Рішення
від 12.06.2019 по справі 480/1924/19
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 червня 2019 р. Справа № 480/1924/19

Суддя Сумського окружного адміністративного суду Осіпова О.О., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного територіального управління юстиції у Сумській області в особі Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Сумській області, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області про скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного територіального управління юстиції у Сумській області в особі Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Сумській області, в якому просить скасувати постанову державного виконавця від 15.05.2019 року про закінчення виконавчого провадження ВП58312391.

Позовні вимоги мотивовано тим, що рішення суду про зобов`язання Головного управління Пенсійного Фонду України в Сумській області здійснити перерахунок та виплату пенсії не було виконано у повному обсязі, зокрема боржником не здійснено перерахунок пенсії за період з квітня 2012 року до червня 2012 року, а також з вересня 2012 року до грудня 2017 року в розмірі 58% розміру грошового забезпечення при призначенні пенсії із врахуванням раніше виплачених сум. Крім того, він як стягувач не отримав грошові кошти на свій рахунок, що свідчить про порушення державним виконавцем вимог Закону України Про виконавче провадження .

Ухвалою від 03.06.2019 року провадження у справі відкрито та розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного провадження з повідомленням сторін на 12.06.2019р. о 15год.00хв.

Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (а.с.67-73), в якому зазначено, що державним виконавцем були вчинені всі дії, передбачені приписами Закону України Про виконавче провадження та Інструкції з організації примусового виконання рішень, зокрема 12.03.2019р. надійшло повідомлення Головного Управління Пенсійного Фонду України в Сумській області від 26.02.2019р. №1890/03.2-07 про виконання рішення суду у справі №1840/3385/18, де вказано, що в грудні 2018 року ОСОБА_1 проведено перерахунок розміру пенсії з 01.05.2008р., а також те, що перераховані кошти за період з 01.05.2008р. до 12.11.2018р. будуть виплачені згідно з постановою Кабінету Міністрів України №649 від 22.08.2018 року Питання погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду у порядку, встановленому Пенсійним Фондом України, як передбачено п.3 цієї постанови. 25.04.2019р. до відділу надійшло повідомлення ГУ ПФУ в Сумській області від 08.04.2019р. №3276/03.2-07 про виконання рішень судів, а саме про те, що стягувача внесено до Реєстру рішень суду, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою за порядковим номером 382. Тому державним виконавцем на підставі п.9 ч.1 ст.39 Закону України Про виконавче провадження винесено постанову про закінчення виконавчого провадження. Невиконання судового рішення Головним Управлінням ПФУ в Сумській області в частині виплати грошових коштів за відсутності відповідного фінансового забезпечення та коштів не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин. Накладення штрафу у такому випадку жодним чином не захищає право особи на отримання бюджетних коштів. Виплата пенсій проводиться виключно за рахунок коштів Фонду та інших джерел, визначених законодавством. Інших фінансових можливостей, крім перелічених, для здійснення виплат управління немає. У задоволенні позову просить відмовити.

Позивач в судове засідання не з`явився, про дату, місце та час розгляду справи повідомлений належним чином (а.с.96,106), в п.3 позовної заяви (а.с.9) прохав розгляд справи проводити у його відсутність в порядку письмового провадження.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, місце та час розгляду справи повідомлений належним чином (а.с.20,22), надіслав клопотання про розгляд справи без участі (а.с.97).

Представником третьої особи подано письмові пояснення (а.с.98-99), згідно з якими на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 11.10.2018 року у справі №1840/3385/18 Головним управлінням ПФУ в Сумській області у грудні 2018 року було проведено перерахунок розміру пенсії позивачу з 01.05.2008р. Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України №649 від 22.08.2018 року Питання погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду передбачено, що виплата коштів нарахованої за період до набрання судовим рішенням законної сили здійснюється відповідно до порядку погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду, затвердженого цією постановою. Згідно зі ст.8 Закону України №2262 виплата пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям забезпечується за рахунок коштів Державного бюджету України. Про виконання рішення суду ГУ ПФУ в Сумській області повідомило листом від 26.02.2019р. №1890/03.2-07 відділ примусового виконання рішень управління ДВС Головного територіального управління юстиції у Сумській області, внаслідок чого 15.05.2019р. державним виконавцем на підставі п.9 ч.1 ст.39 Закону України Про виконавче провадження винесено постанову про закінчення виконавчого провадження. Розгляд справи просив проводити у його відсутність.

Враховуючи викладене, а також з урахуванням приписів ч.3 ст.194 КАС України, суд визнав за можливе здійснити розгляд справи у порядку письмового провадження.

Дослідивши подані сторонами та третьою особою документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Так, відповідно до ч.1 ст.287 КАС України учасники виконавчого провадження (крім державного виконавця, приватного виконавця) та особи, які залучаються до проведення виконавчих дій, мають право звернутися до адміністративного суду із позовною заявою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця порушено їхні права, свободи чи інтереси, а також якщо законом не встановлено інший порядок судового оскарження рішень, дій чи бездіяльності таких осіб.

За ч.3 цієї статті відповідачем у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби є відповідний орган державної виконавчої служби, а у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності приватного виконавця - приватний виконавець.

Судом встановлено, що рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 11.10.2018р. у справі №1840/3385/18 позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про зобов`язання вчинити дії задоволено, а саме зобов`язано відповідача здійснити позивачу перерахунок та виплату пенсії з 01.05.2008р. у розмірі 58 відсотків розміру грошового забезпечення при призначенні пенсії, із врахуванням раніше виплачених сум пенсії, а також здійснити перерахунок та виплату з 23.07.2017 пенсії на підставі довідки ДП "Сумська виправна колонія (№116)" №4/15 від 21.06.2018, із включенням до отриманого грошового забезпечення, з якого нараховується пенсія при звільненні, суми грошової винагороди, виплаченої фіксованої суми, матеріальної допомоги, індексації, надбавки в розмірі 100%, надбавки за безперервну службу, та з яких були сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне страхування, із урахуванням раніше виплаченої суми пенсії з 23.07.2017 року (а.с.14-18).

28.11.2018р. судом видано виконавчий лист (а.с.26).

В подальшому, як вбачається з матеріалів справи, 15.05.2019р. старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Сумській області Колосом Романом Володимировичем винесено постанову про закінчення виконавчого провадження ВП №58312391 з примусового виконання виконавчого листа у справі №1840/3385/18 відповідно до п.9 ч.1 ст.39 Закону України "Про виконавче провадження", що підтверджується копією цієї постанови (а.с.10-11).

Згідно з п.1 ч.1 ст.3 Закону України "Про виконавче провадження", підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів: виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.

Відповідно до п.1 ч.2 ст. 18 Закону "Про виконавче провадження" виконавець зобов`язаний здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом.

Як передбачено п.9 ч.1 ст.39 Закону N 1404-VIII, виконавче провадження підлягає закінченню у разі фактичного виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом. Виконавчий документ надсилається разом із постановою про закінчення виконавчого провадження до суду або іншого органу (посадовій особі), який його видав (ч.3 ст.39).

Як вказано вище у рішенні суду, у виконавчому листі було зобов`язано боржника до вчинення дій, пов`язаних з проведенням перерахунку та виплати ОСОБА_1 пенсії з 01.05.2008р. у розмірі 58 відсотків розміру грошового забезпечення при призначенні пенсії, із врахуванням раніше виплачених сум пенсії, а також здійснити перерахунок та виплату з 23.07.2017 пенсії на підставі довідки ДП "Сумська виправна колонія (№116)" №4/15 від 21.06.2018р.

З тексту постанови про закінчення виконавчого провадження вбачається, що з згідно з відповіддю Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області № 1890/03.2-07 від 26.02.2019р. (а.с.34-35), наданої відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Сумській області, встановлено, що управлінням ОСОБА_1 у грудні 2018 року проведено перерахунок розміру пенсії з 01.05.2008р. та відповідно до повідомлення Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 08.04.2019р. № 3276/03.2-07 про виконання рішення суду зазначено, що стягувана внесено до Реєстру рішень суду, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою за порядковим номером 382 (а.с.56-58).

Порядок погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018р. №649 , пунктом 5 якого встановлено, що для підтвердження суми, що підлягає виплаті, боржник подає до Пенсійного фонду України:

документ, що підтверджує дату надходження судового рішення до боржника

копію судового рішення (судових рішень) або виконавчого листа;

розрахунок суми, що підлягає виплаті, засвідчений керівником боржника або уповноваженою ним особою.

Перевірку обґрунтованості розрахованої боржником суми, що підлягає виплаті, проводить в Пенсійному фонді України комісія з питань погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду (п.6).

Згідно з п.8 Постанови №649 Комісія приймає одне з таких рішень:

про наявність підстав для виплати суми, зазначеної в розрахунку;

про відсутність підстав для виплати суми, зазначеної в розрахунку.

У разі відсутності підстав для виплати суми, зазначеної в розрахунку, у п`ятиденний строк комісія повідомляє боржнику про прийняте рішення, зазначивши при цьому причини відмови.

У разі потреби комісія може прийняти рішення про повернення матеріалів боржнику на доопрацювання.

Відповідно до п.9 Постанови №649 рішення оформляються протоколом, у якому за наявності підстав зазначаються пропозиції щодо перерахунку коштів на рахунок боржника. Протокол підписується всіма членами комісії і подається Голові правління Пенсійного фонду України, який не пізніше трьох робочих днів приймає рішення про виділення коштів.

Виділення коштів для виплати здійснюється Пенсійним фондом України в межах наявних бюджетних призначень Пенсійному фонду України на цю мету шляхом перерахування коштів боржнику (п.10).

Боржник у триденний строк повідомляє стягувачу про виділення коштів та не пізніше десяти робочих днів з дня надходження коштів у межах встановленого Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" періоду виплати пенсії зобов`язаний здійснити виплату стягувачу суми, що підлягає виплаті, у порядку, встановленому статтею 47 зазначеного Закону (п.11).

Але з копій матеріалів пенсійної справи ОСОБА_1 , які містяться в матеріалах виконавчого провадження ВП№5832391 (а.с.36-44), не вбачається, що йому було проведено перерахунок пенсії за період квітень 2010 року - червень 2012 року та за період вересень 2012 року - грудень 2017 року, зокрема з копії розрахунків на доплату (виплату, утримання) пенсії за пенсійною справою №1806000872 пенсіонера ОСОБА_1 (а.с.42-43) слідує, що періодами, за які здійснюється виплата, є: травень 2008 року - березень 2010 року із сумою, яка підлягала виплаті щомісячно, 701грн.53грн., липень 2012 року - серпень 2012 року із сумою 921грн.17коп. та січень 2018 року - грудень 2018 року із сумою 2321 грн.58коп., інші періоди (квітень 2010 року - червень 2012 року та вересень 2012 року - грудень 2017 року) в розрахунку не вказані.

Також інформація про перерахування коштів стягувачу на виконання рішення суду в матеріалах виконавчого провадження відсутня.

Так, у повідомленні ГУ ПФУ в Сумській області від 26.02.2019р. №1890/03.2-07. (а.с.34-35) вказано, що новий розмір пенсії та його доплата з моменту набрання рішенням законної сили, з 13.11.2018 по 31.12.2018 в сумі 220,08грн. виплачено у січні 2019 року.

Перераховані кошти за період з 01.05.2008 по 12.11.2018 року будуть

виплачені згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 р. №649 "Питання погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду в порядку, встановленому Пенсійним фондом України, як передбачено п.3 цієї постанови.

На виконання п.3 зазначеного Порядку головним управлінням Пенсійного Фонду України в Сумській області здійснена робота щодо формування реєстру судових рішень, зокрема, за 2018 рік.

Позивач заперечує отримання коштів за вказаним рішенням суду, а отже, відсутні підстави вважати виконаним рішення в повній мірі.

Матеріали справи не містять відомостей про виплату сум перерахунку до пенсії позивача.

Отже, на час винесення головним державним виконавцем постанови про закінчення виконавчого провадження від 15.05.2019 року судове рішення не було повністю виконано, а тому у державного виконавця були відсутні правові підстави для закінчення виконавчого провадження згідно з ч.1 п.9 ст.39 Закону України "Про виконавче провадження".

В ч.1 ст.63 Закону України "Про виконавче провадження" встановлено, що за рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостою статті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником. Якщо рішення підлягає негайному виконанню, виконавець перевіряє виконання рішення не пізніш як на третій робочий день після відкриття виконавчого провадження.

Як роз`яснено в п.17 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 21.05.2012 року за № 5 "Про внесення змін до постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 13 грудня 2010 року № 3 "Про практику застосування адміністративними судами законодавства у справах із приводу оскарження рішень, дій чи бездіяльності державної виконавчої служби", державний виконавець зобов`язаний здійснювати необхідні заходи щодо своєчасного і повного виконання рішення, зазначеного в документі на примусове виконання рішення, у спосіб і порядок, визначені виконавчим документом.

А в даному випадку державним виконавцем не було проведено перевірки виконання судового рішення, не було вжито всіх можливих заходів для повного виконання рішення згідно з приписами ст.63 Закону "Про виконавче провадження" та незаконно винесено постанову про закінчення виконавчого провадження, що призвело до порушення прав та інтересів позивача.

З врахуванням всього вищенаведеного суд приходить до висновку про необхідність задоволення позову шляхом скасування постанови про закінчення виконавчого провадження від 15.05.2019 року, оскільки, як вказано вище, цю постанову державним виконавцем винесено передчасно.

Відповідно до положень статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод виконання судових рішень розглядається як стадія судового провадження, право доступу до суду, що гарантується цією статтею, передбачає не лише право звернутись до суду за захистом своїх прав, а й право захистити своє право, в першу чергу, виконанням рішення, яке ухвалено на користь особи.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, закінчення державним виконавцем виконавчого провадження в той час, коли судове рішення, ухвалене на користь позивача, не було виконано в повному обсязі, є порушенням прав позивача, які підлягають захисту відповідно до наведених вище правових норм.

При цьому, суд відхиляє посилання представника відповідача, вказані у відзиві на позовну заяву, на те, що відсутність відповідного фінансового забезпечення та коштів не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин та накладення штрафу у такому випадку жодним чином не захищає право особи на отримання бюджетних коштів як на підставу для відмови у задоволенні позовних вимог, оскільки дана справа не стосується правомірності винесення державним виконавцем постанови про накладення штрафу за невиконання боржником без поважних причин рішення, предметом спору є постанова про закінчення виконавчого провадження та дослідженню підлягають обставини щодо фактичного виконання в повному обсязі виконавчого документа та наявність підстав для закінчення виконавчого провадження.

Згідно з вимогами ч.1 ст.139 КАС України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір сплачений позивачем при звернення до суду у сумі 768грн.40коп.

Керуючись Законом України Про виконавче провадження , ст.ст.77, 90, 122, 242-246, 287 КАС України, суд-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного територіального управління юстиції у Сумській області в особі Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Сумській області, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області про скасування постанови - задовольнити.

Скасувати постанову старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Сумській області від 15.05.2019 року про закінчення виконавчого провадження ВП58312391.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного територіального управління юстиції у Сумській області в особі Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Сумській області (вул. Герасима Кондратьєва, 28, м. Суми, Сумська область, 40003, код ЄДРПОУ 34933040) судовий збір у сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 12 червня 2019 року.

Суддя О.О. Осіпова

Дата ухвалення рішення12.06.2019
Оприлюднено13.06.2019
Номер документу82345182
СудочинствоАдміністративне
Сутьскасування постанови

Судовий реєстр по справі —480/1924/19

Постанова від 26.09.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 23.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 23.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 12.06.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 03.06.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні