КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 травня 2019 року м. Київ № 320/484/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., розглянувши у місті Києві в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АВТОАССТРАНС до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,
о б с т а в и н и с п р а в и:
До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю АВТОАССТРАНС до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, в якому позивач просить суд:
- скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації: № 783972/41781100 від 12.06.2018, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 16.03.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 783973/41781100 від 12.06.2018, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 07.03.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 783974/41781100 від 12.06.2018, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 11.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 783975/41781100 від 12.06.2018, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 7 від 26.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 783976/41781100 від 12.06.2018, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 8 від 27.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 783977/41781100 від 12.06.2018, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 9 від 27.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 783978/41781100 від 12.06.2018, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 6 від 23.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 783979/41781100 від 12.06.2018, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3 від 18.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 790447/41781100 від 13.06.2018, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4 від 23.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №1 від 07.03.2018; № 2 від 16.03.2018; № 1 від 11.04.2018; № 3 від 18.04.2018; № 4 від 23.04.2018; № 6 від 23.04.2018; № 7 від 26.04.2018; № 8 від 27.04.2018; № 9 від 27.04.2018.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що одним із видів профільної діяльності ТОВ АВТОАССТРАНС є вантажний автомобільний транспорт. В рамках вказаного напрямку діяльності ним надаються послуги перевезення вантажів автомобільним транспортом. Специфіка вказано виду діяльності полягає в тому, що для надання послуг товариство орендує автомобіль у ФОП Коржа С ОСОБА_1 В., закуповує паливно-мастильні матеріали у ТОВ Експерт-МК та орендує місце під паркування транспортного засобу у ТОВ БВК Будреммонтаж 2006 . За період з 01 січня 2018 року по 31 травня 2018 рік ТОВ АВТОАССТРАНС надано послуги за перевезення вантажів на суму 696 091,58 грн., в тому числі ПДВ 20% - 116 015,26 грн. За період з 01 січня 2018 року по 31 травня 2018 рік ТОВ АВТОАССТРАНС сплатило до бюджету податки в розмірі 43 620,36 грн., з яких: ПДВ 20% - 27 124,00 грн.; єдиний податок 3% - 2 160,00 грн.; ЄСВ 22% - 7 600,00 грн.; ПДФО 18% - 6 218,18 грн. та ВЗ 1,5% - 518,18 грн.
Позивачем відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПКУ складено наступні накладні:
- № 1 від 07.03.2018, яку направлено 30.03.2018 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- № 2 від 16.03.2018, яку направлено 30.03.2018 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- № 1 від 11.04.2018 яку направлено 27.04.2018 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- № 3 від 18.04.2018 яку направлено 04.05.2018 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- № 4 від 23.04.2018 яку направлено 04.05.2018 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- № 6 від 23.04.2018 яку направлено 04.05.2018 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- № 7 від 26.04.2018 яку направлено 04.05.2018 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- № 8 від 27.04.2018 яку направлено 04.05.2018 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- № 9 від 27.04.2018 яку направлено 04.05.2018 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами обробки реєстрацію податкових накладних зупинено з формулюванням: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару /послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку .
На виконання п. 56.23 ст. 56 ПКУ ТОВ АВТОАССТРАНС направлено на адресу відповідача повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, копії договорів та додатків до них, специфікацій, актів здачі-прийняття робіт, видаткових накладних, рахунків на оплату, виписок по банківському рахунку, таблиці даних платника податку.
Однак, не зважаючи на надані пояснення та копії документів, Комісією прийнято рішення, якими ТОВ АВТОАССТРАНС відмовлено у реєстрації вищевказаних податкових накладних.
Проте, відповідно до положень п. 201.16 ст. 201 ПКУ обов`язок по визначенню підстав (тобто критеріїв ризиковості) зупинення реєстрації ПН покладено на КМУ, а не на ДФС.
У відповідача відсутні законні правові підстави для віднесення ТОВ АВТОАССТРАНС до категорії ризикових платників податків, зупинення реєстрації податкових накладних та прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації ПН.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25 лютого 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі за правила загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
17 квітня 2019 року представниками відповідачів через службу діловодства суду подано відзиви на позовну заяву в яких у задоволенні адміністративного позову просили відмовити. Стверджували, що позивачем не було надано копії первинних документів, які підтверджують безпосереднє здійснення господарських операцій, чим порушено процедуру подачі податкових накладних до податкового органу, Постанову КМУ від 21 лютого 2018 року № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та норми Податкового кодексу України.
17.04.2019 від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
17.04.2019 від представника відповідачів 1 та 2 надійшло клопотання про розгляд клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду документів.
За приписами ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю АВТОАССТРАНС зареєстроване як юридична особа 05 грудня 2017 року за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ідентифікаційний код 41781100) (а.с. 147).
Основним видом діяльності позивача згідно КВЕД є: 49.41 - вантажний автомобільний транспорт.
01 лютого 2018 року між ТОВ АВТОАССТРАНС (орендар) та ФОП ОСОБА_2 (орендодавцем) укладено договір № 0102/1-2018. Згідно умов якого орендодавець, в порядку та на умовах визначених цим договором, передає, а орендар приймає в строкове платне володіння та користування строком на 5-ть років транспортний засіб, а саме автомобіль марки SCANIA марки Р360, тип - Спеціалізований вантажний самоскид, 2017 року випуску, колір білий, номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , зареєстрований 02 листопада 2017 року. Орендований автомобіль буде використовуватись орендарем у господарській діяльності, для перевезення вантажів. Строк оренди автомобіля починається з 01 лютого 2018 року та закінчується 31 січня 2021 року. Орендна плата встановлюється у розмірі 70 000,00 грн. в місяць за користування автомобілем, що в сумі становить 2 520 000,00 грн. за весь строк оренди автомобіля, без ПДВ (а.с.94-97).
01 лютого 2018 року між ТОВ АВТОАССТРАНС (перевізник) та ТОВ Вода і Земля (замовник) укладено договір № 01/02/18 перевезення вантажу, згідно умов якого перевізник бере на себе зобов`язання доставити автомобіль транспортом довірений йому замовником вантаж, з місця відправлення до пункту призначення, які вказуються в товарно-транспортних накладних та видати вантаж уповноваженій на одержання вантажу особі, а замовник бере на себе зобов`язання сплатити за перевезення вантажу плату в строк та на умовах, встановлених цим договором або додатками до нього. Протягом виконання перевезення за договором, вантаж є власністю замовника без права розпорядження ним перевізником. Місце навантаження та вивантаження вантажу, маршрут, найменування вантажу, його маса/кількість, вартість, строк навантаження, упакування та строк перевезення (доставка вантажу) визначається згідно товарно-транспортних накладних (а.с. 67-70).
15 лютого 2018 року між ТОВ Експерт-МК (продавець) та ТОВ АВТОАССТРАНС (покупець) укладено договір № 15/02-18 поставки товарів з використанням обладнання по ідентифікації транспортного засобу. Згідно умов якого продавець зобов`язується передати у власність покупця товари на АМПК з використанням обладнання, а покупець зобов`язується приймати у власність товари та повністю оплачувати їх вартість (ціну), в порядку та на умовах, визначених в договорі. Загальна сума цього договору визначається кількістю поставленого товару протягом всього строку дії договору та не повинна перевищувати 10 000 000,00 грн. Договір вступає в дію з моменту його підписання сторонами та є чинним до 31 грудня 2018 року, а в частині розрахунків до їх повного завершення (а.с.118-125).
23 квітня 2018 року між ТОВ АВТОАССТРАНС (виконавець) та ТОВ Будівельна компанія АУРУМ (замовник) укладено договір № 2304/1 про надання послуг автотранспорту, послуг будівельних машин і механізмів. Згідно умов договору замовник замовляє, а виконавець при наявності надає послуги автотранспортом, будівельними машинами та механізми на об`єкті замовника. Виконавець надає автотранспорт, будівельні машини та механізми згідно із заявками замовника відповідно до п. 4.1. договору. Замовник сплачує за надані послуги у відповідності до умов цього договору. Договір вступає в силу з моменту його підписання і діє до 31 грудня 2018 року. Строк дії договору автоматично продовжується на кожен наступний календарний рік у разі, якщо жодна із сторін не направила рекомендованим листом повідомлення про припинення дії договору за 20 календарних днів до закінчення строку дії договору. Загальна сума договору складає суму зазначену в актах наданих послуг до даного договору (а.с.63-66).
05 квітня 2018 року між ТОВ АВТОАССТРАНС (виконавець) та ТОВ МЕРК КОМПАНІ (замовник) укладено договір № 0504-1. Згідно умов договору замовник замовляє, а виконавець зобов`язується надати транспортні послуги з перевезення вантажів (ґрунту, бетонних блоків, сміття та ін.), згідно заявки замовника. Обсяг послуг узгоджується сторонами на підставі заявки та вказується в акті. На підтвердження узгодження заявки замовника, виконавець виставляє рахунок-фактуру на оплату послуг відповідно заявці. Бажаний строк перевезення вантажу вказується в заявці замовника. Заявка замовника може надаватися в усній, паперовій формі, електронній формі (шляхом надсилання на електронну пошту виконавця) або за допомогою засобів факсимільного зв`язку. Замовник зобов`язаний оплатити надані послуги авансом до дати надання послуг, тобто шляхом внесення передплати в розмірі 100% вартості запланованих послуг (а.с.89-91).
16 квітня 2018 року між ТОВ АВТОАССТРАНС (виконавець) та ТОВ ДЕАМАКС ТРАНС С (замовник) укладено договір № 1604-1 про надання послуг автотранспорту, послуг будівельних машин та механізмів. Згідно умов договору замовник замовляє, а виконавець при наявності надає послуги автотранспортом, будівельними машинами та механізми на об`єкті замовника. Виконавець надає автотранспорт, будівельні машини та механізми згідно із заявками замовника відповідно до п. 4.1. договору. Замовник сплачує за надані послуги у відповідності до умов цього договору. Договір вступає в силу з моменту його підписання і діє до 31 грудня 2018 року. Строк дії договору автоматично продовжується на кожен наступний календарний рік у разі, якщо жодна із сторін не направила рекомендованим листом повідомлення про припинення дії договору за 20 календарних днів до закінчення строку дії договору. Загальна сума договору складає суму зазначену в актах наданих послуг до даного договору (а.с. 107-109).
07 березня 2018 року ТОВ АВТОАССТРАНС було підготовлено і подано для реєстрації через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України податкову накладну №1 (а.с. 18).
30 березня 2018 року позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9055386912, відповідно до якої податкову накладну від 07 березня 2018 року № 1 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 19).
11 квітня 2018 року ТОВ АВТОАССТРАНС було підготовлено і подано для реєстрації через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України податкову накладну №1 (а.с. 20).
27 квітня 2018 року позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9079471211, відповідно до якої податкову накладну від 11 квітня 2018 року № 1 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 21).
16 березня 2018 року ТОВ АВТОАССТРАНС було підготовлено і подано для реєстрації через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України податкову накладну №2 (а.с. 22).
30 березня 2018 року позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9055346636, відповідно до якої податкову накладну від 16 березня 2018 року № 2 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величну залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 23).
18 квітня 2018 року ТОВ АВТОАССТРАНС було підготовлено і подано для реєстрації через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України податкову накладну №3 (а.с. 24).
04 травня 2018 року позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9082803454, відповідно до якої податкову накладну від 18 квітня 2018 року № 3 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 25).
23 квітня 2018 року ТОВ АВТОАССТРАНС було підготовлено і подано для реєстрації через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України податкову накладну №4 (а.с. 26-27).
04 травня 2018 року позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9082803128, відповідно до якої податкову накладну від 23 квітня 2018 року № 4 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 28).
23 квітня 2018 року ТОВ АВТОАССТРАНС було підготовлено і подано для реєстрації через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України податкову накладну №6 (а.с. 29-30).
04 травня 2018 року позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9082803195, відповідно до якої податкову накладну від 23 квітня 2018 року № 6 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величну залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 31).
26 квітня 2018 року ТОВ АВТОАССТРАНС було підготовлено і подано для реєстрації через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України податкову накладну №7 (а.с. 32-33).
04 травня 2018 року позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9082803428, відповідно до якої податкову накладну від 26 квітня 2018 року № 7 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 34).
27 квітня 2018 року ТОВ АВТОАССТРАНС було підготовлено і подано для реєстрації через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України податкову накладну №8 (а.с. 35).
04 травня 2018 року позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9082803124, відповідно до якої податкову накладну від 27 квітня 2018 року № 8 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 36).
27 квітня 2018 року ТОВ АВТОАССТРАНС було підготовлено і подано для реєстрації через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України податкову накладну №9 (а.с. 37-38).
04 травня 2018 року позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9082803145, відповідно до якої податкову накладну від 27 квітня 2018 року № 9 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 39).
Позивачем надіслано пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК. Зокрема:
- договір № 2304-1 про надання автотранспорту, послуг будівельних машин та механізмів від 23 квітня 2018 року укладеного між ТОВ АВТОАССТРАНС та ТОВ Будівельна компанія АУРУМ ; договір про надання транспортних послуг № 0504-1 від 05 квітня 2018 року укладений між ТОВ АВТОАССТРАНС та ТОВ МЕРК Компані , договір про оренду транспортного засобу № 0102/1-2018 від 01 лютого 2018 року укладений між ТОВ АВТОАССТРАНС та ФОП ОСОБА_3 Васильовичем, договір про надання послуг автотранспорту, послуг будівельних машин та механізмів від 16 квітня 2018 року укладений між ТОВ АВТОАССТРАНС та ТОВ Деамакс Транс С , договір поставки товарів з використанням обладнання по ідентифікації транспортного засобу № 15 НОМЕР_3 02-18 від 15 лютого 2018 року укладений між ТОВ АВТОАССТРАНС та ТОВ Експерт-МК, договір перевезення вантажу № 01/02/18 від 01 лютого 2018 року укладений між ТОВ АВТОАССТРАНС та ТОВ Вода і Земля , акт № ОУ-2304-3 здачі-прийняття робіт (надання послуг), акт № ОУ-2604-1 здачі-прийняття робіт (надання робіт), акт № ОУ-0703-1 здачі-прийняття робіт (надання послуг), акт № ОУ-1603-1 здачі-прийняття робіт (надання робіт), акт № ОУ -2607-1 здачі-прийняття робіт (надання послуг), акт № ОУ-3105-1 здачі-прийняття робіт (надання послуг), акт № ОУ-2704-1 здачі-прийняття робіт (надання послуг), акт ОУ-2704-2 здачі-прийняття робіт (надання послуг), акт ОУ-2804-1 здачі-прийняття робіт (надання послуг), акт № ОУ-2304-1 здачі-прийняття робіт (надання робіт), банківські виписки по рахунку сформовані 07.06.2018, 08.06.2018, 04.09.2018, 22.08.2018, 07.08.2018,19.08.2018, виписку з ЄДРПОУ від 22.12.2018.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 12.06.2018 та 13.06.2018 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В якості підстави прийняття таких рішень відповідачем 2 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити). Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. Договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції. Також не надано договори оренди транспортних засобів, рахунки-фактури, акти приймання-передачі, накладні, платіжні документи на придбання і реалізацію.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивачем 20.06.2018 подано скаргу, в якій зазначив, що рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є незаконними, у зв`язку з тим, що при їх прийнятті не було взято до уваги специфіку діяльності ТОВ АВТОАССТРАНС (а.с. 51-56).
09 липня 2018 року Комісією з питань розгляду скарг прийнято рішення, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Позивач вважає такі дії відповідачів протиправними, у зв`язку з чим звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами у справі, суд виходить з наступного.
Згідно з ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 21 лютого 2018 року №117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Згідно з вимогами п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 177), податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак: 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,03, P < P м х 1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; P м - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховується ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.
Згідно з вимогами п. 4 Порядку № 117 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.
Як убачається з п. 5 Порядку № 117, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Згідно з вимогами п.п. 6 та 7 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Суд зазначає, що положення пунктів 6 та 7 Порядку № 117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.
Разом з тим, реєстрацію поданих позивачем податкових накладних зупинено (як зазначено в квитанціях) через те, що Обсяг постачання товару /послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкові накладні відповідають вимогам п.п. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку .
Тобто, відповідачем застосовано формулювання, яке пунктами 6 та 7 Порядку не передбачено.
Указане свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію податкової накладної зупинено з підстав, які не передбачені законодавством.
Так, відповідно до п.п. 2.1 п. 2 Критерів ризиковості платника податку податкові накладні / розрахунки коригування, складені платниками податку, перевіряються на відповідність ознакам ризиковості здійснення операцій: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку(ий) подано на реєстрацію в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 відсотків загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД та послуг з кодами згідно з ДКПП, перелік яких визначено ДФС відповідно до додатка, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в Таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
Згідно з вимогами п. 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
На виконання пункту 10 Порядку № 117 Державна фіскальна служба України 21 березня 2018 року наказом № 144 затвердила Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (далі - Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків).
Порядком формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків передбачено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі Критерії).
Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п. 1.6 Критеріїв.
Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , та оформлюється протоколом.
До протоколу засідання Комісій обов`язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.
За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі Журнал ризикових платників податків розділу Робота Комісії регіонального рівня підсистеми Аналітична система ІТС Податковий блок як платників з ознаками ризиковості.
У Листі Державної фіскальної служби України від 21 березня 2018 р. № 959/99-99-07-18 Критерії ризиковості платника податку , зокрема, зазначено: 1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.
У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.
Суд наголошує, що відповідачем - 2 не було надано ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з пп. 1.6 п. 1 Критеріїв; ні матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку; ані іншої інформації, що розглядається Комісією, яка, відповідно до Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків, обов`язково додається до протоколу засідання Комісій.
Крім того, в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено за якою саме підставою позивача із указаних в пп. 1.6 п. 1 Критеріїв віднесено до ризикових платників.
Відповідно до вимог п. 12 та 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з вимогами п. 14 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Як убачається з п. 15 Порядку № 117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Пунктом 16 Порядку № 117 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з вимогами п.п. 18-20 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до вимог п. 21 Порядку № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як убачається з п.22 Порядку № 117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Відповідно до пункту 23 Порядку №117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку.
Як вказано у спірних Рішеннях, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податку копій документів, а саме:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, розрахункові документи,банківські виписки з особових рахунків, договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції. Також договори оренди транспортних засобів, рахунки-фактури, акти приймання-передачі, накладні, платіжні документи на придбання реалізацію.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
Проте, в порушення наведених вимог законодавства рішення Комісії ГУ ДФС у Київській області, якими ТОВ АВТОАССТРАНС відмовлено у реєстрації податкових накладних містить лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення (додаток 2 до вказаного Порядку), і підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надано, не містять.
Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.
Крім того, суд звертає увагу на те, що в силу приписів ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень суд перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У даному випадку судом встановлено, що рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, що свідчать про їх необґрунтованість і протиправність.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".
Під час розгляду справи відповідач - 2 не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття вищевказаних оспорюваних рішень, яким ТОВ АВТОАССТРАНС відмовлено у реєстрації податкових накладних. У той же час сукупність первинних документів, наданих до матеріалів справи, свідчать про реальність проведення господарських операцій.
Таким чином, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовних вимог позивача про скасування оспорюваних рішень Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області.
Разом з тим, суд вважає, що при зверненні до суду позивачем були неправильно сформульовані позовні вимоги у вигляді скасування спірних рішень замість визнання їх протиправними та скасування.
Так, згідно з частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Частиною другою статті 245 КАС України закріплено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Відповідно до пункту 19 частини першої статті 4 КАС України індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Отже, оскільки рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації стосуються прав конкретної юридичної особи, ТОВ АВТОАССТРАНС , спірні рішення є індивідуальними актами та підлягають оскарженню шляхом подання позову про визнання їх протиправними та скасування.
При цьому, неправильне словесне вираження позивачем способу захисту порушеного права не є підставою для відмови в його захисті, оскільки правомірність вимог позивача підтверджується матеріалами справи, а відповідно до частини першої статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних вищевказані податкові накладні, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно із підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічні положення закріплено в пункті 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117.
При цьому, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по поданих податкових накладних. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13 січня 2011 р. в справі Чуйкіна проти України (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE, заява № 28924/04) констатував: 50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд , в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (рішення від 21 лютого 1975 року у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. theUnitedKingdom, пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (рішення у справах Мултіплекс проти Хорватії (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та Кутіч проти Хорватії (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II) .
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати вищевказані податкові накладні позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу, що і було зроблено позивачем.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних всигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збів у сумі 15 858,00грн. згідно платіжного доручення №132 від 10.12.2018 та у сумі 1 431,00грн. згідно платіжного доручення №151 від 15.02.2019.
Суд, керуючись ч.1 ст. 139 КАС України, беручи до уваги результат вирішення спору щодо задоволення позовних вимог, присуджує позивачу 17 289,00грн. понесених витрат з оплати судового збору за рахунок Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю АВТОАССТРАНС задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області № 783972/41781100 від 12.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 16.03.2018.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області № 783973/41781100 від 12.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 07.03.2018.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області № 783974/41781100 від 12.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 11.04.2018.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області № 783975/41781100 від 12.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 26.04.2018.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області № 783976/41781100 від 12.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 8 від 27.04.2018.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області № 783977/41781100 від 12.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 9 від 27.04.2018.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області № 783978/41781100 від 12.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 23.04.2018.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області № 783979/41781100 від 12.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 18.04.2018.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області № 790447/41781100 від 13.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 23.04.2018.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю АВТОАССТРАНС №1 від 07.03.2018; № 2 від 16.03.2018; № 1 від 11.04.2018; № 3 від 18.04.2018; № 4 від 23.04.2018; № 6 від 23.04.2018; № 7 від 26.04.2018; № 8 від 27.04.2018; № 9 від 27.04.2018.
Присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АВТОАССТРАНС (код ЄДРПОУ 41781100, адреса: 07400, Київська область, м. Бровари, вул. Грушевського, 15 Б, кв. 53) судовий збір у сумі 17 289,00грн. (сімнадцять тисяч двісті вісімдесят дев`ять гривен 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (код ЄДРПОУ 39393260, адреса: 03151, м.Київ - 151, вул. Народного Ополчення, 5а).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного судупротягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 27.05.2019.
Суддя Я.В. Горобцова
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2019 |
Оприлюднено | 14.06.2019 |
Номер документу | 82374748 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Горобцова Я.В.
Адмінправопорушення
Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області
Юрлагіна Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні