Рішення
від 28.05.2019 по справі 160/2153/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

копія

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 травня 2019 року Справа № 160/2153/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОлійника В. М. за участі секретаря судового засіданняМаксімова А.С. за участі: позивача представника позивача представника третьої особи-2 представника третьої особи-4 ОСОБА_1 ОСОБА_3 Мікуліч С.В. Малюженка О.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до П`ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову: 1. голова П`ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Саламаха Сергій Васильович; 2. П`ятихатська районна рада Дніпропетровської області; 3. Департамент соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації; 4. П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) про визнання протиправним та скасування розпорядження,-

ВСТАНОВИВ:

06 березня 2019 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до П`ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: голова П`ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Саламаха Сергій Васильович, П`ятихатська районна рада Дніпропетровської області, Департамент соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації, П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) в якому просить:

визнати протиправним та скасувати розпорядження голови П`ятихатського районної державної адміністрації Дніпропетровської області Саламахи С. В. від 01.02.2019 р. за № К-12\0\365-19, про моє звільнення з посади директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послу і ) з 01.02.2019 р. та поновити мене на займаній посаді, зазначеній вище;

стягнути з відповідача на мою користь компенсацію за завдану мені моральну шкоду, пов`язану з незаконним звільненням, в розмірі 5000 (п`ять тисяч) гривень, виходячи з обґрунтувань, викладених вище.

В обґрунтування позову позивач зазначила, що вона працювала на посаді директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) на підставі контракту, укладеного з П`ятихатською районною радою Дніпропетровської області 17 грудня 2010 року, відповідно до рішення П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області від 17.12.2010 р. за № 28-3\VІ Про трудові відносини з керівниками районних комунальних підприємств, закладів та установ, що належать до спільної власності територіальних громад району , зі строком дії контракту до 17.12.2013 року.

Після закінчення строку дії зазначеного вище контракту позивач продовжувала працювати без будь-яких обмежень.

05 лютого 2019 р. позивач на роботу не вийшла у зв`язку з хворобою та проходила лікування в умовах стаціонару та амбулаторно в лікувальному закладі за місцем свого проживання. У цей же день, тобто 05.02.2019 р., від заступника директора терцентру ОСОБА_2 вона дізналась, що у цей же день до територіального центру надійшло розпорядження голови П`ятихатської райдержадміністрації Дніпропетровської області Саламахи С. В. від 01.02.2019 р. за № К-12\0\365-19, яким позивача було звільнено з посади директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) з 01.02.2019 р.

Позивач вважає розпорядження голови П`ятихатської РДА Дніпропетровської області від 01.02.2019 р. за № К-12\0\365-19 незаконним, оскільки ані Положенням про територіальний центр, ані будь-яким іншим законодавчим або нормативним актом не передбачена обов`язковість укладання контракту з директором територіального центру, як підстава для допуску до роботи та виконання своїх функціональних обов`язків директором територіального центру соціального обслуговування.

Крім того, питання про звільнення з посади директора територіального центру не було погодженим з департаментом соціального захисту населення обласної державної адміністрації та не було затвердженим на сесії П`ятихатської районної ради, на засіданні якої таке питання навіть не розглядалось.

Ухвалою суду від 11 березня 2019 року відкрито спрощене провадження у справі з викликом учасників справи та призначено судове засідання на 11 годину 30 хвилин 11 квітня 2019 року.

11 квітня 2019 року на адресу суду від третьої особи-2 надійшли письмові пояснення щодо позову.

У поясненнях представник третьої особи-2 зазначив, що Комунальний заклад П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) , код ЄДРПОУ 20268443, відповідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за Організаційно-правовою формою є комунальною організацією (установа, заклад), засновником якого є П`ятихатська районна рада. Код ЄДРПОУ засновника: 25529765, адреса засновника: 52100, Дніпропетровська обл., П`ятихатський район, місто П`ятихатки, вул. Садова, будинок 104, Дата державної реєстрації: 30.04.1998 року.

Комунальний заклад включено до єдиного реєстру об`єктів комунального майна, що належать до спільної власності територіальних громад району (районної комунальної власності). Рішення районної ради від 28 квітня 2017 року №17-12/VІІ Про єдиний реєстр об`єктів комунального майна, що належать до спільної власності територіальних громад району (районної комунальної власності) у новій редакції , розділ 1 Підприємства, установи, заклади , позиція 4, розділ 2 Об`єкти нерухомого майна , позиції 157-163.

Районна рада здійснює управління територіальним центром відповідно до статті 65 Господарського кодексу України на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і участі в управлінні трудового колективу.

Відповідно до вимог цієї статті, для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) або уповноважений ним орган призначає (обирає) керівника підприємства.

У разі найму керівника підприємства з ним укладається договір (контракт), в якому визначаються строк найму, права, обов`язки та відповідальність керівника, умови його матеріального забезпечення, умови звільнення його з посади, інші умови найму за погодженням сторін.

Згідно рішення П`ятихатської районної ради від 17.12.2010 № 28-3/VІ Про трудові відносини з керівниками районних комунальних підприємств, закладів та установ, що належать до спільної власності територіальних громад району між П`ятихатською районною радою (орган управління майном) та громадянкою ОСОБА_1 укладено Контракт від 17 грудня 2010 року про затвердження ОСОБА_1 на посаді директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг).

29 квітня 2014 року, відповідно до рішення П`ятихатської районної ради від 29.04.2014 № 447-30/VІ Про трудові відносини з керівниками районних комунальних підприємств, закладів та установ, що належать до спільної власності територіальних громад району , укладено Додаткову угоду № 1 про продовження на п`ять років терміну дії Контракту від 17 грудня 2010 року. Укладений контракт та додаткова угода є двосторонніми, контракт визначає взаємні права і обов`язки сторін, регулює не тільки трудові, а й пов`язані з ними інші суспільні відносини: соціально-побутові та економічні, його укладено в двох примірниках, які зберігаються у кожної із сторін.

Відповідно до п. 5.2 Контракту, після закінчення терміну його дії припиняється Контракт між сторонами, що його уклали, але трудові відносини фактично тривають і жодна із сторін не вимагає їх припинення, тому сторони керуються у своїх відносинах положенням статті 39-1 Кодексу законів про працю України, та вважають договір продовженим на невизначений строк.

Тобто, з 18 грудня 2018 року змінилася форма відносин між Засновником та директором комунальної установи. Листом П`ятихатської райдержадміністрації від 01.02.2019 № 64-348/0/363-19 до П`ятихатської районної ради направлено розпорядження голови П`ятихатської районної державної адміністрації Про звільнення директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) ОСОБА_1 , натомість фактично надано розпорядження від 01.02.2019 р. Про звільнення ОСОБА_1 .

Процедура призначення та звільнення керівників комунальних підприємств, установ, закладів, що засновані на спільній власності територіальних громад П`ятихатського району (районній комунальній власності) має свої особливості, залежно від виду діяльності підприємства, установи, закладу та їх установчих документів.

Пунктом 10 Положення про П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), яке затверджено рішенням районної ради від 26 травня 2016 року № 64-5\VІІ Про внесення змін до установчих документів установ, підприємств, організації, що належать до спільної власності територіальних громад П`ятихатського району Дніпропетровської області , визначено, що територіальний центр очолює директор, який призначається на посаду та звільняється з посади в установленому порядку П`ятихатською районною державною адміністрацією за пропозицією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення П`ятихатської районної державної адміністрації, погодженою з департаментом соціального захисту населення обласної державної адміністрації та затверджується на сесії П`ятихатської районної ради.

Відповідно до п. 1.3 Положення про порядок призначення на посаду та звільнення з посади керівників підприємств, установ та закладів, що належать до спільної власності територіальних громад району , затвердженого рішенням сесії районної ради від 17 лютого 2012 року № 193 - 13/УІ, викладеного у новій редакції, згідно рішення районної ради від 22 березня 2019 року № 352 - 22/VІІ , питання про призначення на посаду і звільнення з посади керівників підприємств, установ та закладів, що належать до спільної власності територіальних громад району, вирішуються виключно на сесіях районної ради відповідно до статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , з урахуванням вимог Кодексу законів про працю України, інших законодавчих та нормативно-правових актів України та цього Положення за наявності вакансії, необхідності переукладання контракту (строкового трудового договору) або обґрунтованих підстав для звільнення.

Розпорядження про звільнення в преамбулі містить вказівку на подання районного управління соціального захисту населення, без зазначення реквізитів цього подання, крім того, відсутнє посилання на погодження звільнення з департаментом соціального захисту Дніпропетровської облдержадміністрації. Як підставу звільнення зазначено закінчення дії контракту від 17 грудня 2010 року, розпорядження видано без обговорення цього питання депутатськими комісіями та розгляду на сесії районної ради. Всі ці зауваження викладені у листах районної ради до райдержадміністрації від 28 січня 2019 № 56/0/2-19, від 08 лютого 2019 № 105/0/2-19, від 01 березня 2019 року № 149/0/2-19.

Листом від 08.02.2019 № 104/0/2-19 районною радою направлено запит до Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської облдержадміністрації щодо надання погодження на звільнення з посади директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) ОСОБА_1 та отримано відповідь про відсутність запитів на погодження звільнення.

П`ятихатська райдержадміністрація не є стороною контракту, тому не може посилатися на його положення як підставу для звільнення. Окрім того, із закінченням терміну дії нормативного акта, втрачає чинність сам нормативний акт. Видання розпорядчого документа на підставі не чинного нормативного акта спричиняє не чинність самого розпорядчого документа.

Стаття 15 Закону України Про місцеві державні адміністрації (далі - Закон) передбачає можливість управління об`єктами спільної власності територіальних громад райдержадміністраціями у разі делегування їм районними чи обласними радами відповідних повноважень. Передача повноважень відбувається з дотриманням вимог статей 14 та 34 цього Закону, відповідно до яких передача повноважень інших органів супроводжується передачею їм відповідних фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень. Делегування радами повноважень місцевим державним адміністраціям супроводжується передачею фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для їх здійснення, в такому разі, місцеві державні адміністрації підзвітні та підконтрольні відповідним радам у частині делегованих повноважень.

Відносини місцевих державних адміністрацій з підприємствами, установами та організаціями регулюються статтею 36 Закону, яка передбачає, що місцеві державні адміністрації здійснюють функцію управління майном підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління. Голови місцевих державних адміністрацій укладають та розривають контракти з їх керівниками.

Делеговані повноваження П`ятихатської районної ради VII скликання П`ятихатській районній державній адміністрації затверджені рішенням сесії районної ради від 09 грудня 2015 року № 6-2/VII Про делегування повноважень П`ятихатської районної ради VII скликання П`ятихатській районній державній адміністрації і не передбачають передачу повноважень з управління об`єктами спільної власності територіальних громад району, також районною радою не приймалися рішення щодо передачі фінансових, матеріально-технічних чи будь - яких інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень.

Стаття 39 Закону визначає повноваження голів місцевих державних адміністрацій, серед яких визначено, що голови місцевих державних адміністрацій:

- призначають на посади та звільняють з посад своїх заступників, керівників структурних підрозділів відповідно до статей 10 та 11 цього Закону;

- призначають на посади та звільняють з посад керівників апаратів місцевих державних адміністрацій;

- укладають та розривають контракти з керівниками підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління відповідної місцевої державної адміністрації, або уповноважують на це своїх заступників.

Повноважень на звільнення керівників комунальних підприємств головам райдержадміністрацій Закон не надає.

Ухвалою суду від 11 квітня 2019 року вирішено подальший розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 15 годину 00 хвилин 16 травня 2019 року.

15 квітня 2019 року на адресу суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній заперечує проти позовних вимог позивача у зв`язку з наступним.

Так, представник відповідача повідомив, що 01 лютого 2019 року на адресу П`ятихатської районної державної адміністрації надійшло подання Управління соціального захисту населення П`ятихатської районної державної адміністрації № 463/11/03-19 про необхідність звільнення ОСОБА_1 з посади директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) у зв`язку із закінченням строку дії контракту, з якого П`ятихатській районній державній адміністрації стало відомо наступне.

Відповідно до Додаткової угоди № 1 від 29 квітня 2014 року до Контракту від 17 грудня 2010 року, укладеного між П`ятихатською районною радою та ОСОБА_1 , термін дії Контракту та повноважень директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) ОСОБА_1 закінчився 17 грудня 2018 року.

Відповідно до п.5.1 Контракту внесення змін та доповнень до нього здійснюється виключно шляхом підписання додаткових угод.

Згідно з п. 5.5 Контракту за два місяці до закінчення терміну його дії він може бути за угодою сторін продовжений або укладений на новий чи інший термін.

Відповідно до листа П`ятихатської районної ради № 590/0/2-18 від 13 листопада 2018 року директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) ОСОБА_1 було повідомлено про закінчення дії Контракту 17 грудня 2018 року.

Також слід врахувати, що відповідно до п. 10 Типового положення про територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), затвердженого Постановою КМУ від 29 грудня 2009 року № 1417 Про деякі питання діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) територіальний центр очолює директор, який призначається на посаду та звільняється з посади в установленому порядку місцевим органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за пропозицією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення місцевої державної адміністрації або виконавчого органу міської, районної в місті ради, погодженою відповідно з Міністерством соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурним підрозділом з питань соціального захисту населення обласної, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.

На виконання Постанови КМУ від 29 грудня 2009 року № 1417 Про деякі питання діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) П`ятихатським територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) 09 грудня 2010 року зареєстровано Положення про П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), затверджене 23 листопада 2010 року рішенням П`ятихатської районної ради № 16-2/VІ та погоджене Головним управлінням праці та соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації, в новій редакції.

Відповідно до п. 10 Положення про П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) територіальний центр очолює директор, який призначається на посаду та звільняється з посади в установленому порядку місцевою державною адміністрацією за пропозицією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення місцевої державної адміністрації, погодженою департаментом соціального захисту населення обласної державної адміністрації та затверджується на сесії місцевої ради.

У зв`язку зі змінами в законодавстві щодо порядку призначення та звільнення директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) та наявним попередженням ОСОБА_1 про закінчення дії контракту посилання позивача на положення ст. 39-1 КЗпП України безпідставне.

Розглянувши подання Управління соціального захисту населення П`ятихатської районної державної адміністрації № 463/11/03-19 П`ятихатською районною державною адміністрацією було невідкладно прийнято оскаржуване розпорядження голови П`ятихатської районної державної адміністрації № К-12/0/365-19 Про звільнення ОСОБА_1

04 лютого 2019 року телефонограмою № 8, за підписом заступника голови П`ятихатської районної державної адміністрації Руденка С.В., ОСОБА_1 було особисто запрошено до П`ятихатської райдержадміністрації для ознайомлення з оскаржуваним розпорядженням, але ОСОБА_1 , проігнорувавши вищевказану телефонограму, не з`явилася до П`ятихатської райдержадміністрації та про причини неявки не повідомила.

05 лютого 2019 року на адресу П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) було направлено два примірники розпорядження голови П`ятихатської районної державної адміністрації № К-12/0/365-19 Про звільнення ОСОБА_1 для використання у роботі та для вручення ОСОБА_1

Стосовно стягнення моральної шкоди, представник відповідача зауважив, що відповідно до ст. 237-1 КЗпП України відшкодування власником або уповноваженим ним органом моральної шкоди працівнику провадиться у разі, якщо порушення його законних прав призвели до моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв`язків і вимагають від нього додаткових зусиль для організації свого життя, але позивачем не надано жодних доказів, які б підтверджували завдання такої шкоди.

03 травня 2019 року представник третьої особи-2 надіслав на адресу суду додаткові письмові пояснення, в яких зазначив, що у своєму відзиві відповідач посилається та надає копію листа П`ятихатської районної ради від 13 листопада 2018 р. № 590/0/2-18. Даний лист адресований безпосередньо директору комунального закладу П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) та містить лише вихідні реквізити. Згідно електронного журналу реєстрації вихідної кореспонденції та розносної книги П`ятихатської районної ради у листопаді 2018 року, даний лист не адресувався та не розсилався П`ятихатській райдержадміністрації, так само, як і свого часу Контракт від 17 грудня 2010 року та Додаткова угода до нього від 29 квітня 2014 року не адресовувалися та не розсилалися ні П`ятихатській райдержадміністрації, ні управлінню соцзахисту райдержадміністрації.

Лист від 13 листопада 2018 р. № 590/0/2-18 складено відповідно до п. 5.5 Контракту та містить повідомлення про закінчення терміну дії контракту 17 грудня 2018 року та пропозицію на переукладення або продовження його на новий чи інший термін у разі подання директором терцентру необхідного пакету документів для розгляду на черговій сесії районної ради. Цей лист не можна ототожнювати із повідомленням про звільнення з роботи.

Оскільки на чергову сесію директором терцентру не було подано необхідний пакет документів для продовження дії контракту, а трудові відносини фактично продовжувалися, директор терцентру виконувала свої обов`язки у період після 17 грудня 2018 року, і жодна із сторін не вимагала їх припинення. Відповідно до статті 39-1 Кодексу законів про працю України, дія цього договору вважається продовженою на невизначений термін.

В судовому засіданні 28 травня 2019 року позивач та його представник позовні вимоги підтримали, адміністративний позов просили задовольнити повністю.

Представник відповідача в судове засідання 28 травня 2019 року не з`явився, звернувшись до суду повторно із клопотанням про відкладення розгляду справи. Враховуючи те, що вказане клопотання заявлено відповідачем повторно, суд не вбачає законних підстав для відкладення розгляду справи.

Третя особа-1 в судове засідання 28 травня 2019 року не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Представник третьої особи-3 звернувся до суду із клопотанням про розгляд справи без його участі.

Представник третьої особи-2 та представник третьої особи-4 у судовому засіданні 28 травня 2019 року просили позовні вимоги задовольнити.

Заслухавши пояснення позивача, представника позивача, представників третіх осіб, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

Комунальний заклад П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) , код ЄДРПОУ 20268443, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за Організаційно-правовою формою є комунальною організацією (установа, заклад), засновником якого є П`ятихатська районна рада Дніпропетровської області, Код ЄДРПОУ засновника: 25529765, адреса засновника: 52100, Дніпропетровська обл., П`ятихатський район, місто П`ятихатки, вул. Садова, будинок 104, Дата державної реєстрації: 30.04.1998 року.

Згідно рішення районної ради від 28 квітня 2017 року №17-12/VІІ Про єдиний реєстр об`єктів комунального майна, що належать до спільної власності територіальних громад району (районної комунальної власності) у новій редакції , розділ 1 Підприємства, установи, заклади , позиція 4, розділ 2 Об`єкти нерухомого майна , позиції 157-163 Комунальний заклад включено до єдиного реєстру об`єктів комунального майна, що належать до спільної власності територіальних громад району (районної комунальної власності), Районна рада здійснює управління територіальним центром відповідно до статті 65 Господарського кодексу України на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і участі в управлінні трудового колективу.

Відповідно до положень ч.ч. 3-5 ст. 65 ГК України для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства (у разі її утворення) призначає (обирає) керівника підприємства, який є підзвітним власнику, його уповноваженому органу чи наглядовій раді. Керівник підприємства, головний бухгалтер, члени наглядової ради (у разі її утворення), виконавчого органу та інших органів управління підприємства відповідно до статуту є посадовими особами цього підприємства. Статутом підприємства посадовими особами можуть бути визнані й інші особи.

У разі найму керівника підприємства з ним укладається договір (контракт), в якому визначаються строк найму, права, обов`язки і відповідальність керівника, умови його матеріального забезпечення, умови звільнення його з посади, інші умови найму за погодженням сторін.

Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами.

Відповідно до вимог цієї статті, для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) або уповноважений ним орган призначає (обирає) керівника підприємства.

У разі найму керівника підприємства з ним укладається договір (контракт), в якому визначаються строк найму, права, обов`язки та відповідальність керівника, умови його матеріального забезпечення, умови звільнення його з посади, інші умови найму за погодженням сторін.

Згідно рішення П`ятихатської районної ради від 17.12.2010 № 28-3/VІ Про трудові відносини з керівниками районних комунальних підприємств, закладів та установ, що належать до спільної власності територіальних громад району між П`ятихатською районною радою (орган управління майном) та ОСОБА_1 - позивачем укладено Контракт від 17 грудня 2010 року про затвердження ОСОБА_1 на посаді директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг).

Згідно п. 1.1 Контракту Директор зобов`язується безпосередньо та через адміністрацію Установи здійснювати поточне управління (керівництво) Установою, забезпечувати ефективне використання і збереження закріпленого за Установою комунального майна, а Орган управління майном зобов`язується створювати належні умови для матеріального забезпечення й організації праці Директора.

Відповідно до п. 5.2 Контракту, після закінчення терміну його дії припиняється Контракт між сторонами, що його уклали, але трудові відносини фактично тривають і жодна із сторін не вимагає їх припинення, тому сторони керуються у своїх відносинах положенням статті 39-1 Кодексу законів про працю України, та вважають договір продовженим на невизначений строк.

29 квітня 2014 року, відповідно до рішення П`ятихатської районної ради від 29.04.2014 № 447-30/VІ Про трудові відносини з керівниками районних комунальних підприємств, закладів та установ, що належать до спільної власності територіальних громад району укладено Додаткову угоду № 1 про продовження на п`ять років терміну дії Контракту від 17 грудня 2010 року. Укладений контракт та додаткова угода є двосторонніми, контракт визначає взаємні права і обов`язки сторін, регулює не тільки трудові, а й пов`язані з ними інші суспільні відносини: соціально-побутові та економічні, його укладено в двох примірниках, які зберігаються у кожної із сторін.

Листом П`ятихатської райдержадміністрації від 01.02.2019 р. № 64-348/0/363-19 до П`ятихатської районної ради направлено розпорядження голови П`ятихатської районної державної адміністрації Про звільнення директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) ОСОБА_1 , натомість фактично надано розпорядження від 01.02.2019 р. Про звільнення ОСОБА_1 .

У вказаному розпорядженні міститься посилання на подання районного управління соціального захисту населення П`ятихатської РДА про припинення повноважень ОСОБА_1 у зв`язку із закінченням контракту 17 грудня 2018 року.

Розпорядження видано без обговорення питання щодо звільнення позивача депутатськими комісіями та розгляду на сесії районної ради.

Листом від 08.02.2019 № 104/0/2-19 районною радою направлено запит до Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської облдержадміністрації щодо надання погодження на звільнення з посади директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) ОСОБА_1 .

На вказаний запит було отримано відповідь про відсутність запитів на погодження звільнення.

Всі ці зауваження викладені у листах районної ради до райдержадміністрації від 28 січня 2019 р. № 56/0/2-19, від 08 лютого 2019 № 105/0/2-19, від 01 березня 2019 року № 149/0/2-19.

Процедура призначення та звільнення керівників комунальних підприємств, установ, закладів, що засновані на спільній власності територіальних громад П`ятихатського району (районній комунальній власності) має свої особливості, залежно від виду діяльності підприємства, установи, закладу та їх установчих документів.

Пунктом 10 Положення про П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), яке затверджено рішенням районної ради від 26 травня 2016 року № 64-5\VІІ Про внесення змін до установчих документів установ, підприємств, організації, що належать до спільної власності територіальних громад П`ятихатського району Дніпропетровської області , визначено, що територіальний центр очолює директор, який призначається на посаду та звільняється з посади в установленому порядку П`ятихатською районною державною адміністрацією за пропозицією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення П`ятихатської районної державної адміністрації, погодженою з департаментом соціального захисту населення обласної державної адміністрації та затверджується на сесії П`ятихатської районної ради.

Відповідно до п. 1.3 Положення про порядок призначення на посаду та звільнення з посади керівників підприємств, установ та закладів, що належать до спільної власності територіальних громад району , затвердженого рішенням сесії районної ради від 17 лютого 2012 року № 193 - 13/УІ, викладеного у новій редакції, згідно рішення районної ради від 22 березня 2019 року № 352 - 22/VІІ, питання про призначення на посаду і звільнення з посади керівників підприємств, установ та закладів, що належать до спільної власності територіальних громад району, вирішуються виключно на сесіях районної ради відповідно до статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , з урахуванням вимог Кодексу законів про працю України, інших законодавчих та нормативно-правових актів України та цього Положення за наявності вакансії, необхідності переукладання контракту (строкового трудового договору) або обґрунтованих підстав для звільнення.

Таким чином, в порушення п. 10 Положення про П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), питання про звільнення позивача не було погоджено з департаментом соціального захисту населення обласної державної адміністрації.

У відповідності до положень ст. 2 КЗпП України, працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою.

Відповідно до ст. 21 КЗпП України, трудовий договір це угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.

Відповідно до положень ст. 23 КЗпП України, трудовий договір може бути безстроковим, що укладається на невизначений строк; на визначений строк, встановлений за погодженням сторін. Строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Відповідно до положень ст. 39-1 КЗпП України, якщо після закінчення строку трудового договору (пункти 2 і 3 статті 23) трудові відносини фактично тривають і жодна із сторін не вимагає їх припинення, дія цього договору вважається продовженою на невизначений строк. Трудові договори, що були переукладені один чи декілька разів, за винятком випадків, передбачених частиною другою статті 23, вважаються такими, що укладені на невизначений строк.

Щодо посилань представника відповідача у відзиві на позов на лист П`ятихатської районної ради від 13 листопада 2018 р. № 590/0/2-18, суд має зазначити, що даний лист адресований безпосередньо директору комунального закладу П`ятихатський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) та містить лише вихідні реквізити. Згідно електронного журналу реєстрації вихідної кореспонденції та розносної книги П`ятихатської районної ради у листопаді 2018 року даний лист не адресовувався та не направлявся П`ятихатській райдержадміністрації.

Лист від 13 листопада 2018 р. № 590/0/2-18 складено відповідно до п. 5.5 Контракту та містить повідомлення про закінчення терміну дії контракту 17 грудня 2018 року та пропозицію на переукладення або продовження його на новий чи інший термін у разі подання директором терцентру необхідного пакету документів для розгляду на черговій сесії районної ради, а тому представник відповідача помилково ототожнює зазначений лист із повідомленням про звільнення з роботи.

Оскільки на чергову сесію директором терцентру не було подано необхідний пакет документів для продовження дії контракту, а трудові відносини фактично продовжувалися, директор терцентру виконувала свої обов`язки у період після 17 грудня 2018 року, і жодна із сторін не вимагала їх припинення, відповідно до статті 39-1 Кодексу законів про працю України, дія цього договору вважається продовженою на невизначений термін.

Стаття 15 Закону України Про місцеві державні адміністрації № 586-XIV від 09.04.1999 р. (далі Закон № 586-XIV) передбачає можливість управління об`єктами спільної власності територіальних громад райдержадміністраціями у разі делегування їм районними чи обласними радами відповідних повноважень. Передача повноважень відбувається з дотриманням вимог статей 14 та 34 цього Закону, відповідно до яких передача повноважень інших органів супроводжується передачею їм відповідних фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень. Делегування радами повноважень місцевим державним адміністраціям супроводжується передачею фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для їх здійснення, в такому разі місцеві державні адміністрації підзвітні та підконтрольні відповідним радам у частині делегованих повноважень.

Відносини місцевих державних адміністрацій з підприємствами, установами та організаціями регулюються статтею 36 Закону № 586-XIV, яка передбачає, що місцеві державні адміністрації здійснюють функцію управління майном підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління. Голови місцевих державних адміністрацій укладають та розривають контракти з їх керівниками.

Делеговані повноваження П`ятихатської районної ради VII скликання П`ятихатській районній державній адміністрації затверджені рішенням сесії районної ради від 09 грудня 2015 року № 6-2/VII Про делегування повноважень П`ятихатської районної ради VII скликання П`ятихатській районній державній адміністрації і не передбачають передачу повноважень з управління об`єктами спільної власності територіальних громад району, також районною радою не приймалися рішення щодо передачі фінансових, матеріально-технічних чи будь-яких інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень.

Стаття 39 Закону № 586-XIV визначає повноваження голів місцевих державних адміністрацій, серед яких визначено, що голови місцевих державних адміністрацій:

- призначають на посади та звільняють з посад своїх заступників, керівників структурних підрозділів відповідно до статей 10 та 11 цього Закону;

- призначають на посади та звільняють з посад керівників апаратів місцевих державних адміністрацій;

- укладають та розривають контракти з керівниками підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління відповідної місцевої державної адміністрації, або уповноважують на це своїх заступників.

Повноважень на звільнення керівників комунальних підприємств головам райдержадміністрацій Закон № 586-XIV не надає.

У зв`язку з вищевказаними порушеннями, які мали місце при звільненні позивача, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині визнання протиправним та скасування розпорядження голови П`ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Саламахи С.В. від 01.02.2019 року № К-12/0/365-19 про звільнення ОСОБА_1 з посади директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) з 01.02.2019 року та поновлення позивача на посаду директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) з 01.02.2019 року.

Щодо вимоги про стягнення моральної шкоди, суд має зазначити наступне.

Згідно положень статті 23 Цивільного кодексу України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

Моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов`язана з розміром цього відшкодування.

Згідно статті 237-1 Кодексу законів про працю відшкодування власником або уповноваженим ним органом моральної шкоди працівнику провадиться у разі, якщо порушення його законних прав призвели до моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв`язків і вимагають від нього додаткових зусиль для організації свого життя.

Суд вважає, що на підтвердження вимог про стягнення моральної шкоди позивачем не надано суду належних доказів щодо моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв`язків, які вимагають додаткових зусиль для організації життя.

У зв`язку з цим суд не вбачає законних підстав для стягнення з відповідача моральної шкоди, а тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови П`ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Саламахи С.В. від 01.02.2019 року № К-12/0/365-19 про звільнення ОСОБА_1 з посади директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) з 01.02.2019 року.

Поновити ОСОБА_1 на посаду директора П`ятихатського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) з 01.02.2019 року.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 07 червня 2019 року.

Суддя (підпис) Рішення не набрало законної сили 07 червня 2019 року. Суддя З оригіналом згідно. Суддя В.М. Олійник В.М. Олійник В.М. Олійник

Дата ухвалення рішення28.05.2019
Оприлюднено21.06.2019
Номер документу82493350
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування розпорядження

Судовий реєстр по справі —160/2153/19

Постанова від 26.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Постанова від 26.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 28.05.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 11.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні