Рішення
від 21.06.2019 по справі 906/379/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" червня 2019 р. Справа № 906/379/19

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Тимошенка О.М.

секретар судового засідання: Зоренко О.М.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Житомиргаз" (м.Житомир)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Малин-Фекторі" (м.Малин)

про стягнення 76700,64 грн.

Позивачем пред`явлено позов про стягнення на його користь з відповідача 76700,64грн. вартості необлікованого об`єму природного газу нарахованої внаслідок пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим, що є порушенням пп.4 п.2 гл.2 розділу 11 Кодексу ГРМ.

У відзиві на позовну заяву відповідач позов не визнав (а.с.35) з тих підстав, що відповідач жодним чином не перешкоджав оператору ГРМ здійснювати перевірки та періодичні повірки лічильника тому вина споживача у пропущені/непропущені строку періодичної повірки відсутня. ТОВ "МАЛИН ФЕКТОРІ" перебуває у договірних відносинах з ПАТ "ЖИТОМИРГАЗ" за договором №09420ZINFNDP016 від 01.01.2016 року, згідно якого позивач здійснює технічне обслуговування газового обладнання ТОВ "МАЛИН ФЕКТОРІ", за що ТОВ "МАЛИН ФЕКТОРІ" перераховує щомісячно відповідну суму на підставі рахунків-фактур. Таким чином, саме ПАТ "ЖИТОМИРГАЗ" відповідає за технічне обслуговування газового обладнання ТОВ "МАЛИН ФЕКТОРІ", в тому числі й за періодичність повірки лічильників газу, а відтак - вина споживача у пропущені/непропущені строку періодичної повірки відсутня.

У відповіді на відзив (а.с.41) позивач зазначив, що відповідно до імперативної норми п. 1 глави 7 розділу 10 Кодексу ГРМ власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ, зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацію проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок. Власником лічильника газу Октава-А1 G4/G6-1 № 686170 є Відповідач. Отже, виходячи з приписів норми п. 1 глави 7 розділу 10 Кодексу ГРМ, саме Відповідач несе обов`язок із забезпечення належного контролю за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацію проведення їх періодичної повірки, а не Оператор ГРМ, як про це зазначає ТОВ МАЛИН ФЕКТОРІ .

Дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

01 січня 2016 року між ПАТ ЖИТОМИРГАЗ та ТОВ МАЛИН ФЕКТОРІ (бувше ТОВ СІ МІЛК ) укладено договір розподілу природного газу, що підтверджено підписаною заявою приєднання № 09420ZINFNDP016 від 01.01.2016.

Відповідно до п. 2.3. Типового договору розподілу природного газу при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, Сторони зобов`язуються керуватися Законом України Про ринок природного газу та Кодексом газорозподільних систем. Оператор ГРМ зобов`язується вносити зміни та оновлювати інформацію, що розміщена на його сайті, зокрема, чинну редакцію тексту цього Договору та Кодексу газорозподільних систем.

Згідно із пп. 4 п. 7.2. Договору ПАТ ЖИТОМИРГАЗ має право перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті Споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем .

Пунктом 2 глави 9 розділу 10 Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ) перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюються у будь-який час доби та у присутності споживача (суміжного суб`єкта природного газу) або його представника, крім випадків, передбачених цим розділом.

28.08.2018 ПАТ ЖИТОМИРГАЗ було проведено перевірку вузла обліку природного газу Відповідача на об`єкті, що знаходиться за адресою: Житомирська обл., м. Малин, вул. Огієнка, 54. Результати обстеження зафіксовано в Акті перевірки вузла обліку природного газу № 2808 від 28.08.2018, який підписано головним механіком Відповідача без будь- яких зауважень та заперечень (а.с.17).

Відповідачем використовується лічильник газу Октава-А1 64/66-1 № 686170, про що зазначено в Додатку 4 до Договору розподілу природного газу.

Відповідно до Акту встановлення газового лічильника після державної повірки від 18.10.2013 (а.с.13), а також паспорту на побутовий лічильник газу Октава-А1 64/06-1 № 686170 (а.с.14), датою проведення державної повірки зазначеного вище лічильника є 31.07.2013. Міжповірочний інтервал лічильника газу визначено не більше 5 років.

У ході обстеження 28.08.2018 було встановлено пропущення Відповідачем строку періодичної повірки засобу вимірювальної техніки - лічильника газу Октава-А1 64/66-1 № 686170.

За результатами перевірки представниками ПАТ ЖИТОМИРГАЗ складено Акт про порушення № 14 від 28.08.2018, яким встановлено порушення пп. 4 п. 2 гл. 2 розд. 11 Кодексу ГРМ - пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим (а.с.19).

На виконання припису щодо зняття лічильника газу Октава-А1 64/66-1 № 686170, зазначеного в акті обстеження від 28.08.2018 № 2808, 28 серпня 2018 року представниками Позивача та Відповідача було знято даний лічильник газу для направлення останнього на проходження позачергової повірки, що підтверджується протоколом щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку № 2808 (а.с.20).

11.09.2018 державним метрологом ДП ЖИТОМИРСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ було проведено позачергову повірку лічильника газу Октава-А1 64/66-1 № 686170 та визнано лічильник непридатним, про що складено довідку ДП ЖИТОМИРСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ про непридатність № 7831 від 11.09.2018 (а.с.22).

25.10.18 комісією ПАТ ЖИТОМИРГАЗ було задоволено Акт про порушення № 14 від 28.08.2018 та змінено режим нарахування, а саме визначено об`єм необлікованого природного газу відповідно до п. 4 гл. 4 розд. 11 та п. 2 гл. 7 розд. 10 Кодексу ГРМ.

ПАТ ЖИТОМИРГАЗ було здійснено розрахунок необлікованого об`єму природного газу з 07 год. 00 хв. 01.08.2018, тобто з дати початку прострочення періодичної повірки та виходячи із номінальної потужності водонагрівача ВПГ 10Л номінальною потужністю 2,35 м. куб. на годину, котла Богдан Укртерм-35 номінальною потужністю 4,15 м. куб. на годину та плити ПГ-4 номінальною потужністю 1,45 м. куб. на годину, по 13.09.2018 16 год. 00 хв. (момент пломбування) (а.с.24 - 28).

Інформацію про номінальну потужність газоспоживаючого обладнання Відповідача, застосовану при розрахунку необлікованого об`єму природного газу, було взято із додатку № 4 до заяви приєднання № 09420ZINFNDP016 від 01.01.2016 р.

При обрахуванні необлікованого об`єму природного газу ПАТ "ЖИТОМИРГАЗ" взято ціну закупівлі природного газу у ПАТ УКРТРАНСГАЗ в липні, серпні, вересні 2018 року, що складає - 10 712, 34 грн, 12 070, 34 грн та 13 442,02 грн за 1 тис. м. куб. природного газу відповідно, що при множенні на загальний об`єм необлікованого природного газу складає - 76700, 64 грн.

Згідно із п. 12 гл. 5 розд. 11 Кодексу ГРМ, вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.

Для оплати необлікованого природного газу позивач виставив відповідачу рахунок на оплату № 00022873 від 29.03.2018 р. на суму 76700,64грн.(а.с.29).

Станом на 22.04.2019 вищевказана заборгованість залишена Відповідачем без оплати, що стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Відповідач зазначає, що перевірку проведено за відсутності представника відповідача, що у свою чергу призвело до порушень його права, а саме - висловлення зауважень та заперечень до акту перевірки, така перевірка є незаконною, що у свою чергу не тягне за собою настання будь-яких правових наслідків; працівники позивача ПАТ "ЖИТОМИРГАЗ" з`явилися на об`єкті споживача без належного направлення; без будь-якого повідомлення уповноважених осіб відповідача самовільно зняли лічильник газу "Октава-А1 G4/G6-l"№ 686170; рішення комісії від 25.10.2018 року, оформлене протоколом №25/10-18, в частині розрахунку не відповідає чинному законодавству, оскільки, ТОВ "МАЛИН ФЕКТОРІ" має 8-годиниий режим роботи, а розрахунок виконано виходячи з режиму 24 год. на добу. Більш того, спірне рішення комісії не було підписано усіма членами комісії, що є порушенням оператором ГРМ вимог Кодексу газорозподільних систем при вчиненні відповідних дій щодо проведення перевірок та притягнення до відповідальності; в розрахунку не враховано закінчення опалювального сезону у зв`язку з чим треба було врахувати, що опалювальні пристрої споживача (1 котел) з кінця квітня не працював; при розрахунку використана неналежна ціна природного газу, яка мала б визначатися відповідно до укладених додаткових угод до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів, а ціна, використана відповідачем у розрахунку не підтверджена розрахунком та не відповідає дійсності. Також споживачем фактично спожито газ тільки в липні 2018 року 45,0 куб.м. газу та оплачено, які мали бути відняті від розрахункового обсягу. В серпні-вересні 2018 року газ не споживався взагалі.

Частиною 1 статті 627 ЦК України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦК України встановлено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

30.09.2015 постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2494 було затверджено Кодекс газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРС), який набрав чинності 27.11.2015.

Пунктом 1 глави 1 розділу VІ Кодексу ГРС передбачено, що суб`єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключенні до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.

Договір розподілу природного газу - правочин, укладений між оператором газорозподільної системи та споживачем (у тому числі побутовим споживачем) відповідно до вимог цього Кодексу, згідно з яким забезпечується фізична доставка природного газу, належного споживачу, та/або цілодобовий доступ об`єкта споживача до газорозподільної системи.

Оператор газорозподільної системи (далі - Оператор ГРМ) - суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління.

Споживач природного газу (споживач) - фізична особа, фізична особа-підприємець або юридична особа, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, зокрема в якості сировини, а не для перепродажу (п. 4 гл. 1 Р. І Кодексу ГРС).

Відповідно до п. п. 1, 3, 4, 7 гл. 3 Р. VІ Кодексу ГРС, договір розподілу природного газу має бути укладений Оператором ГРМ з усіма споживачами, у тому числі побутовими споживачами, об`єкти яких в установленому порядку підключенні до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні Оператора ГРМ.

Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками, зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт.

Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.

Договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу.

Відповідно до Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494, договір розподілу природного газу між оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті регулятора та оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору.

Як зазначено у п.1.3 Типового договору фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою.

Матеріалами справи, її фактичними обставинами підтверджено , що 01.01.2016 між сторонами у справі укладений договір розподілу природного газу на підставі поданої ТОВ МАЛИН ФЕКТОРІ (споживач) до Публічного акціонерного товариства Житомиргаз (оператора ГРМ) заяву-приєднання № 09420ZINFNDP016 від 01.01.2016 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).

Згідно із положеннями Типового договору, оператор ГРМ зобов`язувався надати послуги з розподілу природного газу відповідачу, а останній зобов`язувався прийняти послугу та оплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначених договором. За невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно з договором та чинним законодавством України.

Правові засади функціонування ринку природного газу України визначені Законом України Про ринок природного газу .

Відповідно до Закону України Про ринок природного газу був розроблений Кодекс газорозподільних систем, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2494 від 30.09.2015, (далі по тексту - Кодекс газорозподільних систем). Цей Кодекс визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, зокрема умови забезпечення комерційного, у тому числі приладового обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об`ємів і обсягів передачі до/з газорозподільної системи, у тому числі в розрізі суб`єктів ринку природного газу. Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників. (пункти 1, 2, 3 глави 1 розділу І Загальні положення Кодексу).

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 18 Закону України Про ринок природного газу приладовий облік природного газу здійснюється з метою отримання та реєстрації достовірної інформації про обсяги і якість природного газу під час його транспортування, розподілу, постачання, зберігання та споживання.

Приладовий облік природного газу здійснюється з метою визначення за допомогою вузла обліку природного газу обсягів його споживання та/або реалізації, на підставі яких проводяться взаєморозрахунки суб`єктів ринку природного газу.

Постачання природного газу споживачам здійснюється за умови наявності вузла обліку природного газу.

Відповідно до положення глави 6 розділу X Кодексу газорозподільних систем власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ). Технічне обслуговування елементів комерційного ВОГ, зокрема повірки та ремонту ЗВТ, проводить власник цього комерційного ВОГ або суб`єкти господарювання, що здійснюють його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, згідно з експлуатаційними документами в спеціалізованих сервісних центрах. Засоби вимірювальної техніки, які є складовими комерційного ВОГ, підлягають періодичній повірці відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням вимог глав 7 та 8 цього розділу.

У главі 7 розділу X Кодексу газорозподільних систем встановлений порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах споживачів, що не є побутовими, відповідно до якого власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ (вузол обліку природного газу), зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацією проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок. Для належної організації періодичної повірки власних ЗВТ, що входять до складу комерційного ВОГ, споживач повинен: завчасно (до дати прострочення періодичної повірки) направити оператору ГРМ письмове повідомлення (зразок якого оператор ГРМ має опублікувати на своєму веб-сайті) про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці установки) та необхідність забезпечення представником оператора ГРМ розпломбування ЗВТ. Звернення має бути направлене не пізніше десяти робочих днів до запланованої дати; забезпечити на дату демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці встановлення) доступ представникам оператора ГРМ до ЗВТ для його розпломбування та складання відповідного акта розпломбування; у разі якщо повірка ЗВТ буде здійснюватися не на місці його встановлення, забезпечити за власний рахунок демонтаж/монтаж ЗВТ, його транспортування та державну повірку. Про дату і час встановлення повіреного ЗВТ споживач завчасно має письмово повідомити оператора ГРМ та забезпечити присутність представника оператора ГРМ під час монтажу повіреного ЗВТ. У разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини споживача (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або не допуск до ЗВТ представників оператора ГРМ) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується відповідно до вимог розділу ХІ Кодексу.

Пунктом 41 Переліку категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають періодичній повірці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 374 від 04.06.2015, лічильники газу та пристрої перетворення об`єму (використовуються для проведення розрахунків за поставлений та/або спожитий природний газ), віднесено до категорії законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають обов`язковій повірці та на які поширюється сфера дії Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність .

Відповідно до частин 1 та 3 статті 17 Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту. Суб`єкти господарювання зобов`язані своєчасно з дотриманням встановлених міжповірочних інтервалів подавати законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, на періодичну повірку.

Згідно з пунктом 5.9 Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України № 618 від 27.12.2005, власник комерційного вузла обліку газу відповідає за технічний стан комерційного вузла обліку та порушення правил його експлуатації, а також за використання засобів вимірювальної техніки (ЗВТ) з вичерпаним терміном повірки.

Відповідно до пункту 7.4 Типового договору, до умов якого позивача приєднався згідно із заявою-приєднанням, споживач зобов`язується дотримуватись інших вимог цього Договору та Кодексу газорозподільних систем.

Отже, відповідно до наведених норм чинного законодавства та умов договору розподілу природного газу відповідач, як споживач, що не є побутовим, зобов`язаний здійснювати належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та своєчасно здійснювати організацію проведення їх періодичної повірки.

Вказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, висловленою ним у постанові від 19.03.2019 у справі № 922/1838/17.

Перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюються у будь-який час доби та у присутності споживача (суміжного суб`єкта природного газу) або його представника.

Споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу), на території якого знаходиться комерційний ВОГ, має забезпечити безперешкодний доступ представникам оператора ГРМ (іншого суб`єкта ринку природного газу, а саме ініціатора перевірки) за їх посвідченнями (документами, які уповноважують особу) до комерційного ВОГ та його складових для проведення їх перевірки або контрольного огляду вузла обліку.

Господарським судом було встановлено, що 28.08.2018 р. представниками позивача складено акт про порушення № 14, відповідно до якого на об`єкті відповідача за адресою: Житомирська обл., м. Малин, вул. Огієнка, 54 виявлено порушення у вигляді пропущення строку періодичної повірки лічильника газу (ЗВТ) з вини споживача, що не є побутовим (п. 4 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем).

Виставлений відповідачем рахунок на оплату вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу № 00022873 від 29.03.2018 р. на суму 76700,64 грн за період з 01.08.2018 р. по 13.09.2018 р., складений на підставі акту про порушення № 14 від 28.08.2018 р., не сплачений відповідачем.

28 серпня 2018 року представниками Позивача та Відповідача було знято лічильник газу Октава-А1 64/66-1 № 686170 для направлення останнього на проходження позачергової повірки.

11.09.2018 державним метрологом ДП ЖИТОМИРСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ було проведено позачергову повірку лічильника газу Октава-А1 64/66-1 № 686170 та визнано лічильник непридатним (а.с.22).

У судовому порядку вказаний акт оскаржений не був.

Матеріали справи свідчать про факт порушення товариством з обмеженою відповідальністю "Малин-Фекторі" вимог чинного законодавства щодо здійснення ним, як споживачем, своєчасної повірки засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильника газу Октава-А1 64/66-1 № 686170 , а саме: факт пропущення строку періодичної повірки засобу вимірювальної техніки з вини споживача був встановлений публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації Житомиргаз в акті про порушення № 14 від 28.08.2018 та в акті перевірки газових приладів від 13.09.2018, які підписані уповноваженими представниками сторін без зауважень та заперечень щодо встановлених в актах обставин.

Згідно протоколу щодо направлення засобів вимірювальної техніки на позачергову повірку №2808 від 28.08.18, датою останньої повірки лічильника газу Октава-А1 64/66-1 № 686170 є 31.07.2013; термін періодичної повірки сплив 31.07.18; лічильник демонтовано 28.08.18 о 08:50 (а.с.20).

Докази в підтвердження своєчасного направлення споживачем оператору ГРМ письмового повідомлення про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці установки) та необхідність забезпечення представником оператора ГРМ розпломбування ЗВТ в матеріалах справи відсутні.

Таким чином, факт вчинення товариством з обмеженою відповідальністю "Малин-Фекторі" правопорушення у вигляді пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим, є доведеним, оскільки наявні в матеріалах справи докази свідчать про те, що споживач не дотримався належного контролю за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та своєчасно не здійснив організацію проведення їх періодичної повірки і саме в наведеному виявилось незабезпечення позивачем належної організації повірки лічильника газу.

Згідно із розділом XI глави 2, п.п.2.4 Кодексу газорозподільних систем до порушень, внаслідок яких оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу, належить пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим.

У пункті 4.1 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем визначений порядок визначення необлікованих об`ємів природного газу споживачу, що не є побутовим, у разі виявлення пропущення строку періодичної повірки лічильника природного газу.

Відповідно до пункту 4.1 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого: при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.

Отже позивач правомірно провів розрахунок не облікованих об`ємів природного газу споживачу - товариству з обмеженою відповідальністю "Малин-Фекторі" на підставі пункту 4.1 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем з дати початку прострочення відповідачем періодичної повірки ЗВТ до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ, оскільки на час здійснення повірки приладів обліку споживач був відключений від системи газопостачання.

Будь-яких доказів, які вказують на проведення оплат відповідачем за необлікований (донарахований) об`єм природного газу, останнім суду не надано.

Відповідно до частини 2 ст. 614 ЦК України відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання. Відповідно до частин 3 та 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

За таких обставин обов`язок доведення факту належної оплати за необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу закон покладає на споживача.

Відповідач доказів належного виконання своїх зобов`язань за договором та сплати коштів за необлікований (донарахований) об`єм природного газу не представив, доводи позивача не спростував.

Вихідна інформація (номінальна потужність газоспоживаючого обладнання) для здійснення перерахунку обсягів спожитого відповідачем природного газу наведена в додатку № 4 до типового договору розподілу природного газу, який додається до заяви-приєднання (а.с.11).

Так, в Додатку № 4 відповідачем зазначено, що на об`єкті встановлено таке газоспоживаюче обладнання:

- водонагрівач ВПГ 10Л номінальною потужністю 2,35 м. куб. на годину,

- котел Богдан Укртерм-35 номінальною потужністю 4,15 м. куб. на годину,

- плита ПГ-4 номінальною потужністю 1,45 м. куб. на годину,

Також зазначено режим роботи обладнання - 24 години на добу.

Таким чином, за розрахунком суду сукупний об`єм спожитого відповідачем природного газу за період з 01.08.2018 07:00 год. по 13.09.2018 16:00 год. складає 5310 м3 на загальну суму 76700,64 грн. (а.с.24-28), яка підлягає стягненню з відповідача.

Судом відхиляються заперечення відповідача, оскільки відповідний розрахунок проводився позивачем у відповідності до правил, визначених в пункті 4.1 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, в яких встановлений порядок визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, саме у разі виявлення пропущення строку періодичної повірки лічильника природного газу.

Отже, за висновками суду в спірних правовідносинах відповідачем дійсно порушені норми та приписи чинного законодавства в частині здійснення належного контролю за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та своєчасності здійснення організації проведення їх періодичної повірки, у зв`язку з чим позивач правомірно здійснив нарахування необлікованих об`ємів природного газу споживачу та звернувся до господарського суду з відповідним позовом.

Таким чином, враховуючи вищенаведені норми та обставини, розглянувши даний спір із застосуванням норм матеріального права, якими регулюються відповідні відносини, згідно з наданими сторонами доказами, суд дійшов висновку про задоволення позову.

Відповідно до положень п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Малин-Фекторі" (11603, Житомирська область, м.Малин, вул.Огієнка,54; код 35671563) на користь Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Житомиргаз" (10002, м.Житомир, вул.Фещенка-Чопівського,35; код 03344071) - 76700,64грн. боргу, 1921,00грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 21.06.19

Суддя Тимошенко О. М.

Віддрукувати:

1 - в справу

2-3- сторонам (рек. з повідом.)

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення21.06.2019
Оприлюднено24.06.2019
Номер документу82527386
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/379/19

Рішення від 21.06.2019

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 02.05.2019

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні