Рішення
від 05.06.2019 по справі 905/115/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

05.06.2019 Справа № 905/115/19

Господарський суд Донецької області у складі судді Курило Г.Є.

при секретарі судового засідання Доннік А.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду матеріали справи

за позовом: Заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі позивача, Красноторської селищної ради, м.Краматорськ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський шифер» , м.Краматорськ

про зобов`язання привести земельну ділянку із кадастровим номером 1412946500:00:005:0001, загальною площею 2га у первісний стан, шляхом проведення рекультивації та зобов`язання повернути її за актом приймання-передачі територіальній громаді м.Краматорська

Представники сторін:

прокурор: Владимирець А.О.- посвідчення;

від позивача: не з`явився;

від відповідача: Свиридова М.М. - адвокат за дорученням.

В судовому засіданні оголошувалась перерва з 21.05.2019 по 05.06.2019

СУТЬ СПОРУ: Заступник керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі позивача, Красноторської селищної ради, м.Краматорськ звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю Краматорський шифер , м.Краматорськ про зобов`язання привести земельну ділянку із кадастровим номером 1412946500:00:005:0001, загальною площею 2га у первісний стан, шляхом проведення рекультивації та зобов`язання повернути її за актом приймання-передачі територіальній громаді м.Краматорська.

В обґрунтування позову відзначив, що строк укладеного між Красноторською селищною радою, м.Краматорськ та ТОВ «Краматорський шифер» , м.Краматорськ договору оренди земельної ділянки від 17.08.2012 припинив свою дію, у зв`язку з чим відповідач зобов`язаний повернути за актом приймання-передачі територіальній громаді м.Краматорська та привести земельну ділянку із кадастровим номером 1412946500:00:005:0001, загальною площею 2га у первісний стан, шляхом проведення рекультивації.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 21.01.2019 позовну заяву заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі позивача, Красноторської селищної ради, м.Краматорськ до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю Краматорський шифер , м.Краматорськ про зобов`язання привести земельну ділянку із кадастровим номером 1412946500:00:005:0001, загальною площею 2га у первісний стан, шляхом проведення рекультивації та зобов`язання її повернути за актом приймання-передачі територіальній громаді м.Краматорська залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.

В строк встановлений ухвалою суду від 21.01.2019, прокурор усунув визначенні недоліки.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 06.02.2019 постановлено прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі №905/115/19; справу №905/115/19 вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження з викликом сторін.

27.02.2019 та 12.03.2019 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позов, в якому останній просить суд у задоволені позовних вимог відмовити у зв`язку з тим що вважає відсутній предмет спору у даній справі, оскільки відповідач направляв Красноторській селищній раді листи про намір продовжити дію договору, виконував рекультивацію земельної ділянки. Крім того зазначив, що заступник прокурора Краматорської місцевої прокуратури не вповноважений подавати позов в інтересах держави в особі Красноторської селищної ради.

27.02.2019 та 12.03.2019 від відповідача надійшло клопотання про визнання справи малозначною.

Ухвалою суду від 14.03.2019 у задоволенні клопотання ТОВ «Краматорський шифер» , м.Краматорськ про визнання справи малозначною відмовлено.

На адресу суду 04.03.2019 від представника позивача надійшли пояснення, в яких проти вимог заявлених Краматорською місцевою прокуратурою не заперечує; просить провести розгляд справи за його відсутністю, суд задовольняє клопотання позивача.

Ухвалою суду від 04.04.2019 продовжено строк підготовчого провадження у справі 905/115/19 на 30 (тридцять) днів та відкладено підготовче засідання на 16.04.2019.

05.04.2019 від Краматорської місцевої прокуратури Донецької області надійшла відповідь на відзив, в якій підтримує позовні вимоги та заперечує щодо тверджень відповідача стосовно відсутності предмету позову, зазначив, що у зв`язку з тим, що після закінчення дії договору ТОВ «Краматорський шифер» письмово не повідомило Красноторську селищну раду про намір продовжити дію договору, він не вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

15.04.2019 через канцелярію суду надійшли письмові пояснення представника відповідача та додана до них копія заперечень на відповідь на відзив, через канцелярію суду 16.04.2019 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив. В поясненнях та запереченнях відповіді на відзив, відповідач наполягає, що прокурор подав позов без достатнього обґрунтування підстав, при цьому прокурор не має законних повноважень на подання позовів і представництво в суді інтересів територіальних громад в особі відповідних місцевих рад. Зазначив, що положення статті 33 Закону України Про оренду землі дозволяють продовжувати орендні правовідносини як до спливу строку договору оренди так і після закінчення строку дії договору оренди землі за відсутності заперечення іншої сторони протягом визначеного терміну. Відповідач неодноразово здійснював активні дії щодо оформлення документів для користування земельною ділянкою, зокрема писало та надавало заяви щодо продовження дії договору оренди земельної ділянки. Крім того, відповідач вчасно не отримав позовну заяву, фактично позов був отриманий тільки 10.04.2019.

16.04.2019 через канцелярію суду від заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області надійшли пояснення стосовно необхідності надання інформації з додатками, зокрема, надано рішення Красноторської селищної ради від 29.03.2019 №33/VII-17 Про відмову в поновленні договору оренди землі юридичній особі , яким ТОВ «Краматорський шифер» відмовлено в поновлені договору оренди землі від 17.08.2012 б/н на земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1 , загальною площею 2га.

Представник відповідача 06.05.2019 надав до канцелярії суду клопотання про залишення позовної заяви без розгляду. Клопотання обґрунтоване відсутністю повноважень у прокурора для звернення до суду з позовною заявою в інтересах Красноторської селищної ради, а також відсутністю підстав, які б позбавляли Красноторську селищну раду можливості самостійно звернутися до суду з позовом. Прокурор просив суд відмовити відповідачу у задоволенні клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.

Ухвалою суду від 06.05.2019 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення позовної заяви без розгляду; закрито підготовче провадження у справі № 905/115/19, призначено розгляд справи по суті на 21.05.2019. В судовому засіданні оголошувалась перерва з 21.05.2019 по 05.06.2019.

В судових засіданнях прокурор наполягав на задоволенні позовних вимог, представник відповідача проти задоволення позову заперечував, позивач в судові засідання не з`явився, про місце, час та дату судових засідань був повідомлений належним чином.

Розглянувши матеріали справи, господарський суд встановив.

17.08.2012 між Красноторською селищною радою (орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Краматорський шифер (орендар, відповідач) укладено договір оренди землі, відповідально до п.1 якого орендодавець на підставі рішення Красноторської селищної ради від 17.08.2012 № 21/VI-10 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка знаходиться на землях Красноторської селищної ради, смт.Малотаранівка, в районі вул.Карамишева, категорія земель за функцією використання - землі промисловості.

Відповідно до п.2 договору, в оренду передається земельна ділянка за кадастровим номером 1412946500:00:005:0001, загальною площею 2,00000 га.

Орендна плата за землю сплачується орендарями виключно в грошовій формі в розмірі 10 відсотків від нормативної грошової оцінки землі несільськогосподарського призначення, що становить 15459,84 грн. на рік, орендна плата вноситься один раз на рік до 28 серпня звітного року (п. 7 договору).

Земельна ділянка передається в оренду для обслуговування відвалу, складування азбоцементних відходів (п.13 договору).

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється за актом їх приймання-передачі не пізніше ніж у тижневий строк після державної реєстрації договору (п.18 договору).

Договір укладено на 3 (три) роки (починаючи з дати 31.12.2012 - припинення попереднього договору). Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендарі повинні не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити або не продовжувати його дію (п.6 договору).

Згідно з п.31 договору, дія договору припиняється, зокрема, у разі закінчення строку, на який його було укладено.

Як вбачається з матеріалів справи, в 2017 році Красноторська селищна рада (Орендодавець) неодноразово зверталася до ТОВ Краматорський шифер (Орендаря) з вимогою повернути за актом прийому - передачі орендовану земельну ділянку Красноторській селищній раді (Орендодавцю), у стані не гіршому порівняно з тим, у якому вона була одержана. Полігон не був приведений в стан відповідний до умов договору, про що свідчать наявні залишки виробництва шиферу та азбестоцементних відходів, використання полігону велося всупереч екологічним вимогам із порушенням вимог збереження стану об`єкта оренди.

Листом від 22.12.2017 № 294 ТОВ Краматорський шифер повідомив Красноторську селищну раду, що договір оренди від 17.08.2012 не діючий, з початку 2014р. не користується полігоном для захоронення азбестоцементних відходів, а також жодним чином його не використовує, взаєморозрахунки з липня 2014 року відсутні. В листі ТОВ Краматорський шифер , що надійшов до позивача 22.11.2017 вх.417/02-28 зазначено, що ТОВ Краматорський шифер з кінця 2013 року по лютий 2017 року фактично не працювало, відповідачу не відомо хто за період з серпня 2014 року по лютий 2017 року вів діяльність на полігоні азбестоцементних відходів і в якому він зараз стані.

Також з матеріалів справи вбачається, що протягом 2017-2018 років ТОВ Краматорський шифер неодноразово звертався листами до Красноторської селищної ради з заявами про поновлення договору оренди землі від 17.08.2012 для розміщення полігону азбестоцементних відходів, питання було розглянуте постійно діючою комісією з питання житлово-комунального господарства, транспорту, зв`язку, екології, охорони навколишнього середовища, агропромислового комплексу і регулювання земельних відносин та на розгляд селищної ради був підготовлений проект рішення Про поновлення договору оренди землі юридичній особі ТОВ Краматорський шифер , Проект рішення був двічі розглянутий на пленарних засіданнях Красноторської селищної ради, що відбулись 21.12.2018 та 24.01.2019, але були перенесені. Рішенням Красноторської селищної ради від 29.03.2019 №33/VII-17 Про відмову в поновленні договору оренди землі юридичній особі , яким ТОВ «Краматорський шифер» відмовлено в поновлені договору оренди землі від 17.08.2012 б/н на земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1 , загальною площею 2га; зобов`язано юридичну особу ТОВ «Краматорський шифер» повернути земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 1412946500:00:005:0001) власнику за актом приймання-передачі земельної ділянки в місячний термін після прийняття даного рішення в стані не гіршому порівняно з тим, в якому він одержав її в оренду.

Оскільки, як стверджує прокурор строк дії договору оренди землі від 17.08.2012 скінчився, а відповідач не повернув позивачу за актом приймання-передачі орендовану земельну ділянку, прокурор звернувся до суду з відповідним позовом.

При розгляді заявлених в цій справі позовних вимог, суд виходить з наступного.

Правовідносини щодо оренди земельних ділянок, які виникли між позивачем та відповідачем, регулюються насамперед Законом України "Про оренду землі", Земельним кодексом України та Цивільним кодексом України.

Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За приписами ст.ст.2, 3 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

За змістом ч.1 ст.116 вказаного кодексу України (в редакції, яка діяла на момент укладання спірного правочину) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно з ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Статтею 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частиною 2 ст. 792 Цивільного кодексу України також встановлено, що відносини по найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно із статтями 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно зі ст.31 Закону України Про оренду землі договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено.

Відповідно до п.6 договору оренди землі б/н від 17.08.2012 договір укладено на 3 (три) роки (починаючи з дати 31.12.2012 - припинення попереднього договору). Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендарі повинні не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити або не продовжувати його дію (п.6 договору).

Згідно з п.31 договору, дія договору припиняється, зокрема, у разі закінчення строку, на який його було укладено.

За змістом положень ч.1 ст.764, ст.777 Цивільного кодексу України якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений. Наймач, який належно виконує свої обов`язки за договором найму, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк.

Аналогічні підстави поновлення договорів оренди землі передбачено ст.33 Закону України Про оренду землі , яка конкретизує порядок такої пролонгації.

Відповідно до приписів статті 33 Закону України "Про оренду землі", по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі) (ч.1). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі (ч.2). До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди (ч.3). При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється (ч.4). Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (ч.5). У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності) (ч.6). Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу (ч.7). Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку (ч.8). Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді (ч.11).

Таким чином стаття 33 цього Закону фактично об`єднує два випадки пролонгації договору оренди.

При цьому у першому випадку, за яким орендар, який має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк, і який має намір скористатися таким переважним правом, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. І у цьому випадку поновлення договору оренди землі здійснюється на підставі додаткової угоди, проект якої орендар додає до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі. При цьому при поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін, що вбачається із приписів частин 1-4 вказаної статті.

У другому ж випадку не встановлюється обов`язку для орендаря, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі, а визначається, що у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Правову позицію щодо розрізнення цих підстав було сформульовано Верховним Судом України, зокрема у постанові від 25.02.2015 у справі № 6-219цс14 і Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 10.04.2018 у справі № 594/376/17-ц.

Отже, підстави для поновлення договору оренди земельної ділянки, передбачені у частинах 1-5 і частині 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", не пов`язані одна з іншою.

Строк дії договору оренди землі встановлено до 31.12.2015.

Як встановлено судом, та не заперечується сторонами та прокурором, що орендар (відповідач) не повідомив орендодавця (позивача), що має намір скористатися переважним правом перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, а отже договір земельної ділянки від 17.08.2012 не вважається продовжений на підставі частин 1-5 статті 33 Закону України "Про оренду землі".

Щодо підстави для поновлення договору оренди земельної ділянки, що передбачені частиною 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі" суд зазначає наступне.

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року №405/2014 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України запроваджено антитерористичну операцію на території України.

Законом України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції визначений період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності зазначеним Указом Президента України (14 квітня 2014 року) та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Згідно зі ст. 7 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції скасовано на період проведення антитерористичної операції орендну плату за користування державним та комунальним майном суб`єктам господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції.

Зазначена норма права є нормою прямої дії і не потребує додаткового надання сертифіката про засвідчення форс-мажорних операцій.

Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції є спеціальним, дія якого поширюється лише на певне коло суб`єктів, визначаються тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють або здійснювали господарську діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

У відповідності до ч. 5 ст. 11 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції на Кабінет Міністрів України покладено обов`язок у 10-денний строк з дня опублікування вказаного Закону затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, у період з 14 квітня 2014 року до її закінчення.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1053-р від 30.10.2014 був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, до якого включено смт. Малотаранівка, де розташований об`єкт оренди.

05.11.2014 Кабінетом Міністрів України прийнято нове розпорядження № 1079-р, яким зупинено дію розпорядження КМУ від 30.10.2014 № 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція .

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015 у справі №826/18327/14 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тар Альянс" до Кабінету Міністрів України визнано нечинним розпорядження Кабінету Міністрів України № 1079-р від 05.11.2014 Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 №1053-р . Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2015 постанова Окружного адміністративного суду м.Києва від 26.01.2015 у зазначеній адміністративній справі залишена без змін.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України К/800/19383/15 від 28.07.2015 постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2015 скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Таким чином, дія розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 №1053р була зупинена на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України №1079-р від 05.11.2014.

Одночасно, відповідно до ст. 1 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" антитерористична операція включає комплекс скоординованих спеціальних заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення терористичної діяльності, звільнення заручників, забезпечення безпеки населення, знешкодження терористів, мінімізацію наслідків терористичної діяльності. Райони проведення антитерористичної операції визначаються у тому числі керівництвом антитерористичної операції.

Керівником Антитерористичного центру при СБУ виданий Наказ від 07.10.2014 №33/6/а "Про визначення районів проведення антитерористичної операції та термінів її проведення", відповідно до якого районами проведення АТО визначені Донецька та Луганська області з терміном дії з 07.04.2014.

Таким чином, проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей з 07.04.2014 визначено компетентним органом у сфері боротьби з тероризмом.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про судоустрій і статус суддів суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією та Законами України. Закріплене в ст.7 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції право на скасування орендної плати за користування державним та комунальним майном суб`єктам господарювання, які проводили та/або проводять свою господарську діяльність на території, де проводилась або проводиться антитерористична операція не може бути ілюзорним та носити декларативний характер.

У відповідності до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1275-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України" на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" затверджено новий перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком, до якого включено смт. Малотаранівка м. Краматорськ, де розташований об`єкт оренди. Визнано такими, що втратили чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція"; розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 р. № 1079 "Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053".

Законом України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування від 17.05.2016 внесено зміни до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , зокрема, до ст.ст. 4,6,7, який набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Закон України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції набрав чинності з 08.06.2016.

Статтею 7 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції в редакції Закону про внесення змін від 17.05.2016 передбачено скасувати суб`єктам господарювання орендну плату за користування державним та комунальним майном, розташованим в населених пунктах, згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону.

Згідно з ч. 4 ст. 4 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" в редакції Закону від 17.05.2016 перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1085-р від 07.11.2014 затверджені перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.

Судом встановлено, що смт Малотаранівка м. Крамоторськ не входить до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України №1085-р від 07.11.2014.

Таким чином, відповідно до первісної редакції Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", відповідач був звільнений від сплати орендної плати за користування об`єктом нерухомості, та з моменту набрання чинності Законом України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування , тобто, з 08.06.2016 обов`язок зі сплати орендної плати для відповідача був поновлений.

Згідно листів Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський шифер» датованих 2017 роком (лист від 22.12.2017 №294, лист, отриманий позивачем 22.11.2017), відповідач з початку 2014 року по теперішній час не користувався орендованою земельною ділянкою та з липня 2014 року не здійснював розрахунків з орендної плати. Доказів протилежного сторонами суду не надано.

Таким чином, суд дійшов висновку, що після закінчення (31.12.2015) строку дії договору оренди відповідач не користувався земельною ділянкою, не сплачував орендні платежі своєчасно, отже передбачені частиною 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі" підстави для поновлення договору оренди землі від 17.08.2012 відсутні.

При цьому, сплата орендних платежів за попередній період відповідачем надалі, не спростовує факту неналежного виконання своїх зобов`язань за договором оренди землі від 17.08.2012.

На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що договір оренди землі б/н від 17.08.2012 припинив свою дію в обумовлений сторонами строк, а саме 31.12.2015 та пролонгованим у відповідності до вимог чинного законодавства не був.

Згідно зі ст.34 Закону України Про оренду землі у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

За приписами п.27 договору оренди б/н від 17.08.2012 орендар зобов`язаний після закінчення строку, на який було укладено договір якщо строк договору не поновлено, орендар повертає за актом прийому-передачі орендодавцю земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим у якому він одержав у строкове платне користування.

В порушення умов договору відповідач свої зобов`язання щодо повернення за актом приймання-передачі земельної ділянки в стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду, не виконав.

Пунктом 24 договору оренди передбачено, що Красноторська селищна рада має право вимагати від орендаря, зокрема, дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, дотримання державних стандартів, норм та правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів.

Так, заступником голови Красноторської селищної ради, фахівцем - землевпорядником, інспектором з благоустрою та депутатом селищної ради 13.11.2017 проведено обстеження земельної ділянки, наданої в оренду ТОВ Краматорський шифер , згідно з договором оренди земельної ділянки від 17.08.2012, кадастровий номер: 1412946500:00:005:0001, площа земельної ділянки 2,0000 га, за результатами якого складено акт обстеження земельної ділянки. Відповідно до вказаного акту, в ході обстеження земельної ділянки встановлено наявність залишків промислових відходів шиферного виробництва (уламки шиферу та кілька великих куп затверділих рідких азбестових залишків), які були залишені на полігоні підприємством ТОВ Краматорський шифер за період дії договору, охоронний шлагбаум демонтовано, роботи з рекультивації земель полігону не проводились. При цьому, доказів протилежного відповідачем не надано.

У відповідності з п. "є" ч.1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад в галузі земельних відносин на території міст належить здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Згідно ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, які розглядаються виключно на пленарному засіданні ради.

В силу ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою і відшкодування завданих збитків.

За приписами ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно ст. 189 Земельного кодексу України самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

Статтею 785 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Відповідно до ст. 166 Земельного кодексу України рекультивація порушених земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель. Землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та у гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, підлягають рекультивації. Для рекультивації порушених земель, відновлення деградованих земельних угідь використовується ґрунт, знятий при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, шляхом його нанесення на малопродуктивні ділянки або на ділянки без ґрунтового покриву.

Згідно з п. з ст. 17 Закону України Про відходи , суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах.

Відповідно до ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Станом на день подання позову ТОВ Краматорський шифер земельну ділянку з кадастровим номером 1412946500:00:005:0001, площею 2 га в порушення вимог Договору та законодавства не повернута державі та не приведена у первісний стан, шляхом проведення рекультивації, в той час як термін дії договору закінчися 31.12.2015.

На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі позивача, Красноторської селищної ради, м.Краматорськ до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський шифер» , м.Краматорськ про зобов`язання привести земельну ділянку із кадастровим номером 1412946500:00:005:0001, загальною площею 2га у первісний стан, шляхом проведення рекультивації та зобов`язання повернути її за актом приймання-передачі територіальній громаді м.Краматорська є доведеними та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Заперечення відповідача стосовно відсутності підстав та предмету спору помилковими, оскільки судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що строк дії договору оренди від 17.08.2012 закінчився 31.12.2015, а відповідач до теперішнього часу не повернув орендовану земельну ділянку позивачу, при цьому доказів згоди позивача на укладання нового договору оренди спірної земельної ділянки суду не надано.

Звернення відповідача до Красноторської селищної ради щодо продовження дії договору оренди земельної ділянки в 2017 - 2018 році не є підставою для встановлення факту продовження дії договору оренди згідно приписів ст. 33 Закону України Про оренду землі .

Щодо підстав представництва прокуратурою інтересів Красноторської селищної ради, м.Краматорськ.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частиною 1 статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Так, частиною 3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Частина 4 вказаної статті передбачає, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

З урахуванням ст.ст. 1, 2, 6, 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , орган місцевого самоврядування представляє відповідну територіальну громаду і здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Однак, первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Звернення прокуратури з вказаним позовом обумовлені неналежним здійсненням позивачем своїх повноважень щодо судового захисту порушених інтересів держави. Незважаючи на виявлене порушення позивачем, останній за судовим захистом інтересів держави безпідставно не звертався.

Вказані обставини обумовлюють необхідність застосування прокурором наданих Конституцією України та Законом України Про прокуратуру повноважень щодо представництва інтересів держави в суді та є підставою для звернення до суду із позовною заявою на захист інтересів держави.

Відтак, з огляду на наведене вбачається, що звернення заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі позивача, Красноторської селищної ради, м.Краматорськ до господарського суду з даним позовом, направлено на захист охоронюваних законом інтересів держави.

Всі інші доводи та заперечення учасників процесу не примаються судом до уваги оскільки не спростовують вищевикладених висновків суду.

Згідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 79, 86, 129, 232-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі позивача, Красноторської селищної ради, м.Краматорськ до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський шифер» , м.Краматорськ про зобов`язання привести земельну ділянку із кадастровим номером 1412946500:00:005:0001, загальною площею 2га у первісний стан, шляхом проведення рекультивації та зобов`язання повернути її за актом приймання-передачі територіальній громаді м.Краматорська задовольнити.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Краматорський шифер» , м.Краматорськ (84302, Донецька обл., м. Краматорськ, вул.Привокзальна, 2а, код ЄДРПОУ 32879254) привести земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1 , загальною площею 2га, що розташована за межами населеного пункту Красноторської селищної ради, смт.Малотаранівка, в районі вул.Карамишева у первісний стан, шляхом проведення рекультивації.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Краматорський шифер» , м.Краматорськ (84302, Донецька обл., м. Краматорськ, вул.Привокзальна, 2а, код ЄДРПОУ 32879254) повернути земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1 , загальною площею 2га, вартістю 293308,05грн., що розташована за межами населеного пункту Красноторської селищної ради, смт.Малотаранівка, в районі вул.Карамишева за актом приймання-передачі територіальній громаді м.Краматорська в особі Красноторської селищної ради, м.Краматорськ (84395, м. Краматорськ, вул. Бєлгородська, буд. 97, код ЄДРПОУ 04342737).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський шифер» , м.Краматорськ (84302, Донецька обл., м. Краматорськ, вул.Привокзальна, 2а, код ЄДРПОУ 32879254) на користь Прокуратури Донецької області (87500, Донецька область, м. Маріуполь, вул.Університетська, 6, код ЄДРПОУ 25707002) судовий збір в сумі 6161,62грн.

Видати накази після набрання рішення законної сили.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п. 8, 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

У судовому засіданні 05.06.2019 проголошено та підписано вступну та резолютивну частину рішення. Повний текст рішення складено та підписано 11.06.2019.

Суддя Г.Є. Курило

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення05.06.2019
Оприлюднено12.06.2019
Номер документу82335653
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/115/19

Ухвала від 08.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 08.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 08.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Рішення від 05.06.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Рішення від 05.06.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 21.05.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 06.05.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 16.04.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 04.04.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 14.03.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні