту , батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.

Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.

Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.

Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.

Із викладених правових норма вбачається, що на органи місцевого самоврядування покладений обов`язок щодо безкоштовного харчування дітей пільгових категорій, зазначених у ст. 35 вказаного Закону.

Крім того, відповідно до п. 2.6 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 № 667, плата з батьків не справляється за харчування дітей у санаторних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей з малими й затухаючими формами туберкульозу, у спеціальних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, в інших випадках, передбачених законодавством України (діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, які перебувають під опікою і виховуються в сім`ях, діти з інвалідністю, діти працівників органів внутрішніх справ, які загинули під час виконання службових обов`язків, тощо).

Також п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернат них навчальних закладів від 26.08.2002 № 1243 встановлено, що плата не справляється, зокрема, за харчування дітей у санаторних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей з малими і затухаючими формами туберкульозу, спеціальних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку, та дітей з інвалідністю.

Як слідує зі змісту рішення відповідача від 21.12.2018 № 246 "Про затвердження вартості харчування по ДНЗ (ясла-садок) Первоцвіт Головницької сільської ради на 2019 рік", останнім вирішено звільнити від плати за харчування у дошкільному навчальному закладі: дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, які перебувають під опікою і виховуються в сім`ях.

Отже, вказаним рішенням не передбачено звільнення від плати за харчування дітей з інвалідністю.

З врахуванням викладеного суд уважає, що рішення відповідача від 21.12.2018 № 246 не відповідає вимогам п. 5 ст. 35 Закону України Про дошкільну освіту та порушує право на звільнення від плати за харчування дітей з інвалідністю.

Тобто, відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невиконанні вказаних вище приписів закону, і відновленням порушеного права буде зобов`язання відповідача включити до зазначеного рішення положення щодо звільнення від плати за харчування дітей з інвалідністю.

Відповідно до ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Підсумовуючи вищевикладене в його сукупності, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Судові витрати у відповідності до ст.139 КАС України позивачу не відшкодовуються.

Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Головницької сільської ради щодо не вирішення питання про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей з інвалідністю, які відвідують Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Первоцвіт" Головницької сільської ради Корецького району Рівненської області.

Зобов`язати Головницьку сільську раду включити до рішення від 21 грудня 2018 року № 246 "Про затвердження вартості харчування по ДНЗ (ясла-садок) Первоцвіт Головницької сільської ради на 2019 рік" положення щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей з інвалідністю відповідно до частини п`ятої статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту".

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи:

1) позивач - Заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури (34700, Рівненська обл., Корецький р-н, м. Корець, вул. Київська, 13, код ЄДРПОУ 02910077);

2) відповідач - Головницька сільська рада (34742, Рівненська обл., Корецький р-н, с. Головниця, вул. Колгоспна, код ЄДРПОУ 04385994);

3) третя особа - Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Первоцвіт" Головницької сільської ради Корецького району Рівненської області (34742, Рівненська обл., Корецький р-н, с. Головниця, вул. Середня, 6, код ЄДРПОУ 37344117).

Суддя Комшелюк Т.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2019
Оприлюднено12.06.2019
Номер документу82312737
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/876/19

Рішення від 10.06.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Ухвала від 26.04.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Постанова від 17.03.2019

Адмінправопорушення

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні