Рішення
від 11.06.2019 по справі 620/1643/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 червня 2019 року Чернігів Справа № 620/1643/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Соломко І.І.,

за участю секретаря Пархомчука Д.А.,

розглянувши у письмовому порядку з урахуванням правил для розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ в приміщенні суду справу за позовом ОСОБА_1 , третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Чернігівська обласна партійна організація Аграрної партії України про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, в якому просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області від 06.06.2019 № 811 про відмову в реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 11 - ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області повторно розглянути документи, подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України, для реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 11 на перших місцевих виборах, що відбудуться 30.06.2019;

- визнати відмову Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 11 на перших місцевих виборах, що відбудуться 30.06.2019 одноразовим грубим порушенням Конституції України, Закону України "Про місцеві вибори".

В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що Озерянська сільська виборча комісія Варвинського району Чернігівської області оскаржуваною постановою відмовила в реєстрації позивача кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі, мотивуючи відсутністю реєстрації Варвинської районної організації Аграрної партії України. Зазначає, що відповідачем незаконно не враховано рішення про реєстрацію структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи від 28.09.2018 - Варвинської районної організації Аграрної партії України, рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи, що міститься в Єдиному державному реєстрі, відповідь Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області від 30.05.2019 № ПІ-ЮР-9/19/32. Вказує, що жодних підстав для відмови у реєстрації позивача як кандидата у депутати не було, натомість відповідач, відмовляючи в реєстрації, грубо порушив його конституційні права та Закон України "Про місцеві вибори".

Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову, посилаючись на те, що виборча комісія діяла відповідно до чинного законодавства відмовляючи в реєстрації кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 11 ОСОБА_1 від Варвинської районної організації Аграрної партії України. Вказує, що 23.05.2019 до Озерянської сільської виборчої комісії листом Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області від 17.05.2019 № 32-25/1678 надійшли відомості зареєстрованих в межах Варвинського району місцевих організацій політичних партій, в яких Варвинська районна організація Аграрної партії України відсутня.

Учасники справи в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, надіслали заяви про розгляд справи без їх участі.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу, відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, не здійснювалося.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Постановою Центральної виборчої комісії від 20.04.2019 № 846 призначено на неділю, 30.06.2019, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, зокрема, перші вибори депутатів Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області та оголошено з 11.05.2019 початок виборчого процесу.

Постановою Центральної виборчої комісії від 03.05.2019 № 874 на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначено 14 територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області 30.06.2019.

Постановою Варвинської районної виборчої комісії від 16.05.2019 № 5 сформовано склад Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області.

04.06.2019 керівником Варвинської районної організації Аграрної партії України Гайдаєм М.В. до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області подано документи для реєстрації кандидатом в депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 11 на перших місцевих виборах, що відбудуться 30.06.2019 - ОСОБА_1 , про що головою територіальної виборчої комісії ОСОБА_2 складено довідку № 20 про прийняття територіальною виборчою комісією документів.

За наслідками розгляду вказаних документів, Озерянською сільською виборчою комісією Варвинського району Чернігівської області прийнято постанову № 8/11 від 06.06.2019, якою відмовлено ОСОБА_1 в реєстрації кандидатом в депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 11 у зв`язку з відсутністю реєстрації Варвинської районної організації Аграрної партії України у відомостях зареєстрованих станом на 20.05.2019 в межах Варвинського району Чернігівської області місцевих організацій політичних партій із зазначенням її керівників, наданих Управлінням державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області (лист № 32-25/1678 від 17.05.2019).

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Згідно статті 1 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Положеннями частини другої статті 35 Закону встановлено, що право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.

Частиною першою статті 39 Закону передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів: заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня; копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня; заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах; автобіографії кандидата в депутати, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання; чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів. До зазначених у цій частині документів додається ксерокопія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кандидата у депутати, висунутого відповідною місцевою організацією партії.

Відповідно до частини першої статті 42 Закону кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39 цього Закону.

В силу пункту 1 частини першої статті 46 Закону територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата.

Як встановлено судом, підставою для прийняття оскаржуваного рішення слугував лист Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області № 32-25/1678 від 17.05.2019, згідно якого станом на 20.05.2019 відсутня реєстрація Варвинської районної організації Аграрної партії України із зазначенням її керівників.

Приписами частини третьої статті 35 Закону визначено, що місцева організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна місцева (республіканська в Автономній Республіці Крим, обласна, районна, міська, районна у місті) організація партії зареєстрована в установленому законом порядку, з урахуванням обмежень частини другої статті 12 цього Закону.

Згідно частин першої та четвертої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", після перевірки поданих матеріалів. Реєстрація обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом політичної партії, здійснюється з набуттям статусу юридичної особи, якщо наявність такого статусу передбачена статутом партії, або без статусу юридичної особи.

Аналізуючи вказані норми, суд приходить до висновку, що районна організація політичної партії може бути утворена як з набуттям статусу юридичної особи так і без такого статусу.

Як слідує з пунктів 1 та 4 статті 18 Статуту Аграрної партії України місцеві партійні організації є структурними утвореннями Партії, які утворюються в межах району, міста, району у місті з районним поділом відповідно до адміністративно-територіального поділу. Місцева партійна організація реєструється з набуттям статусу юридичної особи у випадку прийняття відповідного рішення виконавчим комітетом регіональної партійної організації.

Державна реєстрація структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи - Варвинської районної організації Аграрної партії України проведена 28.09.2018, що підтверджується рішенням державного реєстратора про державну реєстрацію структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи від 28.09.2018 та рішенням про державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи від 02.04.2019 ( а.с. 11-13).

Таким чином, оскаржувана постанова не ґрунтується на вимогах Закону, оскільки факт реєстрації Варвинської районної організації Аграрної партії України підтверджується вказаними доказами, та свідчить про порушення відповідачем права суб`єкта виборчого процесу бути зареєстрованим в якості кандидата.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправною та скасування постанови відповідача від 06.06.2019 № 8/11 про відмову ОСОБА_1 у реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 11.

Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Отже, з метою відновлення прав та інтересів прав позивача, за захистом яких вона звернулася до суду, суд вважає за необхідне зобов`язати Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області повторно розглянути документи, подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України, для реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 11 на перших місцевих виборах, що відбудуться 30.06.2019.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Щодо позовної вимоги про визнання відмови Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 11 на перших місцевих виборах, що відбудуться 30.06.2019, одноразовим грубим порушенням Конституції України, Закону України "Про місцеві вибори", то суд зазначає таке.

Визнання протиправною відмову Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 11 на перших місцевих виборах, що відбудуться 30.06.2019, одноразовим грубим порушенням Конституції України, Закону України "Про місцеві вибори", є фактично тотожними позовними вимогами.

Отже, суд вважає, що позивачем обрано не належний спосіб захисту, заявляючи позовні вимоги про встановлення факту одноразового грубого порушення Конституції України, Закону України "Про місцеві вибори".

У свою чергу, згідно з частиною першою статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому зазначеним Законом порядку, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України.

Крім того, пунктом 3 статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", пунктом 1 частини першої статті 24 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо здійснення контролю за організацією підготовки і проведення місцевих виборів, а також додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Отже, аналізуючи наведені норми, слід зазначити, що позивач не позбавлений права звернутися із відповідною заявою до Центральної виборчої комісії для вирішення даного питання.

У зв`язку з чим, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні вказаної позовної вимоги.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.

Відповідно до частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема, у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

При зверненні до суду з даним позовом судовий збір позивачем сплачено не було.

За визначенням статті 1 Закону України Про судовий збір судовий збір - це збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду. Судовий збір включається до складу судових витрат. Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір , судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Підпунктом 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою ставка судового збору складає 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 6 Закону України Про судовий збір , у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Позовна заява містить три позовні вимоги немайнового характеру, а відтак сума, яку повинен був сплатити позивач при зверненні до суду із цим позовом, складає 2305,20 грн. (768,40 грн. х 3).

Тому суд дійшов висновку, що стягненню з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду підлягає судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 2305,20 грн., а з відповідача на користь позивача- в розмірі 1536,80 грн.

Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 143, 241-246, 262, 268-271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області від 06.06.2019 № 8/11 про відмову ОСОБА_1 у реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 11.

Зобов`язати Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області повторно розглянути документи, подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України, для реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 11 на перших місцевих виборах, що відбудуться 30.06.2019.

В решті позову відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду (рахунок 34319206084033, отримувач - УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код ЄДРПОУ - 38054398, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО - 899998) судовий збір в сумі 2305,20 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 1536,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом двох днів з дня його проголошення.

Повне судове рішення складено 11 червня 2019 року.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 )

Відповідач: Озерянська сільська виборча комісія Варвинського району Чернігівської області (вул. Українська, 69, с. Озеряни, Варвинський район, Чернігівська область, 17612, ідентифікаційний код юридичної особи 34030567).

Треті особи: Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області (проспект Миру, 43, м. Чернігів, 14000, ідентифікаційний код юридичної особи 34924518); Чернігівська обласна партійна організація Аграрної партії України (проспект Миру, 49-А, м. Чернігів, 14000, ідентифікаційний код юридичної особи 35030222).

Суддя І.І. Соломко

Дата ухвалення рішення11.06.2019
Оприлюднено12.06.2019
Номер документу82313311
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —620/1643/19

Рішення від 11.06.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні