ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 червня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/744/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області до виконавчого комітету Червонської сільської ради про вжиття заходів реагування,
встановив:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області (далі - позивач) звернулося до суду із адміністративним позовом до виконавчого комітету Червонської сільської ради (далі - відповідач), в якому просить застосувати до відповідача захід реагування у вигляді повного зупинення подальшої експлуатації приміщень, будівель та території Будинку культури виконавчого комітету Червонської сільської ради, розташованого за адресою: 75517, Херсонська область, Генічеський район, с. Червоне, вул. Центральна, 9, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту шляхом заборони виконавчому комітету Червонської сільської ради використовувати приміщення, будівлю та територію Будинку культури виконавчого комітету Червонської сільської ради, окрім робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, до повного усунення порушень.
Ухвалою від 12.04.2019 року у справі відкрите спрощене позовне провадження, учасникам наданий строк для подання заяв по суті справи, судове засідання призначене на 10.05.2019 року о 15:00 год.
Ухвалою від 10.05.2019 року відкладений розгляд справи на 30.05.2019 року о 10:00 год.
Позов обґрунтований тим, що за результатами позапланової перевірки стану виконання вимог припису від 16.07.2018 року № 126 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, виданого за результатам попередньої перевірки Будинку культури виконавчого комітету Червонської сільської ради, розташованого за адресою: 75514, Херсонська область, Генічеський район, с. Червоне, вул. Центральна, 9, позивачем встановлено порушення законодавства у вказаній сфері, а також визначено високий ступінь ризику суб`єкта господарювання з урахуванням значення прийнятого ризику від провадження господарської діяльності у сфері техногенної та пожежної безпеки. Акт перевірки відповідачем підписаний без зауважень, перевірка не оскаржувалася, заперечення не надавались. У зв`язку з тим, що порушення становлять небезпеку і загрозу життю та здоров`ю людей необхідно припинити експлуатацію приміщення, будівель та території Будинку культури виконавчого комітету Червонської сільської ради до повного усунення виявлених перевіркою порушень. Позивач заявив клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, без його участі.
Відповідач, належним чином повідомлений про дату час та місце розгляду справи, у судові засідання, призначені на 10.05.2019 року та 30.05.2019 року, не з`явився, причини неявки суду не повідомив, письмового відзиву на позовну заяву не надав.
Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно із п. 2 ч. 3 ст. 205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки.
Частиною 3 ст. 194 КАС України передбачено, що учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Суд зазначає, що відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч. 6 ст. 162 КАС України).
Таким чином, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
У період з 13.07.2019 року по 16.07.2019 року на підставі наказу Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 27.06.2018 року № 139, посвідчення на проведення перевірки від 13.07.2018 року № 144 головним спеціалістом Генічеського районного відділу Головного управління ДСНС України у Херсонській області Куртуметовим І.Б. проведена позапланова перевірка щодо додержання суб`єктом господарювання - виконавчим комітетом Червонської сільської ради вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у Будинку культури за адресою: 75514, Херсонська область, Генічеський район, с. Червоне, вул. Центральна, 9.
За результатами перевірки складний акт від 16.07.2018 року № 126, яким зафіксовано середній ступінь ризику суб`єкта господарювання з урахуванням значення прийнятого ризику від провадження господарської діяльності у сфері техногенної та пожежної безпеки та порушення законодавства пожежної та техногенної безпеки, які становлять небезпеку і загрозу життю та здоров`ю людей.
З метою усунення виявлених порушень, позивачем складений припис від 16.07.2018 року № 126, яким виконавчому комітету Червонської сільської ради встановлений строк усунення порушень - 15.01.2019 року.
22-25.01.2019 року для перевірки виконання вимог припису від 16.07.2018 року №126, на підставі наказу Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 22.12.2018 року № 262, посвідчення на проведення перевірки від 21.01.2019 року № 4 головним фахівцем Генічеського районного відділу Головного управління ДСНС України у Херсонській області Куртуметовим І.Б. проведено позапланову перевірку стану виконання припису № 126 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, виданого по результатам попередньої перевірки Будинку культури Червонської сільської ради за адресою: АДРЕСА_1 , с. Червоне, вул. Центральна, 9.
За результатами перевірки складний акт від 25.01.2019 року № 5, яким зафіксований високий ступінь ризику суб`єкта господарювання з урахуванням значення прийнятого ризику від провадження господарської діяльності у сфері техногенної та пожежної безпеки та зафіксовано наступні порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417 (далі - Правила № 1417) та інших нормативних актів з питань пожежної і техногенної безпеки (ст. 20 Кодексу цивільного захисту України):
- наказом по будинку культури не встановлений протипожежний режим (п. 3 розділ II Правил № 1417);
- територія, будівля, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки згідно з ДСТУ І БО 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (п. 8 Розділ II Правил № 1417);
- для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) не розроблена інструкція, в якій визначені їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі (п. 10 Розділ II Правил № 1417);
- посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (п. 16 Розділ II Правил № 1417);
- допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання, протипожежний інструктаж та перевірку знань з питань пожежної безпеки (п. 20 Розділ II Правил № 1417);
- не проведена обробка вогнезахисними засобами дерев`яних конструкцій горищного приміщення будинку культури, сцени, сценічного оформлення (п. 2.5 Розділ III Правил № 1417);
- електричне обладнання не має апаратуру захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів (п. 1.2 Розділ IV Правил № 1417);
- з`єднання, відгалуження та окінціювання жил проводів і кабелів не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п. 1.6 Розділ IV Правил № 1417);
- електричні розетки встановлені на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж 0,01 м (п. 1.17 Розділ IV Правил № 1417);
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (п. 1.20 Розділ IV Правил № 1417);
- відсутній блискавкозахист Будинку культури (п. 1.21 Розділ IV Правил № 1417);
- приміщення будинку культури не обладнані автоматичною системою протипожежного захисту (системами пожежної сигналізації, системами оповіщення про пожежу та управління евакуації людей, системами централізованого пожежного спостерігання) (п. 1.2 Розділ V Правил № 1417);
- відсутнє зовнішнє протипожежне водопостачання (пожежне водоймище, резервуари та гідранти) у відповідності ДБН ОСОБА_1 .2.5-74:2013 (п. 2.1 Розділ V Правил № 1417);
- не проведений ремонт внутрішніх протипожежних кран-комплектів (п. 2.2 Розділ V Правил № 1417);
- пожежні кран-комплекти не укомплектовані пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля (п. 2.2 Розділ V Правил № 1417);
- територія, приміщення будинку культури не забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом (гаками, ломами, сокирами тощо), які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку відповідно до вимог та норм (п. 3.6 Розділ V Правил № 1417);
Решта порушень, зафіксованих у акті № 126 від 16.07.2018 року виконавчим комітетом Червонської сільської ради усунуті.
Надаючи оцінку обґрунтованості вимог позивача про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації території та приміщень, що належить відповідачу, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Статтею 1 Закону № 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно із ч. 1 ст. 4 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту врегульовано Кодексом цивільного захисту України (далі - КЦЗ України). Цей Кодекс також визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (ст. 64 КЦЗ України).
Відповідно до п. 12 ч.1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Отже, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області та його територіальні підрозділи є територіальними органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки шляхом проведення планових та позапланових перевірок.
Так, статтею 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, виконання робіт, надання послуг та ін. Так, за положеннями вказаної статті, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Таким чином, у разі встановлення посадовими особами центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, порушення вимог законодавства у вказаній сфері, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, вказаний орган зобов`язаний застосовувати санкції, визначені законом, у тому числі звернутися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств.
Судом встановлено, що за результатами проведеної позивачем перевірки виявлені ряд порушень вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, які відповідачем за результатами виконання вимог припису від 16.07.2018 року № 126 не усунуті. Вказані порушення мають високий ступінь ризику суб`єкта господарювання з урахуванням значення прийнятого ризику від провадження господарської діяльності у сфері техногенної та пожежної безпеки та створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідач відзив на позовну заяву у строк, встановлений судом, не подав та про причини не подання відзиву суд не повідомив, а тому, зважаючи на приписи ч. 4 ст. 159 КАС України, суд кваліфікує такі дії відповідача як фактичне визнання позову.
Частиною 1 ст. 77 КАС України, передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Отже, враховуючи, що відповідач не надав жодних належних та допустимих доказів того, що порушення, які виявлені ДСНС під час проведення планової та позапланової перевірок усунуті на час розгляду справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування шляхом зупинення подальшої експлуатації приміщень, будівель та території Будинку культури виконавчого комітету Червонської сільської ради, розташованого за адресою: 75517, Херсонська область, Генічеський район, с. Червоне, вул. Центральна, 9 до повного усунення порушень.
За таких обставин суд задовольняє позовні вимоги у повному обсязі.
Судові витрати, зважаючи на приписи статті 139 КАС України, позивачу не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 73-78, 90, 139, 242-246, 250, 255, 263 КАС України, суд, -
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування шляхом заборони виконавчому комітету Червонської сільської ради (код ЄДРПОУ 04400624, 75517, Херсонська область, Генічеський район, с. Червоне, вул. Центральна, 11) використовувати приміщення, будівлю та територію Будинку культури виконавчого комітету Червонської сільської ради, крім робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, до повного усунення порушень.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Кисильова О.Й.
кат. 108010200
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2019 |
Оприлюднено | 13.06.2019 |
Номер документу | 82345936 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Кисильова О.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні