Рішення
від 18.06.2019 по справі 200/5252/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 червня 2019 р. Справа№200/5252/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Логойди Т.В.,

секретар судового засідання Галустян Р.Г.,

з участю представника позивача Денисової І.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Донецькій області до державного підприємства Торецьквугілля про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

в с т а н о в и в:

У квітні 2019 року Головне управління Держпраці у Донецькій області звернулося до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому зазначало, що посадовими особами відділу гірничотехнічного нагляду у Торецькому регіоні управління гірничого нагляду у зв`язку з аварією (пожежею), яка сталась 28 січня 2019 року о 22 год. 50 хв. на вантажно-підйомних комплексах в баштовому копрі ствола №2 відокремленого підрозділу Шахта Північна державного підприємства Торецьквугілля (далі - ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля ), проведено позапланову перевірку ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля , за результатами якої складено акт від 22 лютого 2019 року № 06.7-10/07-05/19, яким встановлені чисельні порушення вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки.

У зв`язку з тим, що виявлені порушення створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей під час виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме під час ведення робіт зі спуску та видачі працівників та вантажів одноклітьовою підйомною установкою МК4х4 ствола №2, з метою недопущення спричинення шкоди здоров`ю людей позивач просив:

- застосувати до відокремленого підрозділу Шахта Північна державного підприємства Торецьквутілля (85200, Донецька обл., м. Торецьк, смт. Північне, вул. Центральна, 1, код ЄДРІІОУ 40835269) заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зупинення ведення робіт зі спуску та видачі працівників та вантажів одноклітьовою підйомною установкою МК4х4 ствола №2.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, що ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля є підрозділом, що готується до повної ліквідації. Для цього, зокрема розроблено проект Затоплення ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля до горизонту 500 метрів включно , а також отримано позитивний висновок експертизи щодо відповідності проектної документації вимогам нормативно-правових актів з охорони праці і промислової безпеки. Проектом передбачається затоплення гірничих виробок всіх зазначених горизонтів та стволів №1, №2 та №3 до горизонту 500 метрів включно, з попереднім демонтажем існуючого обладнання з дотриманням вимог з безпечного виконання робіт. В період затоплення горизонтів передбачено проведення постійного контролю газової обстановки та рівня заповнення гірничих виробок водою, розроблені заходи щодо безпечного ведення робіт та протиаварійного захисту підприємства на час затоплення.

Протокольним рішенням засідання Секції Вугільна промисловість Науково-технічної ради Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 12 квітня 2019 року погоджено пропозицію ДП Торецьквугілля щодо зупинення водовідливного комплексу ВП Шахта Північна відповідно до Проекту затоплення ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля до горизонту 500 метрів та позитивного експертного висновку ДП Донецький експертно-технічний центр Держпраці від 09 квітня 2019 року №14.-05.-18.-0683.19.

На сьогоднішній день на ВП Шахта Північна розпочато процес затоплення та припинено ведення робіт зі спуску та видачі працівників та вантажів. Не задіяних працівників звільнено по скороченню чисельності, у зв`язку з припиненням роботи по водовідливу.

Вважав позовні вимоги безпідставними. Просив в задоволенні позову відмовити.

Позивач подав відповідь на відзив, в якій зазначав, зокрема, що всупереч ст.54 Кодексу України про надра ДП Торецьквугілля не направило Проект Затоплення ВП Шахта Північна для погодження в установленому законодавством порядку з органами гірничого нагляду і не повідомило Головне управління Держпраці у Донецькій області про зміни в роботі підприємства (затоплення гірничих виробок всіх горизонтів і стволів №1, №2, №3) і про неможливість усунення всіх порушень, що викладені в акті позапланової перевірки. Станом на 01 травня 2019 року на ВП Шахта Північна працювало 67 підземних працівників. Перед затопленням всі машини, механізми і електрообладнання необхідно демонтувати з підземних виробок всіх горизонтів. Для виконання цих робіт потрібно використовувати та експлуатувати вантажно-підйомні комплекси, які розташовані у баштовому копрі стволу №2. Стан підйомних машин, підйомних та врівноважувальних канатів, підйомних сосудів, підвісних пристроїв створює небезпеку та загрозу життю і здоров`ю працівників. Просив задовольнити позов.

Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначав, що посилання позивача на ст. 54 Кодексу України про надра є недоцільним, оскільки відповідному погодженню підлягає проект ліквідації та консервації гірничодобувних об`єктів або їх ділянок, який щодо ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля знаходиться в процесі створення, а не проект затоплення відокремленого підрозділу.

Відповідно до п. 13 гл. 2 розд. X наказу Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 22 березня 2010 року №62 Про затвердження правил безпеки у вугільних шахтах плановане затоплення гірничих виробок допускається тільки відповідно до проекту, затвердженого головним інженером шахти.

Проект Затоплення ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля до горизонту 500 метрів включно затверджено головним інженером шахти і не потребує погодження з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, та іншими заінтересованими органами в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері гірничого нагляду та промислової безпеки.

Вважав, що у зв`язку з тим, що на ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля провадиться планове затоплення, тому застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, шляхом зупинення ведення робіт зі спуску та видачі працівників та вантажів одноклітьовою підйомною установкою МК 4x4 ствола №2 у зв`язку із загрозою життю людей є недоцільним. Просив в задоволенні позову відмовити.

Позивач подав додаткові пояснення, в яких зазначав, що у разі зупинення, виходу зі строю, аварії на підйомній установці, пожежі на одноклітьовій підйомній установці МК4х4 ствола №2 з працівниками в кліті (протяжність вертикального стволу від 0 до 1160 метрів), друга та єдина рівнозначна підйомна установка знаходиться у неробочому стані, оскільки 28 січня 2019 року о 22 год. 50 хв. на вантажно-підйомних комплексах в баштовому копрі ствола №2 сталася пожежа, у результаті якої синхронний електродвигун СДН-49-6 двох клітьової підйомної установки МК4х4 ствола №2, що здійснювала спуск та видачу працівників та вантажів, згорів, що повністю унеможливлює використання двох клітьової підйомної машини МК4х4 ствола №2.

На теперішній час у вертикальному стволі з двох підйомних установок працює тільки одна - одноклітьова підйомна установка МК4х4 ствола №2. Тобто, спуск та видача працівників та вантажів може здійснюватись лише підйомною установкою МК4х4 ствола №2.

Згідно з пояснювальною запискою заступника начальника відділу гірничотехнічного нагляду у Торецькому регіоні управління гірничого нагляду Головного управління Держпраці в Донецькій області від 10 червня 2019 року №06.7-13/356/19 станом на 10 червня 2019 року до Головного управління Держпраці у Донецькій області повідомлень від ДП Торецьквугілля про припинення робіт та діяльності ВП Шахта Північна не надходило.

Наказом ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля від 15 квітня 2019 року №45 вирішено приступити до виконання Проекту Затоплення ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля до горизонту 500 метрів включно ; розробити заходи із забезпечення безпечного спуску-підйому робітників, демонтажу та видачі обладнання, забезпечення стійкого провітрювання та контролю за газовою обстановкою під час затоплення виробок ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля до горизонту 500 метрів включно (п.п. 1 та 3 наказу).

По оперативній інформації, що збирається по телефону, диспетчер ВП Шахта Північна телефоном щодня передає до Головного управління Держпраці в Донецькій області загальний стан безпеки по підприємству, а також відомості за кожний робочий день щодо кількості підземних працівників шахти, які здійснювали спуск у гірничі виробки. Так, станом на 07 червня 2019 року на шахті відпрацювало до 28 підземних працівників. Цей факт підтверджує те, що п. 3 наказу ВП Шахта Північна від 15 квітня 2019 №45 продовжує виконуватися по теперішній час. Для виконання цих робіт потрібно використовувати та експлуатувати вантажно-підйомний комплекс підйомної установки МК4х4 ствола №2, який розташований у баштовому копрі стволу №2, який створює небезпеку та загрозу життю і здоров`ю працівників.

Наведене свідчить про те, що на теперішній час у ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля здійснюється спуск працівників у гірничі виробки за допомогою одноклітьової підйомної установки МК4х4 ствола №2, оскільки іншим чином потрапити до гірничих виробок не має можливості. За таких умов, недотримання правил у сфері охорони праці та промислової безпеки може призвести до тяжких наслідків.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі. Пояснив, що позивач як орган державного нагляду (контролю) після подачі позову до суду не отримував від суб`єкта господарювання повідомлення про усунення встановлених актом перевірки порушень, що стали підставою для звернення для адміністративного суду з даним позовом. В той же час диспетчер ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля в телефонному режимі щодня передає до Головного управління Держпраці в Донецькій області, а саме начальнику відділу гірничотехнічного нагляду у Торецькому регіоні управління гірничого нагляду, інформацію про те, що щодня здійснюється спуск підземних працівників шахти у гірничі виробки. Такий спуск можливий лише за допомогою одноклітьової підйомної установки МК4x4 ствола №2, оскільки інша підйомна установка (двоклітьова) під час пожежі згоріла. Поступове затоплення шахти до певного рівня (після зупинення роботи водовідливного комплексу), про що зазначав відповідач, не унеможливлює спуск та видачу працівників та вантажів вказаною підйомною установкою вище рівня затоплення. Вважав, що існує загроза життю та здоров`ю людей. Просив задовольнити позов.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час і місце судового засідання повідомлявся належним чином. Неявка у судове засідання таких осіб не перешкоджає розгляду справи по суті.

Судом встановлено, що в період з 20 по 22 лютого 2019 року посадовими особами відділу гірничотехнічного нагляду у Торецькому регіоні управління гірничого нагляду Головного управління Держпраці у Донецькій області на підставі наказу від 11 лютого 2019 року №301, направлення на перевірку від 11 лютого 2019 року №214/06.7/15-08, у зв`язку з аварією (пожежею), яка сталась 28 січня 2019 року о 22 год. 50 хв. на вантажно-підйомних комплексах у баштовому копрі ствола №2 відокремленого підрозділу Шахта Північна державного підприємства Торецьквутілля проведено позапланову перевірку ВП Шахта Північна ДП Торецьквутілля щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки при експлуатації вантажно-підйомних комплексів, розташованих у баштовому копрі ствола №2, за результатами якої складено акт від 22 лютого 2019 року № 06.7-10/07-05/19, яким встановлені порушення вимог законодавства з охорони праці, зокрема статей 13 та 14 Закону України Про охорону праці , та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- закінчився термін служби баштового копру стволу №2, що є порушенням п.1.10.VII нормативно-правового акту з охорони праці (далі - НПАОП) 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін проведення ревізії та наладки одноклітьової підйомної машини МК4х4 ствола №2 (остання ревізія та наладка проводилась 27 лютого 2014 року), що є порушенням п. 9.10.VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- не надані результати проведеної дефектоскопії елементів гальмівної системи одноклітьової підйомної установки МК4х4 ствола №2 (остання проводилась у жовтні 2017 року), яка повинна проводитися для підйомних установок, що перевозять людей один раз на рік, що є порушенням п. 3.2.IV НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби кліті, навішеній на одноклітьовій підйомній установці МК4х4 ствола №2 (дата навішування 01 травня 2003 року, в той час як термін служби по паспорту заводу виробника 7 років). Акт продовження експлуатації кліті, на підставі позитивних результатів експертного обстеження та технічного огляду суб`єкта господарювання не наданий, що є порушенням п. 30.1.VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби противаги, навішеної на одноклітьової підйомній установці МК4х4 ствола №2 (дата навішування 02 травня 1993 року, в той час як термін служби по паспорту заводу виробника 10 років). Акт продовження експлуатації противаги на підставі позитивних результатів експертного обстеження та технічного огляду суб`єкта господарювання не наданий, що є порушенням п. 30.1.VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби підвісних пристроїв УПБ-800, УП-3М (2шт.), навішених на противазі одноклітьової підйомній установці МК4х4 ствола №2 (дата навішування 07 жовтня 2001 року; 31 січня 2006 року і 28 серпня 2001 року, в той час як термін служби по паспорту заводу виробника 5 років). Акт продовження експлуатації підвісних пристроїв на підставі позитивних результатів експертного обстеження та технічного огляду суб`єкта господарювання не наданий, що є порушенням п. 3.14. VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби підвісних пристроїв УПБ-800, УП-3М (2шт.), навішених на кліті одноклітьової підйомній установці МК4х4 ствола №2 (дата навішування 01 травня 2003 року, в той час як термін служби по паспорту заводу виробника 5 років. Акт продовження експлуатації підвісних пристроїв на підставі позитивних результатів експертного обстеження та технічного огляду суб`єкта господарювання не наданий, що є порушенням п. 3.14 VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- одноклітьова підйомна установка МК4х4 ствола №2 експлуатується без західного урівноважувального канату Ш49,5мм (в той час як на кожному багатоканатному підйомі має бути не менше двох урівноважу вальних канатів), що є порушенням п. 6.12 VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби східного урівноважувального канату Ш49,5мм, навішеного 28 серпня 2011 року на одноклітьовій підйомній установці МК4х4 ствола №2 (строк служби 4 роки), що є порушенням п. 23.12. VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін проведення ревізії та наладки двохклітьової підйомної машини МК4х4 ствола №2 (остання наладка проводилась 29 квітня 2016 року), що є порушенням п.9.10 VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- не надані результати проведеної дефектоскопії елементів гальмівної системи двохклітьової підйомної установки МК4х4 ствола №2, яка повинна проводитися для підйомних установок, що перевозять людей один раз на рік, що є порушенням п. 3.2.IV НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби північної кліті, навішеної на двохклітьовій підйомній установці МК4х4 ствола №2 (дата навішування 01 травня 2007 року, в той час як термін служби по паспорту заводу виробника 5 років). Акт продовження експлуатації кліті на підставі позитивних результатів експертного обстеження та технічного огляду суб`єкта господарювання не наданий, що є порушенням п. 30.1. VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби південної кліті, навішеної на двох клітьовій підйомній установці МК4х4 ствола №2 (дата навішування 01 травня 2011 року, в той час як термін служби по паспорту заводу виробника 5 років). Акт продовження експлуатації кліті на підставі позитивних результатів експертного обстеження та технічного огляду суб`єкта господарювання не наданий, що є порушенням п. 30.1.VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби підвісних пристроїв УПБ-800, УП-3М (2 шт.), навішених на південній кліті двохклітьової підйомної установки МК4х4 ствола №2 (дата навішування всіх - 01 травня 2011 року, в той час як термін служби по паспорту заводу виробника 5 років). Акт продовження експлуатації підвісних пристроїв на підставі позитивних результатів експертного обстеження та технічного огляду суб`єкта господарювання не наданий, що є порушенням п. 3.14. VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби підвісних пристроїв УПБ-800, УП-3М (2 шт.), навішених на північній кліті двохклітьової підйомної установки МК4х4 ствола №2 (дата навішування всіх - 01 травня 2007 року, в той час термін служби по паспорту заводу виробника 5 років). Акт продовження експлуатації підвісних пристроїв на підставі позитивних результатів експертного обстеження та технічного огляду суб`єкта господарювання не наданий, що є порушенням п. 3.14. VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби підйомних канатів 4 шт. Ш36,5 мм, навішених 26 жовтня 2014 року на двохклітьовій підйомній установці МК4х4 ствола №2 (строк служби 2 роки), що є порушенням п. 23.12 VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби східного урівноважувального канату Ш49,5мм, навішеного 26 серпня 2012 року на двохклітьовій підйомній установці МК4x4 ствола №2 (строк служби 4 роки), що є порушенням п. 23.12.VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- закінчився термін служби західного урівноважувального канату Ш49,5 мм, навішеного 27 серпня 2012 року на двохклітьовій підйомній установці МК4x4 ствола №2 (строк служби 4 роки), що є порушенням п. 23.12.VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- по баштовому копру стволу №2 на позначці +32 метри синхронний електродвигун СДН-49-6 двохклітьової підйомної установки МК4x4 ствола №2 після пожежі, що сталася 28 січня 2019 року, знаходиться у неробочому стані. На теперішній час у вертикальному стволі з двох підйомних установок працює тільки одна - одноклітьова підйомна установка МК4x4 ствола №2, яка служить для виходу на поверхню, що є порушенням п. 3.2.V VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- по баштовому копру стволу №2 на випадок аварії на підйомній машині чи у випадку, якщо підйомна посудина застрягла в стволі дістати робітників з кліті одноклітьової підйомної установки МК4x4 неможливо із-за відсутності другої робочої підйомної машини, що є порушенням п. 7.7. VII НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- відсутня можливість подачі води в сухотрубному ставі баштового копра стволу №2 вище позначки +9 через відсутність пожежних кранів, що є порушенням п. 2.1.IX НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- наявні пожежні гідранти знаходяться в несправному стані, що є порушенням п.2.1.IX НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах;

- на відмітках +17 та +40,5 баштового копра стволу №2 в залах трансформаторів з масляним заповненням відсутні автоматичні установки пожежогасіння, що є порушенням п. 2.1.IX НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах.

В акті зроблено висновок про необхідність негайного зупинення робіт з експлуатації одноклітьової підйомної установки МК4х4 ствола №2 (зав. №690104).

Акт підписаний директором відокремленого підрозділу Шахта Північна державного підприємства Торецьквугілля з відображенням в ньому пояснень (зауважень) про те, що cпуск та видача людей здійснюється одноклітьовим підйомом стволу №2 типу МК4x4. Двигун двох клітьового підйому вийшов з ладу та потребує ремонту, даний підйом зупинений. З відсутністю загального виходу зі спини на глибину 500 м при аварійній ситуації видача робітників не можлива. До вирішення питань зупинення водовідливу та затоплення шахти згідно з проектом ліквідації та рішення технічної ради Міністерства вугільної промисловості України зупинити роботу підйому стволу №2 одноклітьового неможливо, що може привести до затоплення шахти.

У зв`язку з тим, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суб`єкт владних повноважень на підставі ч. 5 ст. 4, ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Судом також встановлено, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1402-р Про ліквідацію відокремленого підрозділу Шахта Північна державного підприємства Дзержинськвугілля погоджено пропозицію Міністерства енергетики та вугільної промисловості щодо ліквідації відокремленого підрозділу Шахта Північна державного підприємства Дзержинськвугілля .

Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 11 серпня 2016 року №513 державне підприємство Дзержинськвугілля перейменовано в державне підприємство Торецьквугілля .

04 квітня 2019 року головним інженером ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля затверджено Проект Затоплення ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля до горизонту 500 метрів включно .

В проекті зазначено, що обладнання на горизонтах 500 м, 940 м, 1050 м, 1160 м має значний знос (практично 100%), що може привести до неконтрольованої аварійної обстановки водовідливу (горизонт 1270 м).

Проектом передбачається затоплення гірничих виробок всіх горизонтів та стволів №1, №2 та №3 до горизонту 500 метрів включно з попереднім демонтажем існуючого обладнання з дотриманням вимог з безпечного виконання робіт. В період затоплення горизонтів передбачено проведення постійного контролю газової обстановки та рівня заповнення гірничих виробок водою, розроблені заходи щодо безпечного ведення робіт та протиаварійного захисту підприємства на час затоплення.

Щодо цього Проекту отримано висновок експертизи ДП Донецький експертно-технічний центр Держпраці від 09 квітня 2019 року №14.-05.-18.-0683.19, згідно з яким вказаний проект відповідає вимогам нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

Протокольним рішенням засідання Секції Вугільна промисловість Науково-технічної ради Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 12 квітня 2019 року погоджено пропозицію ДП Торецьквугілля щодо зупинення водовідливного комплексу ВП Шахта Північна відповідно до Проекту Затоплення ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля до горизонту 500 метрів включно та експертного висновку ДП Донецький експертно-технічний центр Держпраці від 09 квітня 2019 року №14.-05.-18.-0683.19.

Наказом ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля від 15 квітня 2019 року №45 Про затоплення шахти до горизонту 500 метрів вирішено приступити до виконання Проекту Затоплення ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля до горизонту 500 метрів включно ; провести інвентаризацію обладнання та матеріалів на горизонтах 1160 м, 1050 м, 940 м, 500 м, що затоплюються згідно з проектом; розробити заходи із забезпечення безпечного спуску-підйому робітників, демонтажу та видачі обладнання, забезпечення стійкого провітрювання та контролю за газовою обстановкою під час затоплення виробок ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля до горизонту 500 метрів включно (п.п. 1 - 3 наказу).

15 травня 2019 року комісія ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля провела обстеження виробок на горизонті 1160 м та встановила, що після відключення від електропостачання та демонтажу обладнання 16 квітня 2019 року на теперішній час рівень води, що прибуває на горизонті 1160 м, складає 0,7 м від зводу виробки порожнякової гілки стволу №2, у зв`язку з цим вихід на горизонт відсутній; приплив води складає 185 мі на годину. Комісія дійшла висновку, що процес затоплення шахти триває відповідно до Проекту затоплення, про що склала акт 15 травня 2019 року, який того ж дня затверджено технічним директором ДП Торецьквугілля .

В той же день комісія ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля встановила, що одноклітьовий підйом ствола №2 працював раніше в сліпому режимі з горизонту 1050 м на горизонт 1160 м для спуску-видачі працівників. У зв`язку із припиненням відкачування води з шахти та затопленням зумпфової частини стволу №2, де знаходиться розподільна рамка, а також урівноважувальні канати одноклітьової підйомної установки МК4x4, та затоплення горизонту 1160 м робота одноклітьової підйомної установки МК4x4 зі спуску-підйому працівників та вантажу не потрібна та є небезпечною. Прийнято рішення про зупинення роботи одноклітьової підйомної установки МК4x4. Вказані обставини відображені в акті від 15 травня 2019 року Про зупинку робіт зі спуску та видачі робітників та вантажу одноклітьовою підйомною установкою МК4x4 ствола №2 ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля , який того ж дня затверджено технічним директором ДП Торецьквугілля .

Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню таких підстав.

Відповідно до ст. 38 Закону України Про охорону праці державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Згідно зі ст. 39 вказаного Закону посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючи.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу з питань праці України, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Пунктом 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи.

Згідно з пп. 16 п. 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:

забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;

виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів.

Відповідно до пп. 52 п. 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань зупиняє, припиняє, обмежує експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень та інших виробничих об`єктів, виготовлення та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов`язаних із користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції шляхом видачі відповідного розпорядчого документа у передбачених законодавством випадках, а також анулює видані дозволи і ліцензії до усунення порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.

Відповідно до п. 6 Положення Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду.

Згідно з п. 7 вказаного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

В своїй діяльності Держпраці керується, зокрема, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Одним з основних принципів державного нагляду (контролю) є принцип пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності (ч. 1 ст. 3 вказаного Закону).

Згідно з ч.ч. 6 та 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Сторонами не заперечується право позивача на проведення перевірки ВП Шахта Північна ДП Торецьквутілля , за результатами якої складено відповідний акт, і те, що виявлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері охорони праці на час звернення до суду з позовом існували та створювали загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Під час розгляду даної адміністративної справи відповідачем подані певні документи, згідно з якими ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля тривалий час (з грудня 2015 року) перебуває в процесі ліквідації; з 15 квітня 2019 року відбувається процес затоплення шахти до горизонту 500 метрів; 15 травня 2019 року прийнято рішення про зупинення роботи одноклітьової підйомної установки МК4x4.

Разом з цим, доказів, які б свідчили про повне усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, до суду не надходило.

Сам по собі факт прийняття суб`єктом господарювання рішення про зупинення роботи одноклітьової підйомної установки МК4x4 ствола №2 (яке відображено в акті від 15 травня 2019 року) не свідчить про повне усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері охорони праці і не гарантує нездійснення в подальшому робіт зі спуску та видачі працівників та вантажів одноклітьовою підйомною установкою МК4х4 ствола №2 та, відповідно, нестворення загрози життю та здоров`ю людей, зокрема працівникам ВП Шахта Північна ДП Торецьквутілля .

Крім того, як пояснив представник позивача в судовому засіданні, орган державного нагляду (контролю) не отримував від суб`єкта господарювання повідомлення про усунення встановлених актом перевірки порушень, що стали підставою для звернення для адміністративного суду з даним позовом. В той же час диспетчер ВП Шахта Північна ДП Торецьквугілля в телефонному режимі щодня передає до Головного управління Держпраці в Донецькій області, а саме начальнику відділу гірничотехнічного нагляду у Торецькому регіоні управління гірничого нагляду, інформацію про те, що щодня здійснюється спуск підземних працівників шахти у гірничі виробки. Такий спуск можливий лише за допомогою одноклітьової підйомної установки МК4x4 ствола №2. Поступове затоплення шахти до певного рівня (після зупинення роботи водовідливного комплексу), про що зазначав відповідач, не унеможливлює спуск та видачу працівників та вантажів вказаною підйомною установкою вище рівня затоплення.

Отже, загроза життю та здоров`ю людей на ВП Шахта Північна ДП Торецьквутілля існує.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про охорону праці роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

Відповідно до ст. 3 Конституції України, зокрема, людина, її життя і здоров`я, її безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, яке нерозривно пов`язано зі здоров`ям. Обов`язок держави - захищати життя людини.

Статтею 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини ч. 1 ст. 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує держави вживати необхідних заходів щодо захисту життя осіб, які знаходяться під їх юрисдикцією. За певних умов влада повинна вживати превентивні оперативні заходи для захисту людини, чиє життя наражається на небезпеку.

Виходячи з наведених положень законодавства, встановлених обставин та досліджених судом доказів суд дійшов висновку про наявність правових підстав для застосування до ВП Шахта Північна ДП Торецьквутілля заходів реагування у вигляді зупинення ведення робіт зі спуску та видачі працівників та вантажів одноклітьовою підйомною установкою МК4х4 ствола №2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки.

При цьому застосування таких заходів реагування, які є тимчасовими, спрямовано саме на захист життя та здоров`я людей, що, як зазначалося, є прямим обов`язком держави.

Передбачені ст. 371 Кодексу адміністративного судочинства України правові підстави для негайного виконання рішення суду, про що просив позивач, відсутні.

Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Позов Головного управління Держпраці у Донецькій області (85302, Донецька обл., м.Покровськ, вул.Прокоф`єва, 82, код ЄДРПОУ 39790445) до державного підприємства Торецьквугілля (85200, Донецька обл., м. Торецьк, вул. Дружби, 19, код ЄДРПОУ 40835269) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.

Застосувати до відокремленого підрозділу Шахта Північна державного підприємства Торецьквутілля (85200, Донецька обл., м. Торецьк, смт. Північне, вул. Центральна, 1, код ЄДРІІОУ 40835269) заходи реагування у вигляді зупинення ведення робіт зі спуску та видачі працівників та вантажів одноклітьовою підйомною установкою МК4х4 ствола №2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки.

Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення судом складено 18 червня 2019 року.

Суддя Т.В. Логойда

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2019
Оприлюднено20.06.2019
Номер документу82461562
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/5252/19-а

Рішення від 18.06.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т. В.

Ухвала від 19.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні