Рішення
від 20.06.2019 по справі 620/1747/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 червня 2019 року Чернігів Справа № 620/1747/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Зайця О.В.,

за участю секретаря Новик Н.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, в якому остаточно просить:

- визнати бездіяльність Озєрянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, яка полягає у затягуванні реєстрації, нездійсненні реєстрації та/або ухиленні від реєстрації на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019, кандидата у депутати до Озєрянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 6 ОСОБА_1 , висунутої Варвияською районною організацію Аграрної партії України, протиправною;

- зобов`язати Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області прийняти рішення відповідно до чинного законодавства щодо реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати до Озєрянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від Варвинської районної організації Аграрної партії України по одномандатному виборчому округу № 6 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019.

Ухвалою суду від 19.06.2019 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей розгляду категорії термінових адміністративних справ, визначених ст.ст.268-273 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що жодних передбачених Законом правових підстав для відмови у реєстрації (не реєстрації) позивача кандидатом у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області, не має, саме тому у оскаржуваному рішенні Комісії вони також не наведені.

Представник позивача надав суду заяву, в якій просив провести розгляд справи без його участі. Позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Відповідач надав відзив на позов, в якому заперечував проти задоволення позовних вимог та просив суд відмовити в задоволенні позову, зокрема зазначивши, що позовні вимоги не визнає та вважає їх безпідставними.

Неявка учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду. В силу ст.229 КАС України, фіксування судового засідання технічними засобами не здійснювалось.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.

20.04.2019 Центральна виборча комісія (далі - ЦВК), постановою від 20.04.2019 №846, призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30.06.2019 та в додатку №1 до цієї постанови визначила перелік територіальних громад, в тому числі на території Чернігівської області, де будуть відбуватися перші вибори, зокрема, вибори в Варвинському районі до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області.

Позивач виявив намір балотуватися до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області, реалізуючи своє пасивне виборче право через місцеву організацію політичної партії Аграрної партії України у Варвинському районі Чернігівської області - Варвинську районну організацію Аграрної партії України, яка зареєстрована у встановленому чинним законодавством порядком 28.09.2018, що підтверджується копією рішення про реєстрацію структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи.

В порядку передбаченому Статутом Аграрної партії України, Варвинська районна організація Аграрної партії України провела конференцію 28.05.2019 по висуванню кандидатів по одномандатним виборчим округам до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області, та висунула позивача, як кандидата по одномандатному виборчому окрузі №6.

В подальшому, керівником (головою) Варвинської районної організації Аграрної партії України Гайдаєм М.В. були подані документи до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області для реєстрації позивача та інших осіб кандидатами у депутати до Озерянської сільської ради.

Озерянська сільська виборча комісія Варвинського району Чернігівської області постановою №8/6 від 06.06.2019 відмовила в реєстрації позивача кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі №6, мотивуючи свою відмову відсутністю реєстрації Варвинської районної організації Аграрної партії України.

Не погоджуючись з вказаною відмовою, позивач звернувся до суду з позовом.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі № 620/1644/19 позов задоволений частково - постанову Комісії про відмову у реєстрації позивача кандидатом у депутати визнано протиправною та скасовано, Комісію зобов`язано повторно розглянути документи по реєстрації позивача кандидатом в депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області. Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду набрало законної сили.

13 червня 2019 року Комісія на підставі рішень Чернігівського окружного адміністративного суду, прийняла рішення № 12/2, щодо реєстрації кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від Варвинської районної організації Агарної партії України по одномандатним виборчим округам, яким фактично відмовила ОСОБА_1 в реєстрації кандидатом повторно, оскільки за реєстрацію кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від Варвинської районної організації Агарної партії України по одномандатним виборчим округам проголосували лише 5 членів Комісії, а решта утримались.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зважає на таке.

Згідно статті 1 Закону України Про місцеві вибори (далі - Закон) організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Положеннями частини другої статті 35 Закону встановлено, що право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.

Частиною першою статті 39 Закону передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів: заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня; копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня; заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах; автобіографії кандидата в депутати, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання; чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів. До зазначених у цій частині документів додається ксерокопія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кандидата у депутати, висунутого відповідною місцевою організацією партії.

Відповідно до частини першої статті 42 Закону кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39 цього Закону.

В силу частини першої статті 46 Закону територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі: 1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним; 2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом; 3) припинення громадянства України особи; 4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону; 6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Згідно частини другої статті 27 Закону основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.

Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. У разі невиконання виборчою комісією вимог цього Закону (бездіяльність виборчої комісії) виборча комісія вищого рівня з відповідних місцевих виборів може прийняти відповідне рішення. У день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно (частина чотирнадцята статті 27 Закону).

Також частиною п`ятнадцятою статті 27 Закону встановлено, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: 1) найменування комісії; 2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; 3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; 5) резолютивну частину.

Згідно пунктів 9.1 - 9.6 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 № 228, за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для всіх суб`єктів та інших учасників процесу. Протоколи виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, про встановлення підсумків голосування та про результати місцевих виборів складаються без прийняття рішень відповідними виборчими комісіями. Рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що територіальна виборча комісія повинна прийняти рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі на своєму засіданні більшістю голосів від складу комісії.

Як встановлено судом, постановою Варвинської районної виборчої комісії від 16.05.2019 № 5 сформовано склад Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, який становить 11 осіб.

З наданого суду рішення № 12/2 від 13.06.2019 слідує, що стосовно питання про реєстрацію позивача кандидатом у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від Варвинської районної організації Аграрної партії України по одномандатному виборчому округу № 6 приймало участь 10 членів комісії, з яких проголосували за - 5 осіб , проти - 0 осіб, утримались - 5 осіб.

Отже, зважаючи на викладене, за наслідками розгляду вказаного питання будь-якого рішення не було прийнято у зв`язку з недостатньою кількістю голосів під час голосування.

Таким чином, відповідач діяв всупереч вимогам Закону України Про місцеві вибори , оскільки ним не було розглянуто по суті подані документи про реєстрацію позивача в якості кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі та не прийнято з цього приводу жодного рішення.

За таких обставин, неприйняття відповідачем рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації позивача в якості кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі на підставі поданих керівником Варвинської районної організації Аграрної партії України Гайдаєм М.В. до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області документів є протиправною бездіяльністю.

Суд не погоджується з доводами відповідача щодо неналежного позивача у даній справі, оскільки, на його думку, звертатися по даній справі повинна політична партія, з огляду на наступне.

Частиною першою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Суб`єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах відповідно до статті 12 Закону є, зокрема, кандидати в депутати, місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах.

Отже, вказані особи є окремими суб`єктами виборчого процесу, а отже наділені самостійними повноваженнями щодо звернення до суду за захистом своїх прав.

З урахуванням зазначеного, з метою повного захисту прав, свобод, інтересів позивача, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю шляхом визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неприйняття рішення по суті з питання реєстрації на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019, кандидата у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області в одномандатному виборчому окрузі № 6 ОСОБА_1 , висунутої Варвинською районною організацією Аграрної партії України; зобов`язання відповідача прийняти рішення по суті з питання реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від Варвинської районної організації Аграрної партії України по одномандатному виборчому округу № 6 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019.

Положеннями частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 9, 72-74, 77, 139, 143, 241-246, 262, 268-271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області (вул. Українська, буд. 69, с. Озеряни, Варвинський район, Чернігівська область, 17612, код ЄДРПОУ 34030567) щодо неприйняття рішення по суті з питання реєстрації на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019, кандидата у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області в одномандатному виборчому окрузі № 6 ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ), висунутої Варвинською районною організацією Аграрної партії України.

Зобов`язати Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області (вул. Українська, буд. 69, с. Озеряни, Варвинський район, Чернігівська область, 17612, код ЄДРПОУ 34030567) прийняти рішення по суті з питання реєстрації ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) кандидатом у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від Варвинської районної організації Аграрної партії України по одномандатному виборчому округу № 6 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) на користь Державного бюджету України судові витрати в сумі 768,40 грн.

Рішення суду в порядку ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Рішення суду може бути оскаржена в апеляційному порядку у дводенний строк з дня його проголошення.

Повний текст рішення виготовлено 20 червня 2019 року.

Суддя О.В. Заяць

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2019
Оприлюднено21.06.2019
Номер документу82494722
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/1747/19

Ухвала від 28.10.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

Рішення від 20.06.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні