ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
19 червня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2059/19
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Тихонов І.В., розглянувши в письмовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Біловодської районної державної адміністрації Луганської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
17 травня 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Управління соціального захисту населення Біловодської районної державної адміністрації Луганської області (далі - відповідач), в якій позивач просить:
- визнати неправомірними дії відповідача щодо відмови у призначенні та виплати позивачу державної допомоги при народженні на неповнолітню доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;
- зобов`язати відповідача здійснити нарахування та виплату позивачу недоотриману суму державної допомоги при народженні на неповнолітню ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , починаючи із серпня 2017 року, нарахувати та виплатити виниклу заборгованість з виплати державної допомоги на рахунок, відкритий в ПАТ Ощадбанк .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що має доньку ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 .
З огляду на те, позивач має статус тимчасово переміщеної особи , тому на дитину ОСОБА_2 також оформлено довідку про переміщену особу.
Позивач звернулась до Відповідача за призначенням виплат при народженні на дитину ОСОБА_2 .
У квітні місяці 2019 року позивач звернулась до Відповідача на прийомі із приводу виплат на дитину ОСОБА_2 , але позивачу було усно відмовлено на підставі Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат, затвердженого Постановою КМУ № 365 від 08.06.2016 року, так як знаходилась на тимчасово окупованій території і була відсутня за місцем фактичного проживання в м. Біловодськ.
Позивач вважає таку бездіяльність відповідача протиправною та такою, що порушує її конституційні права.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 22.05.2019 відкрито провадження у справі, вирішено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи; поновлено строк звернення із позовом до суду; відстрочено сплату судового збору (а.с. 1-3).
Відповідач позов не визнав з таких підстав (а. с. 17).
20 червня 2018 року ОСОБА_1 звернулась до управління соціального захисту населення з заявою про взяття її та її доньки ОСОБА_2 на облік як внутрішньо переміщеної особи..
В цей день на її ім"я та на ім"я її доньки видана довідка про взяття на облік ВПО, де фактичне місце проживання вказана АДРЕСА_2 .
Водночас позивачка звернулась з заявою щодо призначення допомоги при народженні дитини.
Управлінням соціального захисту населення направлений запит про отримання електронної справи отримувача соціальної виплати до державного підприємства Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України .
Згідно відповіді ДП Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України від 21.06.2018 № 013- 155027/п, особовий рахунок знаходиться в районі, що не підлягає копіюванню з Центрального сховища.
В телефонному режимі було з`ясовано, що особова справа знаходиться в УПСЗН Бахмутської міської ради. На запит особової справи до УПСЗН Бахмутської міської ради була отримана відповідь, що особову справу не можливо надіслати у зв`язку з тим, що справа закрита з 23.05.2016 та передана до архіву у зв`язку з закінченням терміну виплати та тривалим не зверненням за допомогою.
Управлінням СЗН Біловодської РДА знову був надісланий запит до УПСЗН Бахмутської міськради, в якому наголосили на той факт, що запитувана інформація стосується допомоги при народженні дитини, а Відповідь надана щодо отримання щомісячної адресної допомоги як ВПО і просили вислати макет особової справи та електронний файл.
18 квітня 2019 року надійшла відповідь, в якій сказано, що ОСОБА_1 перебувала на обліку в управлінні та отримувала допомогу при народженні дитини на доньку ОСОБА_3 . ОСОБА_1 знята з обліку з 01.07.2018 р у зв`язку з закінченням терміну виплати.
Станом на сьогоднішній день УПСЗН Бахмутської міськради не направлено особової справи та електронного файлу.
Згідно наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 р № 345 Про затвердження Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги для нарахування допомоги необхідні особова справа, довідка-атестат в оригіналі.
У зв`язку з вищевказаним управління СЗН Біловодської РДА не може призначити допомогу при народженні дитини на ОСОБА_2 .
З огляду на наведене, просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд встановив таке.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстроване місце проживання якої, згідно інформації, зазначеної в паспорті громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого 07.10.2011 Брянківським МВ УМВС України у Луганській області, є м. Брянка, вул. Шишкіна, буд. 7 (а.с. 6-6зв.).
З інформації, зазначеної у довідці від 20.06.2018 № 0000562690 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, фактичне місце проживання/перебування позивача - АДРЕСА_2 (а.с. 7).
26.09.2017 Старобільським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Луганській області видано свідоцтво про народження дитини ОСОБА_2 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с. 10).
20.06.2018 позивач звернулася до УСЗН Біловодської РДА з письмовою заявою щодо призначення соціальної допомоги при народженні дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с. 19-20).
З інформації, яка зазначена у відзиві, вбачається, що станом на сьогоднішній день УПСЗН Бахмутської міськради не направлено особової справи та електронного файлу, а згідно наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 р № 345 Про затвердження Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги для нарахування допомоги необхідні особова справа, довідка-атестат в оригіналі. У зв`язку з вищевказаним управління СЗН Біловодської РДА не може призначити допомогу при народженні дитини на ОСОБА_2 (а.с. 17 зв.).
Відповідно до ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Згідно із ч.ч. 3, 4 ст. 1 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Роботу щодо призначення та виплати державної допомоги сім`ям з дітьми організовує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми: допомога у зв`язку з вагітністю та пологами; допомога при народженні дитини; допомога при усиновленні дитини; допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; допомога на дітей одиноким матерям.
Відповідно до ст. 10 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", допомога при народженні дитини надається одному із батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною. Одноразова допомога, призначена опікуну, вважається власністю дитини.
Згідно із частинами 1-3 статті 11 Закону України "Про державну допомогу з дітьми", допомога батькам при народженні дитини призначається на підставі свідоцтва про народження дитини. Опікунам зазначена допомога призначається на підставі рішення про встановлення опіки. Для призначення допомоги при народженні дитини до органу праці та соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та свідоцтва про народження дитини подається одним з батьків (опікуном), з яким постійно проживає дитина, заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, та копія свідоцтва про народження дитини. Даний перелік документів є вичерпним.
Умови призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, передбачених Законом України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" визначаються Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 (далі - Порядок № 1751).
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1751 допомога при народженні дитини надається одному з батьків дитини, опікуну, які постійно проживають разом з дитиною, з метою створення належних умов для її повноцінного утримання та виховання.
Пунктом 11 Порядку № 1751 передбачено, що для призначення допомоги при народженні дитини органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, подається: заява одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики; копія свідоцтва про народження дитини (з пред`явленням оригіналу).
Як встановлено судом, позивачем були виконані умови Закону України "Про державну допомогу з дітьми" та Порядку №1751 в частині надання усіх необхідних документів для призначення допомоги при народженні дитини.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1751 допомога при народженні дитини надається у розмірі, встановленому на дату народження дитини. Допомога при народженні дитини, яка народилася після 30 червня 2014 року, надається у розмірі 41280 гривень. Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами.
Як встановлено судом, позивач отримала свідоцтво про народження дитини українського зразка 26.09.2017 та 20.06.2018 звернулася до відповідача про призначення допомоги при народженні дитини.
З інформації, яка зазначена у відзиві, вбачається, що станом на сьогоднішній день УПСЗН Бахмутської міськради не направлено особової справи та електронного файлу, а згідно наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 р № 345 Про затвердження Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги для нарахування допомоги необхідні особова справа, довідка-атестат в оригіналі. У зв`язку з вищевказаним управління СЗН Біловодської РДА не може призначити допомогу при народженні дитини на ОСОБА_2 .
Вирішуючи питання щодо законності бездіяльності відповідача щодо непризначення допомоги при народженні дитини, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 3 Конвенції про права дитини, ратифікованої Постановою ВРУ №789-ХІІ від 27 лютого 1991 року, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється як найкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.
Допомога при народженні дитини за своєю природою є допомогою самій дитині, а не її батькам, а тому не можна позбавити дитину благ, гарантованих їй державою.
Як встановлено судом, позивачка не отримувала виплат, визначених законодавством, при народженні дитини - ОСОБА_2 .
Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об`єкту порушеного права, та у спірних правовідносинах є достатнім та необхідним (ефективним).
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Враховуючи вище викладене, суд на підставі ч. 2 ст. 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, у зв`язку з чим визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо непризначення соціальної допомоги позивачу при народженні дитини ОСОБА_2 ..
Як встановлено судом, відповідач формально підійшов до розгляду заяви позивачки щодо призначення допомоги при народженні дитини.
З огляду на викладене, бездіяльність відповідача щодо непризначення позивачу допомоги при народженні дитини - ОСОБА_2 є незаконною, що вказує на наявність підстав зобов`язати відповідача призначити позивачу та виплачувати допомогу при народженні дитини, починаючи з 27 серпня 2017 року.
Щодо вимог про зобов`язання відповідача виплатити позивачу пенсію на рахунок, що відкритий в ПАТ Ощадбанк , то суд вважає їх безпідставними з огляду на наступне.
Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2014 року № 637 Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним , установлено, що призначення та продовження виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509. Виплата (продовження виплати) пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення (далі - соціальні виплати), що призначені зазначеним особам, проводиться через рахунки та мережу установ і пристроїв публічного акціонерного товариства Державний ощадний банк України з можливістю отримання готівкових коштів і проведення безготівкових операцій через мережу установ і пристроїв будь-яких банків тільки на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження. Соціальні виплати особам з інвалідністю I групи та особам, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, за їх письмовими заявами можуть проводитись публічним акціонерним товариством Укрпошта з доставкою додому за фактичним місцем проживання/перебування таких осіб; для ідентифікації одержувачів пенсій, які є внутрішньо переміщеними особами, та забезпечення виплати пенсій таким особам проводиться емісія платіжних карток, які водночас є пенсійними посвідченнями, із зазначенням на них графічної та електронної інформації про власника та його електронного цифрового підпису.
Згідно з пунктом 6 Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 року № 1596, одержувачі самостійно вибирають уповноважений банк для відкриття поточного рахунка. Для внутрішньо переміщених осіб, які перебувають на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 509, уповноваженим банком є АТ Ощадбанк.
Пунктами 9 - 11 вказаної Постанови визначено, що між уповноваженим банком і одержувачем укладається договір банківського рахунка. Заява про виплату пенсії або грошової допомоги подається одержувачем особисто до органу Пенсійного фонду чи органу соціального захисту населення за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання одержувача в населеному пункті у межах України або приймається органом Пенсійного фонду чи органом соціального захисту населення від установи уповноваженого банку. Заяви приймаються за умови пред`явлення паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу і підтверджує її вік, та документа, визначеного законодавством, для з`ясування місця її проживання, і реєструються в установленому порядку. Одержувачі, крім внутрішньо переміщених осіб, можуть у будь-який час змінити уповноважений банк, подавши заяву до відповідного уповноваженого банку згідно з пунктом 10 цього Порядку.
Отже, згідно з наведеними нормами орган соціального захисту зобов`язаний виплачувати соціальні виплати на відповідний банківський рахунок згідно з поданою одержувачем у відповідності до вказаних норм заяви.
Доказів того, що після призначення допомоги вона позивача буде виплачуватися в інший спосіб, і відповідно, будуть порушені права позивача, до суду не подано.
Крім того, обов`язковою умовою для надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду, чого в цій частині не відбулося.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Щодо вирішення питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.
Ухвалою суду від 22.05.2019 відстрочено позивачу сплату судового збору по даній адміністративній справі у розмірі 768,40 грн до ухвалення судового рішення в даній справі.
Відповідно до частини другої статті 133 КАС України, якщо у строк, встановлений судом, судові витрати не будуть оплачені, позовна заява залишається без розгляду або витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо сплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позовні вимоги фактично підлягають задоволенню повністю, суд вважає за необхідне судовий збір у розмірі 768,40 грн стягнути в доход Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 133, 139, 241-246, 250, 255, 262, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 ) до Управління соціального захисту населення Біловодської районної державної адміністрації Луганської області (код ЄДРПОУ 03196908, 92800, Луганська область, смт Біловодськ, вул. Центральна, буд. 87) про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Біловодської районної державної адміністрації Луганської області щодо непризначення ОСОБА_1 допомоги при народженні дитини.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Біловодської районної державної адміністрації Луганської області призначити ОСОБА_1 та виплачувати допомогу при народженні дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , починаючи з 27 серпня 2017 року, з виплатою виниклої заборгованості.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Біловодської районної державної адміністрації Луганської області (код ЄДРПОУ 03196908, 92800, Луганська область, смт Біловодськ, вул. Центральна, буд. 87) в дохід Державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору в сумі 768,40 грн (сімсот шістдесят вісім гривень 40 коп.).
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя І.В. Тихонов
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2019 |
Оприлюднено | 19.06.2019 |
Номер документу | 82462204 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.В. Тихонов
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні