Рішення
від 20.06.2019 по справі 620/1744/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 червня 2019 року Чернігів Справа № 620/1744/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Баргаміної Н.М.,

при секретарі Федорок К.М.,

за участю представника відповідача ОСОБА_1 , розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні з урахуванням правил для розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ в приміщенні суду справу за позовом ОСОБА_2 до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, в якому, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, просить:

- визнати протиправною бездіяльність Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, яка полягає у затягуванні реєстрації, нездійсненні реєстрації та/або ухилянні від реєстрації на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019, кандидата у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 1 ОСОБА_2 , висунутого Варвинською районною організацією Аграрної партії України;

- зобов`язати Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області прийняти рішення відповідно до чинного законодавства щодо реєстрації ОСОБА_2 кандидатом у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від Варвинської районної організації Аграрної партії України по одномандатному виборчому округу № 1 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019.

В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що відповідачем на виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду 13.06.2019 було прийнято рішення № 12/2, яким фактично відмовлено у реєстрації кандидатом у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 1, оскільки за реєстрацію кандидатом проголосували лише 5 членів виборчої комісії, а решта утримались. Також вказує, що оскаржуване рішення оформлене з порушенням законодавства, а саме: прийняте не у формі постанови, не містить мотивувальної частини, нормативного обґрунтування прийнятого рішення та фактично відсутня резолютивна частина постанови.

Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову, посилаючись на те, що на засіданні виборчої комісії 13.06.2019 було включено до порядку денного питання реєстрації кандидатів у депутати, висунутих Варвинською районною організацією Аграрної партії України та за результатами голосування не набралося більшості голосів за реєстрацію таких кандидатів.

Позивач та його представник в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, представником позивача було надано суду заяву, в якій просив розглянути справу без його участі.

Заслухавши пояснення представника відповідача, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Постановою Центральної виборчої комісії від 20.04.2019 № 846 призначено на неділю, 30.06.2019, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, зокрема, перші вибори депутатів Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області та оголошено з 11.05.2019 початок виборчого процесу.

Постановою Центральної виборчої комісії від 03.05.2019 № 874 на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначено 14 територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області 30.06.2019 (додаток № 6 до вказаної постанови).

Постановою Варвинської районної виборчої комісії від 16.05.2019 № 5 сформовано склад Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, до якого було внесено зміни постановою Варвинської районної виборчої комісії від 14.06.2019 № 7.

04.06.2019 керівником Варвинської районної організації Аграрної партії України Гайдаєм М.В. до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області було подано документи для реєстрації ОСОБА_2 кандидатом в депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 1 на перших місцевих виборах, що відбудуться 30.06.2019.

За наслідками їх розгляду, Озерянською сільською виборчою комісією Варвинського району Чернігівської області було прийнято постанову № 8/1 від 06.06.2019, якою було відмовлено в реєстрації позивача кандидатом в депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 1 в зв`язку з відсутністю реєстрації Варвинської районної організації Аграрної партії України у відомостях щодо зареєстрованих станом на 20.05.2019 в межах Варвинського району Чернігівської області місцевих організацій політичних партій із зазначенням її керівників, наданих Управлінням державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області (лист № 32-25/1678 від 17.05.2019).

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 10.06.2019 у справі № 620/1629/19 за позовом ОСОБА_3 до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Чернігівська обласна партійна організація Аграрної партії України про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправною та скасовано постанову Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області від 06.06.2019 № 8/1 про відмову у реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №1 ОСОБА_3 ; зобов`язано Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області повторно розглянути документи подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України для реєстрації ОСОБА_3 кандидатом у депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу №1 на перших місцевих виборах, що відбудуться 30.06.2019. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 13.06.2019 виправлено описку в рішенні суду від 10.06.2019 у справі № 620/1629/19, а саме по батькові позивача ОСОБА_4 замінено на ОСОБА_5 .

На виконання вищевказаного рішення суду 13.06.2019 Озерянською сільською виборчою комісією Варвинського району Чернігівської області на своєму засіданні повторно розглянуто документи, подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України для реєстрації, зокрема, ОСОБА_2 кандидатом у депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатному виборчому округу № 1, та за наслідком розгляду вищезазначеного питання члени комісії проголосували наступним чином: за -5 осіб, проти - 0 осіб, утримались - 5 осіб, що підтверджується рішенням № 12/2.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Згідно статті 1 Закону України Про місцеві вибори (далі - Закон) організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Положеннями частини другої статті 35 Закону встановлено, що право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.

Частиною першою статті 39 Закону передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів: заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня; копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня; заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах; автобіографії кандидата в депутати, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання; чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів. До зазначених у цій частині документів додається ксерокопія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кандидата у депутати, висунутого відповідною місцевою організацією партії.

Відповідно до частини першої статті 42 Закону кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39 цього Закону.

В силу частини першої статті 46 Закону територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі: 1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним; 2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом; 3) припинення громадянства України особи; 4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону; 6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Згідно частини другої статті 27 Закону основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.

Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. У разі невиконання виборчою комісією вимог цього Закону (бездіяльність виборчої комісії) виборча комісія вищого рівня з відповідних місцевих виборів може прийняти відповідне рішення. У день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно (частина чотирнадцята статті 27 Закону).

Також частиною п`ятнадцятою статті 27 Закону встановлено, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: 1) найменування комісії; 2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; 3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; 5) резолютивну частину.

Згідно пунктів 9.1 - 9.6 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 № 228, за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для всіх суб`єктів та інших учасників процесу. Протоколи виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, про встановлення підсумків голосування та про результати місцевих виборів складаються без прийняття рішень відповідними виборчими комісіями. Рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що територіальна виборча комісія повинна прийняти рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі на своєму засіданні більшістю голосів від складу комісії.

Як встановлено судом, постановою Варвинської районної виборчої комісії від 16.05.2019 № 5 сформовано склад Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, який становить 11 осіб.

З наданого суду рішення № 12/2 від 13.06.2019 слідує, що стосовно питання про реєстрацію позивача кандидатом у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від Варвинської районної організації Аграрної партії України по одномандатному виборчому округу № 1 приймало участь 10 членів комісії, з яких проголосували за - 5 осіб , проти - 0 осіб, утримались - 5 осіб.

Отже, зважаючи на викладене, за наслідками розгляду вказаного питання будь-якого рішення не було прийнято у зв`язку з недостатньою кількістю голосів під час голосування.

Таким чином, відповідач діяв всупереч вимогам Закону України Про місцеві вибори , оскільки ним не було розглянуто по суті подані документи про реєстрацію позивача в якості кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі та не прийнято з цього приводу жодного рішення.

За таких обставин, неприйняття відповідачем рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації позивача в якості кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі на підставі поданих керівником Варвинської районної організації Аграрної партії України Гайдаєм М.В. до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області документів є протиправною бездіяльністю.

Посилання представника відповідача в судовому засіданні на відсутність в рішенні конференції Варвинської районної організації Аграрної партії України від 28.05.2019 № 1 підпису уповноваженої особи та відповідної печатки, відсутність прізвища, ім`я та по батькові особи в заяві від 04.06.2019, щодо якої партія звернулася з питанням зареєструвати її в якості кандидата тощо, як на підстави для відмови у реєстрації позивача, судом не можуть бути прийняті до уваги з огляду на положення частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, та зважаючи на те, що, як вже встановлено судом, рішення по суті відповідачем прийнято не було.

Також, суд не погоджується з доводами представника відповідача щодо неналежного позивача у даній справі, оскільки, на його думку, звертатися по даній справі повинна політична партія, з огляду на наступне.

Частиною першою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Суб`єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах відповідно до статті 12 Закону є, зокрема, кандидати в депутати, місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах.

Отже, вказані особи є окремими суб`єктами виборчого процесу, а отже наділені самостійними повноваженнями щодо звернення до суду за захистом своїх прав.

З урахуванням зазначеного, з метою повного захисту прав, свобод, інтересів позивача, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю шляхом визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неприйняття рішення по суті з питання реєстрації на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019, кандидата у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області в одномандатному виборчому окрузі № 1 ОСОБА_2 , висунутого Варвинською районною організацією Аграрної партії України; зобов`язання відповідача прийняти рішення по суті з питання реєстрації ОСОБА_2 кандидатом у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від Варвинської районної організації Аграрної партії України по одномандатному виборчому округу № 1 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019.

Положеннями частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не було сплачено, а адміністративний позов підлягає задоволено повністю, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду судового збору за подання позовної заяви в розмірі 768,40 грн.

Керуючись статтями 9, 72-74, 77, 139, 143, 241-246, 262, 268-271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області (вул. Українська, буд. 69, с. Озеряни, Варвинський район, Чернігівська область, 17612, код ЄДРПОУ 34030567) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області щодо неприйняття рішення по суті з питання реєстрації на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019, кандидата у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області в одномандатному виборчому окрузі № 1 ОСОБА_2 , висунутого Варвинською районною організацією Аграрної партії України.

Зобов`язати Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області прийняти рішення по суті з питання реєстрації ОСОБА_2 кандидатом у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від Варвинської районної організації Аграрної партії України по одномандатному виборчому округу № 1 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду (рахунок 34319206084033, отримувач - УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код ЄДРПОУ - 38054398, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО - 899998) судовий збір в сумі 768,40 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом двох днів з дня його проголошення.

Повне судове рішення складено 20 червня 2019 року.

Суддя Н.М. Баргаміна

Дата ухвалення рішення20.06.2019
Оприлюднено21.06.2019
Номер документу82494796
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —620/1744/19

Рішення від 20.06.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні