Рішення
від 14.06.2019 по справі 140/1248/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2019 року ЛуцькСправа № 140/1248/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Денисюка Р.С.,

розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДФС у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Будмонтаж» про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДФС у Волинській області (далі - ГУ ДФС у Волинській області, позивач) звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Будмонтаж» (далі - ТзОВ фірма «Будмонтаж» , відповідач) про надання дозволу на погашення податкового боргу в сумі 129045,41 грн. за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 19.04.2019 прийнято вказану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та відповідно до приписів статей 12, 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач зареєстрований суб`єктом підприємницької діяльності, взятий на податковий облік, зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом України (далі - ПК України). Проте відповідач всупереч вимогам статей 16, 36, 38 ПК України свої зобов`язання щодо сплати податків та інших обов`язкових платежів належним чином не виконував, у зв`язку з чим за останнім обліковується податковий борг в загальному розмірі 129045,41 грн.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 31.08.2019 у справі №0340/1251/18 стягнуто з рахунків ТзОВ фірма «Будмонтаж» на користь держави податковий борг зі сплати земельного податку з юридичних осіб в сумі 107530,55 грн.

Однак, сума податкового боргу по вказаному податку збільшилася в результаті самостійного нарахування платником податків грошового зобов`язання за податковими розрахунками земельного податку та в результаті несплати узгоджених грошових зобов`язань, визначених податковими повідомленнями-рішеннями. У зв`язку з частковою сплатою заборгованості в сумі 58520,42 грн., що спрямовувалася на погашення податкового боргу в порядку черговості його виникнення, сума заборгованості зменшилася та становить 129045,41 грн.

Контролюючим органом була сформована, надіслана та вручена відповідачу податкова вимога № 18264-17 від 06.06.2017, проте вказані заходи не спричинили погашення податкового боргу відповідачем. Крім того, на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 31.08.2019 у справі № 0340/1251/18 ГУ ДФС у Волинській області було виставлене інкасове доручення № 198 від 07.02.2019, яке було повернуте без виконання.

Відповідно до пункту 95.3 статті 95 ПК України контролюючий орган має право звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Позивач просить надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу в сумі 129045,41 грн. за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Копія ухвали суду від 19.04.2019 про відкриття провадження в адміністративній справі була надіслана відповідачу рекомендованою кореспонденцією за адресою місцезнаходження юридичної особи, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, проте поштове відправлення повернулося на адресу суду 03.05.2019 із довідкою відділення поштового зв`язку інші причини (відбиток календарного штемпеля від 02.05.2019) та 17.05.2019 судом повторно надіслано копію ухвали суду від 19.04.2019 про відкриття провадження в адміністративній справі за адресою місцезнаходження відповідача, однак поштове відправлення також повернулося на адресу суду 29.05.2019 із довідкою відділення поштового зв`язку інші причини, адресат відсутній (відбиток календарного штемпеля від 27.05.2019), тобто, в розумінні статті 251 КАС України днем вручення вказаної ухвали є 02.05.2019 та 27.05.2019.

У встановлений судом строк відповідач відзиву на позовну заяву не подав.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відтак справу вирішено на підставі наявних у ній матеріалів.

Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до часткового задоволення, з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ фірма «Будмонтаж» зареєстроване як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1005036084 від 21.02.2019 (а. с. 5-7).

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 31.08.2018 у справі №0340/1251/18 стягнуто з рахунків ТзОВ фірма «Будмонтаж» в дохід місцевого бюджету податковий борг по сплаті земельного податку з юридичних осіб в розмірі 107530,55 грн. (а.с. 10-11), яке набрало законної сили 01.10.2018.

На виконання вказаного рішення, ГУ ДФС у Волинській області здійснювалися заходи щодо погашення податкового боргу ТзОВ фірма «Будмонтаж» , а саме: було виставлене інкасове доручення № 198 від 07.02.2019 (Волинське ГРУ АТ КБ Приватбанк ), яке повернуто без виконання по причині відсутності коштів на рахунку платника (а. с. 12).

Після винесення рішення Волинського окружного адміністративного суду від 31.08.2018 сума податкового боргу ТзОВ фірма «Будмонтаж» із земельного податку з юридичних осіб збільшилася в результаті самостійного нарахування платником грошового зобов`язання за податковим розрахунком земельного податку від 13.02.2018 з термінами сплати: до 30.06.2018 в сумі 6469,00 грн., до 30.07.2018 в сумі 6469,00 грн., до 30.08.2018 в сумі 6469,00 грн., до 30.09.2018 в сумі 6469,00 грн., до 30.10.2018 в сумі 6469,00 грн., до 30.11.2018 в сумі 6469,00 грн., до 30.12.2018 в сумі 6469,00 грн., до 30.01.2019 в сумі 6468,96 грн.; за податковим розрахунком земельного податку від 14.03.2019 з терміном сплати до 14.03.2019 в сумі 6469,00 грн., а також в результаті несплати узгоджених грошових зобов`язань із земельного податку з юридичних осіб від 01.06.2018 № 0054671207 в сумі 4871,37 грн., від 20.09.2018 № 0096271207 в сумі 4938,41 грн., від 23.11.2018 № 0054845512 в сумі 2104,27 грн., від 23.11.2018 № 0054855512 в сумі 318,44 грн., від 18.02.2019 № 0051675512 в сумі 1294,00 грн., від 14.01.2019 № 0004705512 в сумі 1464,72 грн. (а.с. 13-22). Крім того, на підставі підпункту 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нараховано пеню в сумі 7425,62 грн.

Згідно з довідкою про наявність боргу станом на 27.03.2019, розрахунком боргу по платежах до бюджету та витягом з АІС «Податковий блок» за відповідачем обліковується податкова заборгованість по земельному податку з юридичних осіб в сумі 129045,41 грн. (а.с. 8-9, 27-33).

30.06.2018 заступник начальника ГУ ДФС у Волинській області прийняв рішення № 22 про опис майна у податкову заставу майна, що перебуває у власності ТзОВ фірма «Будмонтаж» (а. с. 23), податковий керуючий згідно з актом опису майна № 11 від 22.06.2018 провів опис майна на загальну суму 107906,00 грн. (а. с. 24), а податкову заставу було зареєстровано в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, що підтверджується витягом від 22.06.2018 № 56108651 (а. с. 25).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до підпунктів 14.1.155, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом; податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно з підпунктами 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Відповідно до пунктів 59.1, 59.5 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків. Податкова вимога не надсилається (не вручається), якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує шістдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків.

У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.

У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1 статті 88 ПК України).

Відповідно до пунктів 89.1, 89.3 статті 89 ПК України право податкової застави виникає у разі: несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.

Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.

До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.

Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.

Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.

Згідно з пунктами 95.1, 95.2, 95.3 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Виходячи з системного аналізу наведених норм, суд зазначає, що звернення податкового органу до суду з позовними вимогами про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків має відбуватися після звернення про погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків, зокрема, шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, обслуговуючих платника податку, і лише в разі недостатності коштів податковий орган має право звернутися з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.

Таким чином, ПК України встановлено черговість вжиття податковим органом заходів щодо погашення податкового боргу: спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків та лише в разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, контролюючим органом вжито заходів щодо погашення податкового боргу відповідача в розмірі 107530,55 грн., шляхом звернення до суду із вимогою про стягнення коштів з такого платника податків з рахунків в банку, що підтверджено рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 31.08.2019 у справі № 0340/1251/18.

Отже, враховуючи вищенаведене суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги ГУ ДФС у Волинській області є обґрунтованими лише в частині вимог про надання дозволу на погашення суми податкового боргу ТзОВ фірма «Будмонтаж» , що вже була стягнена з відповідача за рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 31.08.2019 у справі № 0340/1251/18, а саме в частині надання дозволу на погашення податкового боргу із земельного податку з юридичних осіб в сумі 107530,55 грн. за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі.

Щодо позовних вимог про надання дозволу на погашення решти суми податкового боргу, за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі, то вона до задоволення не підлягає, оскільки контролюючим органом не було застосовано процедуру стягнення цієї суми податкового боргу з розрахункових рахунків відповідача, також судом не винесено рішення про задоволення таких позовних вимог контролюючого органу (воно не набрало законної сили), на його виконання не направлялись інкасові доручення до банків, що обслуговують рахунки ТзОВ фірма «Будмонтаж» , крім того, контролюючим органом не з`ясовано факту відсутності достатніх коштів для погашення саме цієї суми заборгованості.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 11.06.2019 (справа № 825/1815/15-а).

За наведених обставин, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Керуючись статтями 243-246, 255, 262, 295, пунктом 15.5 частини першої розділу VII «Перехідні положення» КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Надати Головному управлінню ДФС у Волинській області дозвіл на погашення суми податкового боргу в сумі 107530,55 грн. (сто сім тисяч п`ятсот тридцять гривень 55 копійок) за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Будмонтаж» , що перебуває у податковій заставі.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Позивач: Головне управління ДФС у Волинській області (43010, Волинська обл., м. Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 39400859).

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Будмонтаж» (45605, Волинська обл., Луцький р-н, с. Боратин, вул. Центральна, 13, код ЄДРПОУ 23020353).

Суддя Р.С. Денисюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.06.2019
Оприлюднено18.06.2019
Номер документу82401969
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/1248/19

Постанова від 26.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 04.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 16.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 14.06.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 19.04.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні