Постанова
від 20.06.2019 по справі 1340/6079/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2019 рокуЛьвів№ 857/5137/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Багрія В. М.,

суддів Качмара В. Я., Старунського Д. М.,

з участю секретаря судового засідання Болюк Н. В.,

представника позивача Михальчишин Н. Л.,

представника відповідачів Чабана О. С.,

розглянувши у судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 березня 2019 року (рішення ухвалено у м. Львові судом в складі головуючого судді Гулика А. Г., повний текст рішення виготовлений 02 квітня 2019 року) у справі № 1340/6079/18 за адміністративним позовом приватного підприємства НАША КОМПАНІЯ до ДФС України, Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2018 року ПП НАША КОМПАНІЯ звернулося до суду з позовом до ДФС України та ГУ ДФС у Львівській області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Позивач просив визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 994089/34434899 від 20.11.2018 про відмову ПП НАША КОМПАНІЯ в реєстрації податкової накладної № 6 від 17.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 17.11.2017 ПП НАША КОМПАНІЯ , вказавши строк її реєстрації 17.11.2017.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 25 березня 2019 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 994089/34434899 від 20.11.2018 про відмову ПП НАША КОМПАНІЯ в реєстрації податкової накладної № 6 від 17.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язано ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 17.11.2017 днем її подання.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань з ДФС України, Головного управління ДФС у Львівській області на користь ПП НАША КОМПАНІЯ судовий збір в розмірі 3524 грн.

Рішення суду першої інстанції оскаржило Головне управління ДФС у Львівській області, подавши на нього апеляційну скаргу.

Апелянт зазначає, що позивачем надано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 17.11.2017. Вказана податкова накладна була прийнята податковим органом, проте, її реєстрацію було зупинено, оскільки виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, після подання позивачем письмових пояснень, прийняла рішення № 994089/34434899 від 20.11.2018, яким відмовила позивачу у реєстрації податкової накладної з підстав ненадання платником податку копії документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків .

Апелянт просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог позивачу відмовити повністю.

На апеляційну скаргу представником позивача - адвокатом Михальчишин Н. Л. подано відзив, в якому вона просить апеляційну скаргу ГУ ДФС у Львівській області залишити без задоволення, а оскаржене рішення суду першої інстанції без змін.

Вислухавши суддю-доповідача, представника апелянта, який апеляційну скаргу підтримав, представника позивача, яка просить апеляційну скаргу відхилити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, дослідивши обставини справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, апеляційний суд приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.

Задовольняючи позовні вимоги ПП НАША КОМПАНІЯ , суд першої інстанції виходив з того, що подані органу ДФС та комісії з питань розгляду скарг позивачем письмові пояснення та копії документів підтверджують реальність здійснення господарських операцій, за якими складено спірну податкову накладну, ознак порушення вимог законодавства щодо її складення вони не містять та є достатніми для прийняття комісією контролюючого органу рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної в ЄРПН.

Апеляційний суд погоджується з такими висновками суду першої інстанції та, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, враховує таке.

У справі встановлено, що ПП НАША КОМПАНІЯ згідно з КВЕД 01.61 здійснює допоміжну діяльність у рослинництві; 46.11 діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 46.61 оптову торгівлю сільськогосподарськими машинами й устаткуванням; 77.31 надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування; 46.75 оптову торгівлю хімічними продуктами.

13.12.2017 ПП НАША КОМПАНІЯ направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 17.11.2017 за результатами господарської операції між позивачем та ТзОВ ОСКАР АГРО ТРЕЙД .

Згідно з отриманою квитанцією від 13.12.2017 податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинено.

У квитанції зазначено, що податкова накладна № 6 від 17.11.2017 відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.

ПП НАША КОМПАНІЯ було надано органу ДФС пояснення від 16.11.2018, згідно яких 18.09.2017 між ПП НАША КОМПАНІЯ та ТзОВ ОСКАР АГРО ТРЕЙД укладено договір про надання послуг зі збирання врожаю за № 1809/ОАТ-НК. Роботи виконані у листопаді 2017 року, що підтверджується актом виконаних робіт № 12/1 від 17.11.2017. Розрахунок за надані послуги проведено 28.11.2017, що підтверджується випискою з банку № 26001361683 від того ж числа. До вказаних пояснень долучено наступні додатки: акт надання послуг № 12/1 від 17.11.2017, договір про надання послуг зі збирання врожаю № 1809/ОАТ-НК від 18.09.2017, виписка по рахунку б/н від 28.11.2017, договір оренди рухомого майна з правом викупу № 02/06/2015-2 від 02.06.2015, акт виконаних робіт (надання послуг) № 75 від 30.11.2017, договір оренди майна № 02/06/15-01 від 02.06.2015, штатний розпис від 31.08.2017, платіжне доручення № 1939 від 29.01.2018.

ПП НАША КОМПАНІЯ отримало квитанцію № 2 від 16.11.2018 про те, що документи доставлені до органу ДФС та збережені.

20.11.2018 комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 994089/34434899, яким відмовила позивачу у реєстрації податкової накладної з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків .

ПП НАША КОМПАНІЯ не погодившись з таким рішенням, звернулося із скаргою від 28.11.2018 до ДФС України. За результатами розгляду скарги ДФС України прийняла рішення від 07.12.2018 № 49228/34434899/2, яким залишено скаргу без задоволення, а рішення вищевказаної Комісії від 20.11.2018 № 994089/34434899 без змін.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Правила реєстрації податкових накладних в ЄРПН встановлені Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (із змінами), (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті в підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Критерії оцінки № 567, Перелік документів № 567).

Пунктом шостим Критеріїв оцінки № 567 визначено два критерії для проведення моніторингу податкової накладної, при цьому за змістом пункту першого переліку документів для кожного із критеріїв законодавцем визначено специфічний (окремий) перелік документів, які платник податків може подати податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

З наведеного випливає, що контролюючий орган у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зобов`язаний зазначити конкретний критерій із переліку критерію (їв), визначених п. 6 Критеріїв оцінки № 567 та в залежності від визначеного критерію внести пропозицію платнику податків щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Аналогічна права позиція викладена у постанові Верховного суду від 23 жовтня 2018 року в справі № 822/1817/18.

Зі змісту квитанції від 13.12.2017 про зупинення реєстрації податкової накладної № 6 від 17.11.2017 видно, що реєстрацію податкової накладної зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки така відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. Також вказано, що за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД.

Отже, органом ДФС, у вказаній квитанції не вказано конкретного критерію (із двох перелічених критеріїв, що обумовлені у пункті шостому), за яким проведена оцінка ступеня ризику, а також конкретного переліку документів, який потрібно позивачу надати в залежності від названого критерію, вичерпний перелік яких встановлений Наказом № 567.

Натомість позивачу запропоновано надати пояснення або копії документів (перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567), достатніх для прийняття рішення та /або таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 наказу МФУ від 13.06.2017 № 567.

З матеріалів справи видно, що позивач направив контролюючому органу достатній перелік первинних документів (акт надання послуг № 12/1 від 17.11.2017, договір про надання послуг зі збирання врожаю № 1809/ОАТ-НК від 18.09.2017, виписка по рахунку б/н від 28.11.2017, договір оренди рухомого майна з правом викупу № 02/06/2015-2 від 02.06.2015, акт виконаних робіт (надання послуг) № 75 від 30.11.2017, договір оренди майна № 02/06/15-01 від 02.06.2015, штатний розпис від 31.08.2017, платіжне доручення № 1939 від 29.01.2018), які підтверджували обставини стосовно виникнення у позивача податкового зобов`язання зі складання та реєстрації податкової накладної № 6 від 17.11.2017.

За наведених обставин, колегія суддів вважає, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної № 6 від 17.11.2017 було безпідставним, оскільки у квитанції про зупинення реєстрації даної податкової накладної як передумови для прийняття рішення Комісії від 20.11.2018, не містилося необхідної інформації щодо конкретного критерію (відповідного підпункту пункту шостого), за яким проведена оцінка ступеня ризику, а також конкретного переліку документів, який потрібно надати позивачу в залежності від названого критерію.

Наданими суду копіями документів повністю підтверджується реальність операції між позивачем та ТзОВ ОСКАР АГРО ТРЕЙД , а саме: актом надання послуг № 12/1 від 17.11.2017, договором про надання послуг зі збирання врожаю № 1809/ОАТ-НК від 18.09.2017, випискою по рахунку б/н від 28.11.2017, договором оренди рухомого майна з правом викупу № 02/06/2015-2 від 02.06.2015, актом виконаних робіт (надання послуг) № 75 від 30.11.2017, договором оренди майна № 02/06/15-01 від 02.06.2015, штатним розписом від 31.08.2017, платіжним дорученням № 1939 від 29.01.2018.

Відтак, зібраними у справі доказами підтверджуються обставини, щодо реальності здійсненої господарської операцій за якою у позивача відповідно до приведених вище положень законодавства виник податковий обов`язок зі складання та реєстрації названої вище податкової накладної.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Натомість, органом ДФС не наведено жодних доказів які вказували б на відсутність обов`язку у позивача скласти та зареєструвати податкову накладну за фактом наданих послуг. Також органом ДФС не доведено обставин щодо нереальності господарських взаємовідносин позивача та ТзОВ ОСКАР АГРО ТРЕЙД .

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийшов до правильного висновку в частині того, що органом ДФС не доведено правомірності та обґрунтованості оскарженого рішення ДФС України № 994089/34434899 від 20.11.2018 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної № 6 від 17.11.2017, а тому таке рішення підлягає скасуванню та відповідно підлягає задоволенню позовна вимога про зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 17.11.2017 № 6.

Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому підстави для його скасування чи зміни відсутні.

Наведені вище доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Львівській області залишити без задоволення.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 березня 2019 року у справі № 1340/6079/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя В. М. Багрій судді В. Я. Качмар Д. М. Старунський Повний текст постанови виготовлений 21.06.2019.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2019
Оприлюднено24.06.2019
Номер документу82540738
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1340/6079/18

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 20.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 06.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 31.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Рішення від 25.03.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 06.03.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 26.12.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні