Справа № 617/590/19
Провадження № 2/617/382/19
З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2019 року Вовчанський районний суд Харківської області в складі:
головуючого - судді Глоби М.М.,
за участю секретаря судового засідання - Пінчук К.К,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Вовчанську Харківської області у спрощеному порядку цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області, ОСОБА_2 , Відділу містобудування та архітектури Вовчанської районної державної адміністрації, Відділу у Вовчанському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 Юрія ОСОБА_4 про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою, визнання недійсними рішень органу місцевого самоврядування та скасування права власності на земельні ділянки, треті особи: ОСОБА_5 , Сєвєродонецький міський відділ державної виконавчої служби Головного територіальне управління юстиції у Луганській області,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду із вказаним позовом, в обґрунтування якого зазначив, що він з 2009 року є власником земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 , розташованої по АДРЕСА_1 (первісний кадастровий номер НОМЕР_2 ). Власниками сусідніх земельних ділянок є ОСОБА_5 (кадастровий номер НОМЕР_3 ), ОСОБА_6 (кадастровий номер НОМЕР_4 ) та ОСОБА_7 (кадастровий номер НОМЕР_5 ). Його земельна ділянка розташована між земельною ділянкою кадастровий номер НОМЕР_5 , що належить ОСОБА_7 та земельною ділянкою кадастровий номер НОМЕР_3 , що належить ОСОБА_5 Земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_3 не має спільної межі з проїжджою частиною АДРЕСА_1 та розташована на відстані орієнтовно 25 метрів від проїжджої частини вулиці Набережна. Таким чином, за рахунок особливостей приватної забудови по вул. Набережній між всіма зазначеними земельними ділянками утворилася земельна ділянка орієнтовною площею 0,1615 га (пустир), через яку улаштовано дорогу та здійснюється доступ до земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 та кадастровий номер НОМЕР_1 . З інших сторін вказані земельні ділянки оточені землями приватної власності, що мають забудову та огорожу. На початку квітня 2019 року на вказаній земельній ділянці орієнтовною площею 0,1615 га по АДРЕСА_2 Набережній невідомими особами по межі з вул. Набережній був збудований залізобетонний паркан (типу євро-паркан), що унеможливлює вільний доступ до його земельної ділянки, чим порушено його права як власника земельної ділянки. Вказана земельна ділянка, має кадастровий номер НОМЕР_6 і площу 0,1615 га, була надана у власність ОСОБА_2 відповідно до рішення № 856 від 21 лютого 2017 року Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області (далі - Рада) для будівництва і обслуговування жилого будинку господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), хоча на цій земельній ділянці насправді будь-яка забудова була відсутня. Підставою для розроблення Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 стало рішення № 322 від 09 серпня 2016 року Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,1800 га. при поданні заяви до Старосалтівської селищної ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність. При поданні заяви ОСОБА_2 була обізнана про наявність вказаної під`їзної дороги до суміжних земельних ділянок на бажаній для відведення земельній ділянці та усвідомлювала свої дії. Згідно листа Відділу містобудування та архітектури Вовчанської районної державної адміністрації від 06 березня 2018 року № 01-11/027, Радою під час провадження правової процедури затвердження матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за замовленням ОСОБА_2 не додержано умови висновку сектору містобудування та архітектури райдержадміністрації від 26 вересня 2016 року №01-21/133, тому зазначений висновок вважається таким, що втратив свою чинність. Тому можна констатувати відсутність у Самойлової ОСОБА_8 погодження органу архітектури та містобудування (яке є обов`язковим згідно ст. 186-1 ЗК України) на момент відведення земельної ділянки, що унеможливлювало прийняття Радою рішення про передачу земельної ділянки. Висновок про погодження проекту землеустрою ОСОБА_2 Відділу Держгеокадастру у Вовчанському районі Харківської області від 30 вересня 2016 року №329/41-16 про відповідне позитивне погодження є незаконним, оскільки підставою для відмови в погодженні є, зокрема, не відповідність одержаним вихідним даним на проектування стосовно площі вільних земель відповідного цільового призначення у даній місцевості (запроектовано для передачі у власність 0,1615 га при вільних 0,1500 га), не встановлення площа дії сервітутів (стосовно використання ОСОБА_9 спірної земельної ділянки для доступу до власної земельної ділянки). Технічна документація на земельну ділянку ОСОБА_2 не відповідає вимогам Закону України Про землеустрій та не містить відомостей стосовно використання ним частини запроектованої земельної ділянки для доступу до його земельної ділянки (не встановлення площа дії сервітутів та інших обмежень), а також те, що ним не підписано акта погодження меж земельної ділянки ОСОБА_2 , хоча він є власником суміжної земельної ділянки. Вказані факти свідчать про грубі порушення законодавства при провадженні правової процедури щодо передачі спірної земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_6 у приватну власність ОСОБА_2 , яка на сьогодні складається із двох земельних ділянок, кадастрові номери НОМЕР_7 та НОМЕР_8 . Просив визнати: проект землеустрою ОСОБА_2 щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 , кадастровий номер НОМЕР_6 , що складена ФОП ОСОБА_10 , таким, що не відповідає вимогам Закону України Про землеустрій ; визнати незаконним та скасувати висновок Відділу Держгеокадастру у Вовчанському районі Харківської області від 30 вересня 2016 року № 329/41-16 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 ; визнати незаконним та скасувати висновок Сектору містобудування та архітектури Вовчанської районної державної адміністрації від 26 вересня 2016 року № 01-21/133 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 ; визнати незаконним та скасувати рішення Ради від 21 лютого 2017 року № 856 Про затвердження проекту землеустрою ОСОБА_2 , щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку господарських будівель і споруд в АДРЕСА_3 . АДРЕСА_1 щодо затвердження проекту землеустрою та передачі ОСОБА_2 у власність земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_6 ), загальною площею 0,1615 га.; скасувати право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,0412 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_4 , кадастровий номер НОМЕР_7 та земельну ділянку площею 0,1203 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер НОМЕР_8 ; розподілити судові витрати між сторонами.
Позивач у судове засідання не з`явився, сповіщався судом про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином, про поважність причин неявки суд не повідомив.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, сповіщався судом про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином. Надав суду заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник відповідача Ради в судове засідання не з`явився, сповіщався судом про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином. Надала суду заяву про розгляд справи без його участі, рішення ухвалити на розсуд суду.
Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з`явилась, сповіщалась судом про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином. Надала суду заяву про розгляд справи без її участі, рішення просила ухвалити на розсуд суду у відповідності до норм земельного та містобудівного законодавства. Зазначила, що факт використання земельної ділянки її сусідами до доступу до їх земельних ділянок не заперечує, у разі встановлення дійсних порушень з боку Ради під час передачі земельної ділянки та зобов`язання її судом повернути отриману у власність земельну ділянку, рішення суду зобов`язується виконати.
Представник відповідача Відділу містобудування та архітектури Вовчанської районної державної адміністрації у судове засідання не з`явився, сповіщався судом про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином, про причини неявки суд не повідомив.
Представник відповідача Відділу у Вовчанському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області у судове засідання не з`явився, сповіщався судом про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином, про причини неявки суд не повідомив.
Відповідач фізична особа-підприємець Бондаренко Ю.Б у судове засідання не з`явився, сповіщався судом про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином, про причини неявки суд не повідомив.
Третя особа ОСОБА_5 у судове засідання не з`явилась, сповіщалась судом про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином, про причини неявки суд не повідомила.
Представник третьої особи, Сєвєродонецького міського відділу державної виконавчої служби, Головного територіального управління юстиції у Луганській області у судове засідання не з`явився, сповіщався судом про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином, про причини неявки суд не повідомив.
Суд, ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст. 280 ЦПК України.
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи в разі якщо відповідно до положень ЦПК України розгляд справи здійснюється судом за відсутності осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши матеріали справи, приходить до наступного.
Згідно ст. ст. 4, 5 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до суду по захист своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Судом встановлено, що згідно даних Витягу з Державного реєстру речових прав, сформованого 09 квітня 2019 року, позивачу на праві власності належить земельна ділянка, площею 0.2267 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , розташована за адресою: АДРЕСА_1 земельна АДРЕСА_5 , підстава заява про поділ об`єкта нерухомого майна. Відповідно до даних фотокопії Державного акту серії НОМЕР_9 , ОСОБА_11 належить земельна ділянка площею 0.2499 га, кадастровий номер: НОМЕР_2 , яка за даними відмітки в Державному акті приватного нотаріуса Широкової В.А., 11 червня 2009 року за договором купівлі-продажу, посвідченого за реєстровим номером 2382 придбана ОСОБА_1 (а.с. 19, 20).
Згідно даних рішенням VI сесії VII скликання Ради № 322 від 19 серпня 2016 року ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) із земель житлової та громадської забудови (вид угідь - забудовані землі), що по вул. Набережній с Хотімля на території Ради, орієнтовною площею 0,1800 га (а.с. 24).
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування жилого будинку господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 ОСОБА_2 складеного ФОП ОСОБА_10 (а.с. 25-47).
Рішенням ХVI сесії VII скликання Ради № 856 від 21 лютого 2017 року ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки будівництва і обслуговування жилого будинку господарських будівель і споруд, із земель житлової та громадської забудови (вид угідь - забудовані землі) площею 0,1615 га, кадастровий номер 6321680401:00:000:0952, розташованої в селі Хотімля, вулиця Набережна на території Ради та передано безоплатно ОСОБА_2 у приватну власність земельну ділянку. Згідно даних Витягу з Державного реєстру права власності на земельну ділянку зареєстровано за ОСОБА_2 (а.с. 51,52).
Рішенням Ради № 84 від 19 червня 2017 року земельним ділянкам для будівництва і обслуговування жилого будинку господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в с. Хотімля Вовчанського району Харківської області та перебувають у власності ОСОБА_2 у зв`язку з поділом присовуємо адресу: земельна ділянка площею 0,1203 га - АДРЕСА_1 район АДРЕСА_6 , земельна ділянка площею 0,0412 га - АДРЕСА_4 (а.с. 53).
Як вбачається, з даних Інформації з Державного реєстру сформованих 09 квітня 2019 року за № 162870347, №162870721, земельна ділянка площею 0,0412 га має кадастровий номер НОМЕР_7 , земельна ділянка площею 0,1203 га - кадастровий номер НОМЕР_8 .
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За приписами ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до пункту б частини першої статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Згідно із ч. ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Пунктом в) ч. 3 та ч. 4 ст. 116 ЗК України передбачена безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян, яка провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Положеннями статті 172 ЦК України закріплено, що територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами України визначено у статті 118 ЗК України.
Статтею 118 ЗК України визначено порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами. Частина 6 вказаної статті закріплює, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частина 7 ст. 118 ЗК України встановлює, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Згідно із ч. ч. 1 ст. 122 ЗК України до повноваження сільський, селищних, міських рад щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування відносяться землі комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (ч. 8 ст. 118 ЗК України).
Частиною 1, 2, 6 ст. 186-1 ЗК України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об`єкт будівництва або планується розташування такого об`єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури.
Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Висновок Сектору містобудування та архітектури Вовчанської районної державної адміністрації 26 вересня 2016 року № 01-21/133 щодо додержання містобудівних вимог та наявності обмеженого права користування матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність Самойловій зазначено, що під час провадження правової процедури щодо затвердження означеного проекту землеустрою, Старосалтівській селищній раді рекомендовано врахувати положення рішення XXVIII сесії Хотімлянської сільської ради Вовчанського району Харківської області VI скликання від 09 квітня 2013 року Про актуалізацію наявних генеральних планів населених пунктів Хотімлянської сільської ради , зважити на існуючу містобудівну документацію - генеральний план с. Хотімля Вовчанського району Харківської області та визначити достатність містобудівної документації по АДРЕСА_6 , врахувати іншу наявну містобудівну документацію за минулих років (а.с. 49, 50).
Згідно даних листа Відділу містобудування та архітектури Вовчанської районної державної адміністрації від 06 березня 2018 року № 01-11/027 вбачається, що план земельно-господарського устрою с. Хотімля Радою не скориговано,. Під час провадження правової процедури затвердження матеріалів проекту землеустрою щодо відведення у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) , що розташована за адресою: АДРЕСА_6 Набережна Вловчанського району Харківської області (замовник гр. ОСОБА_2 ) не додержано умов висновку сектору містобудування та архітектури райдержадміністрації від 26 вересня 2016 року № 01-21/133, тому означений висновок вважається таким, що втратив чинність. Щодо втрат чинності висновку - сектору містобудування та архітектури райдержадміністрації від 26 вересня 2016 року № 01-21/133 Раду буде проінформовано окремо (а.с. 73, 74).
Відповідно до ст. 17 Закону України Про основи містобудування основою для вирішення питань про вилучення (викуп), передачу (надання) земельних ділянок у власність чи користування громадян та юридичних осіб є містобудівна документація.
Частиною 3 ст. 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється, крім випадків:
розташування на земельній ділянці будівлі (споруди), що перебуває у власності фізичної або юридичної особи;
приватизації громадянином земельної ділянки, наданої йому в користування відповідно до закону;
надання земельної ділянки, розташованої на території зони відчуження чи зони безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
надання земельної ділянки для розміщення лінійних об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, ліній електропередачі, зв`язку);
буріння, влаштування та підключення нафтових і газових свердловин за межами населених пунктів;
будівництва, експлуатації військових та інших оборонних об`єктів.
Як вбачається з висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відділу Держгеокадастру № 329/41/16 від 30 вересня 2016 року на земельній ділянці на момент відведення об`єкти будівництва відсутні.
Отже вимоги ч. 3 ст. 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності стосовно наявності затверджених у встановленому Законом порядку плану зонування або детального плану території щодо спірної земельної ділянки були обов`язкові.
Абзацом 2 ст.48 Закону України Про охорону земель передбачено, що розміщення і будівництво об`єктів житлово-комунального, промислового, транспортного, іншого призначення здійснюються відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів.
Зазначене свідчить, що Радою недотриманні умови висновку Сектору містобудування та архітектури Вовчанської районної державної адміністрації 26 вересня 2016 року № 01-21/133.
Разом з тим, довідка Відділу Держгеокадастру у Вовчанському районі Харківської № 31-20.16-0.8-1024/14-16 від 12 вересня 2016 року містить відомості площі, що становить 0,1500 га (а.с. 37).
Як встановлено у ході судового розгляду та не заперечувалось відповідачем у наданому до суду відзиві, позивач та третя особа ОСОБА_5 користуються для доступу до їх земельних ділянок, земельною ділянкою (приблизно площею 0,0300 га), яка передана у власність ОСОБА_2 , на вказаній ділянці розташовуються проїзна дорога, на даний час вказана земельна ділянка відповідача огороджена парканом, що позбавляє можливості доступу до сусідніх земельних ділянок та порушує права їх власників.
Проект не містить даних про використання ОСОБА_1 частини спірної земельної ділянки для доступу на своєї земельної ділянки з боку вул. Набережна, а також площа запроектованої (сформованої) для відведення земельної ділянки не відповідає одержаним вихідним даним на проектування стосовно площі вільних земель відповідного цільового призначення у даній місцевості, запроектовано для передачі у власність 0,1615 га при вільних 0,1500 га.
У ст. 321 ЦК України йдеться про те, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права або обмежений у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.
За нормами ст. 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження своїм майном.
Виходячи з аналізу вказаної норми матеріального права, можна дійти висновку, що власник має право вимагати усунення будь яких порушень свого права від будь яких осіб і будь яким шляхом, що є прийнятним для власника. Визначальним для захисту права на підставі цієї норми є наявність у позивача права власності та встановлення судом наявності перешкод у користуванні власником своєю власністю.
Відповідно до п. п. г , е ч. 1 ст. 91 ЗК України вбачається, що власники земельних ділянок зобов`язані не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон.
Відповідно до ст. 103 ЗК України власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (затінення, задимлення, неприємні запахи, шумове забруднення тощо).
Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Таким чином, вказані вище норми права та встановлені в справі обставини дають підстави вважати, що позивач, як власник суміжної земельної ділянки, права якого порушені має право вимагати усунення перешкод у користуванні його земельною ділянкою.
Тому, суд приходить до висновку, що відведення земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_6 ) та передача ОСОБА_2 у власність рішенням Ради від 21 лютого 2017 року № 856 порушує права позивача на користування своєю власністю - земельною ділянкою кадастровий номер НОМЕР_1 , оскільки унеможливлює доступ до неї.
Як вбачається з матеріалів справи спірна земельна ділянка, яка була передана у власності ОСОБА_2 (кадастровий номер НОМЕР_6 ) була поділена на земельну ділянку площею 0,0412 га - кадастровий номер НОМЕР_7 , земельну ділянку площею 0,1203 га - кадастровий номер НОМЕР_8 , відповідно даних Інформації з Державного реєстру сформованих 09 квітня 2019 року за № 162870347, №162870721.
Щодо позовних вимог в частині визнання технічної документації (Проект землеустрою ОСОБА_2 щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку господарських будівель і споруд в АДРЕСА_7 Хотімля, АДРЕСА_6 ), що складена Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_10 таким, що не відповідає ЗУ Про землеустрій та визнання недійсним та скасування висновку Сектору містобудування та архітектури Вовчанської районної державної адміністрації від 26 вересня 2016 року № 01-21/133 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 та висновку Відділу Держгеокадастру у Вовчанському районі Харківської області від 30 вересня 2016 року № 329/41-16 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 суд зазначає, що вказані документи не породжують для позивача певні правові наслідки та не порушують його прав, тому вони не підлягають скасуванню, а вказані вимоги суд вважає такими, що не підлягають задоволенню.
Як зазначено у ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності, які передбачають рівність прав сторін щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості та обов`язок кожної сторони довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 79 ЦПК України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Згідно ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Таким чином, оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності та співставленні, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Враховуючи наведене, керуючись ст. ст. 2, 4, 5, 12, 81, 247, 263-265, 280 ЦПК України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області, ОСОБА_2 , Відділу містобудування та архітектури Вовчанської районної державної адміністрації, Відділу у Вовчанському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, фізічної особи-підприємця ОСОБА_12 Юрія Борисовича про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою, визнання недійсними рішень органу місцевого самоврядування та скасування права власності на земельні ділянки, треті особи: ОСОБА_5 , Сєвєродонецький міський відділ державної виконавчої служби Головного територіальне управління юстиції у Луганській області - задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати рішення Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області від 21 лютого 2017 року № 856 Про затвердження проекту землеустрою гр. ОСОБА_2 , щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку господарських будівель і споруд в АДРЕСА_7 Хотімля, АДРЕСА_6 щодо затвердження проекту землеустрою та передачі ОСОБА_2 у власність земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_6 ), загальною площею 0,1615 га.
Скасувати право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,0412 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_4 , кадастровий номер НОМЕР_7 та земельну ділянку площею 0,1203 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_6 , кадастровий номер НОМЕР_8 .
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Заочне рішення може бути переглянуто Вовчанським районним судом Харківської області за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Заочне рішення суду може бути оскаржене позивачем до Харківського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти діб з дня проголошення рішення суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Вовчанський районний суд Харківської області.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Позивач - ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_8 , РНОКПП - НОМЕР_10 .
Предстаник позивача - ОСОБА_13 , адреса місцезнаходження: АДРЕСА_9 .
Відповідач - Старосалтівська селищна рада Вовчанського району Харківської області, адреса місцезнаходження: Харківська область, Вовчанський район, смт. Старий Салтів, вул. Перемоги, 15, код ЄДРПОУ - 04399068.
Відповідач - ОСОБА_2 , адреса проживання: АДРЕСА_10 , РНОКПП - НОМЕР_11 .
Відповідач - відділ містобудування та архітектури Вовчанської районної державної адміністрації, місцезнаходження: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Соборна, 73, код ЄДРПОУ - 26488826.
Відповідач - відділ у Вовчанському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, адреса місцезнаходження: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Короленка, 26, код ЄДРПОУ - 39792822.
Відповідач - фізична особа-підприємець ОСОБА_10 , адреса проживання: АДРЕСА_11 , РНОКПП - НОМЕР_12 .
Третя особа - ОСОБА_5 , адреса проживання: АДРЕСА_12 .
Третя особа - Сєвєродонецький міський відділ державної виконавчої служби Головного територіальне управління юстиції у Луганській області, адреса місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Хіміків, 68, код ЄДРПОУ - 34988646.
Суддя -
Суд | Вовчанський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2019 |
Оприлюднено | 28.06.2019 |
Номер документу | 82694094 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вовчанський районний суд Харківської області
Глоба М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні