Рішення
від 24.04.2019 по справі 673/2089/18
ДЕРАЖНЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 673/2089/18

Провадження № 2/673/257/19

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 квітня 2019 р. м. Деражня

Деражнянський районний суд

Хмельницької області

в складі: головуючий - суддя Дворнін О.С.

при секретарі судових засідань Демчишиній Н.Г.

розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду, відповідно до ч. 2 ст. 247 Цивільного процесуального кодексу України, цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру сплачених коштів, -

ВСТАНОВИВ:

В листопаді 2018 року позивач звернувся із вказаним позовом до суду, вказавши, що 04.07.2017 року відповідач по справі ОСОБА_1 звернулася до нього із заявою про призначення їй державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та відповідно до рішення управління від 07.09.2017 року відповідачу було призначено вказаний вид державної соціальної допомоги на період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року. При подачі заяви про призначення соціальної допомоги відповідача було попереджено про необхідність повідомлення нею усіх достовірних відомостей, які можуть вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру. Проте внаслідок перевірки, проведеної головним державним соціальним інспектором, було виявлено, що при подачі відповідачем заяви про призначення допомоги нею навмисно було приховано інформацію про доходи від здачі молока, у зв`язку з чим такі доходи не були враховані при розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Внаслідок цього відповідачу було надміру виплачено 21304,07 грн. допомоги як малозабезпеченій сім`ї. В добровільному порядку відповідач відмовляється повернути вказану суму переплати, тому позивач просив стягнути такі кошти з відповідача в судовому порядку.

В судове засідання представник позивача не з`явився, подав клопотання про розгляд справи за його відсутності, підтримуючи позовні вимоги та не заперечуючи щодо ухвалення заочного рішення.

Відповідач на повторні виклики в судове засідання не з`явилася, хоча про час і місце розгляду справи була повідомлена належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

З огляду на викладене та при відсутності заперечень позивачки, суд постановив ухвалу про розгляд справи на підставі наявних у ній доказів з ухваленням заочного рішення, оскільки згідно ст. 281 ЦПК України, якщо відповідач, належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання, не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин та не подав відзив, а позивач не заперечує проти такого вирішення справи, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів.

Дослідивши письмові матеріали справи відповідно до ч.2 ст. 247 ЦПК України, згідно з якою у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється, суд вважає позов обґрунтованими та таким, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Згідно із ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Судом об`єктивно встановлено, що 04.07.2017 року відповідач по справі ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області із заявою про призначення їй державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї.

На підставі поданою ОСОБА_1 04.07.2017 року заяви та декларації про доходи та майновий стан її сім`ї призначено та виплачено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям за період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року в сумі 21304,07 грн., що підтверджується доданими до позовної заяви розрахунками.

Згідно з рішенням управління від 23.06.2017 року відповідачу було призначено означений вид державної соціальної допомоги на період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що при подачі заяви про призначення соціальної допомоги відповідача було попереджено про необхідність повідомлення нею усіх достовірних відомостей, які можуть вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру. Проте внаслідок перевірки, проведеної головним державним соціальним інспектором, було виявлено, що при подачі відповідачем у липні 2017 року заяви про призначення державної соціальної допомоги нею навмисно було приховано інформацію про доходи отриманні від здачі молока, у зв`язку з чим такий дохід не було враховано при розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім`ї, що вплинуло на розмір призначеної відповідачу допомоги. Внаслідок цього відповідачу за період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року було надміру виплачено 21304,07 грн. допомоги як малозабезпеченій сім`ї.

Суд вважає такі доводи позивача обґрунтованими, оскільки вони знайшли підтвердження доказами, які були безпосередньо досліджені судом.

Так, судом встановлено, що при оформленні документів для отримання соціальної допомоги відповідача було ознайомлено із вимогами законодавства щодо обов`язковості повідомлення усіх достовірних відомостей, які можуть вплинути на встановлення права на таку допомогу та визначення її розміру, що підтверджується особистим підписом відповідача у заяві про призначення їй державної соціальної допомоги.

Актом №86 від 28.12.2017 року підтверджується, що головним державним соціальним інспектором було проведено перевірку достовірності інформації про доходи ОСОБА_1 , за результатами якої виявлено, що при подачі останньою заяви про призначення допомоги нею навмисно було приховано інформацію про отриманий нею дохід від продажу продукції тваринництва за 1-ІІ квартал 2017 року в розмірі 13143,38 грн.

Факт отримання вищезазначеного доходу підтверджується також відомостями Деражнянського відділення Красилівської ОДПІ, відповідно до яких у 2017 роках ОСОБА_1 отримала дохід по коду 179 Продаж продукції тваринництва у вказаному вище розмірі.

Згідно із наявним в матеріалах справи письмовим розрахунком позивача, розмір переплати відповідачу допомоги як малозабезпеченій сім`ї за період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року склав 21304,07 грн.

Встановлено також, що 09.10.2018 року позивачем було повідомлено повторно відповідача про необхідність повернути надміру виплачені кошти у відповідності з чинним законодавством, проте, як з`ясовано судом, в добровільному порядку відповідач вказану суму переплати не повернула.

Будь-яких належних та допустимих доказів на спростування вищезазначених обставин стороною відповідача не подано.

Згідно із ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (далі - Закон) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.

Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , визначені Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року №250.

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - соціальна допомога) призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї. Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Перелік документів, необхідних для призначення соціальної допомоги, визначений пунктом 6 Порядку. Цим же пунктом визначено, що інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Пунктами 8, 9, 20 Порядку визначено, що соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженого представника сім`ї, які документи повинні бути подані додатково. Рішення про призначення соціальної допомоги або про відмову в її наданні приймається органом соціального захисту населення протягом десяти календарних днів. Соціальна допомога призначається на шість місяців.

Відповідно до ст. 7 Закону якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше, ніж через шість місяців, починаючи з першого числа місяця виявлення.

Відповідно пункту 12 Порядку у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Виплата раніше призначеної соціальної допомога припиняється: якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, і внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення.

Абзацами 2,3 п. 27 Порядку визначено, що органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до п`яти календарних днів з дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДФС з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.

Відповідно до п. 28 Порядку якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку

Відповідно до п. 1 Порядку повернення коштів, надміру виплачених за призначеною державною соціальною допомогою, затвердженого Наказом Міністерство праці та соціальної політики України, Міністерство фінансів України, Міністерство юстиції України від 14.12.2005 року, повернення бюджетних коштів, надміру перерахованих (виплачених) за призначеною соціальною допомогою, проводиться органами праці та соціального захисту населення у випадку: - виявлення подання громадянами свідомо фальшивих документів, документів із неправильними відомостями або приховування достовірних даних про доходи, майновий стан та інші обставини, що впливають на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру; - виявлення помилки у розрахунку розміру призначеної соціальної допомоги; - виявлення неправильних відомостей про доходи, майновий стан тощо, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, наданих юридичними особами або фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності

Відповідно до п. 2. вищевказаного Порядку у разі виявлення при перевірках достовірності та повноти інформації про доходи та майновий стан подання громадянами свідомо документів і з недостовірними відомостями органи праці та соціального захисту населення вживають такі заходи: - припиняють надання соціальної допомоги з місяця виявлення порушення і позбавляють прав на призначення державної соціальної допомоги на наступний термін; - визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення, залежно від матеріального стану сім`ї, - повідомляють рекомендованим листом одержувача допомоги про припинення надання соціальної допомоги, обсяги надміру виплачених коштів та строки їх повернення, але не менше місяця з дня отримання повідомлення.

При розгляді даної справи судом також враховується положення ч.1 ст. 1212 Цивільного Кодексу України , згідно з яким особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Таким чином, з врахуванням наведеного, суд вважає, що внаслідок зловживання з боку відповідача їй за період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року було надміру виплачено 21304,07 грн. допомоги як малозабезпеченій сім`ї, а тому наявні підстави для стягнення вказаного розміру надміру сплачених коштів з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 10, 23, 81, 247, 258, 259, 263-268, 273, 293 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов задоволити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області - 21304,07 грн. неправомірно виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Складання повного рішення було відкладено на десять днів з дня закінчення розгляду справи, у зв`язку з чим строк апеляційного оскарження обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку, встановленому цим Кодексом, шляхом подання апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Хмельницького апеляційного суду Хмельницької області через Деражнянський районний суд.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повне найменування сторін, які при проголошенні рішення суду суддя не оголошує.

Позивач - Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області, місцезнаходження: Хмельницька область, м. Деражня, вул. Миру, 39, код ЄДРПОУ 03198405;

Відповідач - ОСОБА_1 , с АДРЕСА_1 Хмельницької області, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 .

Повне рішення виготовлене 24.04.019 року.

Суддя: О. С. Дворнін

СудДеражнянський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення24.04.2019
Оприлюднено28.06.2019
Номер документу82695470
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —673/2089/18

Ухвала від 11.04.2019

Цивільне

Деражнянський районний суд Хмельницької області

Дворнін О. С.

Рішення від 24.04.2019

Цивільне

Деражнянський районний суд Хмельницької області

Дворнін О. С.

Ухвала від 27.12.2018

Цивільне

Деражнянський районний суд Хмельницької області

Дворнін О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні