Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 червня 2019 р. Справа№200/6577/19-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Логойди Т.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до комунального підприємства Комунальник про стягнення коштів та зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
У травні 2019 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області звернулося до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому зазначало, що комунальне підприємство Комунальник (далі - КП Комунальник ), яке як страхувальник перебуває на обліку у Новогродівському міському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду в Донецькій області, знаходиться в стадії ліквідації, має заборгованість по коштах загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання на загальну суму 92890,48 грн., яка складається зі сум:
по рішенню від 11 березня 2019 року №23 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яким страхувальнику визначено суму неправомірно витрачених страхових коштів - 55689,77 грн. та штрафні санкції (50% від суми, яка підлягає поверненню) - 27844,89 грн.;
по рішенню від 12 квітня 2019 року №23/1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування України в загальному розмірі 9355,82 грн., з них: штраф - 8353,46 грн., пеня - 1002,36 грн.
Зазначені рішення відповідачем в добровільному порядку виконані не були.
Оскільки відповідач, який перебуває у нього на обліку, знаходиться в стадії ліквідації, а позивачем здійснюються страхові виплати постраждалим, які ушкодили здоров`я під час роботи на підприємстві, тому Управлінням розрахована сума капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань страхувальника як боржника перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, яка становила 30071,62 грн.
Позивачем на адресу підприємства направлено заяву про визнання кредиторських вимог на загальну суму 122962,10 грн., яка складається з: 30071,62 грн. - сума капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань боржника перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю; 92890,48 грн. - сума несплачених фінансових та штрафних санкцій КП Комунальник по коштах загальнообов`язкового державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Заява відповідачем отримана, однак відповідь надана не була.
У зв`язку з наведеним позивач просив:
- стягнути з комунального підприємства Комунальник на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області суму 122962,10 грн., з них капіталізовані платежі - 30071,62 грн., фінансові санкції - 92890,48 грн.;
- зобов`язати відповідача включити ці суми до передавального акту підприємства.
Відзив на позовну заяву у встановлений строк подано не було.
Судом встановлено, що КП Комунальник як страхувальник перебуває на обліку в Управлінні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (у Новогродівському міському відділенні Управління).
Рішенням Новогродівської міської ради від 01 лютого 2019 року №7/53-24 Про припинення шляхом ліквідації комунального підприємства Комунальник м. Новогродівка вирішено припинити юридичну особу - комунальне підприємство Комунальник шляхом ліквідації.
Вказаним рішенням також призначено ліквідаційну комісію (п. 2 рішення).
До Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про те, що КП Комунальник перебуває в стані припинення з 05 лютого 2019 року; голова комісії з припинення або ліквідатор - Бородійчук В.М.; також внесені відомості про строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог, - до 14 квітня 2019 року.
У лютому 2019 року Новогродівським міським відділенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області проведено позапланову виїзну перевірку дотримання вказаним страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01 липня 2013 року по 28 лютого 2019 року, за результатами якої складено акт від 28 лютого 2019 року №1, яким встановлено факт порушення порядку використання коштів Фонду на суму 55689,77 грн.
Від підписання акту перевірки та його отримання представники страхувальника відмовилися, про що в той же день складено акт від 28 лютого 2019 року.
На підставі акту прийнято рішення від 11 березня 2019 року №23 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкції за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яким на підставі п.п. 5 та 6 ч. 1 ст. 10, ч. 6 ст. 15 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування до відповідача застосовані фінансові санкції: суму неправомірно витрачених страхових коштів - 55689,77 грн. та штраф в розмірі 50% суми неправомірно витрачених страхових коштів та/або вартості наданих соціальних послуг - в розмірі 27844,89 грн., що загалом становить 83534,66 грн.
Рішення отримано відповідачем 21 березня 2019 року, однак вказану в ньому суму сплачено не було, про що складена відповідна довідка з питань перевірки своєчасності повернення коштів.
12 квітня 2019 року щодо страхувальника прийнято рішення від 12 квітня 2019 року №23/1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування України в загальному розмірі 9355,82 грн., з них: штраф (в розмірі 10% коштів) - 8353,46 грн., пеня (0,1% коштів) - 1002,36 грн.
Рішення отримано відповідачем 17 квітня 2019 року, однак вказану в ньому суму сплачено не було.
Крім того, працівник КП Комунальник Карпусь ОСОБА_1 перебуває на обліку у Новогродівському міському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду в Донецькій області в якості потерпілого на виробництві (їй строком до 01 грудня 2020 року встановлено 25% втрати працездатності) і отримує щомісячні страхові виплати внаслідок нещасного випадку на виробництві.
У зв`язку з наведеним позивачем зроблено розрахунок капіталізації платежів для продовження страхових виплат такій особі протягом їх життя, - сума капіталізованих платежів становила 30071,62 грн.
У березні 2019 року позивачем на адресу підприємства направлено заяву від 25 березня 2019 року №01-03/47-678 про визнання вимог кредитора на загальну суму 113606,28 грн.
12 квітня 2019 року позивачем на адресу підприємства направлено уточнену заяву від 12 квітня 2019 року №01-03/47-840 про визнання вимог кредитора на загальну суму 122962,10 грн., яка складається з:
30071,62 грн. - сума капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань боржника перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю;
92890,48 грн. - сума несплачених фінансових та штрафних санкцій КП Комунальник по коштах загальнообов`язкового державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (суми по рішенням 83534,66 грн. + 9355,82 грн.).
У вказаній заяві позивач просив відповідача включити кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо капіталізації платежів в сумі 30071,62 грн. до реєстру вимог кредиторів, як такі, що задовольняються в першу чергу; визнати кредиторські вимоги Управління на суму 92890,48 грн. та включити їх до передавального акту.
Заява відповідачем отримана, однак відповідь надана не була, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Судом також встановлено, що станом на день розгляду справи комунальне підприємство Комунальник перебуває в стадії ліквідації, яка не пов`язана з банкрутством, з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не виключено.
Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково з таких підстав.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування .
Відповідно до ч. 1 ст. 4 вказаного Закону Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Згідно з ч. 1 ст. 9 вказаного Закону основними завданнями Фонду та його робочих органів є, зокрема реалізація державної політики у сферах соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, медичного страхування; надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону.
Пунктами 1 та 3 ч. 2 ст. 10 Закону визначено що Фонд зобов`язаний забезпечувати фінансування та виплачувати матеріальне забезпечення, страхові виплати і надавати соціальні послуги, передбачені цим Законом; вживати заходів щодо раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду.
Відповідно до п.п 1, 2, 3, 5 ч. 1 ст. 11 вказаного Закону джерелами формування коштів Фонду є: страхові внески страхувальників та застрахованих осіб; суми фінансових санкцій, застосованих відповідно до цього Закону, інших законів до підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців за порушення встановленого порядку сплати страхових внесків та використання коштів Фонду, штрафів за недотримання законодавства про соціальне страхування, а також суми адміністративних штрафів, накладених відповідно до закону на посадових осіб та громадян за такі порушення; суми не прийнятих до зарахування витрат страхувальника за соціальним страхуванням; капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765 затверджено Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, відповідно до абз. 2 п. 1 якої капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Пункт 2 Порядку визначає порядок розрахунку щодо кожного платежу, що підлягає капіталізації.
Іншого нормативно-правового акту, який визначав би порядок капіталізації платежів, Кабінетом Міністрів України прийнято не було.
Отже, Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування законодавець зобов`язав страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у всіх випадках ліквідації страхувальника не залежно від підстави такої ліквідації.
Відповідно до ч. 7 ст. 15 Закону своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.
Згідно з ч. 2 ст. 17 Закону строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.
Оскільки фінансові санкції та капіталізовані платежі відповідачем сплачені не були, тому вони підлягають стягненню з нього в судовому порядку.
Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача включити ці суми (фінансових санкцій та капіталізованих платежів) до передавального акту підприємства
Відповідно до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Згідно з ч.ч.5 та 6 ст. 105 Цивільного кодексу України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.
Порядок припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) встановлений ст. 107 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 107 вказаного Кодексу кредитор може вимагати від юридичної особи, що припиняється, виконання зобов`язань якої не забезпечено, припинення або дострокового виконання зобов`язання, або забезпечення виконання зобов`язання, крім випадків, передбачених законом.
Згідно з ч. 2 та 3 ст. 107 вказаного Кодексу після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.
Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 1205 Цивільного кодексу України у разі припинення юридичної особи, зобов`язаної відшкодувати шкоду, завдану каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, і встановлення її правонаступників виплата щомісячних платежів покладається на її правонаступників.
Порядок припинення юридичної особи шляхом ліквідації юридичної особи встановлений ст. 111 Цивільного кодексу України.
Відповідно до абз. 2 п. 7 ст. 111 вказаного Кодексу до моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.
Згідно з п. 8 ст. 111 вказаного Кодексу ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.
Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.
Відповідно до п. 9 ст. 111 вказаного Кодексу виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.
Згідно з п. 11 ст. 111 вказаного Кодексу після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає ліквідаційний баланс, забезпечує його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, та забезпечує подання органам доходів і зборів.
Відповідно до ч. 2 ст. 1205 Цивільного кодексу України у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується провадиться в порядку черговості, визначеної статтею 112 вказаного Кодексу.
Відповідно до ст. 112 Кодексу у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом; у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов`язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності; у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов`язкових платежів); у четверту чергу задовольняються всі інші вимоги.
Отже, відповідно до вимог законодавства припинення юридичної особи шляхом реорганізації передбачає правонаступництво; в процесі такого припинення комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво.
Ліквідація же юридичної особи відбувається без правонаступництва; в процесі припинення юридичної особи шляхом ліквідації ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає проміжний ліквідаційний баланс, а потім - ліквідаційний баланс.
Рішенням Новогродівської міської ради від 01 лютого 2019 року №7/53-24 вирішено припинити юридичну особу - комунальне підприємство Комунальник шляхом ліквідації.
Отже, відповідач перебуває в процесі ліквідації.
Вказані обставини виключають можливість задоволення позовних вимог про зобов`язання відповідача включити суми фінансових санкцій та капіталізованих платежів до передавального акту підприємства, оскільки такий акт при ліквідації не складається.
Предмет позову (позовні вимоги) в цій частині у встановленому порядку та в межах встановленого процесуального строку позивач - суб`єкт владних повноважень не змінював (ч. 1 ст. 47 Кодексу адміністративного судочинства України).
Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З огляду на наведене сплачена суб`єктом владних повноважень сума судового збору стягненню з відповідача не підлягає.
Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Свободи, 5, код ЄДРПОУ 41325231) до комунального підприємства Комунальник (85483, Донецька обл., м. Новогродівка, вул. Молодіжна, 5, код ЄДРПОУ 31128583) про стягнення коштів та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Стягнути з комунального підприємства Комунальник на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області суму капіталізованих платежів у розмірі 30071,62 грн. та суму фінансових санкцій в розмірі 92890,48 грн.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення судом складено 24 червня 2019 року.
Суддя Т.В. Логойда
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2019 |
Оприлюднено | 25.06.2019 |
Номер документу | 82596178 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Логойда Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні