Ухвала
від 20.06.2019 по справі 905/1521/18
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

УХВАЛА

20.06.2019 Справа № 905/1521/18

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Фоміна В.О., суддя Крестьянінов О.О., суддя Шевель О.В.

за участю секретаря судового засідання Курченко В.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Комунального підприємства "Управління міського господарства" (вх. № 1130 Д/2) на рішення Господарського суду Донецької області від 05.03.2019 у справі №905/1521/18, ухвалене у приміщенні Господарського суду Донецької області суддею Черновою О.В., дата складання повного тексту рішення - 12.03.2019,

за позовом заступника прокурора Донецької області, м. Маріуполь Донецької області, в інтересах держави в особі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, м. Київ

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Управління східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області, м. Маріуполь Донецької області,

до 1. Комунального підприємства "Управління міського господарства", м.Покровськ Донецької області

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "ІТАЛПАРК", м. Київ

про визнання недійсними рішення тендерного комітету з конкурсних торгів та договору про публічну закупівлю

ВСТАНОВИЛА:

У серпні 2018 року заступник прокурора Донецької області в інтересах держави в особі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України звернувся до Господарського суду Донецької області з позовом до Комунального підприємства "Управління міського господарства" та Товариства з обмеженою відповідальністю "ІТАЛПАРК", в якому просив:

- визнати недійсним протокол засідання тендерного комітету Комунального підприємства "Управління міського господарства" від 27.06.2018 №164 про визнання переможцем процедури відкритих торгів ТОВ "ІТАЛПАРК";

- визнати недійсним договір від 10.07.2018 № 112 про закупівлю товарів за бюджетні кошти на суму 8403000,00 грн, укладений між Комунальним підприємством "Управління міського господарства" та Товариством з обмеженою відповідальністю "ІТАЛПАРК", та припинити зобов`язання за цим договором на майбутнє (т.1, а.с. 3-12).

Рішенням Господарського суду Донецької області від 05.03.2019 у справі №905/1521/18 частково задоволено позовні вимоги заступника прокурора Донецької області в інтересах держави в особі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України до Комунального підприємства "Управління міського господарства", Товариства з обмеженою відповідальністю "ІТАЛПАРК", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Управління східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області, про визнання недійсними рішення тендерного комітету з конкурсних торгів та договору про публічну закупівлю.

Визнано недійсним протокол тендерного комітету Комунального підприємства "Управління міського господарства" від 27.07.2018 №164 про визнання переможцем процедури відкритих торгів Товариства з обмеженою відповідальністю "ІТАЛПАРК".

Визнано недійсними договір про закупівлю послуг від 10.07.2018 №112, укладений між Комунальним підприємством "Управління міського господарства" та Товариством з обмеженою відповідальністю "ІТАЛПАРК".

Відмовлено в частині позовних вимог про припинення зобов`язання за договором про закупівлю послуг від 10.07.2018 №112 на майбутнє.

Стягнуто з Комунального підприємства "Управління міського господарства" на користь прокуратури Донецької області витрати по сплаті судового збору у розмірі 1762,00 грн.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "ІТАЛПАРК" на користь прокуратури Донецької області витрати по сплаті судового збору у розмірі 1762,00грн.

Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, Комунальне підприємство "Управління міського господарства" звернулось до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Донецької області від 05.03.2019 у справі №905/1521/18 повністю та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в повному обсязі у позовних вимогах заступника прокурора Донецької області в інтересах держави в особі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України до Комунального підприємства "Управління міського господарства", Товариства з обмеженою відповідальністю "ІТАЛПАРК", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Управління східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області, про визнання недійсними рішення тендерного комітету з конкурсних торгів та договору про публічну закупівлю.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 23.04.2019 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Комунального підприємства "Управління міського господарства" (вх. № 1130 Д/2) на рішення Господарського суду Донецької області від 05.03.2019 у справі №905/1521/18; повідомлено учасників справи, що розгляд апеляційної скарги відбудеться 04.06.2019.

17.05.2019 до Східного апеляційного господарського суду від заступника прокурора Донецької області надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх. №4867), в якому прокурор заперечує проти доводів Комунального підприємства "Управління міського господарства", вважає апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення законним та обґрунтованим.

21.05.2019 до суду апеляційної інстанції від Управління східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх. №4969), в якому заявник просить апеляційну скаргу Комунального підприємства "Управління міського господарства" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Донецької області від 05.03.2019 у справі №905/1521/18 - без змін. Крім того, просив суд розглянути справу за відсутності представника третьої особи.

Згідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.06.2019 у зв`язку з відпусткою судді Пуль О.А. здійснено повторний розподіл судової справи №905/1521/18 та визначено наступний склад колегії суддів для її розгляду: головуючий суддя Фоміна В.О., суддя Крестьянінов О.О., суддя Шевель О.В.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 04.06.2019 відкладено розгляд даної справи на 20.06.2019, про що повідомлено учасників справи відповідно до вимог статей 120, 268 Господарського процесуального кодексу України.

В судове засідання Східного апеляційного господарського суду 20.06.2019 представники позивача та відповідачів не з`явились, про причини неявки суд не повідомили, про час та місце розгляду справи належним чином повідомлені.

Присутній в судовому засіданні прокурор залишив вирішення питання щодо можливості розгляду справи за відсутності інших учасників справи на розсуд суду.

Розглянувши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку про зупинення апеляційного провадження у даній справі, виходячи з наступного.

Як вже було зазначено, з позовом у даній справі до суду першої інстанції звернувся заступник прокурора Донецької області в інтересах держави в особі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України в порядку статті 131-1 Конституції України, статей 4, 53 Господарського процесуального кодексу України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Обґрунтовуючи порушення інтересів держави в даному випадку прокурор послався на те, що Комунальним підприємством "Управління міського господарства" під час проведення спірної закупівлі порушені вимоги чинного законодавства, а саме статті 3, 10, 28, 31 Закону України "Про публічні закупівлі", принципи максимальної ефективності та економії, недискримінації учасників, які призвели до необ`єктивної оцінки пропозицій учасників, неправомірного вибору переможця торгів, а також ненадання можливості іноземним підприємствам подати пропозиції для участі в тендері, тобто до дискримінації учасників закупівлі.

Також, у позовній заяві прокурор зазначає, що укладений за результатами процедури закупівлі договір суперечать вимогам законодавства та призведе до протиправного фінансування видатків державного бюджету на суму 8403000,00грн, унеможливлюють раціональне та ефективне використання державних коштів та порушують фінансово-економічні основи держави і можуть спричинити істотну шкоду її інтересам.

Підставами для представництва інтересів держави та звернення до суду із даним позовом прокурор зазначає те, що Міністерством економічного розвитку і торгівлі України як органом, уповноваженим державою здійснювати повноваження щодо реалізації державної політики у сфері державних закупівель, не вжито заходів щодо оскарження результатів спірної закупівлі та договору, укладеного за наслідками її проведення, що на думку заступника прокурора, є виключним випадком для представництва прокуратурою області інтересів держави на підставі статті 23 Закону України "Про прокуратуру" (т.1, а.с. 3-12, 157-161).

З матеріалів справи вбачається, що Комунальне підприємство "Управління міського господарства", заперечуючи проти позовних вимог в суді першої інстанції, наголошувало на тому, що при зверненні до суду із позовом в особі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України прокурором не обґрунтовано наявності підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді, неналежне здійснення зазначеним Міністерством захисту прав держави, не наведено обставин, пов`язаних з порушенням інтересів держави та необхідністю захисту таких інтересів, підстав, з яких Міністерство економічного розвитку і торгівлі України самостійно не звернулось до суду за захистом порушених прав (т.1, а.с. 135).

Задовольняючи позовні вимоги заступника прокурора Донецької області в інтересах держави в особі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, місцевий господарський суд, керуючись приписами статей 4, 53 Господарського процесуального кодексу України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру", дійшов висновку про правомірність звернення прокурора із цим позовом та відхилив посилання відповідача-1 на необґрунтованість наявності порушених інтересів держави в особі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (т.2, а.с. 116-121).

Судова колегія зазначає, що згідно з пунктом 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

За приписами частини 4 статті 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" встановлено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом (ч.1).

Частиною 3 зазначеної статті передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті .

Наявність інтересів держави повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом, про що зазначено в постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.12.2018 у справі № 924/1256/17.

При розгляді матеріалів справи в ході апеляційного провадження судом апеляційної інстанції встановлено, що ухвалою від 06.02.2019 Верховний Суд у складі суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду справу №587/430/16-ц за позовом Сумської місцевої прокуратури Сумської області до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсними договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки передав на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 11.03.2019 прийнято до розгляду справу №587/430/16-ц, призначено її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у ній матеріалами. Велика Палата Верховного Суду вказує на те, що Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду звернув увагу на висновки Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, викладені у постановах від 07.12.2018 у справі №924/1256/17, від 05.07.2018 у справі №917/1461/17 та від 26.07.2018 у справі №926/1111/15.

Зазначені постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, на думку Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду, свідчать про неоднакове застосування статті 23 Закону України "Про прокуратуру" у подібних правовідносинах Верховним Судом, а отже, є підстави для передання справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду для відступу від висновків Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду з метою формування єдиної правозастосовної практики.

З огляду на те, що принцип верховенства права передбачає наявність правової визначеності, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстави для прийняття справи до розгляду.

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 45 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" Велика Палата Верховного Суду у визначених законом випадках здійснює перегляд судових рішень у касаційному порядку з метою забезпечення однакового застосування судами норм права.

Відповідно до частини 4 статті 236 Господарського процесуального кодексу України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 228 Господарського процесуального кодексу України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду.

Згідно з приписами пункту 11 частини 1 статті 229 Господарського процесуального кодексу України провадження у справі зупиняється до закінчення перегляду в касаційному порядку.

Оскільки результат перегляду судового рішення у справі №905/1521/18 в апеляційному порядку безпосередньо пов`язаний із результатом касаційного перегляду судових рішень у подібних правовідносинах у справі №587/430/16-ц Великою Палатою Верховного Суду, колегія суддів дійшла висновку про необхідність зупинення апеляційного провадження у справі № 905/1521/18 до закінчення перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судових рішень у справі № 587/430/16-ц.

Аналогічних висновків щодо необхідності зупинення провадження у справі з даних підстав за позовом прокурора дійшов Верховний Суд у складі Касаційного господарського суду у справі №911/2870/17.

Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 228, 233, 234 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду, -

УХВАЛИЛА:

Зупинити апеляційне провадження у справі № 905/1521/18 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судових рішень у справі №587/430/16-ц.

Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення. Порядок і строки її оскарження передбачені статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя В.О. Фоміна

Суддя О.О. Крестьянінов

Суддя О.В. Шевель

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.06.2019
Оприлюднено21.06.2019
Номер документу82526770
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1521/18

Постанова від 15.09.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Фоміна Віра Олексіївна

Ухвала від 07.09.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Фоміна Віра Олексіївна

Ухвала від 28.07.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Фоміна Віра Олексіївна

Ухвала від 26.11.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Фоміна Віра Олексіївна

Ухвала від 21.10.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Фоміна Віра Олексіївна

Ухвала від 20.06.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Фоміна Віра Олексіївна

Ухвала від 04.06.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Фоміна Віра Олексіївна

Ухвала від 23.04.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Фоміна Віра Олексіївна

Ухвала від 09.04.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Фоміна Віра Олексіївна

Ухвала від 03.04.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Чернова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні