Рішення
від 20.06.2019 по справі 904/676/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.06.2019м. ДніпроСправа № 904/676/19

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. за участю секретаря судового засідання Михайлової К.С.

за позовом Дніпровської міської ради, м. Дніпро

до Приватного підприємства "Шанс", м. Дніпро

про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки шляхом знесення

Представники:

від позивача: Сірик А.С., довіреність №7/10-3730 від 21.12.2018;

від відповідача: не з`явився.

СУТЬ СПОРУ:

Дніпровська міська рада звернулася до господарського суду з позовною заявою до Приватного підприємства "Шанс", в якій просить суд зобов`язати Приватне підприємство «Шанс» повернути земельну ділянку площею 0,1145 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 Набережна Перемоги АДРЕСА_2 39 АДРЕСА_3 , привівши її у придатний для використання стан шляхом знесення існуючих будівель та споруд.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 22.02.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи здійснюється за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 25.03.2019.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 25.03.2019 відкладено підготовче засідання на 08.04.2019.

Ухвалою суду від 08.04.2019 відкладено підготовче засідання на 23.04.2019.

Ухвалою суду від 23.04.2019 продовжено строк підготовчого провадження до 21.05.2019 включно; відкладено підготовче судове засідання на 21.05.2019.

03.05.2019 позивач подав уточнену позовну заяву, просив: зобов`язати Приватне підприємство «Шанс» повернути земельну ділянку площею 0,1145 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_4 . Набережна Перемоги АДРЕСА_2 39 АДРЕСА_3 , привівши її у придатний для використання стан шляхом знесення існуючих навісів В, Г, Д.

Ухвалою суду від 21.05.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу для судового розгляду по суті у судове засідання на 20.06.2019.

В судове засідання 20.06.2019 з`явився представник позивача.

У судове засідання представник відповідача не з`явився, поштове повідомлення про вручення поштового відправлення (ухвали суду) на час розгляду справи до суду не надійшло. Згідно реєстру відправника Господарського суду Дніпропетровської області № 240 від 22.05.2019 на відправку рекомендованої пошти з повідомленням по Дніпру, поштовому відправленню (ухвалі суду від 21.05.2019) на адресу відповідача, присвоєно 13-символьний цифровий номер (штрихкодовий ідентифікатор) 4930008363724. Згідно результату пошуку за штрихкодовим ідентифікатором 4930008363724 на WEB сторінці Укрпошти (http://ukrposhta.ua/ua/vidslidkuvati-forma-poshuku), вбачається, що відправлення за вищевказаним номером 27.05.2019 не вручене під час доставки за інших причин.

В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

01.07.2014 між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та Приватним підприємством Шанс (орендар) було укладено договір оренди землі (далі - договір) (а.с. 29-35).

Вказаний договір посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І. П. та зареєстрований в реєстрі за № 708.

Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку по фактичному розміщенню літнього кафе, навісів, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_5 (п. 1 договору).

Підставою для укладання даного договору оренди земельної ділянки є рішення міської ради від 21.05.2014 № 172/51 (п. 1.1 договору).

Функціональне використання: по фактичному розміщенню літнього кафе, навісів (п. 2.4. договору).

Кадастровий номер земельної ділянки 1210100000:03:149:0071 (п. 2.5. договору).

На земельній ділянці розташовані металеві: літнє кафе з ґанками, кіоск, навіси та споруди, а також інші об`єкти інфраструктури доступ до земельної ділянки обмежений, земельна ділянка частково огороджена металевою та бетонною огорожею (п. 3 договору).

Договір укладено на 15 років (п. 8 договору).

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації Договору за актом її приймання-передачі (п. 20 договору).

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:149:0071 від 01.07.2014 (а.с. 36) Дніпропетровська міська рада передала, а ПП Шанс прийняло в оренду земельну ділянку за кадастровим номером 1210100000:03:149:0071 за адресою: вул. Набережна Перемоги, 39А, м. Дніпро.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування представницький орган місцевого самоврядування - виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.

Система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення (ч. 1 ст. 5 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).

Дніпровська міська рада відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є представницьким органом місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під-особливою охороною держави.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (ч.1 ст. 12 Земельного кодексу України).

Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування (ч. 1,2 ст. 83 Земельного кодексу України).

Місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції: здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Місцеві ради можуть здійснювати й інші повноваження відповідно до цього та інших законів України (п."ї" ч.1 ст. 15, ч.2 ст.15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать зокрема делеговані повноваження: здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів (пп.1) п."б" ч.1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України (ст. 2 Закону України "Про охорону земель").

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать: здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю (п. а ч. 1 ст. 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель ).

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності (ч.1 ст. 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель ).

Так, в межах повноважень, наданих Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель за зверненням департаменту правового забезпечення Дніпровської міської ради державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснено державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 39А, за результатами якої складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки № 892-ДК/924/АП/09/01/-18 від 05.11.2018 (а.с. 16).

Вказаним актом за результатами перевірки встановлено що: земельна ділянка площею 0,0639 га кадастровий номер НОМЕР_1 знаходиться в межах населеного пункту по вул. Набережній Перемоги, 39А у м. Дніпрі та відноситься до земель комунальної власності. Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) земельна ділянка площею 0,0639 га віднесена до земель рекреаційного призначення, код цільового призначення - 07.01 - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення та - 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Приватне підприємство Шанс використовує земельну ділянку площею 0,0639 га кадастровий номер 1210100000:03: НОМЕР_2 0071 згідно договору оренди землі від 01.07.2014, зареєстрованого в реєстрі за № 708, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ПП Шанс . За результатами візуального огляду та проміром мірною стрічкою встановлено, що ПП Шанс також використовує земельну ділянку площею 0,1145 га в районі земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 :03:149:0071 для розміщення будівель та споруд кафе в межах водоохоронної зони, в безпосередній близькості до водного об`єкту - річки Дніпро, за відсутності відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. Таким чином ПП Шанс самовільно займає земельну ділянку площею 0,1145 га в районі земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 :03:149:0071 для розміщення будівель та споруд кафе в межах водоохоронної зони.

Також, в межах повноважень, наданих Дніпровською міською радою, згідно рішення від 18.02.2004 № 18/15 Про обсяги і межі повноважень районних у місті рад та їх виконавчих органів , рішення № 34/18 від 14.07.2004 Про організацію здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель робочою групою по самоврядному контролю за використанням та охороною земель районної у місті Дніпрі ради здійснено перевірку дотримання вимог земельного законодавства використання земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд АДРЕСА_6 39А, за результатами якої складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства групи по самоврядному контролю за використанням та охороною земель № 40 від 18.09.2018 (а.с. 19-24).

Зазначеним актом встановлено, що порівнявши позначки інформаційної довідки з позначками технічного паспорту (КП Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації Дніпропетровської обласної ради інвентаризаційна справа № 1129-Б, реєстраційний № 37029047) на літнє кафе за адресою: вул. Набережна Перемоги, 39А, м. Дніпро вбачається, що навіси В, Г, Д розташовані у водоохоронній зоні, а інші споруди на орендованій земельній ділянці. Споруди на береговій лінії розташовані згідно зі свідоцтвом від 08.07.2011 № СР-102-4-052-11 про реєстрацію гідротехнічної споруди: берегоукріплення, причал-площадка. Експлуатуюча організація: ПП Шанс . Рішенням Дніпропетровської міської ради від 25.01.2006 № 179/33 Про проект водоохоронної зони та прибережної захисної смуги р. Дніпро у межах території будівництва Споруди громадського харчування ВАТ ВПП Геос по вул. Набережна Перемоги, в районі будинку 58 Жовтневого району Дніпропетровська затверджено межі водоохоронної зони і прибережної захисної смуги р. Дніпро в районі буд. 58 по вул. Набережна Перемоги -20 метрів. Під час обстеження встановлено щит, прибережено захисної смуги з позначкою - прибережна захисна смуга 9 м. Відповідальність за дотримання водоохоронного режиму в межах прибережної захисної смуги несе ПП Шанс . Вивчивши наявні документи, провівши візуальне обстеження група приходить до висновку про наявність права власності на зазначене нерухоме майно, наявність договору оренди, наявність свідоцтва про реєстрацію гідротехнічної споруди. В той же час інформаційний щит прибереженої захисної смуги встановлено з порушеннями, а саме прибережна захисна смуга вказана у розмірі 9 м замість необхідних 20 м. .

Листом № 4/1-591 від 18.09.2018 (а.с. 25) Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради надало директору департаменту правового забезпечення Дніпропетровської міської ради декларацію про початок виконання будівельних робіт від 23.12.2014 № ДП 082143570304 по об`єкту Будівництво кафе за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Набережна Перемоги, б. 39А (а.с.26-28).

Позивач зазначає, що докази стосовно введення об`єктів в експлуатацію відсутні.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 151921365 від 04.01.2019 (а.с. 37) 10.07.2012 на підставі свідоцтва про право власності від 03.07.2012 САЕ № 391757, виданого виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради, зареєстровано право власності на літнє кафе літ. А-1, загальною площею 31 кв. м, ґанки літ. а, а 1 , навіси літ. Б, В, Г, Д, туалет літ. Ж за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 39А за ПП Шанс , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 370290470, форма власності приватна.

З урахуванням вищевикладеного, позивач вважає, що відповідач безпідставно використовує земельну ділянку площею 0,1145 га для розміщення навісів В,Г,Д за відсутності відповідного рішення міської ради про передачу у власність або надання в користування земельної ділянки, а тому зазначені об`єкти нерухомого майна є самочинним будівництвом в силу приписів ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил (ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України).

Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації (абз. 2, 3 ч. 2 ст. 331 Цивільного кодексу України)

Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви. (ч. 1 ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).

Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього (ч. 2 ст. 376 Цивільного кодексу України).

Якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок (ч. 4 ст. 376 Цивільного кодексу України).

Вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюються прибережні захисні смуги. Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менш як 3 гектари - 25 метрів; для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів; для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів. При крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Уздовж морів та навколо морських заток і лиманів встановлюється прибережна захисна смуга шириною не менше двох кілометрів від урізу води. Прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою. Межі встановлених прибережних захисних смуг і пляжних зон зазначаються в документації з землеустрою, кадастрових планах земельних ділянок, а також у містобудівній документації. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій земель, крім земель морського транспорту (ст. 60 Земельного кодексу України).

З метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги. Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менше 3 гектарів - 25 метрів; для середніх річок, водосховищ на них та ставків площею більше 3 гектарів - 50 метрів; для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів. Якщо крутизна схилів перевищує три градуси, мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках всіх категорій земель, крім земель морського транспорту. Землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для цілей, визначених цим Кодексом. У межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації. Прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою. Проекти землеустрою щодо встановлення меж прибережних захисних смуг (з установленою в них пляжною зоною) розробляються в порядку, передбаченому законом (ст. 88 Водного кодексу України.

Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється: розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво; зберігання та застосування пестицидів і добрив; влаштування літніх таборів для худоби; будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів; влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, кладовищ, скотомогильників, полів фільтрації тощо; миття та обслуговування транспортних засобів і техніки. Об`єкти, що знаходяться у прибережній захисній смузі, можуть експлуатуватися, якщо при цьому не порушується її режим. Не придатні для експлуатації споруди, а також ті, що не відповідають встановленим режимам господарювання, підлягають винесенню з прибережних захисних смуг (ст. 61 Земельного кодексу України).

Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється: розорювання земель (крім підготовки грунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво; зберігання та застосування пестицидів і добрив; влаштування літніх таборів для худоби; будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів; миття та обслуговування транспортних засобів і техніки; влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, кладовищ, скотомогильників, полів фільтрації тощо. Об`єкти, що знаходяться у прибережній захисній смузі, можуть експлуатуватись, якщо при цьому не порушується її режим. Не придатні для експлуатації споруди, а також ті, що не відповідають встановленим режимам господарювання, підлягають винесенню з прибережних захисних смуг (ст. 89 Водного кодексу України).

Вищезазначеними приписами передбачено, що будівництво будь-яких споруд у прибережних захисних смугах уздовж річок забороняється.

Громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення: самовільне зайняття земельних ділянок (п. б ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України).

Самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду (ст. 212 Земельного кодексу України).

Держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (ч. 1, 2 ст. 152 Земельного кодексу України).

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; застосування інших, передбачених законом, способів (п. б, д ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України).

Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (ч. 1 ст. 391 Цивільного кодексу України).

Як вказано вище, відповідно до п. 1 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку по фактичному розміщенню літнього кафе, навісів, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_5 Перемоги АДРЕСА_5 . АДРЕСА_3 .

Підставою для укладання даного договору оренди земельної ділянки є рішення міської ради від 21.05.2014 № 172/51 (п. 1.1 договору).

Функціональне використання: по фактичному розміщенню літнього кафе, навісів (п. 2.4. договору).

Кадастровий номер земельної ділянки 1210100000: НОМЕР_4 :149:0071 (п. 2.5. договору).

На земельній ділянці розташовані металеві: літнє кафе з ґанками, кіоск, навіси та споруди, а також інші об`єкти інфраструктури доступ до земельної ділянки обмежений, земельна ділянка частково огороджена металевою та бетонною огорожею (п. 3 договору).

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:149:0071 від 01.07.2014 (а.с. 36) Дніпропетровська міська рада передала, а ПП Шанс прийняло в оренду земельну ділянку за кадастровим номером 1210100000:03:149:0071 за адресою: вул. Набережна Перемоги, 39А.

В зазначеному Акті приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:149:0071 від 01.07.2014 наведено характеристику земельної ділянки: загальна площа: 0,0639 га; рельєф: спокійний; на земельній ділянці розташовані металеві: літнє кафе з ґанками, кіоск, навіси та споруди, доступ до земельної ділянки обмежений, земельна ділянка частково огороджена металевою та бетонною огорожею, наявність у замовника правовстановлюючих документів на будівлі та споруди, розташовані на земельній ділянці: копія витягу № 34779057 від 10.07.2012 про державну реєстрацію прав КП ДМБТІ (реєстраційний номер: 37029047): літнє кафе, навіси, що розташовані за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Набережна Перемоги, 39А, власник - Приватне підприємство Шанс ; місце розташування земельної ділянки: на території акваторії.

Господарський суд зазначає, що відповідно до відомостей з Реєстру прав власності на нерухоме майно (а.с. 38-39) за реєстраційним номером майна: 37029047 зареєстровано майно: літне кафе, навіси за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпропетровськ, вулиця Набережна Перемоги, будинок 39а, технічний опис майна: літне кафе літ. А-1, загальною площею 31,0 кв.м, ґанки літ. а, а 1 ,навіси літ. Б. В, Г, Д, туалет літ. Ж.; дата прийняття рішення про державну реєстрацію: 10.07.2012, дата внесення запису: 10.07.2012; власник: Приватне підприємство "Шанс", код ЄДРПОУ: 25522582, форма власності: приватна. Підстава виникнення права власності: свідоцтво про право власності, НОМЕР_5 , 03.07.2012, видане виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради.

З викладеного вбачається, що на момент укладання договору за відповідачем вже було зареєстровано право власності на літне кафе літ. А-1, загальною площею 31,0 кв.м, ґанки літ. а, а 1 ,навіси літ. Б. В, Г, Д, туалет літ. Ж.

Ппозивач підтвердив, що на момент розгляду справи договір оренди є чинним, рішення суду про визнання його недійсним в цілому або в частині відсутнє.

З аналізу договору та Акту приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:149:0071 від 01.07.2014 вбачається, що на момент укладання договору на спірній земельній ділянці, яка передавалась в оренду, вже були розташовані навіси літ. В, Г, Д, а договір оренди землі від 01.07.2014, в свою чергу, укладався виключно для фактичного розміщення вказаних вище літнього кафе та навісів, які на момент укладання договору вже були зареєстровані за відповідачем.

Також, господарський суд зазначає, що відповідно до п. 18. договору підставою для розроблення проекту відведення земельної ділянки є: рішення міської ради від 12.09.2012 № 107/27 Про надання ПП Шанс , код ЄДРПОУ 25522582, дозволу розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок по фактичному розміщенню літнього кафе по вул. Набережній Перемоги, 39 А (Жовтневий район) . Організація розроблення проекту відведення земельної ділянки і витрати, пов`язані з цим покладаються на орендаря.

З огляду на викладене, господарський суд дійшов висновку, що на момент розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок по фактично розміщенню літнього кафе по вул. Набережній Перемоги, 39 А, на момент укладання договору оренди землі від 01.07.2014 та підписання Акту приймання-передачі земельної ділянки літне кафе літ. А-1, загальною площею 31,0 кв.м, ґанки літ. а, а 1 ,навіси літ. Б, а також навіси В, Г, Д , туалет літ. Ж знаходились на земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:03:149:0071.

Нерухоме майно (нерухомість) - земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці і невід`ємно пов`язані з нею, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ст. 1 Закону України "Про іпотеку").

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав (п. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав. У разі зміни ідентифікаційних даних суб`єкта права, визначення часток у праві спільної власності чи їх зміни, зміни суб`єкта управління об`єктами державної власності, відомостей про об`єкт нерухомого майна, у тому числі зміни його технічних характеристик, виявлення технічної помилки в записах Державного реєстру прав чи документах, виданих за допомогою програмних засобів ведення цього реєстру (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), за заявою власника чи іншого правонабувача, обтяжувача, а також у випадку, передбаченому підпунктом "в" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, вносяться зміни до записів Державного реєстру прав (ч. 1 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

З викладеного вбачається, що навіси В, Г, Д є нерухомим майном, переміщення якого є неможливо без зміни призначення, внесення змін в правовстановлюючі документи та, як наслідок, внесення змін в Реєстр речових прав на нерухоме майно.

Доказів зміни технічних характеристик нерухомого майна: літне кафе літ. А-1, загальною площею 31,0 кв.м, ґанки літ. а, а 1 ,навіси літ. Б, а також навіси В, Г, Д , туалет літ. Ж, яке зареєстроване за відповідачем, позивачем до суду не надано.

З наданої позивачем Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 151921365 від 04.01.2019 (а.с. 37-39) вбачається, що право власності на літне кафе літ. А-1, загальною площею 31,0 кв.м, ґанки літ. а, а 1 ,навіси літ. Б, В, Г, Д, туалет літ. Ж за відповідачем зареєстровано 10.07.2012 на підставі свідоцтва про право власності САЕ НОМЕР_6 від 03.07.2012, виданого виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради. Жодні інші відомості стосовно зазначеного нерухомого майна, в тому числи інформації щодо зміни його технічних характеристик, тощо станом на 04.01.2019 відсутні.

Також господарський суд вважає за доцільне зазначити.

Як вказано вище, робочою групою по самоврядному контролю за використанням та охороною земель районної у місті Дніпрі ради здійснено перевірку дотримання вимог земельного законодавства використання земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 39А, за результатами якої складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства групи по самоврядному контролю за використанням та охороною земель № 40 від 18.09.2018 (а.с. 20-24). Вказаним актом встановлено наступне:

порівнявши позначки інформаційної довідки з позначками технічного паспорту (КП Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації Дніпропетровської обласної ради інвентаризаційна справа № 1129-Б, реєстраційний № 37029047) на літнє кафе за адресою: вул. Набережна Перемоги, 39А, м. Дніпро вбачається, що навіси В, Г, Д розташовані у водоохоронній зоні, а інші споруди на орендованій земельній ділянці.

Споруди на береговій лінії розташовані згідно зі свідоцтвом від 08.07.2011 № СР-102-4-052-11 про реєстрацію гідротехнічної споруди: берегоукріплення, причал-площадка. Експлуатуюча організація: ПП Шанс .

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 25.01.2006 № 179/33 Про проект водоохоронної зони та прибережної захисної смуги р. Дніпро у межах території будівництва Споруди громадського харчування ВАТ ВПП Геос по вул. Набережна Перемоги, в районі будинку 58 Жовтневого району Дніпропетровська затверджено межі водоохоронної зони і прибережної захисної смуги р. Дніпро в районі буд. 58 по вул. Набережна Перемоги -20 метрів.

Під час обстеження встановлено щит, прибережено захисної смуги з позначкою - прибережна захисна смуга 9 м. Відповідальність за дотримання водоохоронного режиму в межах прибережної захисної смуги несе ПП Шанс .

Вивчивши наявні документи, провівши візуальне обстеження група приходить до висновку про наявність права власності на зазначене нерухоме майно, наявність договору оренди, наявність свідоцтва про реєстрацію гідротехнічної споруди. В той же час інформаційний щит прибереженої захисної смуги встановлено з порушеннями, а саме прибережна захисна смуга вказана у розмірі 9 м замість необхідних 20 м. .

Відповідно до ст. 61 Земельного кодексу України прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється : розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво; зберігання та застосування пестицидів і добрив; влаштування літніх таборів для худоби; будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів; влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, кладовищ, скотомогильників, полів фільтрації тощо; миття та обслуговування транспортних засобів і техніки. Об`єкти, що знаходяться у прибережній захисній смузі, можуть експлуатуватися, якщо при цьому не порушується її режим. Не придатні для експлуатації споруди, а також ті, що не відповідають встановленим режимам господарювання, підлягають винесенню з прибережних захисних смуг.

Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється: розорювання земель (крім підготовки грунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво; зберігання та застосування пестицидів і добрив; влаштування літніх таборів для худоби; будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів; миття та обслуговування транспортних засобів і техніки; влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, кладовищ, скотомогильників, полів фільтрації тощо. Об`єкти, що знаходяться у прибережній захисній смузі, можуть експлуатуватись, якщо при цьому не порушується її режим. Не придатні для експлуатації споруди, а також ті, що не відповідають встановленим режимам господарювання, підлягають винесенню з прибережних захисних смуг (ст. 89 Водного кодексу України).

З акту Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства групи по самоврядному контролю за використанням та охороною земель № 40 від 18.09.2018 вбачається, що споруди на береговій лінії розташовані згідно зі свідоцтвом від 08.07.2011 № СР-102-4-052-11 про реєстрацію гідротехнічної споруди: берегоукріплення, причал-площадка. Експлуатуюча організація: ПП Шанс .

Тобто вказаним Актом перевірки встановлено, що споруди відповідача розташовані на береговій лінії відповідно до свідоцтва № НОМЕР_7 -102-4-052-11 від 08.07.2011 про реєстрацію гідротехнічної споруди: берегоукріплення, причал-площадка, що передбачено ст. 61 Земельного кодексу України та ст. 89 Водного кодексу України.

Доказів порушення відповідачем режиму вказаної гідротехнічної споруди позивачем до суду не надано.

Також, як вказано в Акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства групи по самоврядному контролю за використанням та охороною земель № 40 від 18.09.2018, рішенням Дніпропетровської міської ради від 25.01.2006 № 179/33 Про проект водоохоронної зони та прибережної захисної смуги р. Дніпро у межах території будівництва Споруди громадського харчування ВАТ ВПП Геос по вул. Набережна Перемоги, в районі будинку 58 Жовтневого району Дніпропетровська затверджено межі водоохоронної зони і прибережної захисної смуги р. Дніпро в районі буд. 58 по вул. Набережна Перемоги - 20 метрів.

Однак господарський суд зазначає, що спірна земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_3 :03:149:0071 розташована по вул. Набережній Перемоги, 39 А, що ставить під сумнів те, що затверджені рішенням Дніпропетровської міської ради від 25.01.2006 № 179/33 межі водоохоронної зони і прибережної захисної смуги р. Дніпро мають відношення до спірної земельної ділянки. Посилання в акті на відповідне рішення щодо земельної ділянки вул. Набережній Перемоги АДРЕСА_7 39 А відсутне.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків (ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України).

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч. 3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 Господарського процесуального кодексу України).

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України).

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ст. 78 Господарського процесуального кодексу України).

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ст. 79 Господарського процесуального кодексу України).

Позивач до суду не надав належних, достатніх та достовірних доказів, які свідчать про те, що ПП Шанс використовує земельну ділянку площею 0,1145 га в районі земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 03:149:0071 для розміщення будівель та споруд кафе в межах водоохоронної зони, в безпосередній близькості до водного об`єкту - річки Дніпро, а також, що навіси В, Г, Д розташовані у водоохоронній зоні із порушенням вимог чинного законодавства.

Враховуючи вищевикладене, господарський суд дійшов висновку, що літне кафе літ. А-1, загальною площею 31,0 кв.м, ґанки літ. а, а 1 ,навіси літ. Б, В, Г, Д, туалет літ. Ж право власності на якеі зареєстровано за відповідачем на підставі свідоцтва про право власності САЕ НОМЕР_6 від 03.07.2012, виданого виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради не є самочинним будівництвом в розумінні ст. 376 Цивільного кодексу України та використовуються відповідачем відповідно до вимог чинного законодавства України. Протилежне позивачем належними, достатніми та достовірними доказами не доведено.

Таким чином позовні вимоги Дніпровської міської ради про зобов`язання Приватного підприємства «Шанс» повернути земельну ділянку площею 0,1145 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_4 . Набережна Перемоги АДРЕСА_7 буд АДРЕСА_6 39 АДРЕСА_5 . Дніпрі, привівши її у придатний для використання стан шляхом знесення навісіс В,Г,Д є недоведеними, а отже не підлягають задоволенню.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача у розмірі 1 921,00 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Витрати по сплаті судового збору покласти на позивача.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.

Повне рішення складено 25.06.2019

Суддя І.В. Мілєва

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення20.06.2019
Оприлюднено25.06.2019
Номер документу82603395
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/676/19

Постанова від 11.02.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 28.01.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 16.01.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 20.12.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 25.11.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Постанова від 30.09.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Парусніков Юрій Борисович

Ухвала від 09.09.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Парусніков Юрій Борисович

Ухвала від 05.08.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Парусніков Юрій Борисович

Рішення від 20.06.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 21.05.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні