Рішення
від 01.07.2019 по справі 300/948/19
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" липня 2019 р. справа № 300/948/19

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Микитин Н.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Надвірнянський цегельний завод" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3632 від 31.12.2004, -

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України (надалі - позивач, Держгеонадра) звернулася до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Надвірнянський цегельний завод" (надалі - відповідач, ТОВ "Надвірнянський цегельний завод") про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3632 від 31.12.2004.

В обґрунтування заявлених вимог позивачем зазначено про те, що ТОВ "Надвірнянський цегельний завод" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 3632 від 31.12.2004, з метою видобування суглинків. Як додаток до спеціального дозволу, укладено Угоду про умови користування надрами та складено Програму робіт. Відповідно до Наказу Державної служби геології та надр України № 89 від 12.03.2018 Департаменту державного геологічного контролю було доручено провести планові перевірки надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у квітні 2018 року, в зв`язку з чим, відповідачу було направлено повідомлення про проведення планової перевірки (лист №4299/03/14-18 від 14.03.2018). За результатами перевірки складено Акт №2-03/09/2018-07/п-36 від 20.04.2018, яким встановлено порушення відповідачем законодавства у сфері надрокористування та складено припис від 06.04.2018 №92-18/02. Західним міжрегіональним відділом ДДГК Держгеонадр України 29.05.2018 направлено на адресу Держгеонадр Подання №236-18/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3632 від 31.12.2004, та зазначено, що до 29.05.2018 ТОВ "Надвірнянський цегельний завод" не усунуто порушень вимог законодавства у сфері надрокористування та, як наслідок, Держгеонадрами розглянуто питання щодо зупинення дії дозволу (Наказ від 02.08.2018 №266). За результатами розгляду, Держгеонадрами прийнято рішення про зупинення дії вищезазначеного дозволу та надано надрокористувачу строк 30 днів для усунення порушень, про що відповідача було повідомлено, шляхом направлення на його юридичну адресу листа №15392/03/14-18 від 08.08.2018. В зв`язку із ненаданням надрокористувачем документів які підтверджують факт повного усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування Західним міжрегіональним відділом 14.12.2018 направлено на адресу Держгеонадр Подання №932-18/02 щодо анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3632 від 31.12.2004. Виявлені чисельні порушення та невиконання вимог припису, свідчили про наявність підстав для анулювання Дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку №615, тому Дсржгеонадра направило на адресу надрокористувача лист № 270/03/14-19 від 04.01.2019 з проханням надати до Держгеонадр у 15-дснний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом. Вказаний лист отримано представником відповідача 17.01.2019, однак він не надав згоду на припинення права користування надрами, тому позивач вказує на наявність підстав для припинення цього права в судовому порядку. Просив суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.04.2019 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку, визначеному статтею 262 КАС України, в якій містяться відомості про порядок і строк подання відзиву на позов, відповіді на відзив, заперечення (а.с.1-2).

07.05.2019 відповідач отримав копію ухвали суду про відкриття провадження в даній адміністративній справі, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.50). Заяв чи клопотань відповідач суду не подав, правом на подання відзиву на позов, у десятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, не скористався. Також, відповідачем не повідомлено суд про поважність причин ненадання такого відзиву.

Згідно частини 6 статті 162, частини 2 статті 175 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

Товариству з обмеженою відповідальністю "Надвірнянський цегельний завод" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 3632 від 31.12.2004, з метою видобування суглинків в якості сировини для виробництва цегли звичайної марки "100", каменів керамічних 18-щільових марки "75"-"100", дренажних труб діаметром 50 і 75 мм та пічного кахелю (а.с.12).

Як додаток до спеціального дозволу на користування надрами №3632 від 31.12.2004 укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 03.03.2016 (а.с.13-15).

На підставі наказу Державної служби геології та надр України №523 від 28.11.2017 "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною служби геології та надр України на 2018 рік", Державною службою геології та надр України видано наказ № 89 від 12.03.2018, яким доручено Департаменту державного геологічного контролю провести планові перевірки надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у квітні 2018 року, в тому числі і відповідача (а.с.18-19).

В зв`язку із наведеним, відповідачу направлено повідомлення про проведення планової перевірки, яким поінформовано, що у строк з 16.04.2018 по 27.04.2018 посадовими особами Державної служби геології та надр України буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТзОВ "Надвірнянський цегельний завод"(а.с.20).

На підставі направлення на проведення перевірки від 26.03.2018 №65-18/02 посадовими особами Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держнадра України та Державної організації "Західна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр" (а.с.21) проведено перевірку, за результатами якої складено акт №2-03/09/2018-07/п-36 від 20.04.2018 (а.с.22-34) та встановлено допущені відповідачем порушення законодавства у сфері надрокористування, а саме:

- не виконується, мета спеціального дозволу на користування надрами №3632 від 31.12.2004 - видобування суглинків в якості сировини для виробництва цегли звичайної марки "100", каменів керамічних 18-щільових марки "75"-"100", дренажних труб діаметром 50 і 75 мм та пічного кахелю, оскільки станом на момент проведення перевірки з часу продовження Спецдозволу на користування надрами (Наказ Держгеонадр України від 04.12.2015 №406) підприємство не здійснює видобування корисних копалин, чим порушено вимоги ст.ст. 14. 24 КУ №132/94;

- частково не виконується п. 5.3 ст. 5 Угоди про умови користування надрами від 04.03.2016 №3632 та п. 2 Програми робіт в частині переоформлення акту гірничого відводу, що передбачено зробити в 2 - 3 кварталах 2016, оскільки на момент проведення перевірки акт гірничого відводу ще не оформлено (матеріали знаходяться на розгляді Івано-Франківської обласної ради), а відповідні зміни, щодо коригування термінів виконання зазначених робіт до Програми робіт не вносилися, чим порушено вимоги ст. 24 КУ №132/94, п. 10 ПКМУ №615;

- не виконується п. 5.3 ст. 5 Угоди про умови користування надрами від 04.03.2016 №3632 та п. З Програми робіт в частині оформлення договору оренди земельної ділянки, що передбачено зробити в 3 - 4 кв. 2016 р., оскільки на момент проведення перевірки дане питання не вирішене, а відповідні зміни, щодо коригування термінів виконання зазначених робіт до Програми робіт не вносилися, чим порушено вимоги ст. 24 КУ №132/94, п. 10 ПКМУ №615;

- нe виконується п. 5.3 ст. 5 Угоди про умови користування надрами від 04.03.2016 №3632 та п. 4 Програми робіт в частині продовження промислового видобування суглинків обсягом 6.0 - 12.5 тис. м.куб. з 4 кварталу 2016, оскільки на момент проведення перевірки, розробка родовища ще не проводиться, а відповідні зміни, щодо коригування термінів виконання зазначених робіт до Програми робіт не вносилися, чим порушено вимоги ст. 24 КУ №132/94, п. 10 ПКМУ №615;

- не виконано п. 5.3 ст 5, п. 7.1 ст. 7 Угоди про умови користування надрами від 04.03 2016 №3632 в частині подання звітності щодо виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством, а саме звітність про виконання Програми робіт за 2017 рік подано із запізненням (19.04.2018).

Товариством з обмеженою відповідальністю "Надвірнянський цегельний завод" було надано пояснення до акту перевірки, в якому зазначено, що після продовження спецдозволу на користування надрами №3632 віл 31.12.2004 у 2016 році було розпочато проведення підготовчих робіт до введення родовища в експлуатацію. Зокрема, сформовано пакет документів для оформлення гірничого відводу та передано на затвердження сесією Івано-Франківської обласної ради, але дане питання протягом тривалого періоду часу не розглядається профільною комісією обласної ради та не вноситься до порядку денного сесії обласної ради. Після оформлення гірничого відводу та реєстрації його в територіальному управлінні Держгірпромнагляду в Івано-Франківській області буде продовжено діючий до січня 2015 року договір оренди земельної ділянки, призначеної для видобування суглинків. Крім того, зазначено, що за умовами попереднього договору підприємство здійснює орендну плату за користування землею для того, щоб зі сторони органів місцевого самоврядування не було суперечностей при вирішенні питання щодо продовження договору оренди землі. В зв`язку із наведеним одразу після вирішення питання щодо отримання гірничого відводу в Івано-Франківській обласній раді та продовження договору оренди землі ТОВ "Надвірнянський цегельний завод" готове в найкоротші терміни приступити до видобувних робіт (а.с.35).

На підставі акту перевірки №2-03/09/2018-07/п-36 від 20.04.2018 позивачем було складено припис за №124-18/02 від 20.04.2018 щодо усунення порушень, зазначених в акті перевірки, у строк до 21.05.2018 та подати до Західного міжрегіонального відділу матеріали, які підтверджують факт усунення порушень (а.с.36-37).

ТОВ "Надвірнянський цегельний завод" звернувся до Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України з листом, яким повідомлено, що проект гірничого відводу доопрацьовано і подасться до Івано-Франківської обласної ради на розгляд для отримання гірничого відводу, після отримання якого буде поновлено договір оренди земельної ділянки та оплата за земельну ділянку сплачується згідно старого договору. Підготовлено нову програму робіт з видобування корисних копалин, характеристика ділянки надр з метою видобування корисних копалин і угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, які відправляться на затвердження в Державну службу геології та надр України (а.с.38).

Оскільки відповідач не усунув зазначені у приписі за №124-18/02 від 20.04.2018 порушення у встановлений строк, Західний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Держнадра України звернувся до Департаменту державного геологічного контролю Держнадра України із поданнями від 29.05.2018 №236-18/02 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3632 від 31.12.2004, в якому зазначено, що до 29.05.2018 ТОВ "Надвірнянський цегельний завод" не усунуто порушень вимог законодавства у сфері надрокористування (а.с.39).

Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України №266 від 02.08.2018, дію дозволу на користування надрами № 3632 від 31.12.2004 було зупинено та надано надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень, про що повідомлено відповідача (а.с.40).

14.12.2018 Західним міжрегіональним відділом направлено на адресу Держгеонадр Подання №932-18/02 щодо анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3632 від 31.12.2004, в якому зазначено, що станом на 14.12.2018 надрокористувачем не надано документів, які підтверджують факт повного усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування (а.с.42).

04.01.2019 Державна служба геології та надр України направила на адресу відповідача лист № 270/03/14-19 з проханням надати у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом, який отримано представником відповідача 17.01.2019 (а.с. 43, зворотній бік а.с.43).

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра.

Так, згідно з частини 1 статті 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.

У частині 1 статті 11 Кодексу України про надра визначено, що державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 (далі - Положення №1174).

Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення (підпункти 9, 10 пункту 4 Положення № 1174).

Крім того, згідно з підпунктом 12 пункту 4 Положення Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

Відповідно до вимог абзацу 1 статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Згідно зі статтею 24 Кодексу України про надра користувачі надр мають право: 1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; 2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу; 3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини; 4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами; 5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.

Користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

За змістом частини 1 статті 25 Кодексу України про надра, права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.

Статтею 26 Кодексу України про надра визначено, що право користування надрами припиняється в разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Статтею 56 Кодексу України про надра передбачено, що основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 1 статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

Згідно частини 2 статті 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр (ст.19 цього Кодексу).

На виконання частини 2 статті 16 Кодексу України про надра постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (надалі - Порядок №615), який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.

Дія цього Порядку №615 поширюється на всі види користування надрами. Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно пункту 10 Порядку №615, невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.

Пункт 22 Порядку №615 передбачає, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 3) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; 4) наявності підстав, передбачених Законом України "Про санкції"; 5) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи; 6) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин, геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).

Згідно з пунктом 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно з частиною 2 абзацу 7 частини 7 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарського діяльності" дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру може звернутись до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності здійснення суб`єктом господарюванням певних дій щодо провадження господарського діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Відповідно до пункту 25 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада Міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра та якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу. При цьому право тимчасово зупиняти дію спеціального дозволу надано органу, який видав спеціальний дозвіл.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що у зв`язку з невиконанням особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, актом №2-03/09/2018-07/п-36 від 20.04.2018 встановлено допущені відповідачем порушення законодавства у сфері надрокористуання. ТОВ "Надвірнянський цегельний завод" не усунув виявленні актом перевірки порушень та не виконав вимоги припису про усунення виявлених порушень. Державна служба геології та надр України правомірно зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами № 3632 від 31.12.2004, виданого відповідачу, та в подальшому звернулась до надрокористувача про висловлення позиції (згоди/незгоди) щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу.

Верховним Судом України у постановах від 25 червня 2011 року у справі № 21-36а11, від 19 вересня 2011 року у справі № 21-164а11 та від 10 грудня 2013 року у справі № 21-450а13 та постановах Верховного Суду від 10 травня 2018 року у справі № 802/4846/13-а та від 26 червня 2018 року у справі № 802/923/14-а було зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами. При цьому, законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, що і було забезпечено позивачем у цій справі шляхом звернення до суду.

Отже, орган, який надав надра у користування, уповноважений припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України "Про надра", лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Як вбачається з матеріалів даної справи, Державна служба геології та надр України направила ТОВ "Надвірнянський цегельний завод" лист № 270/03/14-19 від 04.01.2019 з проханням надати до Держгеонадр у 15-дснний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом. Вказаний лист отримано представником Відповідача 17.01.2019 (а.с.43).

Оскільки відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Підставою для припинення права користування надрами є п.5 ч.1 ст.26 Кодексу України про надра - використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідач не усунув порушення, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, та не спростував вказані доводи позивача жодними доказами.

За наведених обставин, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення ТОВ "Надвірнянський цегельний завод" вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.

Таким чином, Державна служба геології та надр України відповідно до вимог наведених вище правових норм правомірно звернулась до суду з даним позовом, а тому суд дійшов висновку про підставність позовних вимог.

Згідно з частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3632 від 31.12.2004, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Надвірнянський цегельний завод".

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач: Державна служба геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057);

відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Надвірнянський цегельний завод" (код ЄДРПОУ 31345665, вул. Соборна, 64, м. Надвірна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78400).

Суддя Микитин Н.М.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2019
Оприлюднено02.07.2019
Номер документу82712161
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/948/19

Рішення від 01.07.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 03.05.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні