Рішення
від 21.06.2019 по справі 560/1348/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/1348/19

РІШЕННЯ

іменем України

21 червня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л.

за участю:секретаря судового засідання Свинобой О.В. представника позивача Романюка В.М., представника відповідача Орлова О.М., представника третьої особи Кундиловської М.М. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Подільський рай до Головного управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області , третя особа - Головне управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області про стягнення пені,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з адміністративним позов до Головного управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, третя особа - Головне управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області, в якому просить суд стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський рай", код ЄДРПОУ 39617940, пеню, нараховану на суму бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість в сумі 118236 ( сто вісімнадцять тисяч двісті тридцять шість) грн. 47 коп.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що внаслідок затримки у виплаті Товариству з обмеженою відповідальністю Подільський рай бюджетного відшкодування за березень та квітень 2016 року, а саме з 27.12.2017 по 26.04.2019, у позивача виникло право на стягнення пені в порядку п.200.23 ст.200 Податкового кодексу України на рівні 120% облікової ставки НБУ, сума якої становить 118236,47 грн.

Ухвалою від 07.05.2019 суд відкрив провадження у справі та призначив її до розгляду за правилами загального позовного провадження. Призначив підготовче засідання на 06.06.2019.

Суд, ухвалою від 06.06.2019 закрив підготовче провадження та перейшов до розгляду справи по суті, призначив судове засідання на 21 червня 2019.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача проти позову заперечив, просив відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. 21.06.2019 надав суду відзив, в якому вказав, що відповідач здійснює в порядку черговості надходження виконавчих документів безспірне списання коштів державного бюджету в розмірі, встановленому судом або узгодженому органом державної фіскальної служби із стягувачем, та перераховує такі кошти на рахунок стягувача, зазначений у виконавчому документі або його заяві про виконання рішення про стягнення коштів. Зазначив, що посадові особи відповідача діяли виключно в межах чинного законодавства, своїми діями або бездіяльністю не порушували законних прав та інтересів позивача.

Представник третьої особи Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області проти позову заперечила, надала суду пояснення щодо позовної заяви, в яких вказала, що Головним управління ДФС у Хмельницькій області не порушено прав, свобод, чи законних інтересів позивача. Просила відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Заслухавши пояснення представників сторін, третьої особи, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази в їх взаємному зв`язку і сукупності, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що ТОВ "Подільський рай" було заявлено бюджетне відшкодування податку на додану вартість на розрахунковий рахунок платника у банку в сумі 324917,00 грн., відображеного у податковій декларації з ПДВ, поданій за березень 2016 року.

20.05.2016 ДПІ у м.Хмельницькому було проведено камеральну перевірку вищевказаної податкової звітності, за результатами якої сума бюджетного відшкодування не була підтверджена (акт №1201/12-02/39617940 від 20.05.2016 року).

Податкові повідомлення-рішення за результатами вищевказаної камеральної перевірки ТОВ "Подільський рай" не направлялись.

Згідно платіжних доручень №26361437 від 21.05.2018 на суму 195543 грн., №26590893 від 29.05.2018 на суму 129374 грн. бюджетна заборгованість в сумі 324917,00 грн. по декларації 2016 року була погашена.

ТОВ "Подільський рай" було заявлено бюджетне відшкодування податку на додану вартість на розрахунковий рахунок платника у банку в сумі 357747,00 грн., відображеного у податковій декларації з ПДВ, поданій за квітень 2016 року, з урахуванням уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок.

15.07.2016 року ДПІ у м.Хмельницькому було проведено камеральну перевірку, вищевказаної податкової звітності, за результатами якої, сума бюджетного відшкодування не була підтверджена (акт № 1903/12-02/39617940 від 15.07.2016 року).

04.08.2016 року ДПІ у м. Хмельницькому було складено податкове повідомлення-рішення форми В3 №0003331202.

Згідно постанови Хмельницького окружного адміністративного суду від 03.11.2016 у справі №822/1582/16 суд позов задовольнив. Постановив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м. Хмельницькому Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 04.08.2016 р. за №0003331202.

Відповідно до ухвали Вінницького апеляційного адміністративного суду України від 09.02.2017 року у справі №822/1582/16 рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Бюджетна заборгованість у сумі 357747 грн. по декларації за квітень 2016 року була погашена згідно платіжних доручень №26361438 від 21.05.2018 на суму 23753 грн. та №37609821 від 19.04.2019 на суму 333994 грн.

Згідно постанови Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.07.2017 у справі №822/1809/17, яке набрало законної сили 13.09.2017 року, адміністративний позов задоволено. Постановлено стягнути з Державного бюджету України на користь ТОВ "Подільський рай" пеню, нараховану на суму бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість у сумі 80 675,60 грн, в тому числі по декларації за березень 2016, в сумі 59 916,48 грн, та по декларації за квітень 2016, в сумі 20 759,13 грн.

Відповідно до платіжного доручення №7746 від 02.11.2017 позивачу було виплачено пеню у сумі 80675,60 грн.

Згідно рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.12.2017 у справі №822/3474/17, яке набрало законної сили 10.05.2018, адміністративний позов задоволено. Вирішено стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський рай" пеню в сумі 52 911,14 грн., нараховану на суму бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за періоди: з 24.06.2017 року по 26.10.2017 року, з 27.10.2017 року по 14.12.2017 року, та з 15.12.2017 року по 26.12.2017 року.

Згідно платіжного доручення №5545 від 23.07.2018 позивачу було виплачено пеню у сумі 52911,14 грн.

Відповідно до постанови Хмельницького окружного адміністративного суду від 05 вересня 2017 року у справі №822/2333/17, яка набрала законної сили 26.10.2017, адміністративний позов задоволено. Постановлено визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Хмельницькій області щодо не внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних, щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський рай", ідентифікаційний код 39617940, по податковим деклараціям з податку на додану вартість від 19 квітня 2016 року №9060197673 із заявленою до бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку сумою 324917,00 грн.; від 23 червня 2016 року №9105221928 із заявленою до бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку сумою 357747,00 грн.

Отже, в адміністративних справах №822/1809/17, №822/3474/17, №822/2333/17, рішення по яких набрали законної сили, встановлені обставини, які стосуються предмету цього судового розгляду і вони не потребують доказуванню у цій справі, згідно вимог ч.4 ст.78 КАС України.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Порядок визначення суми податку, що підлягає відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків врегульовано статтею 200 ПК України (у редакції чинній на момент заявлення позивачем бюджетного відшкодування).

Відповідно до пунктів 200.7., 200.10. статті 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації. У такій заяві платник податку зазначає про його відповідність або невідповідність критеріям, визначеним пунктом 200.19 цієї статті. Протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.

За змістом пунктів 200.12., 200.13. статті 200 ПК України контролюючий орган зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету. На підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу.

Пунктом 200.23. статті 200 Податкового кодексу України передбачено, що суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Отже, після закінчення установлених чинним законодавством строків для адміністративної процедури перевірки наявності у платника права на бюджетне відшкодування у результаті невчинення контролюючими органами належних дій невідшкодовані суми перетворюються на бюджетну заборгованість.

Відповідно до положень статті 200 ПК України пеня починає нараховуватися з моменту, коли бюджетне відшкодування набуває статусу заборгованості. З урахуванням вимог пунктів 200.13., 200.15. статті 200 Податкового кодексу України - це наступний день, після сплину встановлених податковим законодавством строків на направлення контролюючим органом висновку та перерахування органом, який здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суми бюджетного відшкодування на розрахунковий рахунок платника податку у банку, що його обслуговує.

Неподання органом державної податкової служби після закінчення перевірки до органу Державного казначейства України висновку із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету, та непогашення у зв`язку з цим заборгованості бюджету з ПДВ, не позбавляє платника податку права пред`явити вимоги про стягнення зазначеної пені. Податковим кодексом України не передбачено, що стягнення пені, нарахованої на суму наявної бюджетної заборгованості з ПДВ, здійснюється лише після фактичного отримання платником податків суми такої заборгованості.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним судом України у постанові від 03.06.2014 року № 21-131а14.

Крім цього підпунктом 60.1.4 пункту 60.1 статті 60 ПК України визначено, що податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо рішенням суду, що набрало законної сили, скасовується повідомлення-рішення контролюючого органу або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі.

Згідно з пунктом 60.5. статті 60 ПК України у випадках, визначених підпунктом 60.1.4 пункту 60.1 цієї статті, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними у день набрання законної сили відповідним рішенням суду.

У день набрання законної сили рішенням суду про скасування податкового повідомлення-рішення, складеного за результатами камеральної перевірки, виникає зобов`язання з бюджетного відшкодування, та відповідно, сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою контролюючим органом.

Таким чином, з моменту набрання законної сили постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 03.11.2016 року по адміністративній справі № 822/1582/16 податкове повідомлення-рішення ДПІ у м. Хмельницькому від 04.08.2016 року № 0003331202 вважається відкликаним у день набрання законної сили відповідним рішенням суду, тобто - з 09.02.2017 року.

Отже, зобов`язання з бюджетного відшкодування ПДВ по декларації за квітень 2016 року виникло з 09.02.2017 року.

Хмельницький окружний адміністративний суд постановою від 26.12.2017 року по справі 822/3474/17 стягнув з Держаного бюджету України на користь позивача пеню включно по 26.12.2017 року в сумі 52 911,14 грн.

Внаслідок 479 - денної затримки у виплаті позивачу бюджетного відшкодування за березень, квітень 2016 року, а саме - з 27.12.2017 по 26.04.2019, у позивача виникло право на стягнення пені в порядку статті 200 ПК України на рівні 120% облікової ставки НБУ в розмірі 118236,47 грн. У вказаний період:

- облікова ставка НБУ з 27.12.2017 по 25.01.2018 становила 14,5% річних, тому сума пені за цей період становить 9437,60 грн. ( 682664 грн * 29 дні * 0,145 (річні) * 1,2 (облікова ставка НБУ / 365 (днів у році) = 9437,60 грн);

- облікова ставка НБУ з 26.01.2018 по 01.03.2018 становила 16% річних, тому сума пені за цей період становить 12209,40 грн. ( 682664 грн * 34 дні * 0,16 (річні) * 1,2 (облікова ставка НБУ / 365 (днів у році) = 12209,40 грн);

- облікова ставка НБУ з 02.03.2018 по 21.05.2018 становила 17% річних, тому сума пені за цей період становить 30523,50 грн.( 682664 грн * 80 днів * 0,17 (річні) * 1,2 (облікова ставка НБУ / 365 (днів у році) = 30523,50 грн);

- облікова ставка НБУ з 22.05.2018 по 29.05.2018 становила 17% річних, тому сума пені за цей період становить 1812,85 грн. ( 463368 грн * 7 днів * 0,17 (річні) * 1,2 (облікова ставка НБУ / 365 (днів у році) = 1812,85 грн);

- облікова ставка НБУ з 30.05.2018 по 12.07.2018 становила 17% річних, тому сума пені за цей період становить 8026,84 грн. ( 333994 грн * 43 дні * 0,17 (річні) * 1,2 (облікова ставка НБУ / 365 (днів у році) = 8026,84 грн);

- облікова ставка НБУ з 13.07.2018 по 06.09.2018 становила 17,5% річних, тому сума пені за цей період становить 10568,85 грн. (333994 грн * 55 днів * 0,175 (річні) * 1,2 (облікова ставка НБУ / 365 (днів у році) = 10568,85 грн);

- облікова ставка НБУ з 07.09.2018 по 26.04.2019 становила 18% річних, тому сума пені за цей період становить 45657,44 грн. (333994 грн * 231 день * 0,18 (річні) * 1,2 (облікова ставка НБУ / 365 (днів у році) = 45657,44 грн).

За правовою позицією Європейського Суду з прав людини, викладеною у рішенні по справі "Суханов та Ільченко проти України" від 26.09.2014 року, за певних обставин "законне сподівання" на отримання "активу" також може захищатися статтею 1 Першого протоколу. Так, якщо суть вимоги особи пов`язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має "законне сподівання", якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя.

Також суд враховує рішення Європейського Суду з прав людини у справі Yvonne van Duyn v Home Office, відповідно до якого принцип юридичної визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою. При цьому, якщо держава чи будь-який її орган схвалили певну концепцію, така держава чи орган вважатимуться такими, що діють протиправно, якщо вони відступлять від такої політики чи поведінки, оскільки схвалення такої політики чи поведінки дало підстави для виникнення обґрунтованих сподівань у осіб (юридичних чи фізичних) стосовно додержання державою чи органом публічної влади такої політики чи поведінки.

Суд вважає безпідставними доводи відповідача про те, що органи Державної казначейської служби України не наділені повноваженнями щодо контролю за повнотою і правильністю нарахування податків і зборів, обов`язкових платежів, своєчасністю їх сплати, нарахування пені за несвоєчасну сплату податків, оскільки у цій справі суд розглядає спір щодо стягнення з Державного бюджету України пені за несвоєчасну виплату узгодженої бюджетної заборгованості у розмірі 682664 грн.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до положень статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В процесі судового розгляду спору відповідач не довів правомірності своїх дій, тому, вимоги позивача є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський рай", код ЄДРПОУ 39617940, пеню, нараховану на суму бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість в сумі 118236 ( сто вісімнадцять тисяч двісті тридцять шість) грн. 47 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 26 червня 2019 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю Подільський рай (вул. Старокостянтинівське шосе, 26, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 0039617940) Відповідач:Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області (вул. Свободи, 70, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 37971775) третя особаГоловне управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м.Хмельницький, 29000 , код ЄДРПОУ - 39492190)

Головуючий суддя О.Л. Польовий

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2019
Оприлюднено27.06.2019
Номер документу82650300
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/1348/19

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 02.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Рішення від 23.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Рішення від 21.06.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 07.05.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні