ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІ ВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. ка нцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" березня 2010 р. Справ а № 11/26-10
вх. № 1540/4-11
Суддя господарського с уду Черленяк М. І.
при секретарі судового за сідання Кисильовій К. В.
за участю представників ст орін:
позивача - ОСОБА_1,
відповідача - не з' явився
розглянувши матеріали спр ави за позовом ФОП ОСОБА_2 , м. Південне
до Богодухівської районно ї державної адміністрації Ха рківської області, м. Богодух ів
про зобов'язання вчинити п евні дії
ВСТАНОВИВ:
Позивач - ФОП ОСОБА _2 - звернувся до господарськ ого суду з позовом до Богодух івської районної державної а дміністрації Харківської об ласті (відповідач по справі) з позовом про зобов' язання в чинити певні дії.
04 березня 2010 року (вх. № 4125) позив ач через канцелярію господар ського суду подав доповнення до позовної заяви. Оскільки в ідповідно до частини 4 статті 22 Господарського процесуаль ного кодексу України позивач вправі до прийняття рішення по справі змінити позовні ви моги та такі дії позивача не с уперечать законодавству та н е порушують чиї-небудь права і охоронювані законом інтер еси, суд приймає до розгляду д оповнення позивача до позовн ої заяви та продовжує розгля д справи з їх урахуванням.
В призначеному 09 березня 2010 р оці судовому засіданні предс тавник позивача підтримав за явлений позов та просив суд й ого задовольнити. Відповідач не забезпечив явку свого пре дставника в призначене судов е засідання, проте через канц елярію суду подав відзив на п озовну заяву, в якому проти по зову заперечував та просив с праву розглядати за відсутно сті представника Богодухівс ької районної державної адмі ністрації Харківської облас ті.
Суд, дослідивши матеріали с прави та подані сторонами до кази, вислухавши представник а позивача, встановив наступ не.
04 грудня 2009 року фізична осо ба-підприємець звернулась до Богодухівської районної де ржавної адміністрації Харкі вської області з заявою про н адання в оренду земельної ді лянки водного фонду, загальн ою площею 36,6124 га (в тому числі пі д водою - 11,6964 га, гідротехнічн і споруди - 0,1898 га, чагарники - 9,8810 га), яка знаходиться на тери торії Крисинської сільської ради за межами населеного пу нкту для культурно-оздоровчи х, спортивних, туристичних та рибогосподарських цілей.
Відповідач листом від 12.01.2010 р оку повідомив позивача про т е, щ в зв' язку з відсутністю з акону, який встановлює поряд ок проведення земельних торг ів, Богодухівська районна де ржавна адміністрація Харків ської області не має підстав для надання в оренду земельн ої ділянки без проведення зе мельних торгів. Позивач вваж ає вказану відмову відповіда ча необґрунтованою та такою, що порушує його права на отри мання відповідно до вимог чи нного законодавства в оренду земельної ділянки водного ф онду.
Надаючи правову кваліфіка цію викладеним обставинам з урахуванням фактичних та пра вових підстав позовних вимог суд виходить з наступного.
Конституція України (статт я 14) проголошує, що земля є осн овним національним багатств ом, що перебуває під особливо ю охороною держави. Право вла сності на землю гарантується . Це право набувається і реалі зується громадянами, юридичн ими особами та державою викл ючно відповідно до закону. Ві дповідно до статті 13 Конститу ції України земля є об' єкто м права власності Українсько го народу, від імені Українсь кого народу права власника з дійснюють органи державної в лади та органи місцевого сам оврядування в межах, визначе них Основним законом України .
Згідно із статтею 116 Земельн ого кодексу України громадян и та юридичні особи набувают ь права власності та права ко ристування земельними ділян ками із земель державної або комунальної власності за рі шенням органів виконавчої вл ади або органів місцевого са моврядування в межах їх повн оважень, визначених Кодексом або за результатами аукціон у.
Відповідно до положень ста тті 17 Земельного кодексу Укра їни до повноважень місцевих державних адміністрацій у га лузі земельних відносин нале жить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених Кодексом; підгот овка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земель них ділянок, координація дія льності державних органів зе мельних ресурсів, вирішення інших питань у галузі земель них відносин відповідно до з акону. У відповідності до пун кту 12 Перехідних положень Зем ельного кодексу України повн оваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів здійснюють відповід ні органи виконавчої влади.
Згідно із статтею 1 Закону У країни “Про місцеві державні адміністрації” місцева держ авна адміністрація с місцеви м органом виконавчої влади і входить до систем органів ви конавчої влади. Відповідно д о статті 21 зазначеного Закону місцева державна адміністра ція розпоряджається землями державної власності відпові дно до закону.
Статтею 792 Цивільного кодек су України визначено, що за до говором найму (оренди) земель ної ділянки наймодавець зобо в'язується передати наймачев і земельну ділянку на встано влений договором строк у вол одіння та користування за пл ату.
Відповідно до частини перш ої статті 85 Водного кодексу Ук раїни порядок надання земель водного фонду в користуванн я та припинення права корист ування ними встановлюється з емельним законодавством. Час тиною 3 статті 85 зазначеного к одексу визначено, що у тимчас ове користування за погоджен ням з постійними користувача ми земельні ділянки прибереж них захисних смуг, смуг відве дення та берегових смуг водн их шляхів можуть надаватися підприємствам, установам, ор ганізаціям, об'єднанням гром адян, релігійним організація м, громадянам України, інозем ним юридичним та фізичним ос обам для сінокосіння, рибого сподарських потреб, культурн о-оздоровчих, рекреаційних, с портивних і туристичних ціле й, а також для проведення наук ово-дослідних робіт.
Порядок надання земельних ділянок державної або комун альної власності у користува ння визначено статтею 123 Земел ьного кодексу України. Зокре ма, надання земельних діляно к державної або комунальної власності у користування зді йснюється на підставі рішень органів виконавчої влади аб о органів місцевого самовряд ування.
Рішення зазначених органі в приймається на підставі пр оектів землеустрою щодо відв едення земельних ділянок у р азі, зокрема, надання у корист ування земельних ділянок, ме жі яких не встановлені в нату рі (на місцевості).
Пунктом 2 зазначеної статті визначено, що особа, зацікавл ена в одержанні у користуван ня земельної ділянки із земе ль державної або комунальної власності за проектом земле устрою щодо її відведення, зв ертається з клопотанням про надання дозволу на його розр обку до відповідної сільсько ї, селищної, міської, районної , обласної ради, Кабінету Міні стрів України, Ради міністрі в Автономної Республіки Крим , місцевої державної адмініс трації.
Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає д озвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його на данні (пункт 3 статті 123 ЗК Украї ни). При цьому пунктом 4 вказан ої статті передбачено, що під ставою відмови у наданні так ого дозволу може бути лише не відповідність місця розташу вання земельної ділянки вимо гам законів, прийнятих відпо відно до них нормативно-прав ових актів, а також генеральн их планів населених пунктів, іншої містобудівної докумен тації, схем землеустрою і тех ніко-економічних обґрунтува нь використання та охорони з емель адміністративно-терит оріальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкува ння території населених пунк тів, затверджених у встановл еному законом порядку.
Виходячи зі змісту зазначе них норм чинного законодавст ва суд приходить до висновку про те, що у разі звернення за цікавленої особи з відповідн им клопотанням до колегіальн ого органу, яким у спірних від носинах є відповідач, останн ій зобов' язаний у місячний строк розглянути таке клопот ання та надати дозвіл або мот ивовану відмову лише з підст ав, наведених у частині 3 статт і 123 Земельного кодексу Україн и.
Проте як свідчить лист Бого духівської районної державн ої адміністрації відмова від повідача мотивована лише від сутністю закону, який встано влює порядок проведення земе льних торгів. При цьому жодни х інших об' єктивних підстав для відмови в наданні дозвол у, таких як, знаходження спірн ої земельної ділянки у корис туванні іншої фізичної чи юр идичної особи, невідповідніс ть місця розташування земель ної ділянки вимогам законів або невідповідність наданої документації вимогам закону тощо не зазначено. За таких об ставин відмова Богодухівськ ої районної державної адміні страції (лист від 12.01.2010 року за в их. № 01-16/Д714) є передчасна та необ ґрунтована, суперечить обов' язковим приписам Земельного кодексу України.
Згідно із статтею 19 Констит уції України органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов'язані діяти лише н а підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни.
Пунктом 11 статті 123 ЗК Україн и визначено, що відмова орган у виконавчої влади чи орга ну місцевого самоврядуванн я у наданні земельної ділян ки у користування або залиш ення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суд у.
Судочинство у господарськ их судах здійснюється на зас адах змагальності. Сторони т а інші особи, які беруть участ ь у справі, обґрунтовують сво ї вимоги і заперечення подан ими суду доказами. Кожна стор она повинна довести ті обста вини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і з аперечень.
Разом з тим матеріали справ и свідчать, що доводів, які б с простовували викладені пози вачем обставини, відповідаче м всупереч вимог статтям 4-3, 33 Г ПК України не надано. Обраний позивачем спосіб захисту пр ава відповідає статті 16 ЦК Укр аїни є адекватним спірним пр авовідносинам і спрямований на реальне відновлення пору шеного права.
Крім того, частиною 7 статті 4 Господарського процесуаль ного кодексу України визначе но, що забороняється відмова у розгляді справи з мотивів н еповноти, неясності, супереч ливості чи відсутності закон одавства, яке регулює спірні відносини.
На підставі вищевикладено го суд приходить до висновку про наявність правових та фа ктичних підстав для задоволе ння позову.
Відповідно до статей 44-49 Гос подарського процесуального кодексу України, витрати по с платі державного мита та вит рати на інформаційно-технічн е забазпечення судового проц есу, у разі задоволення позов них вимог, покладаються на ві дповідача. Оскільки спір по д аній справі виник з вини відп овідача, витрати по оплаті де ржавного мита у сумі 85,00 гривен ь та витрати по оплаті інформ аційно-технічного забезпече ння судового процесу в сумі 236 ,00 гривень покладаються на від повідача.
На підставі викладеного та керуючись статтями 6, 8, 14, 19, 124, 129 Ко нституції України, статтями 16, 792 Цивільного кодексу Україн и, статтями 17, 116, 123 Земельного ко дексу України, статтями 1, 4, 12, 33, 43 , 44-49, 82-85 Господарського процесу ального кодексу України, - суд
ВИРІШИВ:
1. Прийняти до розгляду д оповнення позивача до позовн ої заяви (вх. № 4125).
2. Позов задовольнити.
3. Визнати незаконною відмо ву Богодухівської районної д ержавної адміністрації Харк івської області щодо надання фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 в оренду земельної д ілянки водного фонду загальн ою площею 36,6124 га (в тому числі пі д водою - 11,6964 га, гідротехнічні с поруди - 0,1898 га, чагарники - 9,8810 га), яка знаходиться на територі ї Крисинської сільської ради за межами населеного пункту для культурно-оздоровчих, сп ортивних, туристичних та риб огосподарських цілей.
4. Зобов' язати Богодух івську районну державну адмі ністрацію Харківської облас ті надати дозвіл фізичній ос обі-підприємцю ОСОБА_2 щод о надання в оренду земельної ділянки водного фонду загал ьною площею 36,6124 га (в тому числі під водою - 11,6964 га, гідротехнічн і споруди - 0,1898 га, чагарники - 9,8810 г а), яка знаходиться на територ ії Крисинської сільської рад и за межами населеного пункт у для культурно-оздоровчих, с портивних, туристичних та ри богосподарських цілей.
5. Стягнути з Богодухівсько ї районної державної адмініс трації Харківської області ( 62103, Харківська область, м. Бого духів, пл. Червона, 2, код ЄДРПОУ 04059616) на користь фізичної особи -підприємця ОСОБА_2 (АДРЕ СА_1, ІПН НОМЕР_1) 85,00 гривен ь витрат по сплаті державног о мита та витрати на інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу в сумі 236,00 грив ень.
Суддя Черленяк М. І.
Повний текст судового рішення підписаний 10 березня 2010 року.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 09.03.2010 |
Оприлюднено | 29.12.2010 |
Номер документу | 8265782 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Черленяк М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні