Справа № 1540/3856/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 червня 2019 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Балан Я.В., розглянувши у порядку письмового провадження, за наявними матеріалами, адміністративну справу за позовною заявою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області, про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою звернулась фізична особа-підприємць ОСОБА_1 до Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області, про:
визнання протиправним та скасування рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області №16/Р-ІІ-VІІ від 12.11.2015 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів Августівської сільської ради .
Адміністративний позов мотивовано наступним.
Августівська сільська рада не здійснила оприлюднення у встановлений законом строк проекту регуляторного акту, а також самого рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області №16-Р-ІІ-VІІ від 12.11.2015 року в друкованих засобам масової інформації відповідної ради, а в разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, незважаючи на те, що в тексту самого рішення вказано на обов`язковість його оприлюднення.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року, вищевказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито загальне позовне провадження по справі.
Августівською сільською радою Біляївського району Одеської області, на виконання ухвали суду опубліковано оголошення про оскарження ФОП ОСОБА_1 , рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області №16/Р-ІІ-VІІ від 12.11.2015 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів Августівської сільської ради (а.с.174).
Оголошення доступне також на офіційній сторінці Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області у мережі Інтернет за посиланням https://www.asr.ho.ua/news/dovid.html .
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2018 року, позовну заяву фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області, про визнання протиправним та скасування рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області №16/Р-ІІ-VІІ від 12.11.2015 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів Августівської сільської ради - залишено без розгляду, у зв`язку з пропуском позивачем строку звернення до адміністративного суду.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2019 року, ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2018 року - скасовано, та направлено справу за позовною заявою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області, про визнання протиправним та скасування рішення - до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Враховуючи висновки постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2019 року у адміністративній справі №1540/3856/18, позивачем не було пропущено строк для звернення до адміністративного суду.
Згідно протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 19 березня 2019 року, адміністративну справу №1540/3859/18 передано на розгляд судді Одеського окружного адміністративного суду Балан Я.В.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 22 березня 2019 року, адміністративну справу №1540/3856/18 прийнято до провадження. Постановлено розпочати підготовче провадження по справі спочатку.
20 травня 2019 року закрито підготовче засідання по справі та призначено справу до судового розгляду суті.
У судове засідання призначене на 29 травня 2019 року, представник відповідача - не з`явився. Про дату, час та місце розгляду справи належним чином та своєчасно повідомлений.
Суд зазначає, що причини неявки представника відповідача у судове засідання 29 травня 2019 року, суду не відомі, жодних заяв чи клопотань про відкладення судового засідання чи про розгляд справи за його відсутності до суду не надходило.
29 травня 2019 року, від представника позивача, надійшло клопотання про розгляд адміністративної справи №1540/3856/18 у порядку письмового провадження.
Враховуючи положення ч.3 ст.205 КАС України, та клопотання представника позивача, розгляд справи здійснено судом без участі сторін у порядку письмового провадження.
Пунктом 10 частини 1 статті 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів.
У встановлений судом строк, відповідачем надавався відзив (вх.№29163/18 від 02.10.2018р.) на позовну заяву (а.с.44-53), проте відзив від 18 квітня 2019 року (вх.№14097/19 від 18.04.2019р.), надано відповідачем з порушенням встановленого судом строку (а.с.137-142).
Відзив обґрунтований наступним .
Августівська сільська рада, керуючись п. 1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , відповідно до ст. 13, ст. 15, ст. 18 закону України Про оцінку земель , закону України Про Державний земельний кадастр , п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України, з метою створення умов та здійснення економічного регулювання земельних відносин при визначенні розміру земельного податку, державного мита, при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель населених пунктів та підходом до завершення термінів чинності нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, (підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15 Закону № 1378)) прийняла рішення №551\Р-ХХХХІХ-VI від 25 травня 2015 року Про проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів сіл Котовка та Черевичне Августівської сільської ради. Одеської області. Біляївського району та рішення №559\Р-ХХХХХ-VI від 13 липня 2015 року Про проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів села Августівка, села Протопопівка, селища Набережне Августівської сільської ради, Одеської області, Біляївського району , замовила ТОВ ДП ІНАГРО розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Августівської сільської ради, дана документація виготовлена, погоджена та отримала висновок державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, після чого була затверджена рішенням Августівської сільської ради №16/P-II-VІІ від 12 листопада 2015 року.
Рішення Августівської сільської ради №16/P-II-VІІ від 12 листопада 2015 року, оприлюднене у Біляївській районній газеті Південна Зоря №11 від 12 лютого 2016 року. на 3 сторінці.
У своїй відповіді на відзив ФОП ОСОБА_2 А ОСОБА_3 , (вх. №30192/18 від 11.10.2018 р.) наголошувала, що згідно статті 12 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності №1160-ІV, регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних ради, а в разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття ті підписання. Таким чином, рішення №16/Р- II-VІІ від 12 листопада 2015 року, оприлюднене лише 12 лютого 2016 року, є таким, що не оприлюднене у встановлений законом строк (а.с.59-65).
У своїх поясненнях (вх.№17876/19 від 20.05.2019р.) Августівська сільська рада, зазначала, що позивач була обізнана про порядок перегляду розмірів плати за використання земельної ділянки, визначений чинним законодавством та Договором оренди земельної ділянки, а тому, рішення Августівської сільської ради №16/P-II-VІІ від 12 листопада 2015 року, ніяким чином не порушує права та обов`язки позивача. Крім того, наголошувалося, що невиконання орендарем ФОП ОСОБА_1 , обов`язків за договором оренди землі, завдає шкоди правам орендодавця Августівській сільській раді, яка полягає, зокрема, в незадоволенні суспільного інтересу, який мав орендодавець при наданні землі в оренду з метою здійснення будівництва конкретно визначеного об`єкту нерухомого майна, оскільки не виконання зобов`язання з будівництва не забезпечує потребу ефективного використання земельної ділянки, яка надавалася позивачеві саме для цього (а.с.161-172).
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , зареєстрована за №2 556 000 0000 009821 Виконавчим комітетом Одеської міської ради 18.03.2005 року (а.с.10).
09.04.2008 року, Августівська сільська рада Біляївського району Одеської області та фізична особа-підприємець ОСОБА_1 уклали Договір оренди землі (а.с.156-163).
Згідно умов вищевказаного договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,500 га пасовищ для комерційного та іншого використання. Грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва становить 43 216,94 гривень. Після завершення будівництва, нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає перерахунку.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки ділянки у рік, що складає 4 321,69 гривень у рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахування індексів інфляції.
Орендна плата вноситься щомісячно. Розмір орендної плати переглядається один раз на два роки у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Земельна ділянка передавалась в оренду для розміщення автомагазину та станції технічного обслуговування автомобілів.
Додатковою угодою від 15.04.2013 року, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки №04.08.516.00004 від 18.04.2008 року, визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва становить 229 842,18 гривень, а після завершення будівництва, але не пізніше ніж за 3 роки становить 1 149 120, 90 гривень. Орендна плата за землю вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить на період будівництва становить 22 984,20 гривень, а після завершення будівництва, але не пізніше ніж за 3 роки становить 114912,10 гривень за рік з врахуванням коефіцієнтів індексації на 01.01.2013 року. В подальшому розмір орендної плати перераховується у разі зміни коефіцієнтів індексації відповідно до нормативно-законодавчих актів. У разі затвердження нової нормативної грошової оцінки населених пунктів, орендар зобов`язаний сплачувати орендну плату у розмірі 10% відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
12 листопада 2015 року, Августівська сільська рада приймає рішення №16/P-II-VІІ Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів Августівської сільської ради , яким затверджує технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області; вводить в дію результати грошової оцінки земель Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області, що затвердженні пунктом 1 цього рішення відповідно до вимог Податкового кодексу України; припиняє дію нормативної грошової оцінки земель Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області, розроблену у 2009 році Державним підприємством Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою та затверджену рішенням сесії Августівської сільської ради від 26 листопада 2009 року № 650\Р-ХХХVІІ-V (а.с.20-21).
Крім того, вирішено: з дати введення у дію нормативної грошової оцінки провести згідно з чинним законодавством перерахування орендної плати та внести відповідні зміни до договорів оренди землі розділ „Орендна плата» за земельні ділянки, які раніше були надані в оренду суб`єктам підприємницької діяльності; надати Відділу Держгеокадастру в Біляївському районі відомості щодо нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області та рішення щодо її затвердження; довести до відома Біляївської районної податкової інспекції відомості про введення в дію оновленої нормативної грошової оцінки земель Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області; повідомити власників та користувачів землі про введення в дію оновленої нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області; повідомити підприємства, установи, організації, що є землекористувачами і власниками землі про застосування результатів грошової оцінки земель Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області. Дане рішення опублікувати в засобах масової інформації.
22 лютого 2018 року, отримавши витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , дізналася, що наразі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою, надана їй в оренду складає 2 331 255,46 гривень (а.с.15).
Звернувшись до Августівської сільської ради із запитом про надання інформації, листом №Д-86 від 26.03.2018 року, позивача було повідомлено, що підставою для проведення оцінки земель є Рішення Августівської сільської ради №16/P-II-VІІ від 12 листопада 2015 року (а.с.16-17).
Не погоджуючись з Рішенням Августівської сільської ради №16/P-II-VІІ від 12 листопада 2015 року, оскільки проект цього рішення не оприлюднювався взагалі, до відома позивача - не доводився, саме рішення оприлюднене через три місяці після його прийняття, вважаючи його нечинним, позивач звернулась до суду з даною позовною заявою.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з п. "г" ст. 10 Земельного кодексу України організація землеустрою та затвердження землевпорядних проектів відповідно до цього Кодексу належить до повноважень районних рад у галузі земельних відносин.
Відповідно до ч. 2 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Аналогічне положення містить ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" № 161-XIV від 06.10.1998 року, якою визначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Згідно зі ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" 280/97-ВР від 21.05.1997 року (далі - Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні") місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах законності.
Частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їх компетенції.
Відповідно до п. 21 ч. 1 ст. 43 цього Закону виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Частиною 1 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно з ч. 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Судом встановлено, що Рішення Августівської сільської ради №16/P-II-VІІ від 12 листопада 2015 року, є нормативно правовим актом, прийнятим уповноваженим органом суб`єкта владних повноважень, змінює норми права, скасовує інший правовий акт, поширюються на невизначене коло осіб (платників орендної плати за землю, коло яких не є конкретно визначеним) та спрямоване на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом та іншими суб`єктами господарювання.
Згідно статті 1 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності № 1160-IV від 11.09.2003 року (далі - Закон України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності ), регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.
Статтею 6 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" передбачено, що громадяни, суб`єкти господарювання, їх об`єднання та наукові установи, а також консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб`єктів господарювання, мають право:
1. подавати до регуляторних органів пропозиції про необхідність підготовки проектів регуляторних актів, а також про необхідність їх перегляду;
2. у випадках, передбачених законодавством, брати участь у розробці проектів регуляторних актів;
3. подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов`язаних з регуляторною діяльністю;
4. бути залученими регуляторними органами до підготовки аналізів регуляторного впливу, експертних висновків щодо регуляторного впливу та виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів;
5. самостійно готувати аналіз регуляторного впливу проектів регуляторних актів, розроблених регуляторними органами, відстежувати результативність регуляторних актів, подавати за наслідками цієї діяльності зауваження та пропозиції регуляторним органам або органам, які відповідно до цього Закону на підставі аналізу звітів про відстеження результативності регуляторних актів приймають рішення про необхідність їх перегляду;
6. одержувати від регуляторних органів у відповідь на звернення, подані у встановленому законом порядку, інформацію щодо їх регуляторної діяльності.
Згідно статті 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.
Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, а саме:
план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет;
повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет;
звіт про відстеження результативності регуляторного акта оприлюднюється шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці цього регуляторного органу в мережі Інтернет.
При визначенні регуляторними органами друкованих засобів масової інформації, в яких публікуються документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті: надається перевага офіційним друкованим засобам масової інформації; забезпечується відповідність сфери компетенції регуляторного органу на відповідній території сфері розповсюдження друкованого засобу масової інформації.
Якщо у межах адміністративно-територіальної одиниці чи в населеному пункті не розповсюджуються друковані засоби масової інформації, а місцеві органи виконавчої влади, територіальні органи центральних органів виконавчої влади, органи та посадові особи місцевого самоврядування не мають своїх офіційних сторінок у мережі Інтернет, документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті, можуть оприлюднюватися у будь-який інший спосіб, який гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці чи до відповідної територіальної громади.
Тобто, Законом передбачена можливість повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта, зокрема, шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет, у разі відсутності у розробника такого проекту друкованого засобу масової інформації.
У випадках, встановлених цим Законом, може здійснюватися повторне оприлюднення проекту регуляторного акта.
Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п`яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта повинно містити: стислий виклад змісту проекту; поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проекту та інших органів, до яких відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції; інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, або інформація про інший спосіб оприлюднення, передбачений частиною п`ятою статті 13 цього Закону); інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань; інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями зауважень та пропозицій.
Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.
Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов`язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє.
Оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій не може бути перешкодою для проведення громадських слухань та будь-яких інших форм відкритих обговорень цього проекту регуляторного акта.
Як встановлено судом під час судового розгляду справи, не заперечувалося відповідачем, Рішення Августівської сільської ради №16/P-II-VІІ від 12 листопада 2015 року, оприлюднене у Біляївській районній газеті Південна Зоря АДРЕСА_1 лише 12 лютого 2016 року.
Відомостей, щодо оприлюднення проекту регуляторного акту з метою одержання зауважень і пропозицій - суду відповідачем не надано.
Відповідно до статті 21 Закону України Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації № 539/97-ВР від 23.09.1997 року, діяльність місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування висвітлюється у друкованих засобах масової інформації регіональної та місцевої сфери розповсюдження.
Відповідно до вимог статті 36 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.
У разі виявлення будь-якої з цих обставин орган чи посадова особа місцевого самоврядування має право вжити передбачених законодавством заходів для припинення виявлених порушень, у тому числі відповідно до закону скасувати або зупинити дію регуляторного акта, прийнятого з порушеннями.
Відповідач самостійно не скасував і не зупинив дію регуляторного акту, тому з цими питаннями звернувся до суду позивач, якого позбавили прав передбачених статтею 6 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .
Аналізуючи встановлені судом обставини справи, суд дійшов висновку, що Августівська сільська рада порушила процедуру підготовки та подальшого оприлюднення регуляторного акта, який порушує права та охоронювані законом інтереси позивача.
Крім того, при прийняті оскаржуваного Рішення були порушені права й інших громадян на участь у самоврядуванні, оскільки у порушення частини третьої статті 13 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні пропозиції за результатами громадських слухань не розглядалися відповідачем. У суду відсутня інформація щодо проведення громадських слухань стосовно проекту вказаного рішення.
За приписами частини 5 статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Наведена правова позиція повністю узгоджується з позицією Верховного Суду по справам №522/7868/13 від 16 жовтня 2018 року, №461/8220/13-а від 08 травня 2018 року, 490/2099/15-а від 31.01.2018 року.
Суд критично ставиться до посилань відповідача, що невиконання орендарем ФОП ОСОБА_1 , обов`язків за договором оренди землі, завдає шкоди правам орендодавця Августівській сільській раді, яка полягає, зокрема, у незадоволенні суспільного інтересу, який мав орендодавець при наданні землі в оренду з метою здійснення будівництва конкретно визначеного об`єкту нерухомого майна, оскільки адміністративний суд, розглядаючи такі справи, не вправі вийти за межі їх публічно-правових аспектів і встановлювати юридичні факти, що мають значення для внесення змін у грошову оцінку землі чи розміру орендної плати.
Згідно ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.
Так, у п.29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994р. Справа РуїзТоріха проти Іспанії (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Крім того, суд критично ставиться до посилань відповідача, що рішення Августівської сільської ради №16/P-II-VІІ від 12 листопада 2015 року, ніяким чином не порушує права та обов`язки позивача, оскільки суд наголошує, що оскаржуване рішення не відповідає принципу правової визначеності та передбачуваності законодавства, на важливості та необхідності застосування якого неодноразово наголошувалося у практиці ЄСПЛ.
Таким чином, на підставі ст. 8 КАС України, згідно якої усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судом встановлено, що під час подання позовної заяви, фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , сплачено судовий збір у розмірі 1762,00 гривень, згідно квитанції №2734 від 31 липня 2018 року, який підлягає відшкодуванню.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 173-183, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ІПН НОМЕР_1 ) до Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області (67632, Одеська область, Біляївський район, с. Августівка, вул. Кооперативна 16, код ЄДРПОУ 04377664), про визнання протиправним та скасування рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області №16/Р-ІІ-VІІ від 12.11.2015 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів Августівської сільської ради - задовольнити.
Рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області №16/Р-ІІ-VІІ від 12.11.2015 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель у межах населених пунктів Августівської сільської ради - визнати протиправним та нечинним.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04377664) на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) понесені судові витрати у розмірі 1762,00 гривень.
Рішення набирає законної сили згідно статті 255 КАС України - після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду згідно статті 295 КАС України подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні скарги подаються учасниками справи через Одеський окружний адміністративний суд.
Суддя Балан Я.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2019 |
Оприлюднено | 13.06.2019 |
Номер документу | 82344453 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Балан Я. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні