Рішення
від 25.06.2019 по справі 824/492/19-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/492/19

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області до Романковецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - комунальна установа Романковецький дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Чебурашка" про зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області (далі - позивач) звернувся із позовом, в якому просить суд зобов`язати Романковецьку сільську раду Сокирянського району Чернівецької області (далі -відповідач) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею навчального закладу "Чебурашка" (далі - третя особа) вул.Головна, 40а, с.Романківці Сокирянський район Чернівецька область.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Кельменецькою місцевою прокуратурою Чернівецької області у межах наданого, згідно з ч.4 ст.23 Закону України Про прокуратуру , права витребувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, вивчено Інформації відділу освіти, молоді і спорту Сокирянської районної державної адміністрації Чернівецької області від 26.12.2018р., Романковецької сільської ради від 14.01.2019р., відділу Держгеокадастру у Сокирянському районі від 24.01.2019р. та встановлено, що на земельну ділянку під приміщенням Романковецького дошкільного навчального закладу Чебурашка юридична адреса: 60226, Чернівецька область, Сокирянський район, с.Романківці, вул.Головна, 40а, правовстановлюючі документи відсутні.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом, на думку позивача, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Ухвалою суду від 10.05.2019р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач у встановлений судом термін відзив на позов не подав, третя особа письмових пояснень з приводу поданого позову також не надала, відтак, суд розглядає справу за наявними у справі матеріалами, що відповідає приписам статей 162, 263 КАС України.

Судом встановлені такі обставини та відповідні їм правовідносини.

23.06.2009р. зареєстроване право власності на нежитлові будівлі дошкільного навчального закладу "Чебурашка" за адресою: Чернівецька область, Сокирянський район, с.Романківці, вул.Головна, 40а, за територіальною громадою села Романківці в особі Романковецької сільської ради (а.с.13-14).

17.12.2010р. рішенням першої сесії VI скликання Романковецької сільської ради затверджено матеріали інвентаризації по передачі у постійне користування земельної ділянки ДНЗ "Чебурашка" (а.с.31).

Згідно листа Відділу освіти, молоді та спорту Сокирянської РДА Чернівецької області від 26.12.2018р. будівля ДНЗ с.Романківці "Чебурашка" не передана з балансу сільської ради на баланс відділу освіти, молоді та спорту Сокирянської РДА (а.с.12).

Відповідно до акту обстеження земельної ділянки ДНЗ "Чебурашка" від 28.03.2019р., наданого сільською радою, земельна ділянка з усіх сторін огороджена, межові знаки не порушено, відповідно до форми 6-ЗЕМ с.Романківці за ДНЗ "Чебурашка рахується земельна ділянка площею 1,40 га, у архівних матеріалах Романковецької сільської ради, технічна документація (або проект) не затверджувалася на дану земельну ділянку (а.с.30).

Згідно листа від 24.01.2019р. міськрайонного управління у Сокирянському районі та м.Новодністровську Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області документація із землеустрою щодо земельної ділянки за адресою: Сокирянський район, с.Романківці, вул.Головна, 40-А, у Відділ не надходила, відповідно кадастровий номер не визначався, а правовстановлюючі документи - не видавалися (а.с.33).

Земельна ділянка загальною площею 1,4000га, розташована по вул. Головній, 40-А в с.Романківці Сокирянського району Чернівецької області згідно довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями від 16.04.2019р. обліковується як заклад освіти (а.с.35).

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, відомості щодо реєстрації права власності чи користування земельною ділянкою Романковецького дошкільного навчального закладу Чебурашка станом на 18.01.2019р. відсутні (а.с.36-39).

У зв`язку з відсутністю правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку позивач звернувся до суду з даним позовом.

До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до вимог статті 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до вимог ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Згідно вимог ч.3, ч.4 ст.53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Як вбачається із матеріалів адміністративної справи, за даним позовом прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій знаходиться третя особа, відсутній.

Позивач у межах повноважень наданих ч.4 ст.23 Закону України Про прокуратуру , має право витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ і організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, що знаходяться у цих суб`єктів, у порядку, визначеному законом.

Згідно статті 12 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядженнями землями територіальних громад.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Пунктом 1.3 Статуту Романковецького дошкільного навчального закладу (ясел-садка) "Чебурашка" (далі - Статут) визначено, що засновником третьої особи є відповідач (а.с.15-25).

Згідно п.п.1.6, 1.7 Статуту третьої особи, головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку. Діяльність дошкільного закладу направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти: збереження та зміцнення фізичного і психічного здоровя дітей; формування їх особистості; розвиток творчих здібностей та нахилів; забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.

У відповідності до ст. 38 Закону України Про дошкільну освіту матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно ст.63 Закону України Про освіту до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

У відповідності до п. а ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.

Згідно ч. 1, ч. 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

У відповідності до ст.ст.125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ч. 1, ч. 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

У відповідності до Статуту третьої особи, останній є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка, може вести самостійний баланс, мати розрахункові рахунки в органі державного казначейства та мати бланки з власними реквізитами.

Згідно до п.п.8.1, 8.2 змін до Статуту ДНЗ управління дошкільним закладом здійснюється його засновником - Романковецькою сільською радою, відділ освіти Сокирянської РДА здійснює методичне керівництво дошкільним навчальним закладом (а.с.25).

Безпосереднє керівництво роботою дошкільного навчального закладу здійснює його завідуючий, який призначається і звільняється з посади засновником закладу або уповноваженим органом управління освітою з дотриманням чинного законодавства.

Згідно п.9.1 Статуту відповідно до рішення сільвиконкому с.Романківці №15 від 10 жовтня 1990р. дошкільному закладу дошкільному навчальному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку, будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, спортивні та ігрові майданчики.

Відповідно до п.10.1 Статуту джерелом фінансування дошкільного закладу є кошти: засновника; добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб.

Третя особа, як дошкільний навчальний заклад відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони.

Таким чином, майно третьої особи належить до комунальної власності територіальної громади села Романківці.

Відповідно до п. 11.3 Статуту зміст, форма та періодичність контролю, не пов`язаного з навчально-виховним процесом у закладі, встановлюється засновником.

Таким чином, судом встановлено, що відповідно до вимог чинного законодавства України земельна ділянка третьої особи повинна бути оформлена на праві постійного користування з обов`язковою державною реєстрацією цього права.

Відповідно до ст. 66 Закону України Про освіту , сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти; мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Положеннями ч.2 ст.19 Закону України Про дошкільну освіту передбачено, що органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про освіту , цього Закону та положень про них.

Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальним громадам сіл, селищ належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.

Таким чином, відповідач, як суб`єкт, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення третьої особи, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не оформив права користування на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад.

Згідно 17.12.2010р. рішенням №22/01-10 першої сесії VI скликання Романковецької сільської ради від 17.12.2010р. затверджено матеріали інвентаризації по передачі у постійне користування земельної ділянки ДНЗ "Чебурашка" та передано в постійне користування земельну ділянку ДНЗ "Чебурашка" с.Романківці за рахунок земель житлової та громадської забудови для обслуговування будівлі та споруд (а.с.31).

Однак, суд констатує, що на момент розгляду справи по суті, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій знаходиться третя особа не оформлені, а це є виключними повноваженнями засновника - відповідача, у зв`язку з чим останній допустив протиправну бездіяльність.

Така бездіяльність Романківецької сільської ради, у вигляді невиконання вимог Земельного кодексу України, Законів України може призвести до зловживань щодо розпорядження зазначеною ділянкою, нецільового використання земельної ділянки закладу освіти, створює ризики для нормального функціонування третьої особи. У зв`язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до чинного законодавства України.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 1 статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Станом на час розгляду справи доказів вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку до суду не надано.

Враховуючи наведене, суд вважає, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають обставинам справи і наявним матеріалам, а відтак позов підлягає задоволенню повністю.

У відповідності до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв`язку із відсутністю таких витрат питання щодо повернення судових витрат судом не вирішується.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Зобов`язати Романковецьку сільську раду Сокирянського району Чернівецької області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) "Чебурашка" за адресою: вул.Головна, 40-А, с.Романківці Сокирянського району Чернівецької області.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Керівник Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області, 60200, Чернівецька область, м.Сокиряни, вул.Грушевського, 32, ЄДРПОУ 02910120

Відповідач - Романковецька сільська рада, 60226, Чернівецька область, Сокирянський район, с.Романківці, вул.Головна, 43, ЄДРПОУ 04418009

Третя особа - Комунальна установа Романковецький дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) "Чебурашка", 60226, Чернівецька область, Сокирянський район, с. Романківці, вул. Головна 40-А, ЄДРПОУ 22853387

Суддя Кушнір В.О.

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.06.2019
Оприлюднено26.06.2019
Номер документу82609747
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/492/19-а

Рішення від 25.06.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 10.05.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні